Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2016

ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ ΣΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ Οι «παγίδες» των Σοφών για τον κατώτατο μισθό - Τι κρύβουν οι 12 εντολές

ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ ΣΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ

Οι «παγίδες» των Σοφών για τον κατώτατο μισθό - Τι κρύβουν οι 12 εντολές

Γ. Κατρούγκαλος υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Επιδιώκουμε ευρωπαϊκή λύση, όχι κώδικα Πινοσέτ, όπως ζητά το ΔΝΤ... Το πόρισμα αποτελεί την αφετηρία της διαπραγμάτε
Γ. Κατρούγκαλος υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
«Επιδιώκουμε ευρωπαϊκή λύση, όχι κώδικα Πινοσέτ, όπως ζητά το ΔΝΤ... Το πόρισμα αποτελεί την αφετηρία της διαπραγμάτευσης και όχι την ελληνική θέση, η οποία αποτυπώνεται στην κοινή δήλωση των κοινωνικών εταίρων»

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΑΤΟΥ
Τέσσερις «παγίδες» στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές που θα ξεκινήσει στις 17 Οκτωβρίου για τις αλλαγές στα εργασιακά, βάζει ο δωδεκάλογος της Επιτροπής Σοφών.
Οπως προκύπτει από τις 12 εντολές του πορίσματος το οποίο θα αποτελέσει τη βάση της διαπραγμάτευσης, ανατροπές θα γίνουν, λόγω των διαφορετικών απόψεων που διατυπώνονται, στον τρόπο καθορισμού του κατώτατου μισθού (με γνώμονα την κατάσταση της οικονομίας και χωρίς επίδομα γάμου), στη διατήρηση ή μη του χαμηλότερου κατά 20% μισθού των νέων ηλικίας έως 25 ετών (ο υπουργός Γ. Κατρούγκαλος θα παραστεί στις 20 Οκτωβρίου στην Επιτροπή Κοινωνικών Δικαιωμάτων της Ε.Ε. για να στηρίξει το αίτημα της ΓΣΕΕ για την κατάργηση της σχετικής διάκρισης) στην υποχρεωτική ή όχι εφαρμογή των κλαδικών συμβάσεων (επέκταση υπό προϋποθέσεις, ανάλογα με τη συνδικαλιστική πυκνότητα) καθώς και στην επικράτηση χαμηλότερων μισθών, αν οι επιχειρήσεις βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική κατάσταση (ρήτρα απόκλισης).
Ο ΔΩΔΕΚΑΛΟΓΟΣ
Υπάρχει διαφωνία στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων ως προς την αρμοδιότητα καθορισμού του ύψους και των αυξήσεων του κατώτατου μισθού. Ένα μέρος προτείνει τον καθορισμό του, κατόπιν διαβουλεύσεων με ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες μέσω εθνικής γενικής συλλογικής σύμβασης εργασίας με καθολική εφαρμογή. Ένα άλλο μέρος προτείνει τον καθορισμό του από την κυβέρνηση, κατόπιν διαβουλεύσεων με τους κοινωνικούς εταίρους και ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες.
Υπάρχει διαφωνία στην Επιτροπή για τον (χαμηλότερο κατά 20%) κατώτατο μισθό των νέων. Ένα μέρος προτείνει την αντικατάστασή του από ένα μειωμένο κατώτατο μισθό βάσει εργασιακής εμπειρίας με ανώτατη διάρκεια τα δύο έτη. Το σύστημα μειωμένου κατώτατου μισθού θα πρέπει να αξιολογηθεί μετά την πάροδο των δύο ετών. Ένα άλλο μέρος της Επιτροπής προτείνει τη διατήρηση του κατώτατου μισθού των νέων με τα ισχύοντα ηλικιακά όρια.
Οι συλλογικές συμβάσεις θα μπορούν να επεκτείνονται από το κράτος κατόπιν αίτησης ενός από τα διαπραγματευόμενα μέρη, εφόσον καλύπτουν το 50% των εργαζομένων του κλάδου/επαγγέλματος με απόφαση του υπουργού και μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους. Ωστόσο, ζητείται να θεσμοθετηθεί ένα διοικητικό σύστημα που θα επιτρέπει τον αξιόπιστο έλεγχο του ποσοστού των εργαζομένων που αντιπροσωπεύεται στη διαπραγματευτική μονάδα. Ένα μέρος της Επιτροπής προτείνει τη δυνατότητα επέκτασης, σε περιπτώσεις σοβαρών προβλημάτων (υψηλός κύκλος εργασιών, υψηλό ποσοστό χαμηλόμισθων, στρέβλωση ανταγωνισμού) καθώς και σε περιπτώσεις δημοσίου συμφέροντος (π.χ. εισαγωγή συστήματος μαθητείας). Ένα άλλο μέρος θεωρεί πως η επέκταση πρέπει να είναι δυνατή μόνο σε περίπτωση που καλύπτεται το όριο του 50%.
Υπάρχει διαφωνία στην Επιτροπή σχετικά με την αρχή της ευνοϊκότερης για τον εργαζόμενο σύμβασης. Ένα μέρος υποστηρίζει πως συλλογικές συμβάσεις εργασίας χαμηλότερου επιπέδου δεν μπορούν να αποκλίνουν επί τα χείρω εθνικών/κλαδικών συλλογικών συμβάσεων, εκτός κι αν οι κοινωνικοί εταίροι προβλέπουν ρήτρες, οι οποίες επιτρέπουν προσωρινές αποκλίσεις σε περιπτώσεις επειγουσών οικονομικών/χρηματοοικονομικών αναγκών των επιχειρήσεων. Ένα άλλο μέρος ζητά να διατηρηθεί η μισθολογική ευελιξία σε επιχειρησιακό επίπεδο.
Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων δεν βλέπει την ανάγκη για αυστηρότερους κανόνες σχετικά με την απεργία.
Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων δεν βλέπει κάποιον επείγοντα λόγο για άρση της απαγόρευσης της ανταπεργίας (lockout). Ωστόσο, ζητά να κατοχυρωθεί νομοθετικά η (ισχύουσα με βάση τη νομολογία των δικαστηρίων) άρνηση του εργοδότη να πληρώσει τους μη απεργούς, εφόσον δεν μπορούν να συνεχίσουν την εργασία όσο διαρκεί η απεργία.
Το ισχύον σύστημα της προληπτικής διοικητικής έγκρισης των ομαδικών απολύσεων συζητείται ενώπιον του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μετά τη την έκδοση της απόφασης, το ισχύον σύστημα θα μπορούσε να καταργηθεί ή να αντικατασταθεί από ένα άλλο εκ των προτέρων έγκρισης του σχεδίου απολύσεων. Δηλαδή να υπάρχει ex ante μια έγκριση όχι όμως του υπουργού.
Σε περιπτώσεις προσωρινής οικονομικής δυσχέρειας, ο εργαζόμενος θα πρέπει να λαμβάνει επίδομα ανεργίας από το δημόσιο ή το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης για τις ώρες που δεν μπόρεσε να εργαστεί.
Η χρονική επέκταση, η μετενέργεια και η διάρκεια των συλλογικών συμβάσεων εργασίας αποφασίζονται από τους κοινωνικούς εταίρους. Αν δεν λάβουν σχετική απόφαση, η χρονική επέκταση να διαρκεί έξι μήνες, μετενέργεια να καλύπτει όλους τους συμφωνηθέντες όρους εργασίας και η συλλογική σύμβαση να μπορεί να καταγγέλλεται με προειδοποίηση τριών μηνών.
Αν δεν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία μεταξύ των κοινωνικών εταίρων θα συνεχίσει να λειτουργεί το σύστημα μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία. Μετά το 2018, όμως, θα αξιολογηθεί ο ρόλος της διαιτησίας. Οι κοινωνικοί εταίροι πρέπει να διαπραγματεύονται για τις μισθολογικές ωριμάσεις, την ίση μεταχείριση υπαλλήλων και εργατοτεχνιτών, τη δια βίου μάθηση, την παραγωγικότητα, την καινοτομία και την ενσωμάτωση των νέων.

Ο ΟΑΕΔ πρέπει να εξετάσει την ανάπτυξη πρωτοβουλιών για τη αποτελεσματικότερη επανένταξη των ανέργων και την προσέλκυση θέσεων εργασίας σε επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων καλά σχεδιασμένων επιδοτήσεων πρόσληψης με την υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: