Γιώργος Πιτσιλής: «Κλείστε ραντεβού με την εφορία στο κατάστημά σας»
Τα φιλόδοξα σχέδια του για τη «νέα Εφορία» με πρώτο βήμα την εφαρμογή του σχεδίου για online σύνδεση των ταμειακών μηχανών με το Taxis
«Κλείστε ραντεβού με την Εφορία για να έρθει για έλεγχο». Αυτό θα είναι το μότο της «νέας Εφορίας» σε λίγους μήνες καθώς σύντομα θα εγκαταλειφθούν οι δήθεν... αιφνιδιαστικοί έλεγχοι από το ΣΔΟΕ στα νησιά και στα πολυσύχναστα θέρετρα που είναι γνωστοί σε όλους από την ώρα που οι εφοριακοί μπαίνουν στο πλοίο της γραμμής.
Μέχρι να γίνει όμως αυτό πραγματικότητα πρέπει να προηγηθούν άλλα βήματα και κυρίως να ξεκινήσει η εφαρμογή του σχεδίου για online σύνδεση των ταμειακών μηχανών με το Taxis, κάτι που όλοι «το ακούμε χρόνια και χρόνια δεν το βλέπουμε».
Το πρώτο αυτό βήμα, σε συνδυασμό με την υποχρεωτική χρήση του πλαστικού χρήματος προκειμένου να χτίζεται το αφορολόγητο, όπως αποκάλυψε την περασμένη Κυριακή «Το Βήμα», είναι ένα από τα μέτρα που σχεδιάζει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, η οποία σύντομα θα αναβαθμιστεί σε ανεξάρτητο οργανισμό. Τα σχέδια του επικεφαλής της Γραμματείας, του 41χρονου Γιώργου Πιτσιλή, για τη «νέα Εφορία», είναι φιλόδοξα.
Οπως εξηγεί, σε λίγο διάστημα δεν θα χρειάζεται να κάνουμε αιφνιδιαστικούς ελέγχους για να διαπιστώσουμε αν κόβονται αποδείξεις ή όχι ούτε υπάρχει λόγος να επιμείνουμε στα εξοντωτικά πρόστιμα (σ.σ.: 250 ευρώ ανά απόδειξη ή 500 ευρώ για πολλαπλές παραβάσεις).
Στόχος είναι να κλείνουμε ραντεβού με τους καταστηματάρχες και την ημέρα που θα έχουμε συμφωνήσει να πηγαίνει ο ελεγκτής στην επιχείρηση (π.χ., μια ταβέρνα), να κάθεται στο ταμείο και να καταγράφει τον πραγματικό τζίρο εκείνης της ημέρας.
Αυτή και μόνο η πληροφορία θα μας δίνει την εικόνα για όλη τη σεζόν ή για τη συγκεκριμένη εποχή (π.χ., εκπτώσεις ή γιορτές), αλλά και μια τάξη μεγέθους για τον τζίρο και την κίνηση της περιοχής. Ετσι θα πετύχουμε και την "αυτο-συμμόρφωση" των επιχειρηματιών.
Θα έχουμε πραγματική εικόνα του τζίρου και των εσόδων από ΦΠΑ. Εκεί εντοπίζεται η μεγαλύτερη πληγή του συστήματος καθώς πρόκειται για απώλειες εσόδων που πληρώνει ο καταναλωτής, δηλαδή στην ουσία πρόκειται για κλοπή.
Εκεί βρίσκεται και η λύση του δημοσιονομικού προβλήματος. Π.χ., τον Μάιο η Γραμματεία αύξησε τα έσοδα από ΦΠΑ κατά 200 εκατ. ευρώ. Αν αυτό γίνεται κάθε μήνα, σε έναν χρόνο τα επιπλέον έσοδα θα είναι 2,4 δισ. ευρώ!
Το δεύτερο βήμα για να ελαφρυνθούν όλοι από το βάρος της γραφειοκρατίας και να αυξηθούν τα έσοδα σε στέρεη βάση είναι να βρεθεί μια φόρμα συμβιβασμού με διαδικασίες-εξπρές έτσι ώστε να κλείσουν οι περισσότερες από τις 80.000 και πλέον υποθέσεις φορολογικών διαφορών που βρίσκονται στα διοικητικά δικαστήρια.
Η ιδέα είναι να υπάρχει διαβάθμιση των υποθέσεων ανάλογα με το ύψος (χρηματικό) της διαφοράς και της βαρύτητας της κάθε υπόθεσης.
Οσο πιο ελαφρύ είναι το παράπτωμα τόσο πιο άμεσα (ακόμη και εξωδικαστικά) μπορεί να κλείνει μια υπόθεση.
Και όσο πιο σοβαρή και μεγάλου ύψους είναι η υπόθεση να εξαντλείται η αυστηρότητα στα δικαστήρια με μεγαλύτερες ποινές, ακόμη και με το κλείσιμο επιχειρήσεων ή καταστημάτων για παραδειγματισμό.
Δεν μπορεί όμως να ασχολείται όλη η δημόσια διοίκηση, από τα υπουργεία ως τη Δικαιοσύνη, με φορολογικά λάθη και πταίσματα...
Η γραφειοκρατία όμως και η ευθυνοφοβία δεν είναι φαινόμενο ελληνικό. Απ' ό,τι φαίνεται, την "κουβαλάνε" ακόμη και οι τεχνοκράτες των θεσμών, οι οποίοι, παρά τα τρία μνημόνια, ακόμη δεν έχουν δώσει πράσινο φως σε πολιτικό επίπεδο να λειτουργήσει ένα σύστημα συμβιβασμών ώστε να μη στοιβάζονται στα δικαστήρια αυτές οι υποθέσεις.
Το τρίτο βήμα είναι να αναπτυχθούν ηλεκτρονικές εφαρμογές για όλες τις συναλλαγές με την Εφορία ώστε να μη χρειάζεται να πηγαίνει ο πολίτης, ο λογιστής ή ο επιχειρηματίας στη ΔΟΥ.
Το γεγονός ότι μέσα σε 105 ημέρες υποβλήθηκαν συνολικά 6.071.205 φορολογικές δηλώσεις (57.821 δηλώσεις ανά ημέρα), όταν οι μισοί γάλλοι φορολογούμενοι συμπληρώνουν ακόμη και σήμερα χειρόγραφα τη φορολογική τους δήλωση, είναι ένα αποδεικτικό στοιχείο για το άλμα που έχει κάνει τα τελευταία χρόνια η φορολογική διοίκηση στη χώρα μας.
Μάλιστα το Taxis έχει τη δυνατότητα να υποδέχεται 150.000 δηλώσεις την ημέρα χωρίς πρόβλημα, κάτι που επιβεβαιώθηκε τις τελευταίες ημέρες υποβολής των εφετινών δηλώσεων».
Ελεγχοι παραδειγματισμού
Την ίδια ώρα οι οικονομικοί εισαγγελείς στέλνουν κατά δεκάδες τους φακέλους για υποθέσεις φοροδιαφυγής και τις γνωστές λίστες στο Κέντρο Ελέγχου Φορολογίας Μεγάλου Πλούτου.
Οι εισαγγελείς εκτιμούν ότι αξιοποιώντας όλα τα ευρήματα που προέκυψαν από την έρευνα για τις λίστες φοροδιαφυγής, μέσω τραπεζών, θα έχουν στα χέρια τους ένα σημαντικό «οπλοστάσιο» που θα επιτρέψει στη χώρα μας να διεκδικήσει μεγάλες αποζημιώσεις για τις συγκεκριμένες πρακτικές που όλα αυτά τα χρόνια ζημίωσαν την οικονομία.
Η ουσία όμως είναι ότι πράγματι η υπηρεσία λειτούργησε αποτελεσματικά στις πρώτες υποθέσεις, κατόρθωσε την περυσινή χρονιά να συγκεντρώσει έσοδα από φορολογουμένους που έδειξαν μεταμέλεια άνω των 170 εκατ. ευρώ, αλλά πλέον «μπούκωσε».
Και εδώ εκτιμάται ότι απαιτείται ιεράρχηση των περιπτώσεων και ευελιξία ώστε να κλείνουν προς το συμφέρον του Δημοσίου γρήγορα οι υποθέσεις.
Πανικός από το κύμα κατασχέσεων σε λογαριασμούς επιχειρήσεων
Κύμα κατασχέσεων από λογαριασμούς επαγγελματιών και επιχειρήσεων που οφείλουν ασφαλιστικές εισφορές στα Ταμεία και άσκηση διώξεων ακόμη και σε πρόσωπα που έχουν μεταβιβάσει εικονικά τις επιχειρήσεις τους γιατί χρωστούν στο ΙΚΑ ή στον ΟΑΕΕ έχουν προκαλέσει «πανικό» στην αγορά.
Το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών (ΚΕΑΟ) έχει εισπράξει 385 εκατ. ευρώ από τον Ιανουάριο ως το τέλος Ιουνίου.
Οπως διαπιστώνουν τα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών, οι παράγοντες που συνέβαλαν σε αυτό ήταν:
- Η αυτοματοποιημένη διαδικασία αποστολής ηλεκτρονικού μηνύματος προς τους οφειλέτες που δημιουργούν νέες οφειλές. Συγκεκριμένα, αμέσως μετά τη διενέργεια του μηνιαίου αυτοματοποιημένου Ελέγχου Δηλωθέντων Καταβληθέντων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, αποστέλλεται ενημερωτικό e-mail προς τους οφειλέτες που τους πληροφορεί σχετικά με τον καταλογισμό εις βάρος τους νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών. Με τον τρόπο αυτόν ειδικά οι οφειλέτες που έχουν ρύθμιση καλούνται να προχωρήσουν έγκαιρα στην εξόφληση κάθε νέας οφειλής ώστε να μην κινδυνεύσουν να την χάσουν.
- Η αποστολή ηλεκτρονικών κατασχετηρίων εις χείρας πιστωτικών ιδρυμάτων, η οποία είναι πολύ αποδοτική, με εισπράξεις 17 εκατ. ευρώ σε λίγους μήνες.
- Ο φόβος της δέσμευσης των λογαριασμών στις τράπεζες αλλά και οι ποινικές διώξεις στους κατ' επάγγελμα παραβάτες.
- Ο εντοπισμός επιχειρήσεων, κυρίως μονοπρόσωπες ΕΠΕ και ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες, που καταστρατηγούν τις διατάξεις της νομοθεσίας περί ευθύνης διοικούντων νομικά πρόσωπα για την καταβολή των εισφορών.
Οι «πατέντες» εισφοροδιαφυγής που ακολουθούν εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους τομείς τουρισμού, εστίασης, ψυχαγωγίας - κέντρα διασκέδασης, παροχής υπηρεσιών φύλαξης και καθαριότητας είναι:
1. Δημιουργία οφειλών από επιχειρήσεις με σημαντικό κύκλο εργασιών που ανήκουν σε επιχειρηματίες χωρίς προσωπική περιουσία, τα δε περιουσιακά στοιχεία που διέθεταν στο παρελθόν έχουν διοχετευθεί σε τρίτους.
2. Δημιουργία οφειλών από εταιρείες χωρίς περιουσιακά στοιχεία με εικονικούς υπευθύνους που δηλώνουν ως έδρα κάποιο λογιστικό ή δικηγορικό γραφείο, ασφαλίζουν προσωπικό άλλων επιχειρήσεων και στο τέλος πτωχεύουν.
3. Δημιουργία οφειλών από εταιρείες με διαχειριστές, μέλη ή διευθύνοντες συμβούλους πρόσωπα χωρίς περιουσιακά στοιχεία. Τέτοια πρόσωπα είναι συνήθως υπερήλικοι, γονείς ή στενοί συγγενείς του επιχειρηματία, οικονομικοί μετανάστες με κατοικία την έδρα της εταιρείας ή και υπάλληλοι της επιχείρησης.
4. Δημιουργία νέας επιχείρησης με την ίδια έδρα, το ίδιο αντικείμενο εργασιών και τον ίδιο διακριτικό τίτλο με επιχείρηση που έπαψε να καταβάλει εισφορές. Στη νέα επιχείρηση ασφαλίζεται και το προσωπικό της παλιάς.
5. Δημιουργία οφειλών μεγάλου ύψους από εταιρείες φύλαξης ή καθαριότητας που αναλαμβάνουν έργα ως υπεργολάβοι.
tovima.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου