Τι θα αλλάξει στους φόρους για ακίνητα και ΙΧ αυτοκίνητα
Ριζικές αλλαγές στη φορολογία των ακινήτων και των ΙΧ αυτοκινήτων σχεδιάζει η κυβέρνηση από το επόμενο έτος σύμφωνα με τα όσα προανήγγειλε το τελευταίο διάστημα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρ. Αλεξιάδης με αλλεπάλληλες δημόσιες δηλώσεις του στη Βουλή και σε τηλεοπτικούς σταθμούς.
Γράφει: Γιώργος Παλαιτσάκης
Η κλίμακα φορολόγησης των ενοικίων θα αναμορφωθεί προκειμένου να μειωθούν οι επιβαρύνσεις για όσους ιδιοκτήτες ακινήτων εισπράττουν χαμηλά ποσά ενοικίων και να αυξηθούν για όσους εισπράττουν πολύ μεγάλα ποσά. Από την άλλη πλευρά τα ανείσπρακτα ενοίκια δεν θα φορολογούνται, ενώ ο ΕΝΦΙΑ θα αντικατασταθεί το 2016 από έναν γενικευμένο φόρο περιουσίας που θα επιβάλλεται και στα κινητά περιουσιακά στοιχεία των Ελλήνων φορολογουμένων αλλά και στα ακίνητα που κατέχουν στο εξωτερικό. Όσον αφορά τα ΙΧ αυτοκίνητα και τα λοιπά οχήματα, τα τέλη κυκλοφορίας θα αναμορφωθούν πλήρως από το τέλος του 2016.
Αναλυτικά, τα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών προβλέπουν:
Αναλυτικά, τα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών προβλέπουν:
1. Ριζικές αλλαγές στη φορολογία ενοικίων και κατοχής ακινήτων: Μετά την απόσυρση της διάταξης του πολυνομοσχεδίου που προέβλεπε αυξήσεις στους συντελεστές φορολόγησης των ενοικίων από το 11% στο 15% για ετήσια ποσά έως 12.000 ευρώ και από το 33% στο 35% για ποσά άνω των 12.000 ευρώ, οι επιτελείς του υπουργείου Οικονομικών εξετάζουν τη θέσπιση μια άλλης κλίμακας φορολόγησης των ενοικίων με περισσότερους φορολογικούς συντελεστές η οποία πάντως θα αποφέρει το ίδιο δημοσιονομικό αποτέλεσμα με την αποσυρθείσα κλίμακα, δηλαδή πρόσθετα έσοδα ύψους 200 εκατ. ευρώ, προκειμένου να μην υπάρξουν τριβές με τους δανειστές.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται η θέσπιση ενός χαμηλού συντελεστή πέριξ του 5% για εισοδήματα από ενοίκια έως 3.000 ευρώ και συντελεστών 12% - 15% για ετήσια ποσά ενοικίων άνω των 3.000 ευρώ και έως 10.000 ευρώ. Από κει και πέρα μελετάται η καθιέρωση δύο ακόμη πολύ μεγάλων συντελεστών για υψηλότερα ποσά. Ουσιαστικά ο στόχος του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης είναι να μειωθούν οι επιβαρύνσεις ή να μην υπάρξουν καθόλου επιβαρύνσεις για όσους έχουν εισοδήματα από ενοίκια από 250 – 700 ευρώ το μήνα.
Όσον αφορά τα ανείσπρακτα ενοίκια, αρμόδιες πηγές του υπουργείου Οικονομικών ξεκαθαρίζουν ότι θα βρεθεί μια «φόρμουλα» που δεν θα επιτρέπει τη φορολόγησή τους. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται το ενδεχόμενο τα ποσά αυτά να αντιμετωπίζονται όπως οι «επισφαλείς απαιτήσεις» των επιχειρήσεων και να μην φορολογούνται εφόσον παραμένουν ανείσπρακτα.
Ταυτόχρονα με την διαμόρφωση των νέων ρυθμίσεων για το φορολογικό καθεστώς των ενοικίων, προετοιμάζονται και τα σχέδια για την εφαρμογή ενός νέου φόρου περιουσίας από το 2016 που θα αντικαταστήσει τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. και θα επιβαρύνει όχι μόνο τα ακίνητα των Ελλήνων φορολογουμένων στο εσωτερικό της χώρας αλλά και τα κινητά περιουσιακά τους στοιχεία εντός Ελλάδος (αυτοκίνητα, δίκυκλα, σκάφη, έργα τέχνης κ.λπ.) καθώς και τα ακίνητα που κατέχουν στο εξωτερικό. Σε κάθε περίπτωση, οι όποιες αλλαγές υπάρξουν θα πρέπει να οδηγούν στο ίδιο με φέτος εισπρακτικό αποτέλεσμα, δηλαδή στην είσπραξη εσόδων ύψους τουλάχιστον 2,65 δισ. ευρώ.
2. Νέο σύστημα τελών κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα: Η κυβέρνηση σχεδιάζει να επιβάλει από το επόμενο έτος «πράσινα» τέλη κυκλοφορίας στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που τέθηκαν σε κυκλοφορία από τον Νοέμβριο του 2010 και μετά, ενώ λίγες ημέρες πριν την έκδοση των ειδοποιητηρίων για την πληρωμή των νέων τελών κυκλοφορίας του 2016 από τους ιδιοκτήτες των Ι.Χ. και των μοτοσυκλετών αφήνει ακόμη ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν από φέτος αλλαγές στα ποσά των τελών.
Ειδικότερα, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης στο πλαίσιο εφαρμογής του γενικότερου σχεδίου ενίσχυσης των δημοσίων εσόδων εξετάζει το ενδεχόμενο από το 2017 να καθιερώσει ειδικό καθεστώς «πράσινων» τελών κυκλοφορίας για όσα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα τέθηκαν για πρώτη φορά σε κυκλοφορία από τον Νοέμβριο του 2010. Με βάση τα πρώτα σχέδια που έχουν τεθεί προς εξέταση, τα «πράσινα τέλη» θα κυμαίνονται από 50 έως και 70 ευρώ για τα πετρελαιοκίνητα με κινητήρες έως και 2.000 κ.ε., ενώ για τα μεγαλύτερου κυβισμού το ποσό μπορεί να αυξάνεται έως και 30%.
Όσον αφορά τα τέλη κυκλοφορίας που θα κληθούν να πληρώσουν από το Νοέμβριο για το έτος 2016 οι κάτοχοι των Ι.Χ. και των δικύκλων, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης, μιλώντας χθες στην πρωινή εκπομπή του τηλεοπτικού σταθμού ΑΝΤ 1, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να υπάρξουν αλλαγές στα ποσά και στις κλίμακες αφού όπως τόνισε «προσπαθούμε για το 2016 να αλλάξουμε και να κάνουμε μεγαλύτερη την επιβάρυνση προς τα πάνω και μικρότερη αυτή προς τα κάτω».
Σε κάθε περίπτωση βέβαια ακόμη κι αν φέτος στο υπουργείο Οικονομικών δεν προλάβουν να αλλάξουν το καθεστώς των τελών κυκλοφορίας, είναι δεδομένο ότι αυτό θα συμβεί σε ευρεία κλίμακα το 2016 για τα τέλη που θα αφορούν το 2017. Οι αλλαγές που εξετάζονται για να ισχύσουν από το τέλος του 2016 για τα τέλη κυκλοφορίας του 2017 προβλέπουν, μεταξύ άλλων, τη θέσπιση των ακόλουθων κριτηρίων:
* συνολικού αριθμού Ι.Χ. ανά νοικοκυριό, που σημαίνει ότι οικογένειες που έχουν στην κατοχή τους περισσότερα του ενός Ι.Χ. θα επιβαρύνονται περισσότερο.
* αθροίσματος κυβικών Ι.Χ. ανά νοικοκυριό,
* εμπορικής αξίας κυρίως για τα οχήματα, που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά από τον Νοέμβριο του 2010 και μετά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου