Κάνουν τα πάντα για να επιδοτήσουν
λιγότερους.
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Μπαίνουν επιπλέον κριτήρια, που μειώνουν
το πλήθος των εταιριών που έχουν δικαίωμα να βγάλουν τους εργαζόμενους τους σε
αναστολή.
Σε συνθήκες αυστηρού lockdown, ή καλύτερα αυστηρότερου γιατί ήδη είμαστε σε
αυστηρό, με τους ασθενείς να ανεβαίνουν το
ΕΣΥ να δοκιμάζεται , είναι φανερό ότι πλέον τα χρήματα για τις επιδοτήσεις
έχουν μειωθεί αρκετά, για να μην πούμε ότι έχουν τελειώσει.
Όλα αυτά ένα
χρόνο μετά από το πρώτο κρούσμα του Covid και
το πρώτο κλείσιμο των καταστημάτων και τις νέας πραγματικότητας.
Με
τροποποιητικές παρεμβάσεις και διευκρινήσεις, μπαίνουν ουσιαστικά νέα κριτήρια
για την συμμετοχή των επιχειρήσεων, σε προγράμματα επιδοτήσεων ή αναστολών των
εργαζομένων τους.
Επιστρεπτέα 6
Δεν χρειάζεται
μεγάλη φαντασία, να καταλάβουμε ότι τα χρήματα τελειώνουν , όμως εφόσον είναι λιγοστά πρώτον καλύτερα να μην
ξοδεύονται αφειδώς , και έπειτα να γίνεται
σωστή κατανομή και όχι προχειρότητες …δηλαδή
να παίρνουν ελάχιστοι τα χρήματα που δικαιούνται , όταν μειωμένο τζίρο έχουν
πάνω από το 70% των επιχειρήσεων, καθώς η πανδημία βρίσκεται στην κορύφωσή της.
Πρώτη
διαπίστωση αυτής της τάσης γίνεται στην επιστρεπτέα προκαταβολή 6. Από την
προκήρυξη της ήταν κουτσουρεμένη , αφού ο προϋπολογισμός της ήταν ο μισός από
αυτών της επιστρεπτέας προκαταβολής 5.
Η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για την υποβολή αιτήσεων
από τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που θα λάβουν ενίσχυση μέσω του 6ου
κύκλου της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, άνοιξε και θα μείνει ανοιχτεί μέχρι την
Τρίτη 16 Μαρτίου 2021. Ωστόσο από την προκαταρκτική ανάλυση των αιτήσεων
εκδήλωσης ενδιαφέροντος μόλις 286.181 καλούνται να υποβάλουν οριστική αίτηση
χορήγηση χρηματοδοτικής ενίσχυσης σε σύνολο 721.396.
Δηλαδή μόλις το
40% των επιχειρήσεων θα λάβουν ενίσχυση.
Σύμφωνα με
πηγές του υπουργείου Οικονομικών, οι
λόγοι απόρριψης είναι ότι :
• 138.461
επιχειρήσεις παρουσιάζουν αύξηση τζίρου τον Ιανουάριο του 2021, σε σύγκριση με
τον τζίρο αναφοράς (τζίρο Ιανουαρίου 2020),
• 175.855
παρουσιάζουν πτώση τζίρου μικρότερη του 20% τον Ιανουάριο του 2021, σε σύγκριση
με τον τζίρο αναφοράς,
• 188.804
επιχειρήσεις δεν έχουν ελάχιστο τζίρο αναφοράς 200 ευρώ. Από αυτές, 21.530
έχουν αύξηση τζίρου τον Ιανουάριο του 2021 και 124.260 επιχειρήσεις έχουν πτώση
τζίρου μικρότερη από 20% τον Ιανουάριο του 2021, σε σύγκριση με τον Ιανουάριο
του 2020.
• 194.950
επιχειρήσεις που έκαναν έναρξη πριν από το 2018, εμφανίζουν αύξηση τζίρου το
2020, σε σχέση με το 2019. Από αυτές, 54.796 έχουν αύξηση τζίρου και τον
Ιανουάριο του 2021, 45.838 έχουν πτώση τζίρου μικρότερη από 20% τον Ιανουάριο
του 2021 και 46.087 δεν έχουν ελάχιστο τζίρο αναφοράς 200 ευρώ.
Κόφτης στις Αναστολές
Επιπλέον
κριτήρια θεσπίζονται με την απόφαση με οικ. 9500/322/2021 (ΦΕΚ Β'
821/02-03-2021) των Υπουργών Οικονομικών και
Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με την οποία δίνονται διευκρινήσεις
για τις αναστολές Μαρτίου 2021,ειδικά για τις πληττόμενες επιχειρήσεις.
Α. Έτσι ενώ σε όσες επιχειρήσεις
έχει ανασταλεί η λειτουργία τους με εντολή δημόσιας αρχής, ανεξαρτήτως αν
έχουν επιτρεπόμενες ή μη δραστηριότητες, υποχρεούνται να θέσουν σε αναστολή τις
συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους, εκτός από αυτούς που απασχολούνται σε
επιτρεπόμενες δραστηριότητες. Για τις επιχειρήσεις αυτές δεν ισχύει κανένα
κριτήριο επιλεξιμότητας για τον μήνα Μάρτιο.
Β. Ενώ για όσες επιχειρήσεις/εργοδότες βρίσκονται
βάσει ΚΑΔ στην λίστα των πληττόμενων θα πρέπει να τηρούν ειδικές προϋποθέσεις
για να θέτουν σε αναστολή συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους για
τον Μάρτιο 2021.
Ειδικά για τις επιχειρήσεις που:
i) Έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η
Ιανουαρίου 2018 και,
ii) ήταν υποκείμενες σε ΦΠΑ καθ’ όλη την περίοδο από
την 1η Απριλίου 2019 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2020 και επιπλέον
iii) δεν άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου
2019 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2020, για να είναι επιλέξιμες και να
μπορούν να θέτουν σε αναστολή συμβάσεις των εργαζομένων τους, πρέπει:
α) να έχουν υποβάλει όλες τις περιοδικές δηλώσεις
ΦΠΑ καθ’ όλη την περίοδο από την 1η Απριλίου 2019 έως και την 31η
Δεκεμβρίου 2020 και
β) να μην παρουσιάζουν αύξηση του κύκλου εργασιών
τους την περίοδο από 1η Απριλίου 2020 έως 31 Δεκεμβρίου 2020 σε σχέση με
την περίοδο από 1η Απριλίου 2019 έως 31 Δεκεμβρίου 2019, όπως προκύπτει από τα
στοιχεία των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ που τηρεί η ΑΑΔΕ.
Αλλάζει, όπως
βλέπουμε, το πλαίσιο ένταξης των
εργαζόμενων σε καθεστώς αναστολής και σαν κριτήριο ένταξης πλέον λαμβάνεται ο
τζίρος των επιχειρήσεων για το συγκεκριμένο διάστημα και πρέπει να είναι
μειωμένος για :
α. Να θέτουν σε
αναστολή ή να παρατείνουν την αναστολή συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων τους
που έχουν ήδη τεθεί σε αναστολή, κατ' εφαρμογή των σχετικών διατάξεων που
αφορούν στην αντιμετώπιση των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού
COVID-19, ή και
β. να θέτουν για πρώτη φορά σε αναστολή
συμβάσεις εργασίας μέρους ή του συνόλου των εργαζομένων τους, που έχουν
προσληφθεί έως και την 31η Ιανουαρίου 2021.
Οι ανωτέρω
επιχειρήσεις - εργοδότες μπορούν να εφαρμόζουν το μέτρο της αναστολής των
συμβάσεων εργασίας σταδιακά και για διαφορετικό αριθμό εργαζομένων, μέχρι και
του ποσοστού 100% αυτών, ανά υπεύθυνη δήλωση της επιχείρησης στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ.
Οι επιχειρήσεις
- εργοδότες της παρ. 1 του παρόντος άρθρου που κάνουν χρήση του μέτρου της
αναστολής των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων τους σε ποσοστό 100% αυτών,
δύνανται να θέτουν σε αναστολή και τις συμβάσεις εργασίας επιδοτούμενων
εργαζομένων του προγράμματος «Ανοικτό Πρόγραμμα 100.000 νέων επιδοτούμενων
θέσεων εργασίας» του άρθρου 28 του ν. 4726/2020 (Α' 181), κατά παρέκκλιση της
παρ. 7 του άρθρου 5 της υπ' αρ. οικ. 39539/996/30.9.2020 (Β'4261) κοινής
υπουργικής απόφασης.
Σύμφωνα λοιπόν
με την απόφαση, που ισχύει για τις αναστολές Μαρτίου αντίθετα με τις ΚΥΑ που
αφορούσαν τις αναστολές Νοεμβρίου 2020, Δεκεμβρίου 2020, Ιανουαρίου 2021 και
Φεβρουαρίου 2021, μπαίνουν επιπλέον κριτήρια, που μειώνουν το πλήθος των εταιριών
που έχουν δικαίωμα να βγάλουν τους εργαζόμενους τους σε αναστολή, πέρα από τον
ΚΑΔ της επιχείρησης.
Προσοχή . Η δήλωση αναστολής πρέπει να προαναγγέλλετε
την προηγούμενη ημέρα από την θέση σε αναστολή του εργαζόμενου.
Λιγότεροι στο ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ
Αλλαγές είχαμε
και στο πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ, για τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο, αφού
άλλαξαν τα κριτήρια για την ένταξη των επιχειρήσεων στο πρόγραμμα.
Σύμφωνα με την
οικ.3297/110/22.1.2021 που τροποποίησε της υπ' αρ. οικ. 23103/478/13-6-2020
κοινής υπουργικής απόφασης «Καθορισμός του πλαισίου εφαρμογής του Μηχανισμού
ενίσχυσης της απασχόλησης "ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ"» (Β' 2274), όπως ισχύει».
Βάσει λοιπόν
αυτής της τροποποίησης, στον υπολογισμό των αποτελεσμάτων για την ένταξη στο
πρόγραμμα υπολογίζεται βάσει της μείωσης, πάνω από 20%, των εσόδων Σεπτεμβρίου
έως Δεκεμβρίου 2020, μια εποχής που αρκετές επιχειρήσεις είχαν μια μικρή κίνηση
(αγορά σχολικών τον Σεπτέμβριο, ανοιχτά μαγαζιά Σεπτέμβριο, Οκτώβριο κλπ). Έτσι επιχειρήσεις που είχαν συνολική
πτώση τζίρου το 2020 από 40% έως 60%, βρέθηκαν εκτός προγράμματος τον Ιανουάριο
και Φεβρουάριο, διότι είχαν πτώση π.χ. 17% ή 18%, και ας είχαν Ιανουάριο και
Φεβρουάριο του 2021 πτώση τζίρου πάνω από 50% από τον αντίστοιχο τζίρο του
2020.
Ένα ακόμη
πρόβλημα είναι η καθυστέρηση ενημέρωσης του προγράμματος από την πλατφόρμα «myBusinessSupport» και ειδικά την ενότητα «Τα Έσοδά μου», όπου οι επιχειρήσεις δηλώνουν
στοιχεία εσόδων και εξόδων για τους σκοπούς εφαρμογής της Επιστρεπτέας
Προκαταβολής, καθώς του Μηχανισμού ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ του πληροφοριακού συστήματος
ΕΡΓΑΝΗ.
Παράταση
Μέχρι σήμερα,
που φεύγει αυτό το άρθρο για την εφημερίδα , σχετικά με το πρόγραμμα
ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ Μαρτίου έχουμε την παράταση του με νόμο και για τον Μάρτιο.
Βγήκαν και οι οδηγίες
για την κατάθεση των σχετικών εγγράφων , αλλά όχι τις προϋποθέσεις ένταξης στο
πρόγραμμα .
Έτσι με τον N.4778 (ΦΕΚ Α' 26/19.2.2021),
παρατείνεται για ένα μήνα ακόμη το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ
Άρθρο 40
Παράταση του μηχανισμού ενίσχυσης ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ
1. Το χρονικό διάστημα εφαρμογής του
μηχανισμού ενίσχυσης ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ του άρθρου 31 του ν. 4690/2020 (Α΄ 104)
παρατείνεται μέχρι τις 31.3.2021 και ο μηχανισμός εφαρμόζεται για εργαζομένους
που έχουν σχέση εξαρτημένης εργασίας πλήρους απασχόλησης την 31η.1.2021.
2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών
Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων,
καθορίζονται ο τρόπος, η διαδικασία, οι όροι και οι προϋποθέσεις της
οικονομικής ενίσχυσης, ιδίως η απαιτούμενη μείωση του κύκλου εργασιών του Φόρου
Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) ή των ακαθάριστων εσόδων και ο κύκλος εργασιών
αναφοράς ή τα ακαθάριστα έσοδα αναφοράς, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο ζήτημα
και αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος. Με την ίδια ή όμοια
απόφαση δύναται να παρατείνεται περαιτέρω το χρονικό διάστημα εφαρμογής του
μηχανισμού ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ ή να προβλέπεται η εφαρμογή του για έτερα χρονικά
διαστήματα.
Η Κοινή
Υπουργική Απόφαση βεβαίως αγνοείται, οι επιχειρήσεις
έχουν υποβάλει αιτήσεις και προγράμματα εργασίας, οι εργαζόμενοι δουλεύουν
βάσει του προγράμματος αλλά αν οι επιχειρήσεις αυτές έχουν το δικαίωμα ένταξης στο πρόγραμμα δεν το
γνωρίζουν ακόμη.
Αποτέλεσμα οι
εργαζόμενοι να πληρωθούν και να ασφαλιστούν στο τέλος τους μήνα ή τέλος πάντων
όταν βγει η ΚΥΑ, για το προηγούμενο χρονικό διάστημα, βάσει του κατατεθειμένου προγράμματος
εργασίας της ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑΣ, χάνοντας και χρήματα και ασφαλιστικές ημέρες.
Καλό θα είναι
το υπουργείο να παρέμβει σε αυτές τις περιπτώσεις και να ενημερώσει τι ακριβώς
γίνεται και πως δεν θα μείνουν ακάλυπτοι, επιχειρήσεις και εργαζόμενοι.
Επιδότηση Περιφέρειας Αττικής
Καθυστέρηση
αποτελεσμάτων στο πρόγραμμα της Περιφέρειας Αττικής. Σύμφωνα με ανακοίνωση που
δημοσιοποιήθηκε από τον Απρίλιο αναμένεται να ξεκινήσει τμηματικά η καταβολή
ενισχύσεων προς τις επιχειρήσεις από την Περιφέρεια Αττικής και να ολοκληρωθεί
ως τον Μάιο
Υποβλήθηκαν
42.254 αιτήματα με τον συνολικό αιτούμενο προϋπολογισμό να αγγίζει το 1,2 δις
ευρώ, ενώ ο προϋπολογισμός είναι μόνο έφθασε τελικά στα 250 εκ. €
Σύμφωνα με την
ανακοίνωση Υποβλήθηκαν συνολικά 42.254 αιτήματα από 38.500 πολύ μικρές και από
3.754 μικρές επιχειρήσεις, ενώ ο συνολικός αιτούμενος προϋπολογισμός αγγίζει το
1,2 δις ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν καταχωρηθεί από τις ίδιες τις
επιχειρήσεις στο Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ) και
λαμβάνοντας υπόψη το διαθέσιμο προϋπολογισμό της πρόσκλησης, η βάση για τις
πολύ μικρές επιχειρήσεις διαμορφώνεται περίπου στο 45 και για τις μικρές
περίπου στο 60.
Σε κάθε
περίπτωση οι ανωτέρω βάσεις δεν είναι οριστικές καθώς προκύπτουν με βάση τα
στοιχεία που έχουν δηλώσει οι ίδιες οι επιχειρήσεις.
Να θυμίσουμε
ότι η διαδικασία υποβολών των αιτήσεων χρηματοδότησης ολοκληρώθηκε στις 20 Ιανουαρίου 2021.
Ας ελπίσουμε
ότι κάποιοι θα κατανοήσουν τις ανάγκες τις αγοράς ώστε να μην έχουμε λουκέτα
και αύξηση της ανεργίας.
Καθυστερήσεις στα προγράμματα.
Ένα ακόμη
χαρακτηριστικό των προβλημάτων που υπάρχουν με την εκταμίευση των χρημάτων,
είναι οι συνεχείς παρατάσεις που δίνονται σε διάφορά προγράμματα επιδοτήσεων.
Η επίσημη
δικαιολογία είναι ότι οι παρατάσεις δίνονται για την διευκόλυνση των πολιτών,
αλλά όλοι στο βάθος του μυαλού τους
έχουν την δυσκολία εκταμίευσης.
Επιχορήγηση προμήθειας θερμαντικών
σωμάτων
Στην λογική
αυτή παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής αιτήσεων χρηματοδότησης στη
Δράση «Επιχορήγηση Επιχειρήσεων Εστίασης για την Προμήθεια Θερμαντικών Σωμάτων
Εξωτερικού Χώρου» έως τις 28 Απριλίου 2021
Δημοσιεύθηκε, στις
5.3.2022, 1η δεύτερη (2η) τροποποίηση της Δράσης «Επιχορήγηση Επιχειρήσεων
Εστίασης για την Προμήθεια Θερμαντικών Σωμάτων Εξωτερικού Χώρου» του ΕΠΑνΕΚ,
σχετικά με την παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής αιτήσεων
χρηματοδότησης έως την Τετάρτη 28 Απριλίου 2021 και ώρα 17:00 αντί για την
Πέμπτη 4 Μαρτίου 2021 και ώρα 17:00.
Η Δράση
συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) της
Ευρωπαϊκής Ένωσης και από εθνικούς πόρους.
Αλωνιάτης Απόστολος
Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του
Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος
Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Finance & Markets Voice, την Τετάρτη 10 Μαρτίου 2021.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου