Πηγή: "Παρατηρητήριο Φορολογίας Ακινήτων" της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) - www.pomida.gr
ΕΝΦΙΑ - Φόρος Ακίνητης Περιουσίας
- Την κατάργηση του ΕΝΦΙΑ και την επιβολή βαρύτατου φόρου ακίνητης περιουσίας με συντελεστές αγνώστου ύψους, χαμηλό αφορολόγητο και μετάθεση βαρών στους ήδη βαρύτατα φορολογούμενους, με συνολική δημοσιονομική απόδοση να παραμένει στα 3,2 δις ευρώ μελετά διαρκώς το Υπουργείο Οικονομικών, χωρίζοντας τους πολίτες σε αφορολόγητους και σεφοροληστευόμενους. Σύμφωνα με τα στοιχεία του πίνακα του ΥΠΟΙΚ που δημοσιεύουμε, με 50.000€ αφορολόγητο όριο απαλλάσσονται πλήρως το 49,7% των φορολογουμένων οπότε και θα πολλαπλασιαστεί το φορολογικό βάρος των υπολοίπων που θα πρέπει να πληρώσουν μόνοι τους ολόκληρο το ποσό των 3,2 δις!
- Η εμπειρία μας έχει διδάξει ότι κάθε νέος φόρος στα ακίνητα είναι τρισχειρότερος και πολύ πλέον επικίνδυνος από τον εκάστοτε προηγούμενο, ακόμη και για εκείνους που υποτίθεται ότι θα επωφεληθούν από την αλλαγή, ενόσω τα απαιτούμενα φορολογικά έσοδα θα παραμείνουν αμείλικτα στο ίδιο ύψος! Πολύ γρήγορα ξεχάστηκε το μάθημα του 2009, όπου η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ είχε επαγγελθεί προεκλογικά την κατάργηση του ΕΤΑΚ (με συντελεστή 1 ο/οο, και αφορολόγητο 100.000 ευρώ), ενός τέλους που όλοι μπορούσαν να το πληρώσουν, και την επαναφορά του ΦΜΑΠ. Η χαρά κράτησε ένα μόλις έτος (2010), γιατί μετά, όπως όλοι γνωρίζουμε, επιβλήθηκε το γνωστό χαράτσι μέσω της ΔΕΗ κλπ...
· Οταν ισχυρίζεται κανείς ότι θα φορολογήσει τη μεγάλη ακίνητη περιουσία, στην ουσία πάντοτε στοχεύει στη μεσαία αστική, γιατί πραγματικά μεγάλη περιουσία είτε δεν υπάρχει παρά σε ελάχιστο βαθμό, είτε ανήκει σε εταιρείες διαφόρων τύπων που φορολογούνται χωρίς κλίμακα. είτε είναι νόμιμα αφορολόγητη εκτός σχεδίου γη…
· Ο Ελληνικός λαός «φτωχοποιήθηκε» όχι τόσο γιατί του μείωσαν τους μισθούς και τις συντάξεις του, όσο γιατί με την υπερφορολόγηση πέρα από κάθε μέτρο, λογική και δυνατότητα, της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας του, του εξευτέλισαν και του κατεδάφισαν κυριολεκτικά, με όρους πραγματικής δήμευσης, την αξία της πραγματικής αποταμίευσής του, για την απόκτηση της οποίας δούλεψε, ξενιτεύτηκε, αγωνίστηκε, και στερήθηκε. Και όλα αυτά βάσει σχεδίων που εκπονήθηκαν εκτός Ελλάδος, εμπνευσμένα από κύκλους χωρών άσχετων με την ελληνική νοοτροπία, που αδυνατούν να καταλάβουν τι σημαίνουν όλα αυτά για τον κάθε Ελληνα…
· Συνεπώς η επαναφορά ενός νέου ΦΑΠ ναι μεν θα φοροαπαλλάξει, προσωρινά εννοείται, αυτούς που πλήρωσαν «κατοστάρικα» για τον ΕΝΦΙΑ, που όμως θα μετατραπούν σε πρόσθετα «χιλιάρικα» και σε "χαριστική βολή" στη μεσαία τάξη των φορολογουμένων, οι οποίοι, αδυνατώντας να πληρώσουν, θα βρεθούν αντιμέτωποι με την πόρτα είτε των πλειστηριασμών των περιουσιακών τους στοιχείων, είτε της φυλακής, λόγω της ισχύουσας ποινικοποίησης της αντικειμενικής αδυναμίας πληρωμής κάθε χρόνο, του ετήσιου αυτού δημευτικού φόρου. Ετσι αυτή η επιλογή, μοιραία θα αποτελέσει και τη χαριστική βολή και στα δημόσια έσοδα από την πηγή αυτή! Αντίθετα, χαμηλότερος φόρος κατοχής ανά ακίνητο, θα βοηθήσει την ανάκαμψη της οικοδομικής δραστηριότητας που θα φέρει μείωση της ανεργίας και περισσότερα έσοδα στο κράτος από ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος των 100 επαγγελμάτων που ζούν ή εξαρτώνται από την οικοδομή. Και σε κάθε περίπτωση θα δώσει και πάλι αξία και ελπίδα στον κάθε Ελληνα, ότι η περιουσία του κάτι αξίζει, και γι΄αυτό αξίζει να πληρώνει φόρους γι΄αυτήν!
- Η ΠΟΜΙΔΑ που εκπροσωπεί τους ανθρώπους που έγιναν ιδιοκτήτες όχι γιατί κέρδιζαν πολλά χρήματα στη ζωή τους, αλλά γιατί δούλευαν πολύ και «έτρωγαν» λίγα, αγωνίζεται όχι για το πώς να μην πληρώνουμε φόρους, αλλά για το πως οι φόροι να είναι τέτοιοι ώστε να μπορούμε πράγματι να τους πληρώνουμε! «Καλός» φόρος, είπε, για τους πολίτες αλλά και για το κράτος, είναι εκείνος που όλοι οι φορολογούμενοι μπορούν να τον πληρώσουν, όπως π.χ. το ΤΑΠ ή το ΕΤΑΚ. «Κακός» φόρος είναι εκείνος που θα οδηγήσει το φορολογούμενο να χάσει το σπίτι του ή να κινδυνεύσει να πάει φυλακή γιατί δεν μπορεί να τον πληρώσει, όπως είναι ο δημευτικός ΦΜΑΠ που δυστυχώς επανακάμπτει. Αυτό ας το αντιληφθεί εγκαίρως η νέα ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και ας σταθεί δίπλα στους συνεπείς φορολογούμενους και στο πως αυτοί θα μπορέσουν να συνεχίσουν να είναι συνεπείς, αντί να εξαγγέλει καθημερινά νέους "δικαιότερους" φόρους σε βάρος αυτών που ήδη φορολογούνται εξοντωτικά ...
ΕΝΦΙΑ (Ν. 4223/2013) ΓΙΑ 2014 και μετά: ΔΙΠΛΗ ΚΑΤΑΛΗΣΤΕΥΣΗ - ΔΗΜΕΥΣΗ ΣΤΑ ΑΣΤΙΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ! ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ: ΔΙΠΛΗ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΑ ΞΕΝΟΙΚΙΑΣΤΑ - ΣΤΗ ΦΥΛΑΚΗ ΟΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΤΟΥΣ!
Με ένα εξαμβλωματικό σενάριο επιβολής δύο φόρων στη συσκευασία του ενός, και μάλιστα με δύο διαφορετικές ταχύτητες, που γέμισε οργή και αγανάκτηση κάθε φορολογούμενο ιδιοκτήτη αστικής περιουσίας, το πολιτικό στερέωμα θυσίασε ανενδοίαστα τους ιδιοκτήτες αστικών ακινήτων της χώρας μας στο βωμό της «εισπραξιμότητας» της αγροτικής ψήφου...
Μονός και καθαρά συμβολικός ο φόρος στα αγροτικά ακίνητα, και καθαρά αντισυνταγματική η εξαίρεσή τους από το ΦΑΠ. Διπλός και ληστρικός ο φόρος στα αστικά, ακίνητα! Κορυφή του παγόβουνου η «προοδευτική» κλίμακα του νέου ΦΑΠ (δηλαδή η καταλήστευση τώρα ονομάζεται …«πρόοδος»), που από ότι φαίνεται ελάχιστα θα διαφέρει από την παλαιά. Αντισυνταγματική και αυτή, αφού το Σύνταγμα ρητά ορίζει ότι οι πολίτες συμμετέχουν ΑΝΑΛΟΓΑ με τις δυνάμεις τους, δηλαδή με το εισόδημά τους. Φορολογία σκληρή, δημευτικού τύπου, που είναι αδύνατον να πληρωθεί, ιδιαίτερα στα ξενοίκιαστα ακίνητα, πράγμα που καλά το γνωρίζουν, αλλά αρνούνται να δεχτούν την πρότασή μας για μειωτικό συντελεστή.
Αμεσο αποτέλεσμα του νόμου αυτού θα είναι ο εκπλειστηριασμός χιλιάδων ξενοίκιαστων ιδιοκτησιών και η παραπομπή χιλιάδων ιδιοκτητών αστικών ακινήτων που θα οφείλουν φόρους άνω των 50.000 ευρώ σε δίκες με προβλεπόμενη ποινή τριετούς φυλάκισης.
Ο Ν. 4223/2013 προβλέπει κατά βάση τα εξής:
ΓΙΑ ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΦΟΡΟ (ΑΥΤΟΤΕΛΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ ΑΝΑ ΑΚΙΝΗΤΟ):
Αστικά ακίνητα
- Ο φόρος προκύπτει από τα τετραγωνικά μέτρα του ακινήτου, του βασικού συντελεστή ανά τ.μ., του συντελεστή παλαιότητας, του συντελεστή ορόφου, του συντελεστή απομείωσης στις περιπτώσεις που αυτός ισχύει, του συντελεστή βοηθητικών χώρων (όταν υπάρχουν) και του συντελεστή ημιτελούς κτίσματος, όπου αυτός ισχύει, ως εξής:
Φόρος= Επιφάνεια κτίσματος (τ.μ.) x ΒΦ x ΣΠΚ x ΣΟ x ΣΑΕ (στις περιπτώσεις που αυτό ισχύει) x ΣΒΧ (στις περιπτώσεις βοηθητικών χώρων) x ΣΗΚ (όπου αυτός ισχύει).
- Οι συντελεστές ανέρχονται σε 20 (από 33 αρχικώς) και ξεκινούν από 2,50 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο για ακίνητα με τιμή ζώνης έως 500 ευρώ το τ.μ. και φθάνουν τα 16,25 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο για νεόδμητα ακίνητα με τιμή ζώνης άνω των 5.000 ευρώ το τ.μ. Ο βασικός πίνακας για τα παλαιά (άνω της 25ετίας) ακίνητα έχει ως εξής:
Τιμή Ζώνης (€/μ2) Βασικός Φόρος (€/μ2)
0 - 500 2,00
501 - 750 2,80
751 - 1.000 2,90
1.001 - 1.500 3,70
1.501 - 2.000 4,50
2.001 - 2.500 6,00
2.501 - 3.000 7,60
3.001 - 3.500 9,20
3.501 - 4.000 9,50
4.001 - 4.500 11,10
4.501 - 5.000 11,30
5.001+ 13,00
501 - 750 2,80
751 - 1.000 2,90
1.001 - 1.500 3,70
1.501 - 2.000 4,50
2.001 - 2.500 6,00
2.501 - 3.000 7,60
3.001 - 3.500 9,20
3.501 - 4.000 9,50
4.001 - 4.500 11,10
4.501 - 5.000 11,30
5.001+ 13,00
- Για τον προσδιορισμό του φόρου, έχει προστεθεί εκτός από την τιμή ζώνης και του συντελεστή παλαιότητας (έως και +25% για τα νεώτερα κτίσματα) και συντελεστής ορόφου, ενώ θεσπίζονται και συντελεστές απομείωσης καθώς και βοηθητικών χώρων. Σύμφωνα με το σχέδιο Νόμου, το μέγεθος της επιφάνειας μπορεί να απομειωθεί (με βάση τους αντίστοιχους συντελεστές) εφόσον πρόκειται για κτίσματα ειδικών χρήσεων.
Συντελεστές ορόφου:
- Υπόγειο, συντελεστής 0,98.
- Ισόγειο και 1ος, συντελεστής 1,00.
- 2ος και 3ος, συντελεστής 1,02.
- 4ος και 5ος, συντελεστής 1,04.
- 6ος και άνω, συντελεστής 1,06.
Σε περίπτωση που το ακίνητο περιλαμβάνει περισσότερους από έναν όροφο, ως συντελεστής ορόφου λογίζεται εκείνος του υψηλότερου ορόφου. Για τις μονοκατοικίες ο συντελεστής ορόφου ανέρχεται στο 1,02 και για τους βοηθητικούς χώρους σε 0,1.
- Για τα ημιτελή (υπό κατασκευή) κτίσματα εφαρμόζεται συντελεστής ημιτελών κτισμάτων (ΣΗΚ) ίσος με 0,40 για το βασικό φόρο. Ως ημιτελές νοείται το κτίσμα που δεν έχει ρευματοδοτηθεί με μόνιμη παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, ανεξαρτήτως του έτους έκδοσης της οικοδομικής του αδείας.
Οικόπεδα εντός σχεδίου
- Για τα οικόπεδα εντός σχεδίου προβλέπονται στο σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών 20 συντελεστές ανάλογα με την μοναδιαία αξία του οικοπέδου. Για παράδειγμα, οικόπεδο εντός σχεδίου πόλεως ή οικισμού με μοναδιαία αξίας 100 ευρώ το τ.μ. έχει συντελεστή 0,7 ευρώ το τ.μ. Ο φόρος προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των τετραγωνικών μέτρων επί τον συντελεστή φόρου. Σημειώνεται ότι οι ιδιοκτήτες οικοπέδων δεν πληρώνουν το ειδικό τέλος ακινήτων μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ και θα πληρώσουν για πρώτη φορά τον ΕΝΦΑ.
- Ο φόρος που επιβάλλεται επί των οικοπέδων υπολογίζεται βάσει της επιφάνειάς του και των χαρακτηριστικών του.
Εφόσον υπάρχει κτίσμα εντός του οικοπέδου η επιφάνεια που φορολογείται υπολογίζεται ως εξής:
- Στα οικόπεδα που βρίσκονται εντός σχεδίου πόλης ή οικισμού, η επιφάνεια είναι αυτή που προκύπτει ως υπόλοιπο από τη μη χρήση του συντελεστή δόμησης και
- Για οικόπεδα τα οποία βρίσκονται εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού, είναι αυτή που προκύπτει από την αφαίρεση της επιφάνειας του κτίσματος από τη συνολική επιφάνεια του γηπέδου.
Αγροτεμάχια
- Για αγροτεμάχια εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού ο φόρος προκύπτει από τον Βασικό Συντελεστή Φορολογίας που ορίζεται σε 1 ευρώ ανά στρέμμα, που όμως προσαυξάνεται δραστικά σε συνδυασμό, κατά περίπτωση, με επιπλέον συντελεστές ως εξής:
- Αναλόγως της θέσης, προσδιορίζεται ο Συντελεστής Θέσης (ΣΘ) που αντιστοιχεί στην ελάχιστη Αρχική Βασική Αξία (ΑΒΑ) του δημοτικού διαμερίσματος στο οποίο ανήκει το αγροτεμάχιο.
- Αναλόγως της χρήσης του αγροτεμαχίου, προσδιορίζεται Συντελεστής Χρήσης (ΣΧ).
- Αναλόγως της απόστασης από τη θάλασσα, προσδιορίζεται Συντελεστής Απόστασης από Θάλασσα.
- Αναλόγως με την επιφάνεια του γηπέδου, προσδιορίζεται Συντελεστής Απομείωσης Επιφάνειας.
- Αν το αγροτεμάχιο έχει πρόσβαση σε εθνική, επαρχιακή ή αγροτική οδό, τότε εφαρμόζεται Συντελεστής Πρόσοψης.
- Αναλόγως της ύπαρξης κατοικίας. Σε περίπτωση ύπαρξης κατοικίας εντός του αγροτεμαχίου εφαρμόζεται Συντελεστής Κατοικίας (ΣΚ) ίσος με 5! Αν η κατοικία είναι η μοναδική για την οικογένεια (υπόχρεος, σύζυγος και προστατευόμενα μέλη) του φυσικού προσώπου που έχει τα εμπράγματα δικαιώματα και έχει επιφάνεια χαμηλότερη των 150 τ.μ. ο συντελεστής δεν εφαρμόζεται.
- Ο φόρος προκύπτει ως γινόμενο της επιφάνειας του αγροτεμαχίου σε τετραγωνικά μέτρα, του βασικού συντελεστή φορολογίας, του συντελεστή θέσης, του συντελεστή χρήσης, του συντελεστή απόστασης από τη θάλασσα, του συντελεστή απομείωσης επιφάνειας, του συντελεστή πρόσοψης και του συντελεστή κατοικίας, όπου αυτός εφαρμόζεται ως εξής:
Φόρος = Επιφάνεια γηπέδου (τ.μ.) x ΒΣΦ x ΣΘ x ΣΧ x ΣΑΘ x ΣΑΕ x ΣΠ x ΣΚ (όπου αυτός ισχύει).
ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΦΟΡΟ ΤΟΥ ΕΝΦΙΑ δείτε αναλυτικά στην σελίδα μας με τις φορολογικές κλίμακες της φορολογίας ακινήτων.
Μετά από επίμονες προσπάθειες, η ΠΟΜΙΔΑ επέτυχε και πάλι τη μείωση κατά 20% του πρώτου και του δεύτερου φόρου των κτισμάτων που ήταν κενά και μη ρευματοδοτούμενα καθόλο το έτος 2014, αλλά και το 2015. Η μείωση αυτή "εξαφανίστηκε" στον ΕΝΦΙΑ του 2016, παρά τις εντονότατες διαμαρτυρίες μας...
Απαλλαγές
-Προβλέπεται πλήρης απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για φορολογούμενους που οι ίδιοι ή μέλη της οικογένειάς τους έχουν αναπηρία σε ποσοστό μεγαλύτερο ή ίσο του 80%, με οικογενειακό εισόδημα μέχρι 12.000 ευρώ προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος και συνολική επιφάνεια κτισμάτων μέχρι 150 τ.μ. Η ίδια πλήρης απαλλαγή ισχύει με τις ίδιες προϋποθέσεις και για τους φορολογούμενους που έχουν τρία και άνω εξαρτώμενα τέκνα.
- Προβλέπεται έκπτωση 50% από τον ΕΝΦΙΑ σε φορολογούμενους με οικογενειακό εισόδημα μέχρι 9.000 ευρώ προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος και συνολική επιφάνεια κτισμάτων μέχρι 150 τ.μ. εφόσον η συνολική αξία ακίνητης περιουσίας δεν υπερβαίνει το ποσό των 85.000 ευρώ για τον άγαμο, 150.000 ευρώ για τον έγγαμο και τη σύζυγό του ή τη μονογονεϊκή οικογένεια με ένα εξαρτώμενο τέκνο και 200.000 ευρώ για τον έγγαμο τη σύζυγό του και τα εξαρτώμενα τέκνα τους ή τη μονογονεϊκή οικογένεια με δύο εξαρτώμενα τέκνα.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΘΛΙΒΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ Φ.Α.Π. ΑΠΟ ΤΟ 1975!
Ο Φ(Μ)ΑΠ κάθε φορά επιβαλλόταν αποκλειστικά ως πολιτικό επιχείρημα, ουδέποτε πέτυχε οποιοδήποτε δημο σιονομικό στόχο, ήταν αντικίνητρο για επενδύσεις σε ακίνητα και δημιουργούσε μόνον γραφειοκρατία, αναστάτωση και ανασφάλεια στους φορολογούμενους.
1975. Ο "Φόρος Ακίνητης Περιουσίας" (ΦΑΠ) γνωστός και ως "Φόρος των ...Κορόιδων", επιβλήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα με τη μορφή ετήσιου φόρου επί της αστικής ιδιοκτησίας.
1980. Καταργήθηκε μετά από τις έντονες διαμαρτυρίες των ιδιοκτητών αλλά και την αποτυχία του, ενώ κρίθηκε και αντισυνταγματικός από το ΣτΕ. Στη θέση του επιβλήθηκε πρόσθετος φόρος 2-4% στα μισθώματα & αύξηση του ΦΜΑ κατά 2%!
1982. Επιβλήθηκε για δεύτερη φορά με συντελεστή έως και 2% ετησίως(!) αλλά εξαιτίας των δύο μεγάλων διαδηλώσεων που οργάνωσε η υπό ίδρυση τότε ΠΟΜΙΔΑ και διαλύθηκαν από τα περίφημα "ΜΑΤ του Αρκουδέα", η κυβέρνηση οπισθοχώρησε και επέστρεψε τις αφορολόγητες δηλώσεις!
1993. Καταργήθηκε και τυπικά ο νόμος μετά από νέες κινητοποιήσεις της ΠΟΜΙΔΑ και στη θέση του επιβλήθηκε το ΤΑΠ και ο συμπληρωματικός φόρος μισθωμάτων 3%
1997. Επανήλθε για τρίτη φορά ως Φόρος "Μεγάλης" Ακίνητης Περιουσίας (ΦΜΑΠ) με συντελεστή 0,3 - 0,8%.
2007. Καταργήθηκε για τρίτη φορά με το νόμο 3634/2008 και στη θέση του επιβλήθηκε το Ε.Τ.ΑΚ. με χαμηλό συντελεστή 1‰ και χωρίς ανάγκη υποβολής ετησίων δηλώσεων των φυσικών προσώπων. Ομως δυστυχώς, παρέμειναν και εξακολουθούν σήμερα να ισχύουν ΟΛΟΙ οι παραπάνω φόροι & τέλη που επιβλήθηκαν σε δήθεν αντικατάστασή του!
2010. Ο πλέον παράλογος και τραγικά αποτυχημένος φορολογικός νόμος όλων των εποχών επανήλθε με το νόμο 3482/2010, σχεδιασμένος έτσι ώστε οι φορολογούμενοι να αδυνατούν να τον πληρώσουν!
2011. Μειώνεται το αφορολόγητο σε 200.000 ευρώ και διπλασιάζεται ο συντελεστής του πρώτου κλιμακίου!!
2013. Ερχονται για εξόφληση όλα μαζί τα εκκαθαριστικά των ετών 2011-2013!
2014- . Ηλθε ο ΕΝΦΙΑ, ο δήθεν Ενιαίος Φόρος Ακινήτων, διπλός στην πραγματικότητα, πρώτα με αυτοτελή φορολόγηση κάθε ακινήτου, και μετά με διπλή φορολόγηση της αστικής περιουσίας μέσω του "συμπληρωματικού φόρου". Ο φόρος αυτός κάθε χρόνο τροποποιείται ώστε όσοι ήδη πληρώνουν πολλά να πληρώνουν συνεχώς περισσότερα...
ΑΠΟ ΤΟ ΕΤΑΚ ΣΤΟΝ ΕΝΦΙΑ: Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΣΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΤΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ (2008-2014)
2008: ΕΤΑΚ
Για το έτος 2008 ίσχυσε το ΕΤΑΚ με μοναδικό συντελεστή 1 ο/οο (ένα τοις χιλίοις), και με απαλλασσόμενη την αξία της κύριας κατοικίας έως 300.000 ευρώ.
2009: ΕΤΑΚ + ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΙΣΦΟΡΑ
Μαζί με το ΕΤΑΚ του έτους 2009, με απαλλασσόμενο ποσό 100.000 ευρώ ανά άτομο, επιβλήθηκε έκτακτη εισφορά επί της ακίνητης περιουσίας με την εξής φορολογική κλίμακα:
Αξία ακίνητης περιουσίας
|
Φορολογικός συντελεστής
|
Ως 400.000€
|
0%
|
400.001-600.000
|
0,1%
|
600.001-800.000
|
0,2%
|
800.001-1.000.000
|
0,3%
|
1.000.001-1.300.000
|
0,4%
|
1.300.001-1.600.000
1.600.001-2.000.000
2.000.001-2.500.000
2.500.001-3.000.000
Ανω των 3.000.000
|
0,5%
0,6%
0,7%
0,8%
0,9%
|
2010: Ο ΝΕΟΣ ΦΑΠ... Καταργείται το ΕΤΑΚ και επανέρχεται ο ετήσιος Φόρος Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ), με αυτόματη εκτίμηση και βεβαίωση και με την παρακάτω εξοντωτική φορολογική κλίμακα:
Αξία ακίνητης περιουσίας
|
Φορολογικός συντελεστής
|
Ως 400.000 ευρώ
|
0%
|
400.001-500.000
|
0,1%
|
500.001-600.000
|
0,3%
|
600.001-700.000
|
0,6%
|
700.001-800.000
|
0,9%
|
800.001-5.000.000
Ανω των 5.000.000
|
1%
2% για 3 έτη
|
2012-13 : ¨ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΗ¨ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΦΑΠ ...
Ο ΦΑΠ σύμφωνα με την προηγούμενη κλίμακα ΔΕΝ εφαρμόστηκε ποτέ λόγω δυσκολιών με τη μηχανογράφηση του Υπουργείου. Τελικά το 2012 με τον "εφαρμοστικό νόμο" του "μεσοπρόθεσμου" ο ΦΑΠ αυξήθηκε για τα έτη 2012 & 2013 με μείωση του αφορολόγητου ορίου και διπλασιασμό του συντελεστή του πρώτου κλιμακίου, δηλαδή με προσαύξηση κατά 500 ευρώ στους περισσότερους υπόχρεους! Κατόπιν αυτών, η κλίμακα του ΦΑΠ για τα έτη 2012 και 2013 διαμορφώθηκε ως εξής:
Αξία ακίνητης περιουσίας
|
Φορολογικός συντελεστής
|
Έως 200.000 ευρώ
|
0%
|
200.001-500.000
|
0,2%
|
500.001-600.000
|
0,3%
|
600.001-700.000
|
0,6%
|
700.001-800.000
|
0,9%
|
800.001-5.000.000
Ανω των 5.000.000
|
1%
2% για 3 έτη
|
ΕΝΙΑΙΟΣ ΦΟΡΟΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ (ΕΝΦΙΑ)-2014:
Ο δήθεν «Ενιαίος» Φόρος Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), που επιβλήθηκε τελικά με το πλέον αποτρόπαιο και ληστρικό σενάριο, είναι τελικά διπλός ετήσιος φόρος αποκλειστικά στην αστική ακίνητη περιουσία, σχεδιασμένος όχι με κριτήριο την εισπραξιμότητά του, αλλά την πολιτική επιβίωση εκείνων που τον ψήφισαν!
Ο δήθεν «συνταγματικός» αυτός φόρος, δεν άφησε άρθρο του Συντάγματος που να μην το παραβιάσει!
Ο δήθεν «δίκαιος» αυτός φόρος, αφήνει αφορολόγητους όσους βγαίνουν στους δρόμους απειλώντας θεούς και δαίμονες και λεηλατεί όσους δεν μπορούν να κάνουν και αυτοί τα ίδια!
Ο δήθεν «δίκαιος» αυτός φόρος, επιβάλλεται με βάση αντικειμενικές αξίες της εποχής των Ολυμπιακών αγώνων, όταν η Ελλάδα ήταν μια άλλη χώρα, και όχι αυτή που είναι σήμερα!
Ο δήθεν «δίκαιος» αυτός φόρος έχει "παγώσει" τις συναλλαγές ακινήτων και κάθε δυνατότητα των ιδιοκτητών να διεκδικήσουν οποιοδήποτε δικαίωμά τους σε οποιαδήποτε κρατική αρχή, αν δεν φέρουν πιστοποιητικό Δ.Ο.Υ. ότι δήλωσαν όλα τα ακίνητά τους και πλήρωσαν το φόρο για όλα!
Το κυριότερο: Ο δήθεν «δίκαιος» αυτός φόρος δεν δίνει καμιά διέξοδο και καμιά δυνατότητα επιβίωσης σε όσους θα αντιμετωπίσουν την κατάσχεση και τον πλειστηριασμό της περιουσίας τους και την πόρτα της φυλακής, λόγω πλήρους αδυναμίας εξόφλησης των χρεώσεών του!
Γι΄αυτό η κυβέρνηση οφείλει, το συντομότερο δυνατόν, μέχρι να καταργηθεί ολοκληρωτικά ο δημευτικός αυτός φόρος, να νομοθετήσει άμεσες λύσεις στα εξής σημαντικά προβλήματά του:
-Μείωση στο 50% του φόρου για τα κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα κτίσματα, αλλά και σε όσα ουδέποτε ηλεκτροδοτήθηκαν, με βάση τα στοιχεία του εκάστοτε υποβληθέντος τελευταίου εντύπου Ε2, και με έλεγχο για τη μη ρευματοδότησή τους. Διαφορετικά οι ιδιοκτήτες ξενοίκιαστων ακινήτων θα υποχρεούνται σε καταβολή μεσοσταθμικά ετήσιου φόρου υπερδιπλάσιου από τον ΦΑΠ, χωρίς καμιά δυνατότητα να τον καταβάλουν!
-Δυνατότητα εξόφλησης των οφειλών από το φόρο αυτό, ποσού άνω των 50.000€ (προβλέπεται ποινή φυλάκισης 1-5 ετών), με μονομερή εκχώρηση ακινήτων τους προς το Δημόσιο.
-Άμεση αποποινικοποίηση της αντικειμενικής αδυναμίας καταβολής του φόρου αυτού, από όσους αποδεδειγμένα στερούνται εισοδημάτων και δυνατότητας να τον καταβάλουν. Το ερώτημα προς τον καθ΄ύλην αρμόδιο κ. Υπουργό της Δικαιοσύνης είναι: Εχετε αρκετές φυλακές για να εγκλείσετε όσους ιδιοκτήτες θα αδυνατούν να πληρώνουν το φόρο αυτό;
ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΤΙΚΩΝ ΤΟΥ ΦΑΠ-ΕΝΦΙΑ
Σε κεντρική ομιλία του στο 30ό Συνέδριο της ΠΟΜΙΔΑ ο ειδικός συνεργάτης της ΠΟΜΙΔΑ δικηγόρος κ. Ευστάθιος Μπακάλης, ανέλυσε τα πάντα σχετικά με τη δυνατότητα άσκησης προσφυγής εναντίον εκκαθαριστικού του ΦΑΠ 2010 και επομένων ετών, για την οποία μας ρωτούν από όλη την Ελλάδα. Ο κ. Μπακάλης συγκεκριμένα διευκρίνισε τα εξής:
1. Προσφυγή ενώπιον του αρμόδιου Μονομελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου νοείται μόνον ατομική κάθε ενδιαφερόμενου, και όχι συλλογική.
2. Για να έχει ελπίδες ευδοκίμησης λόγω αντισυνταγματικότητας, θα πρέπει να αφορά χρέωση σημαντικού ποσού φόρου επί απρόσοδης περιουσίας (ψιλής κυριότητας, ξενοίκιαστων ή δεσμευμένων ακινήτων κλπ), από φορολογούμενο χωρίς σημαντικά έσοδα ή άλλα οικονομικά μέσα επιβίωσης, που αδυνατεί πράγματι να αντοποκριθεί στην πληρωμή του.
3. Η προθεσμία προσφυγής είναι μηνιαία και αρχίζει από τη γνώση της συγκεκριμένης χρέωσης.
4. Η υποχρέωση πληρωμής του φόρου δεν αναστέλλεται από την άσκηση της προσφυγής, αλλά με δικαστική απόφαση επί αίτησης αναστολής στο ίδιο δικαστήριο, που εκδικάζεται άμεσα, η οποία όμως μπορεί να διατάξει και τη δέσμευση περιουσιακών στοιχείων για τη διασφάλιση του Δημοσίου.
Οι ενδιαφερόμενοι για την άσκηση μιάς τέτοιας προσφυγής θα πρέπει να απευθυνθούν άμεσα στο δικηγόρο τους. Τα μέλη μας μπορούν να ζητήσουν ειδικότερες πληροφορίες απ΄ευθείας από τον κ. Μπακάλη με email .
1. Προσφυγή ενώπιον του αρμόδιου Μονομελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου νοείται μόνον ατομική κάθε ενδιαφερόμενου, και όχι συλλογική.
2. Για να έχει ελπίδες ευδοκίμησης λόγω αντισυνταγματικότητας, θα πρέπει να αφορά χρέωση σημαντικού ποσού φόρου επί απρόσοδης περιουσίας (ψιλής κυριότητας, ξενοίκιαστων ή δεσμευμένων ακινήτων κλπ), από φορολογούμενο χωρίς σημαντικά έσοδα ή άλλα οικονομικά μέσα επιβίωσης, που αδυνατεί πράγματι να αντοποκριθεί στην πληρωμή του.
3. Η προθεσμία προσφυγής είναι μηνιαία και αρχίζει από τη γνώση της συγκεκριμένης χρέωσης.
4. Η υποχρέωση πληρωμής του φόρου δεν αναστέλλεται από την άσκηση της προσφυγής, αλλά με δικαστική απόφαση επί αίτησης αναστολής στο ίδιο δικαστήριο, που εκδικάζεται άμεσα, η οποία όμως μπορεί να διατάξει και τη δέσμευση περιουσιακών στοιχείων για τη διασφάλιση του Δημοσίου.
Οι ενδιαφερόμενοι για την άσκηση μιάς τέτοιας προσφυγής θα πρέπει να απευθυνθούν άμεσα στο δικηγόρο τους. Τα μέλη μας μπορούν να ζητήσουν ειδικότερες πληροφορίες απ΄ευθείας από τον κ. Μπακάλη με email .
Ο Φόρος Ακίνητης περιουσίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Επιμέλεια - Επιστημονική ομάδα κόμβου TAXHEAVEN www.taxheaven.gr
Φόρο αντίστοιχο με τον ελληνικό Εν.Φ.Ι.Α. έχουν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες (συμπεριλαμβανομένης και της Ισλανδίας αλλά και της Νορβηγίας) εκτός από την ΜΑΛΤΑ.(πίνακας 1). Διαφορά στον φόρο ανάλογα με την περιοχή που βρίσκεται η ακίνητη περιουσία υπάρχει στην πλειοψηφία των χωρών που επιβάλλουν φόρο ακίνητης περιουσίας, εκτός από την Κύπρο την Λετονία και την Σουηδία. Έκπτωση στον φόρο για την πρώτη κατοικία έχουν : Η Βουλγαρία, η Εσθονία, η Ιταλία, η Μεγάλη Βρετανία, η Πολωνία, η Πορτογαλία και η Ρουμανία
Πίνακας 1
ΧΩΡΑ | Φόρος Ακίνητης περιουσίας | Διαφοροποίηση φόρου ανάλογα με την περιοχή. | Έκπτωση για την πρώτη κατοικία |
Αυστρία | ναι | ναι | όχι |
Βέλγιο | ναι | ναι | όχι3 |
Βουλγαρία | ναι | ναι1 | ναι2 |
Γαλλία | ναι | ναι | όχι |
Γερμανία | ναι | ναι | όχι |
Δανία | ναι | ναι | όχι |
Ελλάδα | ναι | ναι | όχι |
Εσθονία | ναι | ναι | ναι |
Ιρλανδία | ναι | ναι | όχι |
Ισλανδία | ναι | ναι | όχι |
Ισπανία | ναι | ναι | όχι |
Ιταλία | ναι | ναι1 | ναι |
Κροατία | ναι | ναι4 | - |
Κύπρος | ναι | όχι | όχι |
Λετονία | ναι | όχι | όχι |
Λιθουανία | ναι | ναι | όχι |
Λουξεμβούργο | ναι | ναι | όχι |
Μάλτα | όχι | όχι | όχι |
Μεγάλη Βρετανία | ναι | ναι | ναι5 |
Νορβηγία | ναι | ναι | όχι |
Ολλανδία | ναι | ναι | όχι |
Ουγγαρία | ναι | ναι | όχι6 |
Πολωνία | ναι | ναι | ναι |
Πορτογαλία | ναι | ναι | ναι |
Ρουμανία | ναι | ναι | ναι |
Σλοβακία | ναι | ναι | όχι |
Σλοβενία | ναι | ναι | όχι |
Σουηδία | ναι | όχι | όχι |
Τσεχία | ναι | ναι | όχι |
Φιλανδία | ναι | ναι | όχι |
Πίνακας - Taxheaven (Πηγή στοιχείων: Ευρωπαϊκή Ένωση) | |||
1 Καθορίζεται από τον δήμο. | |||
2 Μείωση 50% | |||
3 Μειώσεις για μικρές κατοικίες | |||
4 φόρος στις εξοχικές κατοικίες | |||
5 'Έκπτωση για Δεύτερο σπίτι και εξοχική κατοικία | |||
6 Εξαίρεση για άτομα με ειδικές ανάγκες και συνταξιούχους |
Φόρος Κληρονομιάς και φόρος μεταβίβασης ακινήτων
Φόρο κληρονομιάς και δωρεάς επιβάλλουν αρκετές ευρωπαϊκές χώρες όπως φαίνεται από τον παρακάτω πίνακα 2, ενώ ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων, δεν επιβάλλεται μόνο από τρεις χώρες. (Λετονία, Σλοβακία, Σλοβενία)
Πίνακας 2
ΧΩΡΑ | Φόρος κληρονομιών - Δωρεών | Φόρος μεταβίβασης ακινήτων |
Αυστρία | όχι | ναι |
Βέλγιο | ναι | ναι |
Βουλγαρία | ναι | ναι |
Γαλλία | ναι | ναι |
Γερμανία | ναι | ναι |
Δανία | ναι | ναι |
Ελλάδα | ναι | ναι |
Εσθονία | όχι | ναι |
Ιρλανδία | ναι | ναι |
Ισλανδία | ναι | ναι |
Ισπανία | ναι | ναι |
Ιταλία | ναι** | ναι |
Κροατία | ναι | ναι |
Κύπρος | όχι | ναι |
Λετονία | ναι*** | όχι |
Λιθουανία | ναι | όχι |
Λουξεμβ. | ναι | ναι |
Μάλτα | ναι* | ναι |
Μ.Βρετανία | ναι | ναι |
Νορβηγία | όχι | ναι |
Ολλανδία | ναι | ναι |
Ουγγαρία | ναι | ναι |
Πολωνία | ναι | ναι |
Πορτογαλία | ναι | ναι |
Ρουμανία | όχι | ναι |
Σλοβακία | όχι | όχι |
Σλοβενία | ναι | όχι |
Σουηδία | όχι | ναι |
Τσεχία | ναι | ναι |
Φιλανδία | ναι | ναι |
Πίνακας - Taxheaven (Πηγή στοιχείων: Ευρωπαϊκή Ένωση) | ||
* Φόρος μόνο στην κληρονομιά ακινήτων και μεριδίων | ||
** Με κατώτατα όρια | ||
*** φόρος δωρεών μόνο |
Φόρος περιουσίας: Φόρο στην συνολική περιουσία (Net wealth tax) επιβάλλουν μόνο 2 χώρες. Η Ισπανία, και η Νορβηγία, ενώ η Ιταλία επιβάλλει χαρτόσημο επί των Χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων μόνο.
Πίνακας 3
ΧΩΡΑ | Φόρος περιουσίας |
Αυστρία | όχι |
Βέλγιο | όχι |
Βουλγαρία | όχι |
Γαλλία | ναι |
Γερμανία | όχι |
Δανία | όχι |
Ελλάδα | όχι |
Εσθονία | όχι |
Ιρλανδία | όχι |
Ισλανδία | όχι |
Ισπανία | ναι |
Ιταλία | ναι1 |
Κροατία | όχι |
Κύπρος | όχι |
Λετονία | όχι |
Λιθουανία | όχι |
Λουξεμβούργο | όχι |
Μάλτα | όχι |
Μεγάλη Βρετανία | όχι |
Νορβηγία | ναι |
Ολλανδία | όχι |
Ουγγαρία | όχι |
Πολωνία | όχι |
Πορτογαλία | όχι |
Ρουμανία | όχι |
Σλοβακία | όχι |
Σλοβενία | όχι |
Σουηδία | όχι |
Τσεχία | όχι |
Φινλανδία | όχι |
Πίνακας - Taxheaven (Πηγή στοιχείων: Ευρωπαϊκή Ένωση) | |
1 Τέλη χαρτοσήμου επί των τραπεζικών λογαριασμών και των χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων |
Πίνακας 4 Ποσοστό φόρου ακινήτων ως προς ο ΑΕΠ. Η Ελλάδα πληρώνει το μεγαλύτερο φόρο ακινήτων ως ποσοστό του ΑΕΠ σε σύγκριση με τι άλλες χώρες της Ε.Ε. (στοιχεία του 2014) σύμφωνα με τα στοιχεία της eurostat.
ΧΩΡΑ | Φόρος ακινήτων σε ποσοστό ως προς τα φορολογικά έσοδα | Φόρος ακινήτων σε ποσοστό ως προ το ΑΕΠ |
Γαλλία | 3.05% | 1.33% |
Λουξεμβ. | 0.16% | 0.07% |
Κύπρος | 0.38% | 0.13% |
Μ.Βρετανία | 0.53% | 0.18% |
Σλοβενία | 1.58% | 0.20% |
Γερμανία | 0.48% | 0.21% |
Λιθουανία | 0.86% | 0.23% |
Τσεχία | 0.71% | 0.25% |
Κροατία | 0.83% | 0.30% |
Σουηδία | 0.60% | 0.30% |
Αυστρία | 0.70% | 0.31% |
Εσθονία | 1.04% | 0.34% |
Ουγγαρία | 0.88% | 0.35% |
Σλοβακία | 1.51% | 0.43% |
Ρουμανία | 1.69% | 0.48% |
Δανία | 1.20% | 0.50% |
Ολλανδία | 1.20% | 0.50% |
Βουλγαρία | 1.97% | 0.55% |
Λετονία | 1.67% | 0.66% |
Φινλανδία | 1.49% | 0.66% |
Πορτογαλία | 3.12% | 0.73% |
Ισπανία | 3.34% | 1.09% |
Πολωνία | 3.45% | 1.12% |
Βέλγιο | 2.69% | 1.22% |
Ελλάδα | 3.49% | 1,4% |
Ιταλία | - | - |
Ιρλανδία | 1.28% | - |
Ισλανδία | - | - |
Μάλτα | - | - |
Νορβηγία | - | - |
Στον ανωτέρω πίνακα δεν έχουν συμπεριληφθεί άλλοι φόροι/τέλη στην ακίνητη περιουσία που τα κράτη μέλη μπορεί να επιβάλλουν (φόρος μεταβίβασης, δημοτικοί φόροι κ.λπ) εκτός από τον Κύριο φόρο ακινήτων (Immovable property tax.)
Σύμφωνα με στοιχεία που υπάρχουν στο ΟΟΣΑ για το έτος όμως 2013 το ποσοστό των φόρων στην ακίνητη περιουσία (συνολικά) ως προς το ΑΕΠ εμφανίζεται στον ακόλουθο πίνακα, ωστόσο δεν είναι συγκρίσιμος καθώς περιέχει και χώρες εκτός Ε.Ε.:
Country | 2013 |
Luxembourg | 0.1 |
Austria | 0.2 |
Czech Republic | 0.2 |
Mexico | 0.2 |
Estonia | 0.3 |
Norway | 0.3 |
Germany | 0.4 |
Chile | 0.6 |
Hungary | 0.6 |
Finland | 0.7 |
Korea | 0.8 |
Netherlands | 0.8 |
Ireland | 1 |
Belgium | 1.3 |
Greece | 1.3 |
Italy |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου