Αλλάζουν όλα στον ΕΝΦΙΑ το 2016 μετά τη «βόμβα» του ΣτΕ
Ξανά από την αρχή για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ στα ακίνητα μετά την απόφαση του ΣτΕ για υποχρεωτική αλλαγή των αντικειμενικών αξιών και μάλιστα αναδρομικά.
| upd:
Ούτε το… όνομα του ΕΝΦΙΑ δεν θα μείνει το ίδιο για το 2016.
Και να ήθελε η κυβέρνηση να αφήσει τον φόρο κατοχής ακινήτων ...στην ησυχία του, μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας και την υποχρεωτική αλλαγή των αντικειμενικών αξιών αναδρομικά από τον Μαϊο του 2015, θεωρείται πλέον δεδομένο ότι θα υπάρξουν αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού.
Όσο μεγαλύτερη θα είναι η μείωση των αντικειμενικών αξιών κατά μέσο όρο, τόσο μεγαλύτερη αύξηση φορολογικών συντελεστών θα πρέπει να κάνει το υπουργείο Οικονομικών για να εισπράξει έσοδα 2,65 δισεκατομμυρίων ευρώ και κατά τη διάρκεια του 2016 κάτι που αποτελεί βασικό στόχο του προϋπολογισμού αλλά και μνημονιακή δέσμευση.
Όσο μεγαλύτερη η μείωση των αντικειμενικών αξιών τόσο μεγαλύτερη αύξηση φορολογικών συντελεστών για να εισπραχθούν έσοδα 2,65 δισεκατομμυρίων ευρώ και κατά τη διάρκεια του 2016
Η απόφαση για επίσπευση των αλλαγών στις αντικειμενικές αξίες θα υποχρεώσει τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών να προχωρήσουν σε τροποποιήσεις εξπρές και σε οριζόντιες μεταβολές στις αντικειμενικές αξίες.
Η αρμόδια επιτροπή που συγκροτήθηκε στο υπουργείο Οικονομικών με απόφαση Τσακαλώτου, θα πρέπει να παραδώσει το πόρισμά της μέσα στην επόμενη εβδομάδα.
Ελλείψει συναλλαγών –οι αγοραπωλησίες πλέον τείνουν στο μηδέν ειδικά μετά την επιβολή των capital controls- αλλά και πραγματικών στοιχείων (οι περισσότερες πωλήσεις γίνονται πλέον από ανάγκη που σημαίνει ότι το τίμημα πέφτει πολύ κάτω και από το πραγματικό) είναι πλέον πολύ δύσκολο να οριστούν ζώνες που να αποτυπώνουν την πραγματικότητα.
Θα γίνει μια πρώτη «προσέγγιση» για να χαλαρώσει και η πίεση του ΣτΕ και να υπάρξει επανεξέταση των αξιών σε τακτική πλέον βάση (πιθανότατα ανά έτος) αργότερα μέσα στον χρόνο.
Οι αλλαγές στις αντικειμενικές αξίες δεν θα κινούνται μόνο προς μια κατεύθυνση. Θα υπάρξουν και περιοχές όπου θα γίνουν αυξήσεις ενώ οι μεγάλες μειώσεις αναμένονται στις ακριβότερες περιοχές των βορείων και των νοτίων προαστίων.
Αυτό που πλέον είναι βέβαιο, είναι ότι η αλλαγή των αντικειμενικών αξιών θα φέρει και δραστική αλλαγή στους συντελεστές υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ (ή όπως θα λέγεται ο νέος φόρος κατοχής) με διπλό στόχο:
1. Να καλυφθούν οι απώλειες εσόδων που θα προκύψουν από τη μείωση των αντικειμενικών αξιών σε όσες περιοχές γίνουν. Μείωση των αντικειμενικών αξιών κάνει διπλή ζημιά στον ΕΝΦΙΑ καθώς και το ποσό φόρου ανά τετραγωνικό μειώνεται και πέφτουν τα έσοδα από τον συμπληρωματικό φόρο ακινήτων.
2. Να χρηματοδοτηθούν οι επιθυμίες της νέας κυβέρνησης για θέσπιση έστω και μικρού αφορολογήτου (της τάξεως των 20.000-30.000 ευρώ) ώστε να απαλλαγούν από τις μικροχρεώσεις εκατοντάδες χιλιάδες μικροιδιοκτήτες.
Οριζόντια μείωση της τιμής ζώνης κατά 20% μπορεί να προκαλέσει κατακόρυφη μείωση στο βεβαιωθέν ποσό του ΕΝΦΙΑ.
Και αυτό διότι το ποσό του φόρου ανά τετραγωνικό, συνδέεται άμεσα με την τιμή ζώνης. Χαρακτηριστικό είναι το ακόλουθο παράδειγμα: Ένα ακίνητο βρίσκεται σε περιοχή με τιμή ζώνης 1600 ευρώ. Αποφασίζεται οριζόντια περικοπή των αντικειμενικών αξιών κατά 15% και η τιμή ζώνης περιορίζεται στα 1350 ευρώ. Ο ΕΝΦΙΑ, αντί να υπολογιστεί με 4,5 ευρώ το τετραγωνικό, θα υπολογιστεί με 3,7 ευρώ. Δηλαδή, ο φόρος θα μειωθεί κατά 18%.
Προφανώς, δεδομένου ότι οι αλλαγές θα είναι εκατομμύρια το δημοσιονομικό κόστος θα είναι τεράστιο.
Τι αναμένεται λοιπόν; Αύξηση του φόρου ανά τετραγωνικό άνω του 15% έτσι ώστε να καλυφθούν οι απώλειες εσόδων.Αντίστοιχα, θα προσαρμοστούν και οι συντελεστές υπολογισμού του συμπληρωματικού φόρου. Εκεί, η αλλαγή θα είναι αντίστοιχη: αν μειωθούν οι αντικειμενικές αξίες κατά 15%, οι συντελεστές του συμπληρωματικού φόρου θα αυξηθούν κατά 15%.
Η απόφαση του ΣτΕ
Η Κυβέρνηση σύμφωνα με το ΣτΕ όφειλε να είχε αναπροσαρμόσει τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων της χώρας από την 21η Μαΐου 2015 . Αυτό έκρινε αργά χθες βράδυ η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, σε διάσκεψη κεκλεισμένων των θυρών μετά το τέλος της οποίας δημοσίευσε την υπ΄ αριθμ. 4446/2015 απόφασή της. Το πλήρες κείμενο της απόφασης θα γνωστοποιηθεί εντός της ημέρας.
Διαβάστε εδώ όλη την απόφαση του ΣτΕ
της Κατερίνας Κατή |
Ολη η απόφαση -βόμβα του ΣτΕ για τις αντικειμενικές
Σχεδόν ομόφωνη είναι η χθεσινή απόφαση του ΣτΕ που φέρνει τα πάνω κάτω στη φορολογία ακινήτων
| upd:
Σχεδόν ομόφωνη είναι η χθεσινή απόφαση του ΣτΕ που φέρνει τα πάνω κάτω στη φορολογία ακινήτων καθώς υποχρεώνει τηνΚυβέρνηση να προχωρήσει εδώ και τώρα και σε αναδρομική αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων.
Η επίμαχη απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει αριθμό 4446/2015 και είναι σχεδόν ομὀφωνη καθώς μειοψήφησαν μόνο δύο σύμβουλοι.
Tα κύρια σημεία
Στην απόφαση αυτή με την οποία η Ολομέλεια του ΣτΕ έκρινε παράνομη την παράλειψη της Κυβέρνησης να μην εκδώσει υπουργική απόφαση με την οποία θα αναπροσαρμὀζονται οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων της χώρας, οι σύμβουλοι Επικρατείας :
Σταθμίζοντας τα συμφέροντα τόσο των φορολογουμένων που έχουν προσφύγει στο ΣτΕ όσο και του Ελληνικού Δημοσίου και συνεκτιμώντας και τις παρούσες συνθήκες , «ιδίως δε -όπως αναφέρουν-την ύπαρξη έντονου δημόσιου συμφέροντος, συνισταμένου στην κατά το δυνατόν αποφυγή αιφνίδιας διακύμανσης των φορολογικών εσόδων, συνισταμένου στην, κατά το δυνατόν, αποφυγή αιφνίδιας διακύμανσης των φορολογικών εσόδων του κράτους, υπό της παρούσες δυσμενείς δημοσιονομικές συνθήκες» έκριναν ότι η ακύρωση της κυβερνητικής παράλειψης να εκδώσει απόφαση αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών της χώρας πρέπει να ανατρέξει όχι «στο χρόνο συντέλεσης της παράλειψης», αλλά στην ημερομηνία λήξης της προθεσμίας (21.3.2015) εντός της οποίας η Κυβέρνηση όφειλε να εκδώσει την απόφασή της.
Σημειώνουν ότι η απόφαση που υποχρεούνται να εκδώσει η Κυβέρνηση πρέπει να έχει αναδρομική ισχύ από 21.5.2015, καθώς τοτε έληξε η προθεσμία που είχε λάβει για να εκδώσει νέα απόφαση καθορισμού των αντικειμενικών αξιών επισημαίνοντας ότι με το σύστημα προσδιορισμού αξιών των ακινήτων πρέπει να διασφαλίζεται η νόμιμη αξίωση των πολιτών «να καταβάλλουν φόρο, ο οποίος να αντιστοιχεί σε πραγματική και όχι πλασματική τους περιουσία», όπως προβλέπει το Σύνταγμα (άρθρο 78).
Στην επίμαχη δικαστική απόφαση αναφέρεται ακόμη, ότι το Δημόσιο επικαλέστηκε ότι «η ακολουθία των πολιτικών εξελίξεων και η κατάσταση της Ελληνικής οικονομίας των τελευταίων μηνών είχαν ως αποτέλεσμα το πάγωμα όλων των σχετικών ενεργειών».
Όπως όμως αντιτείνουν οι σύμβουλοι Επικρατείας η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στις πραγματικές αξίες της αγοράς «αποτυπώνεται και στις υποχρεώσεις που περιλαμβάνονται στα Μνημόνια, από το 2012.
Το κράτος, αναφέρουν οι δικαστές, «συνέχισε να εισπράττει τις υφιστάμενες κατά το χρόνο ισχύος των αντικειμενικών αξιών έτους 2007 φορολογικές επιβαρύνσεις επί της ακίνητης περιουσίας αλλά και να επιβάλλει νέες χωρίς να αναπροσαρμόζει τις αντικειμενικές αξίες» και να δηλώνει αντικειμενική αδυναμία αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών.
Ωστόσο, η Κυβέρνηση την ίδια στιγμή εντάσσει νέες περιοχές στο αντικειμενικό σύστημα (4.489 οικισμοί σε διάφορες περιοχές της χώρας) και καθορίζει τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων στις περιοχές αυτές, «με ισχύ από 1.1.2011, δηλαδή εν μέσω οικονομικής κρίσης», ενώ παράλληλα την ίδια χρονική περίοδο προσδιόρισε και τις αντικειμενικές αξίες στο Ψυχικό Αττικής.
Η αλλεπάλληλη παράταση των προθεσμιών αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών, τονίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, «δεν αποδεικνύει αδυναμία αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών, αλλά καθυστέρηση στην δημιουργία κατάλληλου πλαισίου συλλογής και επεξεργασίας των απαραίτητων δεδομένων για την ανεύρεση των αγοραίων τιμών των ακινήτων, καθυστέρηση η οποία πάντως δεν μπορεί να αποβεί σε βάρος των φορολογουμένων, ούτε να δικαιολογήσει τη συνεχιζόμενη επιβολή φορολογικών βαρών βάσει αντικειμενικών αξιών που δεν ανταποκρίνονται στις αγοραίες».
Μέσα στο σκεπτικό της απόφασης γίνεται εκτενής αναφορά και στις αιτιάσεις της Κυβέρνησης , όπως ότι από τότε που ανέλαβε την διακυβέρνηση της χώρας η πολιτική ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου ήταν «σε διαρκή κρίσιμη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς, ακολούθησε η προκήρυξη και διεξαγωγή του δημοψηφίσματος, η σύναψη της νέας δανειακής σύμβασης και στην συνέχεια νέας δανειακής σύμβασης και στη συνέχεια η προκήρυξη νέων εθνικών εκλογών».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου