ΣΥΓΧΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΑΙ ΤΗ ΔΕΗ
Ιός... ασυνεννοησίας πλήττει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων
Της Μανταλένας Πίου
Ανησυχία προκαλεί στην αγορά, και ιδιαίτερα στην πλευρά της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει την ανάπλαση της έκτασης των 6.000 στρεμμάτων στο Ελληνικό, το ενδοκυβερνητικό αλαλούμ, μετά την αποκάλυψη για την πρόθεση του υπουργείου Πολιτισμού να κηρύξει αρχαιολογικό χώρο ένα μέρος του παλαιού αεροδρομίου.
Η ανησυχία αφορά στο κατά πόσο θα υπάρξουν καθυστερήσεις στην ανάπλαση της έκτασης, δεδομένου ότι η κοινοπραξία ήθελε να ξεκινήσει τις εργασίες τους πρώτους μήνες του 2017. Υπενθυμίζεται δε ότι καταληκτική ημερομηνία για την άρση όλων των εμποδίων και την κύρωση της συμφωνίας από τη Βουλή είναι η 15η Νοεμβρίου. Ομως, τίθεται ξανά θέμα αξιοπιστίας της χώρας και βελτίωση της εικόνας της στο εξωτερικό, ώστε να έρθουν επενδυτές και να τοποθετηθούν τόσο στις επόμενες αποκρατικοποιήσεις όσο και σε άλλους τομείς όπου υπάρχουν επενδυτικές ευκαιρίες. Η σύγχυση, σχετικά με τις προθέσεις της κυβέρνησης για το Ελληνικό, λίγες εβδομάδες από την υπογραφή του MoU μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Lamda Development, ενισχύθηκε τόσο από τις ασαφείς απαντήσεις που έδωσε ο υπουργός Πολιτισμού, Αρ. Μπαλτάς, όσο και από τις δηλώσεις του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Γ. Κυρίτση.
Ο κ. Μπαλτάς μιλώντας χθες από την Κρήτη τόνισε ότι η επένδυση στο Ελληνικό προχωρά κανονικά. «Υπάρχει μόνιμο πρόβλημα με την αντιπολίτευση. Είναι σα να μην ξέρει σε ποια χώρα βρίσκεται και να μη γνωρίζει τους νόμους βάσει τους οποίους κινούνται τα ζητήματα που αφορούν σε επενδύσεις σε συνάρτηση με την πολιτιστική κληρονομιά». Ο υπουργός ανέφερε ότι μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά οι επενδύσεις και η πολιτιστική κληρονομιά. «Τα θέματα αυτά είναι γνωστά και στους επενδύτές, είμαστε σε συνεννόηση μαζί τους».
Ο κ. Κυρίτσης όμως τόνισε ότι είναι απολύτως κατά των ιδιωτικοποιήσεων. «Από πού κι ως πού στην Ελλάδα για μια επένδυση πρέπει να πάει πίσω το θέμα των αρχαιολογικών ευρημάτων; Αν ήταν έτσι το μετρό θα είχε γίνει εδώ και δεκαετίες και θα είχαν καταστραφεί τα αρχαία» ανέφερε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση υποχρεώθηκε να συμφωνήσει στις ιδιωτικοποιήσεις, αλλά οφείλει να προσπαθεί να κάνει διορθωτικές κινήσεις. Από την πλευρά του ο υφυπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για τις διεθνείς οικονομικές σχέσεις, Δημήτρης Μάρδας, τόνισε ότι το πρόβλημα θα λυθεί από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής: «Υπάρχουν διάφορες απόψεις υπουργείων και αρχαιολογικών υπηρεσιών. Το ΚΥΣΟΙΠ θα αποφασίσει... Και με το λιμάνι του Πειραιά υπήρχαν προβλήματα και λύθηκαν».
Τη στήριξή της στο υπ. Πολιτισμού εξέφρασε και η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Θεανώ Φωτίου, διαβεβαιώνοντας ότι το έργο στο Ελληνικό θα προχωρήσει κανονικά. «Όταν εμείς βάζουμε την υπογραφή μας. Εμπιστεύομαι το υπουργείο Πολιτισμού που λέει ότι όχι μόνο δεν εμποδίζει την επένδυση, αλλά μάλλον την ενισχύει».
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Γ. Σταθάκης τόνισε την ανάγκη να υπάρξουν μεγάλες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο των επενδύσεων, στέλνοντας το μήνυμα ότι «φυσικά και θέλουμε τις επενδύσεις. Η ανάκαμψη το 2016 θα έρθει μέσα από αύξηση και των επενδύσεων. Αυτός είναι ο κεντρικός στόχος της κυβέρνησης».
Ταραχή με ΔΕΗ
Νέα επίθεση κατά του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ εξαπέλυσε ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, με αφορμή τη ΔΕΗ. Ο υπουργός διακήρυξε για ακόμα μια φορά την «κατηγορηματική του αντίθεση στην πώληση του 17% της ΔΕΗ», επιρρίπτοντας ευθύνες στον κ. Στέργιο Πιτσιόρλα για ενδεχόμενη απόπειρα αποκρατικοποίησής της. Το παράδοξο είναι ότι ο κ. Σκουρλέτης έχει συνυπογράψει την απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικης (ΚΥΣΟΙΠ) γιατην πώληση του 17% της ΔΕΗ «ενδεχομένως και εντός του 2016»!
Νέα επίθεση κατά του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ εξαπέλυσε ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, με αφορμή τη ΔΕΗ. Ο υπουργός διακήρυξε για ακόμα μια φορά την «κατηγορηματική του αντίθεση στην πώληση του 17% της ΔΕΗ», επιρρίπτοντας ευθύνες στον κ. Στέργιο Πιτσιόρλα για ενδεχόμενη απόπειρα αποκρατικοποίησής της. Το παράδοξο είναι ότι ο κ. Σκουρλέτης έχει συνυπογράψει την απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικης (ΚΥΣΟΙΠ) γιατην πώληση του 17% της ΔΕΗ «ενδεχομένως και εντός του 2016»!
Ωστόοο συνεχίζοντας την πολιτική της προσωπικής του αποστασιοποίησης και πιθανώς εκφράζοντας μία μερίδα της κυβέρνησης και του κόμματος που διαφωνεί με τις ιδιωτικοποιήσεις επιχειρεί με συνεχείς δηλώσεις να εμφανίσει τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ σαν να ενεργεί αυτόβουλα, ανεξάρτητα των κυβερνητικών επιλογών. «Δεν έχω κανένα προσωπικό πρόβλημα με τον κ. Πιτσιόρλα και είναι λάθος να καλλιεργείται η εντύπωση για κάτι τέτοιο», δήλωσε ο υπουργός σε συνέντευξή του στη Real. «Εκείνο στο oποίο αντιπαρατίθεμαι είναι πρακτικές που δεν απορρέουν από τον ρόλο που έχει ο καθένας. Ναι, πράγματι, πιστεύω πως το ΤΑΙΠΕΔ κακώς επεκτείνεται και σε αλλά πεδία πέρα από το αντικείμενό του», πρόσθεσε. Σε ερώτηση για την πώληση του 17% της ΔΕΗ ο κ. Σκουρλέτης τονίζει ότι είναι κατηγορηματικά αντίθετος, συμπληρώνοντας ότι «αυτή ακριβώς είναι η θέση της κυβέρνησης. Το γεγονός ότι το 17% της εταιρείας είχε περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ επί των ημερών των προηγουμένων κυβερνήσεων δεν σημαίνει πως πρέπει να πωληθεί. Αυτό βεβαίως το γνωρίζει ο κ. Πιτσιόρλας, ο οποίος εμφανίζεται τώρα να κάνει πως το αγνοεί - και αυτό γεννά ερωτήματα», καταλήγει.
Περισσότερα ερωτήματα πάντως γεννούν οι δηλώσεις του υπουργού, δεδομένου ότι στο ΦΕΚ 1472 της 25ης Μαΐου 2016, δημοσιεύεται η απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ, την οποία συνυπογράφουν ο κ. Σκουρλέτης μαζί με τους υπουργούς Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη και τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Γιώργο Χουλιαράκη. Η απόφαση αφορά στην «Έγκριση Επιχειρησιακού Προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ» και περιλαμβάνει το σύνολο των αποκρατικοποίησεων, για τις οποίες έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση απέναντι στους δανειστές, στο πλαίσιο της τελευταίας αξιολόγησης. Στον αριθμό 15 είναι η ΔΕΗ για την οποία αναγράφεται ως μέθοδος αξιοποίησης «η πώληση του 17% των μετοχών της ΔΕΗ.
Οι 19 αποκρατικοποιήσεις που είχε συμφωνήσει η κυβέρνηση
1. Περιφερειακά αεροδρόμια (έχει προχωρήσει η συμφωνία με τη Fraport)
2. Σύμβαση για το Ελληνικό
3. Αστέρας Βουλιαγμένης (έχει προχωρήσει η πώληση)
4. Αφάντου Ρόδου
5. Πώληση 66% του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου
6. Το 66% από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (Την Τετάρτη ολοκληρώνεται η παράδοση στην Cosco)
7. Το 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης
8. Πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ (η πρώτη δόθηκε στους Ιταλικούς Σιδηρόδρομους έναντι 45%, νέος διαγωνισμός για τη δεύτερη)
9. Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (30%)
10. Μαρίνες Πύλου, Αλίμου, Χίου κ.ά.
11. Εγνατία Οδός
12. ΕΛΠΕ (πώληση του 35%)
13. ΟΤΕ (διάθεση ποσοστού 4%-6%)
14. Πώληση 17% της ΔΕΗ
15. Πώληση ποσοστού της ΕΥΔΑΠ
16. Πώληση 23% της ΕΥΑΘ
17. Πώληση 65% της ΔΕΠΑ
18. ΕΛΤΑ (αναδιάρθρωση και μεταφορά στην ΕΔΗΣ)
19. Πωλήσεις ακινήτων
Αλαλούμ
Απολύτως αντίθετος στις ιδιωτικοποιήσεις δηλώνει ο Γ. Κυρίτσης: «Από πού κι ως πού στην Ελλάδα για μια επένδυση πρέπει να πάει πίσω το θέμα των αρχαιολογικών ευρημάτων; Αν ήταν έτσι, το μετρό θα είχε γίνει εδώ και δεκαετίες και θα είχαν καταστραφεί τα αρχαία».
Στο ΦΕΚ 1472 της 25ης Μαΐου 2016, δημοσιεύεται η απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ, την οποία συνυπογράφουν ο κ. Σκουρλέτης μαζί με τους υπουργούς Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη και τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Γιώργο Χουλιαράκη. Εκεί αναφέρεται η πώληση ποσοστού της ΔΕΗ.
Σε ερώτηση για την πώληση του 17% της ΔΕΗ, ο κ. Σκουρλέτης τονίζει ότι είναι κατηγορηματικά αντίθετος, συμπληρώνοντας ότι «αυτή ακριβώς είναι η θέση της κυβέρνησης».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου