Τέλος στην προοπτική αύξησης του κατώτατου μισθού για το 2020
0Τα ξημερώματα του Σαββάτου 02/05, δημοσιεύτηκε η νέα ΠΝΠ για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας κορονοϊού, η οποία επιφύλασσε μια δυσάρεστη έκπληξη για χιλιάδες εργαζόμενους. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 14 αναφέρει: «Η εισήγηση, από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στο Υπουργικό Συμβούλιο, του κατώτατου μισθού υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών, κατά την περ. α’ της παρ. 7, λαμβάνει χώρα εντός του τελευταίου δεκαπενθημέρου του μηνός Ιανουαρίου 2021».
Με τον τρόπο αυτό, η συζήτηση για την διαμόρφωση του κατώτατου μισθού μετατίθεται από τον Ιούνιο (όπως είχε δηλώσει ο πρωθυπουργός στη Βουλή τον περασμένο Φεβρουάριο), στο τέλος Ιανουαρίου του 2021 και συνεπώς δεν προβλέπεται μέχρι τότε καμία μεταβολή.
Μάλιστα, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός πως στον «νόμο Βρούτση» 4172/2013, υπάρχει ρήτρα που αναφέρει πως «Το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και νομοθετημένου ημερομισθίου θα πρέπει να καθορίζεται λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών, και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών», γίνεται προφανές πως αυτή τη στιγμή φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο, η διαβούλευση να οδηγήσει σε αύξηση του κατώτατου μισθού και το 2021.
Γιώργος Μελισσάρης: “Δεν πιστεύω πως θα υπάρξει αύξηση ούτε το 2021”
Ο εργατολόγος, Γιώργος Μελισσάρης, ερμηνεύοντας την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου αναφέρει στο News 24/7:
«Υπάρχει από το 2013 μηχανισμός νομοθετικού καθορισμού του κατώτατου μισθού που έχει αρκετά στάδια με τελικό αυτό της έκδοσης της απόφασης του υπουργού. Επειδή οι διαδικασίες θα έπρεπε να γίνουν μέσα στο καλοκαίρι του 2020, μετατέθηκαν χρονικά με συνέπεια να ξεκινήσει η διαδικασία από το τελευταίο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, με την πρόσκληση που θα στείλει η επιτροπή διαβούλευση προς τους κοινωνικούς εταίρους. Μετά από την πρόσκληση, η επιστημονικοί φορείς των κοινωνικών εταίρων θα υποβάλουν τις εκθέσεις τους, θα υποβάλλουν υπόμνημα, μόλις η επιτροπή σχηματίσει τον φάκελο και ως τις 30 Νοεμβρίου θα συνταχθεί το πόρισμα της διαβούλευσης, το οποίο με βάση τις διατάξεις Βρούτση στον 4172/2013, θα πρέπει να λάβει υπόψη του την κατάσταση της οικονομίας, της αγοράς εργασίας και της απασχόλησης. Πράγμα που σημαίνει πως με βάση τη διαφαινόμενη κρίση, δεν πιστεύω πως θα υπάρχει αύξηση και θα ελπίζουμε μόνο να μην υπάρξει και μείωση».
«Υπάρχει από το 2013 μηχανισμός νομοθετικού καθορισμού του κατώτατου μισθού που έχει αρκετά στάδια με τελικό αυτό της έκδοσης της απόφασης του υπουργού. Επειδή οι διαδικασίες θα έπρεπε να γίνουν μέσα στο καλοκαίρι του 2020, μετατέθηκαν χρονικά με συνέπεια να ξεκινήσει η διαδικασία από το τελευταίο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, με την πρόσκληση που θα στείλει η επιτροπή διαβούλευση προς τους κοινωνικούς εταίρους. Μετά από την πρόσκληση, η επιστημονικοί φορείς των κοινωνικών εταίρων θα υποβάλουν τις εκθέσεις τους, θα υποβάλλουν υπόμνημα, μόλις η επιτροπή σχηματίσει τον φάκελο και ως τις 30 Νοεμβρίου θα συνταχθεί το πόρισμα της διαβούλευσης, το οποίο με βάση τις διατάξεις Βρούτση στον 4172/2013, θα πρέπει να λάβει υπόψη του την κατάσταση της οικονομίας, της αγοράς εργασίας και της απασχόλησης. Πράγμα που σημαίνει πως με βάση τη διαφαινόμενη κρίση, δεν πιστεύω πως θα υπάρχει αύξηση και θα ελπίζουμε μόνο να μην υπάρξει και μείωση».
Ο εργατολόγος, συνεχίζει λέγοντας: «Μου κάνει εντύπωση πως η κυβέρνηση την αποζημίωση ειδικού σκοπού, για όσους παραμείνουν σε ανατολή για ολόκληρο τον Μάιο, την έχει βάλει με ποσό αναφοράς τα 533 ευρώ καθαρά και όχι τα 650 ευρώ. Αυτό αντιστοιχεί στον παλιό κατώτατο μισθό. Αυτό με φοβίζει για τις προθέσεις της, μιας και είναι απόφαση του υπουργού Εργασίας».
Παράλληλα, αναφέρεται στην επικείμενη απόφαση του ΣτΕ για τις τριετίες: «Περιμένουμε και την απόφαση του ΣτΕ για τις τριετίες η οποία δεν έχει βγει ακόμα. Αν τυχόν γίνει δεκτή η αίτηση ακύρωσης του ΣΕΒ, τότε το ποσό αυτό του κατώτατου μισθού που θα αποφασιστεί τον Ιανουάριο, θα είναι απογυμνωμένο από τριετίες. Θα είναι εφαπαξ ποσό χωρίς επιδόματα προϋπηρεσίας».
Οι δηλώσεις της κυβέρνησης για τον κατώτατο μισθό
Τόσο προεκλογικά, όσο και μετεκλογικά, συχνά είχε υπάρξει πολιτική αντιπαράθεση για τον κατώτατο μισθό.
Προεκλογικά, σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό Star, τον Ιούνιο του 2019, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε δηλώσει: «Είμαι υπέρ της αύξησης του κατώτατου μισθού σε ποσοστό διπλάσιο από την αύξηση του ΑΕΠ. Άρα, θα δίνουμε αναλογικά περισσότερο πλούτο στους χαμηλόμισθους. Αυτό σημαίνει ότι μέσα σε ένα χρόνο, αν η οικονομία αυξηθεί με 4%, ο κατώτατος μισθός μπορεί να αυξηθεί κατά 8% και να πάει ήδη στα 700 ευρώ. Αυτό είναι μια σημαντική πρόοδος και αν ακολουθήσουμε την πορεία αυτή θα μπορέσουμε να γεφυρώσουμε το χάσμα εντός μιας διετίας. Θα πρέπει η αύξηση του κατώτατου μισθού να είναι μια αντανάκλαση της καλής πορείας της οικονομίας».
Στη συνέχεια, τον Δεκέμβριο του 2019, σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ, ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, δήλωσε πως η ανάπτυξη του 2019 δεν θα σήμαινε αύξηση του κατώτατου μισθού από 1/1/2020: «Έχουμε πει διπλάσια αύξηση του κατώτατου μισθού σε σχέση με τον ρυθμό ανάπτυξης. Ξεκινώντας όμως από έναν κατώτατο μισθό που δεν έχει αυξηθεί ήδη, όσο αυξήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Γιατί η προηγούμενη κυβέρνηση, πήγε ξαφνικά, μήνα Φεβρουάριο και αύξησε τον κατώτατο μισθό κατά 11%. Αυτό ενσωμάτωνε την αύξηση του κατώτατου μισθού σε βάθος τριετίας ή τετραετίας, με βάση τους ρυθμούς μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας. Άρα έχουμε ήδη μια αύξηση του κατώτατου μισθού. Θα αξιολογηθεί αυτό το θέμα με βάση τα δεδομένα της οικονομίας. Όταν έχουμε τα δεδομένα της οικονομίας, ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και η παραγωγικότητα της οικονομίας και πετύχουμε τους ρυθμούς μεγέθυνσης που έχουμε στο μυαλό μας, θα το συζητήσουμε».
Τον Φεβρουάριο, στη Βουλή, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, στην αντιπαράθεσή του με τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα, είχε αναφέρει: «Θα μπορούσατε να αυξήσατε τον κατώτατο μισθό. Το θυμηθήκατε προεκλογικά και σήμερα μας ρωτάτε αν θα εφαρμόσουμε έναν νόμο που εμείς ψηφίσαμε. Ο 4172 θα εφαρμοστεί. Προβλέπει μια συγκεκριμένη διαδικασία ανάλογα με την πορεία της οικονομίας και η κυβέρνηση συζητά με όλους τους κοινωνικούς εταίρους. Με βάση τη διαβούλευση ο υπουργός Εργασίας εισηγείται στο υπουργικό συμβουλιο και το δεύτερο 15ημερο του Ιουνίου λαμβάνεται η απόφαση. Η δέσμευσή μου για αύξηση ΑΕΠ και αύξηση μισθών ισχύει. Υπομονή μέχρι τέλους Ιουνίου».
Τι αναφέρει η ΠΝΠ για αναστολή συμβάσεων και ωράριο εργασίας
Την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, παρατείνεται επίσης το μέτρο της αναστολής των συμβάσεων εργασίας μέχρι 31 Μαΐου, με μια επιφύλαξη για τις επιχειρήσεις που θα είναι κλειστές και τον Ιούνιο.
Όπως λέει ο κ. Μελισσάρης: «Κάνει το μέτρο πιο ευέλικτο. Δηλαδή στις επιχειρήσεις που πλήττονται, που έχουν ήδη θέσει σε αναστολή συμβάσεις εργαζομένων, δίνει την δυνατότητα να παραταθεί η αναστολή σε ποσοστό 60% για 30 ημέρες. Σε αυτό το διάστημα απαγορεύονται οι απολύσεις, ενώ για διάστημα 45 ημερών μετά τη λήξη της παράτασης, υπάρχει η υποχρέωση διατήρησης του ίδιου αριθμού θέσεων και του ίδιου μισθού.
Επίσης, αν κάποιος είχε βγάλει από τα 20 άτομα της επιχείρησής του, τα 10 σε αναστολή, δεν μπορεί να βγάλει τώρα τα άλλα 10. Άρα θα πρέπει, αν θέλει, να παρατείνει την αναστολή να το κάνει στα ίδια άτομα. Αυτό που θέλει διευκρίνιση είναι το εξής: Στη διάταξη αυτή υπάρχει ρήτρα που λέει ότι για διάστημα μετά τη λήξη της αναστολής, θα πρέπει να διατηρηθούν οι ίδιοι όροι εργασίας. Εξαιρείται αυτό το 45 ήμερο που πέρασε; Θα πρέπει να το ξεκαθαρίσει το υπουργείο. Το αν ένας εργοδότης, μετά την αναστολή θα μπορεί να βγάλει έναν εργαζόμενο και σε εκ περιτροπής εργασία» συμπληρώνει ο εργατολόγος.
Σημειώνει ακόμη πως: «Για τις κλειστές επιχειρήσεις παρατείνεται η δυνατότητα αναστολή των συμβάσεων. Στις πληττόμενες επιχειρήσεις, όχι τις κλειστές, αν υπάρχει ανάγκη λόγω αύξηση της δουλειάς τους, έχουν δικαίωμα οριστικής ανάκλησης της αναστολής σύμβασης για το 40% του προσωπικού. Όχι λιγότερο. Η οριστική αυτή ανάκληση, θα πρέπει να γίνει αν η αναστολή σύμβασης έχει κρατήσει τουλάχιστον 15 ημέρες. Ένα ερώτημα που προκύπτει είναι αν η οριστική ανάκληση αφορά τις παλιές αναστολές ή μόνο τις καινούριες. Γιατί σε περίπτωση που ισχύει για τις παλιές, τι θα συμβεί με όσους έλαβαν τα 800 ευρώ της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, που αντιστοιχεί σε 45 ημέρες αναστολής σύμβασης; Θα πρέπει να επιστρέψουν κάποιο ποσό; Υπάρχει επίσης η πρόβλεψη πως σε ένα μέρος του προσωπικού (10%) μπορεί να γίνει προσωρινή ανάκληση της αναστολής σύμβασης για κατεπείγουσες ανάγκες και μετά να συνεχίσει η περίοδος αναστολής».
Τέλος, ο εργατολόγος αναφέρεται και στο ωράριο εργασίας και το πώς αυτό μπορεί να διαμορφωθεί σύμφωνα με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου: «Φαίνεται ότι δίνει δυνατότητα στον εργοδότη, να προσαρμόζει μονομερώς το ωράριο εργασίας με το ωράριο λειτουργίας της επιχείρησης. Για παράδειγμα τα κομμωτήρια θα λειτουργούν από τις 7:00 μέχρι τις 22:00. Οι συμβάσεις των εργαζομένων δεν προβλέπουν εργασία μέχρι τις 22:00 όμως. Εδώ, σαν δικλείδα ασφαλείας υπάρχει το να μην μεταβληθεί η σύμβαση, να μην γίνει δηλαδή μερικής απασχόλησης».
Πηγή: https://www.news247.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου