ΕΥ: Η Ελλάδα έχει πολύ δρόμο μέχρι να καθιερωθεί ως διεθνές εμπορευματικό κέντρο
Ερευνα της EY δείχνει πως παρά την κομβική θέση που βρίσκεται το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αλλά και τις σημαντικές επενδύσεις στον Πειραιά, χρειάζονται επενδύσεις στις υποδομές μεταφορών για να γίνει η χώρα διεθνές εμπορευματικό κέντρο.
Η Ελλάδα και, πιο συγκεκριμένα, η Θεσσαλονίκη, βρίσκεται σε κομβικό σημείο, έχοντας μεγάλες προοπτικές να καταστεί ένα σημαντικό διεθνές εμπορευματικό κέντρο. Η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΟΛΘ 0,00%), η αναμενόμενη αξιοποίηση του στρατοπέδου του Γκόνου, καθώς και οι προσδοκώμενες επενδύσεις στην περιοχή του λιμανιού, θα αναβαθμίσουν την περιοχή, κάνοντας ένα καθοριστικό βήμα στην καθιέρωση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ως διεθνούς εμπορευματικού κέντρου.
Παρόλα αυτά, οι υποδομές και κυρίως οι υπηρεσίες των εμπορευματικών μεταφορών στη χώρα μας, χρήζουν περαιτέρω βελτιώσεων και ανάπτυξης, για να μπορέσει να καταστεί η Ελλάδα ένα διεθνές εμπορευματικό κέντρο.
Τις προοπτικές της Θεσσαλονίκης, αλλά και της Ελλάδας, ανέλυσε ο κ. Θάνος Μαύρος, Εταίρος στο Συμβουλευτικό Τμήμα της ΕΥ Ελλάδος, στην εκδήλωση της ΕΥ, με τίτλο “Thessaloniki as an International Freight Center”, στο πλαίσιο του περιπτέρου του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου στην 83η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, ο κ. Μαύρος παρουσίασε και μερικά από τα αποτελέσματα της έρευνας της ΕΥ σε συνεργασία με την o.mind Creatives για την αξιολόγηση της Ελλάδας ως διεθνούς εμπορευματικού κέντρου. Την παρουσίαση του κ. Μαύρου ακολούθησε συζήτηση σε πάνελ, με τη συμμετοχή των κ.κ. Σωτήρη Θεοφάνη, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου ΟΛΘ ΟΛΘ 0,00%, Κυριάκου Λουφάκη, Αντιπροέδρου ΣΕΒΕ, Μαριλένας Αργυρού, Διευθύνουσας Συμβούλου Operations Center, και Δημητρίου Βλάχου, Προέδρου Ελληνικής Εταιρείας Logistics Βορείου Ελλάδος. Τη συζήτηση συντόνισε η αρχισυντάκτρια του περιοδικού Supply Chain & Logistics, κα Μαίρη Ευθυμιάτου.
Το 2017, ο ΟΛΘ ΟΛΘ 0,00% κατέγραψε ρεκόρ δεκαετίας στην κίνηση εμπορευματοκιβωτίων, με άνοδο κατά 16,74%. Επιπλέον, οι γραμμές εξυπηρέτησης στο τελωνείο του λιμανιού αναμένεται να αυξηθούν σε 5, ενώ θα εξασφαλισθεί 24ωρη εξυπηρέτηση. Παράλληλα, η αξιοποίηση του στρατοπέδου του Γκόνου, το οποίο αναμένεται να γίνει το μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο στη Θεσσαλονίκη, αλλά και η ανακαίνιση της Κεντρικής Αγοράς της πόλης, θα αποτελέσουν πόλο έλξης για την περιοχή. «Η Θεσσαλονίκη έχει μπει σε αναπτυξιακή τροχιά. Ήδη έχουμε αρχίσει να βλέπουμε σημαντική άνοδο στην εμπορευματική κίνηση του λιμανιού και, με τις αξιοποιήσεις που έχουν προγραμματισθεί, τα νούμερα αυτά θα αυξηθούν περαιτέρω», ανέφερε ο κ. Μαύρος.
Την ίδια ώρα, τα εγκαίνια της πρώτης εμπορευματικής μεταφοράς μέσω τραίνου στη χώρα μας από τη Rail Cargo Logistics Goldair (RCLG) τον περασμένο Ιούνιο, το έργο Sea2Sea για την κατασκευή ενός σιδηροδρόμου υψηλών ταχυτήτων, που θα ενώνει 3 ελληνικά με 3 βουλγαρικά λιμάνια, αλλά και τα σχέδια για την κατασκευή καναλιού, το οποίο θα συνδέει τον ποταμό Δούναβη με το Αιγαίο πέλαγος, μέσω των ποταμών Αξιού/Βαρδάρη και Μοράβα, θα ισχυροποιήσουν ακόμα περισσότερο τη θέση της Θεσσαλονίκης στη σύνδεση των εμπορευματικών μεταφορών με την Ευρώπη.
Σε έρευνα που διεξήγαγε η ΕΥ σε συνεργασία με την o.mind Creatives τον περασμένο Απρίλιο, οι 122 συμμετέχοντες κλήθηκαν να αξιολογήσουν όλους τους συντελεστές εμπορευματικών μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, το λιμάνι του Πειραιά εμφανίζεται να έχει θέσει τις βάσεις για να καθιερωθεί ως πόλος έλξης εμπορευματικών μεταφορών. Ωστόσο, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, εμφανίζεται αρκετά βήματα πίσω, καθώς οι συμμετέχοντες το αξιολόγησαν «πολύ χαμηλά», «χαμηλά» και «πληροί τις προδιαγραφές» ως προς τη διαθεσιμότητα, τη συνδεσιμότητα, την ποιότητα υποδομών και υπηρεσιών, αλλά και την αποδοτική συνεργασία. «Η έρευνά μας δείχνει μια σχετική δυσαρέσκεια των συμμετεχόντων με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Παρόλα αυτά, η εικόνα αυτή αναμένουμε πως σύντομα θα αντιστραφεί, μετά την πρόσφατη ιδιωτικοποίηση του λιμανιού και, κυρίως, με τις αναμενόμενες επενδύσεις και τα έργα που ετοιμάζονται αυτήν τη στιγμή. Η Θεσσαλονίκη έχει μια πολύ καλή πρώτη ύλη, στέκεται σε καίριο γεωγραφικό σημείο με πολλές και ενδιαφέρουσες αγορές, μέχρι και σε απόσταση 500 χλμ., και, με τη σωστή αξιοποίηση και τις συντονισμένες προσπάθειες, θα καταφέρει να εξελιχθεί σε ένα διεθνές εμπορευματικό κέντρο», τόνισε ο κ. Μαύρος.
Η «Αχίλλειος πτέρνα» των εμπορευματικών μεταφορών
Σοβαρές ελλείψεις σε θέματα υποδομών και λειτουργιών στον σιδηρόδρομο έδειξε η έρευνα των EY και o.mind Creatives, καθώς οι συμμετέχοντες τον αξιολόγησαν «πολύ χαμηλά» και «χαμηλά» ως προς την προσβασιμότητα, τη συνδεσιμότητα, την ποιότητα υποδομών και υπηρεσιών, αλλά και την αποδοτική συνεργασία. «Πράγματι, οι σιδηροδρομικές μεταφορές δεν είναι το δυνατό μας σημείο. Βλέπουμε ότι γίνονται κάποια σταδιακά βήματα για τη βελτίωσή τους, όπως είναι το έργο Sea2Sea, ωστόσο έχουμε πολύ δρόμο ακόμα για να μπορέσουν οι σιδηροδρομικές μεταφορές να αντιστρέψουν την αξιολόγηση που αποτυπώθηκε στην έρευνά μας. Ελπιδοφόρα μηνύματα, όπως αυτό του πρώτου δρομολογίου της RCLG, είναι πολύ ενθαρρυντικά» είπε ο κ. Μαύρος.
Η Ελλάδα ως διεθνές εμπορευματικό κέντρο
Μικρές βελτιώσεις είδαν οι συμμετέχοντες στην έρευνα, κατά τα τελευταία τρία χρόνια, στις υποδομές, μεταφορές και λειτουργίες των λιμανιών, του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς και των αεροπορικών μεταφορών, με τα αποτελέσματα να δείχνουν, ωστόσο, πως χρειάζονται ακόμα πολλές βελτιώσεις. Χαρακτηριστικές είναι οι απαντήσεις των ερωτηθέντων ως προς την αξιολόγηση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας ως ευρωπαϊκού εμπορευματικού κέντρου, καθώς την αξιολόγησαν ως «χαμηλή» σε ποσοστό 47% και «πληροί τις προϋποθέσεις» σε ποσοστό 41%. Τα αποτελέσματα αυτά είναι κοντά στη γενική αξιολόγηση, με βάση τον δείκτη Logistics Performance Index (LPI), στον οποίο συνολικά οι υποδομές και οι παρεχόμενες υπηρεσίες μάς κατατάσσουν στην 47η θέση παγκοσμίως. «Οι τελευταίες εξελίξεις γύρω από τις εμπορευματικές μεταφορές, οι νέες συνεργασίες και τα έργα βελτιώσεων υποδομών, δείχνουν πως γίνονται βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση. Παρόλα αυτά, οι υποδομές και κυρίως οι υπηρεσίες των εμπορευματικών μεταφορών στη χώρα μας, χρήζουν περαιτέρω βελτιώσεων και ανάπτυξης, για να μπορέσει να καταστεί η Ελλάδα ένα διεθνές εμπορευματικό κέντρο», κατέληξε ο κ. Μαύρος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου