Νέα νομοθεσία περί ευθύνης των μελών του Δ.Σ. εταιριών.
Οι μέχρι τώρα συλλήψεις για ληξιπρόθεσμα χρέη ή για μη καταβολή ΦΠΑ αλλά και οι έρευνες που έχουν γίνει από το ΣΔΟΕ σε επιχειρήσεις που έχουν «πτωχεύσει» ανέδειξαν περιπτώσεις όπου το διοικητικό συμβούλιο ήταν «εικονικό» και η επιχείρηση ουσιαστικά λειτουργούσε ως «βιτρίνα» για παράνομες δραστηριότητες. Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις οι επιχειρήσεις είχαν όντως χρεοκοπήσει, αλλά η διοίκηση είχε φροντίσει να μεταβιβάσει σε συγγενείς ή σε άλλες εταιρίες δικών της συμφερόντων την προσωπική περιουσία, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να καλυφθούν οι υποχρεώσεις απέναντι στους εργαζόμενους και απέναντι στο Δημόσιο.
Oπως δήλωσε στην εφημερίδα ΕΞΠΡΕΣ κορυφαίο στέλεχος του ΣΔΟΕ «το άρθρο 99 δεν μπορεί να προστατεύει επιχειρήσεις που “ξεπλένουν χρήμα”. Τα συμφέροντα του Δημοσίου πρέπει να συνεχίζουν να προστατεύονται ακόμα και όταν η επιχείρηση εντάσσεται στο άρθρο 99 και η διοίκηση μιας ανώνυμης εταιρίας πρέπει να ευθύνεται με το σύνολο της περιουσίας της».
Στην κατεύθυνση αυτή το Yπουργείο Οικονομικών και το ΣΔΟΕ επεξεργάζονται σχέδιο θεσμικών αλλαγών, με στόχους:
1. Να προσδιοριστεί μιας μορφής «πόθεν έσχες» για όποιον αναλαμβάνει διευθύνων σύμβουλος, που να προσδιορίζει αντικειμενικά την περιουσία που κατείχε όταν ανέλαβε τη θέση αυτή. Να ζητούνται οικονομικά και κοινωνικά εχέγγυα για τις ευθύνες που επωμίζεται, να έχει οικονομική επιφάνεια που να καλύπτει τις υποχρεώσεις που δημιουργεί. Να είναι ξεκάθαρο δηλαδή ότι ευθύνεται απέναντι στον νόμο και με συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία και να υπάρχουν περιορισμοί στη μετάβασή τους και, γενικά, να αποτελεί εγγύηση η περιουσία τους για όποιον επιλέγεται σε θέσεις μάνατζερ.
2. Να ευθύνεται με όλα τα περιουσιακά του στοιχεία και ο μέτοχος της Α.Ε. ίσως και η οικογένειά του. Να μην εξαντλείται δηλαδή η ευθύνη στο μετοχικό κεφάλαιο που κατέχει. Με τον τρόπο αυτό θα εμποδιστούν όσοι μέτοχοι απαξιώνουν οικονομικά τις επιχειρήσεις και μετά προσπαθούν να καλύψουν τα χρέη τους πουλώντας τις συμμετοχές τους.
3. Να εξαιρούνται οι οφειλές των Α.Ε. προς το Δημόσιο και τους εργαζομένους, από την προστασία που προσφέρει το άρθρο 99 έναντι απαιτήσεων των πιστωτών. Επίσης προστατεύονται τα συμφέροντα του Δημοσίου ακόμα και όταν η επιχείρηση εντάσσεται στο άρθρο 99.
Το πρώτο βήμα έγινε άλλωστε με την ΠΟΛ.1236/24.11.2011. Το Yπουργείο Οικονομικών παρέχει οδηγίες προς τις αρμόδιες υπηρεσίες για το πώς πρέπει να κινηθούν στην περίπτωση που κάποια επιχείρηση τίθεται σε καθεστώς εξυγίανσης. Oπως τονίζεται στην εγκύκλιο η συμφωνία εξυγίανσης δεσμεύει το σύνολο των πιστωτών, οι απαιτήσεις των οποίων ρυθμίζονται από αυτήν, ακόμη και αν δεν είναι συμβαλλόμενοι ή δεν ψήφισαν υπέρ της συμφωνίας εξυγίανσης. Δεν δεσμεύονται πιστωτές οι απαιτήσεις των οποίων δημιουργήθηκαν μετά το άνοιγμα της διαδικασίας εξυγίανσης, επομένως και το Δημόσιο.
Πηγή: Express.gr
ΠΟΛ.1236/24.11.2011
Κοινοποίηση διατάξεων των άρθρ. 12, 13 και 14 του ν. 4013/2011
Αθήνα, 24 Νοεμβρίου 2011ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ & ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ ΚΑΙ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΙΣΠΡΑΞΕΩΝ
ΤΜΗΜΑ Γ΄
Ταχ. Δ/νση : Πανεπιστημίου 20
Ταχ. Κωδ. : 106 72 Αθήνα
Πληροφορίες : Σ. Μπέη
Τηλέφωνο : 210 3614303 , 210 3613274
FΑΧ : 210 3635077
ΠΟΛ 1236
ΘΕΜΑ : Κοινοποίηση διατάξεων των άρθρ. 12, 13 και 14 του ν. 4013/2011.
Σας κοινοποιούμε για ενημέρωση σας τις διατάξεις των άρθρων 12, 13 και 14 του ν. 4013/2011 (Φ.Ε.Κ. 204 Α΄/15-9-2011) « Σύσταση ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων και Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων – Αντικατάσταση του έκτου κεφαλαίου του ν. 3588/2007 (πτωχευτικός κώδικας) – Προπτωχευτική διαδικασία εξυγίανσης και άλλες διατάξεις», με τις οποίες αντικαθίσταται το έκτο κεφάλαιο «Διαδικασία συνδιαλλαγής», άρθρ. 99 – 106, του πτωχευτικού κώδικα με νέο που φέρει τον τίτλο «Προπτωχευτική διαδικασία εξυγίανσης» , άρθρ. 99 - 106ια του πτωχευτικού κώδικα, όπως ισχύει.
Με τις ανωτέρω διατάξεις θεσπίζεται η διαδικασία εξυγίανσης, η οποία έχει επίσης χαρακτήρα προληπτικό της πτώχευσης.
Η ρύθμιση της εξυγίανσης διαφέρει σημαντικά από εκείνη της συνδιαλλαγής τόσο ως προς τις προϋποθέσεις όσο και ως προς τις συνέπειες, με ειδοποιό διαφορά τη δέσμευση από τη συμφωνία εξυγίανσης (εφόσον επιτευχθεί η νόμιμη πλειοψηφία πιστωτών) του συνόλου των πιστωτών, συναινούντων και μη, οι απαιτήσεις των οποίων ρυθμίζονται από τη συμφωνία και γεννήθηκαν πριν από το άνοιγμα της διαδικασίας εξυγίανσης, σύμφωνα με το άρθρο 106 η, παρ. 1 του ν. 4013/2011:
« 1. Από την επικύρωσή της, η συμφωνία εξυγίανσης δεσμεύει το σύνολο των πιστωτών, οι απαιτήσεις των οποίων ρυθμίζονται από αυτήν, ακόμη και αν δεν είναι συμβαλλόμενοι ή δεν ψήφισαν υπέρ της συμφωνίας εξυγίανσης. Δεν δεσμεύονται πιστωτές οι απαιτήσεις των οποίων γεννήθηκαν μετά το άνοιγμα της διαδικασίας εξυγίανσης.», επομένως και του Δημοσίου, σε αντίθεση με τη συμφωνία συνδιαλλαγής, οι όροι της οποίας δεσμεύουν μόνο τους συμβληθέντες πιστωτές.
Οι εκάστοτε αρμόδιες Υπηρεσίες, ιδίως τα Τμήματα Δικαστικού και Ελέγχου, απαιτείται, όταν λαμβάνουν γνώση αιτήσεων οφειλετών τους για άνοιγμα της ανωτέρω προπτωχευτικής διαδικασίας, να λαμβάνουν κατά προτεραιότητα όλα τα προσήκοντα μέτρα για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις οφειλών μεγάλου ύψους.
Περαιτέρω οδηγίες για την είσπραξη χρεών οφειλετών στους οποίους έχουν εφαρμογή οι νέες διατάξεις θα δοθούν με νεότερη εγκύκλιό μας.
Ακριβές αντίγραφο
Η Προϊσταμένη της Γραμματείας
Ο Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΝΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου