Πέμπτη 1 Αυγούστου 2019

e-τήρηση βιβλίων και σταδιακή κατάργηση τεκμηρίων διαβίωσης Ποιες κινήσεις δρομολογεί η κυβέρνηση

e-τήρηση βιβλίων και σταδιακή κατάργηση τεκμηρίων διαβίωσης

Ποιες κινήσεις δρομολογεί η κυβέρνηση
Πέμπτη, 01 Αυγούστου 2019 07:15
Eurokinissi/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
A- A A+
Από την έντυπη έκδοση

Στη σταδιακή κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης προτίθεται να προχωρήσει η κυβέρνηση, σύμφωνα με τα όσα αποκάλυψε χθες ο υφυπουργός Παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στυλιανός Πέτσας, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ. Σήμερα εξάλλου παρουσιάζεται από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και τη Διοίκηση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων η νέα εφαρμογή για την ηλεκτρονική τήρηση των φορολογικών βιβλίων των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών, η οποία θα τεθεί σε λειτουργία πιλοτικά από την 1η Οκτωβρίου.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, στο νομοσχέδιο για τον νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, που θα έρθει σε λίγες μέρες στη Βουλή, θα υπάρχει πρόνοια για σταδιακή κατάργηση των τεκμηρίων, δεδομένου ότι προωθούνται οι έμμεσες τεχνικές ελέγχου. Όπως διευκρίνισε ο κ. Πέτσας: «Η κυβέρνηση έχει στον πυρήνα του σχεδιασμού της την προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Τα τεκμήρια σταδιακά θα φύγουν. Αυτό φέρνει και μια ευθύνη. Όταν φεύγει το αντικειμενικό κριτήριο, θα πρέπει να δούμε τα εισοδήματα να ανταποκρίνονται στα πραγματικά. Μειώνουμε τους φορολογικούς συντελεστές για να δώσουμε κίνητρο στους πολίτες να δηλώνουν τα πραγματικά τους εισοδήματα».

Αναφερόμενος γενικότερα στη φορολογική πολιτική, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος επεσήμανε: «Εμείς κάνουμε δύο κινήσεις. Πρώτον, μειώνουμε τους συντελεστές, ώστε να έχουν κίνητρο οι πολίτες να δηλώνουν πραγματικά τα εισοδήματά τους. Το κάναμε στο παρελθόν με τον ΦΠΑ εστίασης και αποδείχθηκε ότι ήταν κάτι σωστό και δούλεψε. Αυτό θα κάνουμε και τώρα. Παράλληλα με τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου, με την προώθηση της διοικητικής επίλυσης διαφορών για να μη "στοκάρονται" πολλές υποθέσεις στα δικαστήρια, με στοχευμένους ελέγχους βασισμένους σε κριτήρια ανάλυσης κινδύνου, πιστεύουμε ότι θα μπορέσουμε να περιορίσουμε σταδιακά τη φοροδιαφυγή».
Ηλεκτρονική τήρηση φορολογικών βιβλίων

Σημειώνεται ότι για σήμερα το μεσημέρι σε κοινή συνέντευξη Τύπου του υπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα, του υφυπουργού Οικονομικών, Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας, Απόστολου Βεσυρόπουλου και του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), Γιώργου Πιτσιλή, θα παρουσιαστεί η εφαρμογή για την ηλεκτρονική τήρηση των ηλεκτρονικών βιβλίων. Όπως ήδη έχει αποκαλύψει η «Ν»:

1) Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του μέτρου της ηλεκτρονικής τήρησης βιβλίων, το οποίο έχει καταρτίσει η ΑΑΔΕ, προβλέπει ότι η σχετική ηλεκτρονική εφαρμογή θα λειτουργήσει πιλοτικά από την 1η Οκτωβρίου τρέχοντος έτους. Από το 2020 η εφαρμογή θα λειτουργεί πλήρως, έτσι ώστε όλες οι επιχειρήσεις και όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες να συμπληρώνουν τα φορολογικά τους βιβλία με ηλεκτρονικό τρόπο, σε άμεση σύνδεση με τα συστήματα TAXIS και TAXISnet.
2) Τα φορολογικά βιβλία περισσοτέρων από 1.000.000 επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών θα συμπληρώνονται και θα «τηρούνται» ηλεκτρονικά απευθείας στο σύστημα TAXISnet. Έτσι θα παρακολουθούνται σε σχεδόν πραγματικό χρόνο από τις φορολογικές αρχές. Τα στοιχεία των εκδιδόμενων τιμολογίων θα καταχωρούνται ηλεκτρονικά στο σύστημα από τον εκάστοτε εκδότη, ενώ ο λήπτης θα πρέπει να έχει συνδεθεί κι αυτός ηλεκτρονικά προκειμένου να τα επικυρώνει ή να τα διορθώνει για τις πράξεις που τον αφορούν. Η ηλεκτρονική συμπλήρωση των βιβλίων θα γίνεται είτε «γραμμή-γραμμή» καταχωρητικά είτε με μαζική μεταφόρτωση δεδομένων είτε με το ξεχωριστό κανάλι των ταμειακών μηχανών όταν συνδεθούν με τα συστήματα ΤΑΧIS και TAXISnet. Εντός του 2020, όταν θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή και η ηλεκτρονική έκδοση των τιμολογίων, τα ηλεκτρονικά βιβλία θα συμπληρώνονται αυτόματα με κάθε έκδοση e-τιμολογίου.
3) Με την ηλεκτρονική τήρηση των βιβλίων εκτιμάται ότι θα περιοριστεί σχεδόν στο μισό ο γραφειοκρατικός φόρτος της αγοράς. Από τη στιγμή δε που θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα, δεν θα υπάρχει πλέον η ανάγκη να υποβάλλονται οι συγκεντρωτικές καταστάσεις τιμολογίων πελατών-προμηθευτών (οι λεγόμενες ΜΥΦ).

4) Επιπλέον, με την ηλεκτρονική τήρηση των βιβλίων:
α) Θα καταστεί δυνατή η αυτόματη προσυμπλήρωση των εντύπων των δηλώσεων ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών. Ειδικότερα, από τη στιγμή που τα αναλυτικά δεδομένα για τα ακαθάριστα έσοδα, για τις εκπιπτόμενες και μη εκπιπτόμενες δαπάνες καθώς και για τα λοιπά οικονομικά στοιχεία φορολογικού ενδιαφέροντος των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών θα καταχωρούνται απευθείας στο σύστημα TAXISnet, μέσω των ηλεκτρονικά τηρούμενων φορολογικών βιβλίων:
* Θα είναι δυνατό να ενημερώνονται με διαρκώς επικαιροποιούμενες συγκεντρωτικές εγγραφές τα αντίστοιχα πεδία των εντύπων των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ, ώστε να είναι έτοιμα προς ηλεκτρονική υποβολή αμέσως μετά τη λήξη της φορολογικής περιόδου που αφορούν (του τριμήνου ή του μήνα, κατά περίπτωση). 
* Αντιστοίχως, με τη λήξη του φορολογικού έτους, τα δεδομένα για τα ακαθάριστα έσοδα, τις δαπάνες και τα λοιπά οικονομικά στοιχεία των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών, τα οποία θα έχουν αναγραφεί στα ηλεκτρονικά τηρούμενα φορολογικά βιβλία τους, θα είναι δυνατό να μεταφέρονται στις έτοιμες ηλεκτρονικές φόρμες των εντύπων Ε3, Ε1 και Ν των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, ώστε να συμπληρώνονται αυτόματα τα αντίστοιχα πεδία. Έτσι, μετά τη λήξη του φορολογικού έτους όλα ή τουλάχιστον τα περισσότερα από τα στοιχεία που πρέπει να δηλωθούν στα ηλεκτρονικά υποβαλλόμενα έντυπα των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος θα είναι ήδη προσυμπληρωμένα.
β) Κάθε επιχειρηματίας θα έχει μια άμεση εικόνα των οικονομικών στοιχείων και υποχρεώσεων της επιχείρησής του.
γ) Οι πάσης φύσεως λογιστικές εργασίες θα διεκπεραιώνονται ταχύτατα.
δ) Οι διαδικασίες καταβολής επιστροφών φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ θα απλουστευθούν και θα επιταχυνθούν.
ε) Θα εξαλειφθεί πλήρως το φαινόμενο της έκδοσης πλαστών τιμολογίων, διότι δεν θα υπάρχει πλέον δυνατότητα έκδοσης τιμολογίων εν αγνοία του εμφανιζόμενου ως λήπτη, ούτε δυνατότητα καταχώρησης τιμολογίου εν αγνοία του εμφανιζόμενου ως εκδότη. Παράλληλα θα περιοριστούν σημαντικά και τα κρούσματα έκδοσης εικονικών τιμολογίων, καθώς τα στοιχεία των ηλεκτρονικά εκδιδόμενων τιμολογίων θα πρέπει να επιβεβαιώνονται και από τους λήπτες.
στ) Θα γίνει άμεσος και ευκολότερος ο εντοπισμός ύποπτων συναλλαγών.
Ηλεκτρονική τιμολόγηση

5) Η υλοποίηση του φιλόδοξου σχεδίου της ηλεκτρονικής τήρησης των φορολογικών βιβλίων θα είναι ολοκληρωμένη και λειτουργική όταν όλες οι επιχειρήσεις και όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες υποχρεωθούν να εκδίδουν και να λαμβάνουν με ηλεκτρονικό τρόπο τα φορολογικά παραστατικά. Για τον λόγο αυτό, σύμφωνα με τα όσα έχουν προτείνει στην ΑΑΔΕ οι αρμόδιοι τεχνικοί εμπειρογνώμονες, θα πρέπει να τεθεί το συντομότερο δυνατό σε εφαρμογή η ήδη ψηφισθείσα από το 2010 και τροποποιηθείσα το 2016 διάταξη που προβλέπει την υποχρέωση των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά στους αντισυμβαλλόμενους και στις πληροφοριακές υποδομές της ΑΑΔΕ τα δεδομένα των φορολογικών στοιχείων (τιμολογίων κ.λπ.) που εκδίδουν.
Σχέδιο 11 σημείων  για ηλεκτρονικές συναλλαγές

Ο υφυπουργός Παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στυλιανός Πέτσας, προανήγγειλε την εφαρμογή ενός σχεδίου 11 σημείων για την προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Όπως τόνισε, το σχέδιο αυτό «θα το δείτε να ξεδιπλώνεται και μέσα στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος που θα έρθει σε λίγο στη Βουλή. Έχουμε ήδη προχωρήσει στη διαδικασία για τα δύο από αυτά, που είναι η ηλεκτρονική τιμολόγηση και τα ηλεκτρονικά βιβλία. Και είναι τα δύο πιο σημαντικά εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας, ώστε να έρθει στην επιφάνεια φορολογητέα ύλη που μέχρι σήμερα αποκρυπτόταν».  

Δεν υπάρχουν σχόλια: