Φοροεκτιμήσεις
Τρίτη, 12 Μαρτίου 2019 12:00
shutterstock
Από την έντυπη έκδοση
Επιμέλεια: Επιστημονική ομάδα της ARTION με την καθοδήγηση του Γιώργου Δαλιάνη www.artion.gr
Μείωση βάσης ΦΠΑ λόγω συμφωνίας εξυγίανσης
Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο (ΣτΕ) δικαίωσε επιχειρήσεις στα πλαίσια «δίκης πιλότου», οι οποίες απέδωσαν ΦΠΑ προς το Ελληνικό Δημόσιο αν και δεν το εισέπραξαν από τον πελάτη τους, λόγω της διαγραφής οφειλών αυτού ως αφερέγγυου οφειλέτη στο πλαίσιο συμφωνίας εξυγίανσης με τους πιστωτές του. Πιο συγκεκριμένα, το άρθρο 19 παρ. 5α του Κώδικα ΦΠΑ προβλέπει το δικαίωμα μειώσεως της βάσης επιβολής του φόρου «λόγω ολικής ή μερικής μη πληρωμής του τιμήματος». Με την υπ’ αριθ. 355/2019 απόφαση του Β’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας έγινε δεκτό ότι τέτοια περίπτωση μη πληρωμής του τιμήματος συντρέχει όταν, μετά την πραγματοποίηση των φορολογητέων πράξεων, ο υποκείμενος στον φόρο ευλόγως επικαλείται ότι, κατά πάσα πιθανότητα, στο πλαίσιο νομοθετικών ρυθμίσεων που αποβλέπουν στην αντιμετώπιση της εμπορικής αφερεγγυότητας του αντισυμβαλλομένου του (πτώχευση, εξυγίανση, θέση σε ειδική διαχείριση), δεν θα εισπράξει την αντιπαροχή ή μέρος αυτής και ότι, συνεπώς, το χρέος δε θα εξοφληθεί. Η ως άνω απόφαση εκδόθηκε στα πλαίσια αιτήματος εταιρείας προς τη ΔΟΥ για την αναγνώριση του δικαιώματός της να προβεί σε μείωση της βάσης επιβολής του φόρου κατ’ εφαρμογήν των προβλεπομένων στο άρθρο 90 παρ. 1 της οδηγίας 2006/112/ΕΚ, καθώς και τη νομιμότοκη επιστροφή του αναλογούντος φόρου, ως αχρεωστήτως αποδοθέντος.
Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο (ΣτΕ) δικαίωσε επιχειρήσεις στα πλαίσια «δίκης πιλότου», οι οποίες απέδωσαν ΦΠΑ προς το Ελληνικό Δημόσιο αν και δεν το εισέπραξαν από τον πελάτη τους, λόγω της διαγραφής οφειλών αυτού ως αφερέγγυου οφειλέτη στο πλαίσιο συμφωνίας εξυγίανσης με τους πιστωτές του. Πιο συγκεκριμένα, το άρθρο 19 παρ. 5α του Κώδικα ΦΠΑ προβλέπει το δικαίωμα μειώσεως της βάσης επιβολής του φόρου «λόγω ολικής ή μερικής μη πληρωμής του τιμήματος». Με την υπ’ αριθ. 355/2019 απόφαση του Β’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας έγινε δεκτό ότι τέτοια περίπτωση μη πληρωμής του τιμήματος συντρέχει όταν, μετά την πραγματοποίηση των φορολογητέων πράξεων, ο υποκείμενος στον φόρο ευλόγως επικαλείται ότι, κατά πάσα πιθανότητα, στο πλαίσιο νομοθετικών ρυθμίσεων που αποβλέπουν στην αντιμετώπιση της εμπορικής αφερεγγυότητας του αντισυμβαλλομένου του (πτώχευση, εξυγίανση, θέση σε ειδική διαχείριση), δεν θα εισπράξει την αντιπαροχή ή μέρος αυτής και ότι, συνεπώς, το χρέος δε θα εξοφληθεί. Η ως άνω απόφαση εκδόθηκε στα πλαίσια αιτήματος εταιρείας προς τη ΔΟΥ για την αναγνώριση του δικαιώματός της να προβεί σε μείωση της βάσης επιβολής του φόρου κατ’ εφαρμογήν των προβλεπομένων στο άρθρο 90 παρ. 1 της οδηγίας 2006/112/ΕΚ, καθώς και τη νομιμότοκη επιστροφή του αναλογούντος φόρου, ως αχρεωστήτως αποδοθέντος.
Η απόφαση αυτή αφορά ιδιαίτερα ευρύ κύκλο επιχειρήσεων που έχουν αχρεωστήτως καταβάλει ΦΠΑ κατά τα ανωτέρω και θα πρέπει να προβούν στις κατάλληλες ενέργειες για την επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.
Μείωση φορολογίας μερισμάτων
Μείωση του συντελεστή φορολόγησης των μερισμάτων και του συντελεστή παρακράτησης φόρου από 15% που ισχύει σήμερα σε 10% προβλέπει η τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με τίτλο «Επιτροπή επαγγελματικού αθλητισμού και άλλες διατάξεις». Η εν λόγω ρύθμιση αφορά εισοδήματα που αποκτώνται από 1η-1-2019 και εφεξής. Τα ανωτέρω αναμένεται να επιβεβαιωθούν μετά τη δημοσίευση του τελικού κειμένου του νόμου.
Μείωση του συντελεστή φορολόγησης των μερισμάτων και του συντελεστή παρακράτησης φόρου από 15% που ισχύει σήμερα σε 10% προβλέπει η τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με τίτλο «Επιτροπή επαγγελματικού αθλητισμού και άλλες διατάξεις». Η εν λόγω ρύθμιση αφορά εισοδήματα που αποκτώνται από 1η-1-2019 και εφεξής. Τα ανωτέρω αναμένεται να επιβεβαιωθούν μετά τη δημοσίευση του τελικού κειμένου του νόμου.
Τεκμαρτός προσδιορισμός, από μισθώματα
Το δηλωθέν μίσθωμα τεκμαίρεται ανακριβές όταν αποδεικνύεται από τη Φορολογική Αρχή με την παράθεση σύννομων στοιχείων συγκρίσεως προς άλλες οικοδομές εκμισθούμενες υπό παρόμοιες συνθήκες το δυσανάλογο του μισθώματος αυτού σε σχέση με τη μισθωτική αξία της οικοδομής, και μάλιστα όταν αυτή (μισθωτική αξία) είναι ανώτερη από το μίσθωμα που δηλώνεται σε ποσοστό 15% τουλάχιστον (ΤρΔΕφΑθ 4927/2018).
Το δηλωθέν μίσθωμα τεκμαίρεται ανακριβές όταν αποδεικνύεται από τη Φορολογική Αρχή με την παράθεση σύννομων στοιχείων συγκρίσεως προς άλλες οικοδομές εκμισθούμενες υπό παρόμοιες συνθήκες το δυσανάλογο του μισθώματος αυτού σε σχέση με τη μισθωτική αξία της οικοδομής, και μάλιστα όταν αυτή (μισθωτική αξία) είναι ανώτερη από το μίσθωμα που δηλώνεται σε ποσοστό 15% τουλάχιστον (ΤρΔΕφΑθ 4927/2018).
Εισόδημα από μερίσματα από αλλοδαπή εταιρεία
Από τον συνδυασμό των διατάξεων των ΣΑΔΦ αναφορικά με τη φορολογική μεταχείριση των μερισμάτων προκύπτει ότι το Κράτος κατοικίας του μετόχου επιτρέπεται να φορολογεί μερίσματα που προκύπτουν στο άλλο Κράτος, αλλά οφείλει να πιστώνει έναντι του δικού του φόρου επί των μερισμάτων αυτών τον φόρο που καταβλήθηκε στο Κράτος στο οποίο προκύπτουν τα μερίσματα βάσει του συντελεστή που καθορίζεται στις σχετικές διατάξεις της οικείας Σύμβασης αναφορικά με τη φορολογία μερισμάτων (Βλ. εγκύκλιο υπ’ αριθ. Ε 2018/2019).
Από τον συνδυασμό των διατάξεων των ΣΑΔΦ αναφορικά με τη φορολογική μεταχείριση των μερισμάτων προκύπτει ότι το Κράτος κατοικίας του μετόχου επιτρέπεται να φορολογεί μερίσματα που προκύπτουν στο άλλο Κράτος, αλλά οφείλει να πιστώνει έναντι του δικού του φόρου επί των μερισμάτων αυτών τον φόρο που καταβλήθηκε στο Κράτος στο οποίο προκύπτουν τα μερίσματα βάσει του συντελεστή που καθορίζεται στις σχετικές διατάξεις της οικείας Σύμβασης αναφορικά με τη φορολογία μερισμάτων (Βλ. εγκύκλιο υπ’ αριθ. Ε 2018/2019).
Δημοφιλή ερωτήματα
Με τον νέο νόμο Α.Ε., επιτρέπεται ρητά η ολική ή μερική μείωση κεφαλαίου Α.Ε. σε είδος, βάσει του άρθρου 31 παρ. 1 του Ν. 4548/2018. Υπό το προγενέστερο νομοθετικό καθεστώς, η μείωση του μετοχικού κεφαλαίου ανώνυμης εταιρείας με καταβολή είδους στους μετόχους της δεν προβλεπόταν ρητά στον θεσμικό νόμο των ανωνύμων εταιρειών (κ.ν. 2190/1920). Ωστόσο, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 167/2012 γνωμοδότηση του ΝΣΚ είχε κριθεί ότι είναι δυνατόν να επιλεγεί, υπό προϋποθέσεις, από το αρμόδιο εταιρικό όργανο.
Με τον νέο νόμο Α.Ε., επιτρέπεται ρητά η ολική ή μερική μείωση κεφαλαίου Α.Ε. σε είδος, βάσει του άρθρου 31 παρ. 1 του Ν. 4548/2018. Υπό το προγενέστερο νομοθετικό καθεστώς, η μείωση του μετοχικού κεφαλαίου ανώνυμης εταιρείας με καταβολή είδους στους μετόχους της δεν προβλεπόταν ρητά στον θεσμικό νόμο των ανωνύμων εταιρειών (κ.ν. 2190/1920). Ωστόσο, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 167/2012 γνωμοδότηση του ΝΣΚ είχε κριθεί ότι είναι δυνατόν να επιλεγεί, υπό προϋποθέσεις, από το αρμόδιο εταιρικό όργανο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου