Δώδεκα μέτρα, εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στην Θεσσαλονίκη, στο forum που αντικατέστησε τις εκδηλώσεις της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ) , που δεν πραγματοποιήθηκαν λόγω της πανδημίας που εξελίσσετε στην χώρα μας και διεθνώς.
Τα μέτρα αφορούν τόσο τα εισοδήματα του 2020 , για αυτοαπασχολούμενους ,(πρώην ελευθέρους επαγγελματίες), αγρότες και γενικά έσοδα που εκκαθαρίζονται στην φορολογική δήλωση που θα κατατεθεί μέχρι 30 Ιουνίου 2021.Επίσης τα μέτρα αφορούν και αλλαγές για εισοδήματα που θα λάβουν το 2021, μισθωτοί, του ιδιωτικού τομέα, μέσω των μηναίων πληρωμών.
Τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν εξειδικεύονται σε : τέσσερα που αφορούν την εργασία, τρία μέτρα για την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων και πέντε παρεμβάσεις για την ενίσχυση του εισοδήματος των πιο αδύναμων αλλά και των μεσαίων στρωμάτων.
Συγκεκριμένα
- Μειώνονται κατά τρεις μονάδες από το 39,7% στο 36,7% οι ασφαλιστικές εισφορές εργοδοτών και μισθωτών για το 2021. (1,21 % μισθωτοί και 1,79 % εργοδότες)
- Καταργείται η εισφορά αλληλεγγύης για μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα επαγγελματίες και αγρότες. Το μέτρο θα ισχύσει για ένα έτος, καταρχήν το 2021.
- Θεσμοθετείται ένα καινοτόμο πρόγραμμα επιδότησης 100.000 θέσεων εργασίας. Το κράτος θα καλύπτει επί έξι μήνες τις εισφορές εργαζόμενου και εργοδότη ανεξαρτήτως του μισθού και του εργοδότη με τον μόνο όρο ότι οι θέσεις εργασίας δεν θα μειώνονται. Προκύπτει κέρδος 2.800 ευρώ στο εξάμηνο για μια πρόσληψη.
- Το πρόγραμμα ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ επεκτείνεται και ενισχύεται έως το τέλος του 2020. Επεκτείνεται επίσης, η δυνατότητα προσωρινής αναστολής συμβάσεων για τους πέντε κλάδους που πλήττονται περισσότερο,
- Ανοίγει αμέσως ο νέος κύκλος της επιστρεπτέας προκαταβολής με αποδοχές 1,5 δις. ευρώ. Θα περιλαμβάνει και επιχειρήσεις χωρίς ταμειακές μηχανές και χωρίς προσωπικό. Θα υπάρξει και τέταρτος κύκλος με 600 εκατ. ευρώ.
- Θεσπίζεται το μέτρο των υπερ-αποσβέσεων σε ύψος 200% για ψηφιακές και πράσινες επενδύσεις για τρία χρόνια.
- Τον Οκτώβριο καταβάλλονται σε ένα εκατομμύριο συνταξιούχους ύψους 1,4 δις. ευρώ των κυρίων συντάξεων για το 11μηνο 2015-2016. Μέχρι τον Δεκέμβριο θα πιστωθούν άλλα 460 εκατ. ευρώ λόγω του νέου τρόπου υπολογισμού των συντάξεων.
- Καταργείται αμέσως ο ΕΝΦΙΑ στα 26 μικρότερα νησιά μας που δοκιμάστηκαν ιδιαίτερα λόγω της κρίσης. Απαλλάσσονται αμέσως οι ιδιοκτήτες από την υποχρέωση αυτού του φόρου από φέτος.
- Αναβάλλεται μέχρι και τον Απρίλιο του 2021 η καταβολή κάθε οφειλής που είχε ανασταλεί στην πρώτη φάση της πανδημίας. Εξακολουθούν να ισχύουν όλες οι προηγούμενες διευκολύνσεις.
- Επεκτείνεται για 6 μήνες ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ μέχρι το τέλος του χρόνου.
- Η πρώτη κατοικία των ευάλωτων νοικοκυριών δεν κινδυνεύει με πλειστηριασμό μέχρι το τέλος του 2020.
- Παρατείνονται για δύο ακόμη μήνες όλα τα επιδόματα ανεργίας. Μειώνονται σε 50 αντί για 100, ο αριθμός των απαιτούμενων ενσήμων. Εντάσσονται έτσι εποχικοί εργαζόμενοι.
Μέτρα άμεσα επιβολής
- Επιστρεπτέα προκαταβολή.
Ήδη είναι στην διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος, η Επιστρεπτέα Προκαταβολή ΙΙΙ.
Να σημειώσουμε ότι:
Χρόνος υποβολής ενδιαφέροντος και για τα συνοδευτικά στοιχεία υποβάλλονται στην πλατφόρμα έως την 21η Σεπτεμβρίου 2020.
Λεπτομέρειες σχετικά με την νέα προκήρυξη μπορείτε να βρείτε στην ΓΔΟΥ 207/10.9.2020 «Διαδικασία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το προσωρινό μέτρο ενίσχυσης με τη μορφή Επιστρεπτέας Προκαταβολής σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 κατά τους μήνες Μάρτιο ως και Αύγουστο 2020» (Αριθμό ΓΔΟΥ 207/2020 (ΦΕΚ Β' 3867/10-09-2020))
Προσοχή: Η υποβολή αίτησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος κατά τα ανωτέρω δεν δημιουργεί οιοδήποτε δικαίωμα ή αξίωση στις αιτούσες επιχειρήσεις.
- Πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ
Το πρόγραμμα ΣΥΝ - ΕΡΓΑΣΙΑ επεκτείνεται και ενισχύεται έως το τέλος του 2020. Επεκτείνεται επίσης, η δυνατότητα προσωρινής αναστολής συμβάσεων για τους πέντε κλάδους που πλήττονται περισσότερο.
Να σημειώσουμε εδώ την μικρή συμμετοχή στο πρόγραμμα, καθώς τις καθυστερήσεις στις πληρωμές των εργαζομένων και τις επιχειρήσεις, που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.
Πρέπει το υπουργείο να προχωρήσει στην λύση αυτών των προβλημάτων, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει το πρόγραμμα.
- ΕΝΦΙΑ
Το οικονομικό επιτελείο προχωρά άμεσα στην κατάργηση του ΕΝΦΙΑ σε 28 μικρά νησιά. Τα νησιά αυτά είναι:
Τα νησιά αυτά είναι:
- Φούρνοι, Άγιος Μηνάς και Θύμαινα της Περιφερειακής Ενότητας Ικαρίας,
- Άγιος Ευστράτιος της Περιφερειακής Ενότητας Λήμνου,
- Σαμιοπούλα της Περιφερειακής Ενότητας Σάμου,
- Οινούσσες, Ψαρά και Αντίψαρα της Περιφερειακής Ενότητας Χίου,
- Αγαθονήσι, Καλόλιμνος, Πλάτη, Τέλενδος, Ψέριμος, Λειψοί, Φαρμακονήσι, Αρκοί και Μαράθι ή Μάραθος της Περιφερειακής Ενότητας Καλύμνου,
- Σαρία και Κάσος της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου,
- Μεγίστη (Καστελόριζο), Τήλος και Χάλκη της Περιφερειακής Ενότητας Ρόδου,
- Γυαλί και Νίσυρος της Περιφερειακής Ενότητας Κω,
- Γαύδος της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων και
- Ερεικούσσα, Μαθράκι και Οθωνοί της Περιφερειακής Ενότητας Κέρκυρας.
Η απαλλαγή αφορά φυσικά πρόσωπα που έχουν κύρια κατοικία στις περιοχές αυτές, και καλύπτει τη συνολική περιουσία που διαθέτουν μόνο στις εν λόγω περιοχές.
Εξαιρείται η περιουσία των προσώπων αυτών σε άλλες περιοχές της Ελλάδας.
Σκοπός του μέτρου είναι η κινητροδότηση των κατοίκων να παραμείνουν ή να εγκατασταθούν σε αυτά τα νησιά, αλλά και να ενισχυθούν οικονομικά οι εν λόγω περιοχές που αντιμετωπίζουν περιορισμένη πρόσβαση. Η εξαγγελία αυτή είναι και ο λόγος που καθυστέρησαν τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ του 2020.
Να θυμίσουμε ακόμη ότι παράταση απαλλαγής από τον ΕΝΦΙΑ των πληττόμενων περιοχών από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018, δόθηκε με τον Νόμος υπ' αριθμ. 4714 (ΦΕΚ Α' 148/31-07-2020).
Άρθρο 96. Τροποποίηση του άρθρου 3 του ν. 4223/2013 – Απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για το έτος 2020 των ακινήτων στις πληγείσες περιοχές από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018.
Η παρ. 7 του άρθρου 3 του ν. 4223/2013 (Α΄ 287) αντικαθίσταται ως εξής:
«7. Ειδικά για τα έτη 2018, 2019 και 2020 απαλλάσσονται τα ακίνητα που ευρίσκονται σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Κορινθίας, τις οποίες έπληξαν οι πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018, εφόσον οι ιδιοκτήτες τους είναι κάτοχοι Δελτίου Επανελέγχου ή Έκθεσης Αυτοψίας ή Πρωτοκόλλου Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτηρίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που θα έχουν εκδοθεί έως τις 31.12.2020, και κατά τον κρίσιμο χρόνο η κυριότητα ή τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα στο ακίνητο ανήκουν στον υπόχρεο σε φόρο για τα έτη αυτά. Για τα έτη 2018, 2019 και 2020 απαλλάσσονται από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. τα δικαιώματα επί του συνόλου της ακίνητης περιουσίας των θανόντων εξαιτίας των πυρκαγιών του προηγούμενου εδαφίου.»
(δες και σχετικό δημοσίευμα : Αποστόλης Αλωνιάτης, Εσείς πόσο ΕΝΦΙΑ θα πληρώσετε το 2020; https://www.fpress.gr/oi-eidikoi/story/65679/eseis-poso-enfia-tha-plirosete-to-2020)
Προσοχή: Λόγω της καθυστέρησης έκδοσης των εκκαθαριστικών του ΕΝΦΙΑ , αναμένεται να υπάρξει αλλαγή και στον τρόπο εξόφλησης των δόσεων. Τα δύο σενάρια που συζητούνται είναι : Να ακολουθηθεί το «μοντέλο» του φόρου εισοδήματος και να πληρωθούν ταυτόχρονα οι δόσεις του Σεπτεμβρίου και του Οκτωβρίου έως το τέλος Οκτωβρίου. Το δεύτερο σενάριο –πιο ήπιο- προβλέπει ότι τελικώς ο φόρος θα σπάσει σε 5 μηνιαίες δόσεις αντί για έξι και θα αποπληρωθεί από το τέλος Οκτωβρίου έως και το τέλος Φεβρουαρίου του 2022.
(περισσότερες λεπτομέρειες: "Κλειδώνει" η παράταση για την πληρωμή του ΕΝΦΙΑ - Πότε θα πάρουμε τα εκκαθαριστικά. https://www.fpress.gr/akinita/story/66573/kleidonei-i-paratasi-gia-tin-pliromi-toy-enfia-pote-tha-paroyme-ta-ekkatharistika
- Αναβολή πληρωμών υποχρεώσεων πανδημίας μέχρι τον Απρίλιο του 2021.
Ήδη με την απόφαση Α.1200/28.8.2020 (ΦΕΚ 3612/Β’/31.8.2020) «Παράταση και αναστολή είσπραξης βεβαιωμένων στις ΔΟΥ/Ελεγκτικά Κέντρα οφειλών για τις οποίες είχε χορηγηθεί παράταση προθεσμιών καταβολής και αναστολή είσπραξης στο πλαίσιο των μέτρων για την αντιμετώπιση των αρνητικών συνεπειών της εμφάνισης του κορωνοϊού COVID-19», δόθηκε παράταση στις φορολογικές υποχρεώσεις που σχηματίστηκαν τους μήνες της πανδημίας.
Αναμένουμε και την απόφαση του ΕΦΚΑ, για την παράταση των ασφαλιστικών υποχρεώσεων.
Για το ποιες υποχρεώσεις, φορολογικές και ασφαλιστικές παρατείνονται μπορείτε να διαβάσετε στο άρθρο μας, Αποστόλης Αλωνιάτης: Ποια χρέη παρατείνονται για τον Απρίλιο του 2021 (https://www.fpress.gr/oi-eidikoi/story/66325/poia-xrei-parateinontai-gia-ton-aprilio-toy-2021)
- Επεκτείνεται για 6 μήνες ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ μέχρι το τέλος του χρόνου.
Να θυμίσουμε ότι με το Παράρτημα III, αντικαταστάθηκε το Ν. 4690/2020 και ισχύει από 30/05/2019, είχε μειωθεί ο συντελεστής ΦΠΑ σε ορισμένες κατηγορίες, όπως η εστίαση και ορισμένες κατηγορίες μεταφορών, μέχρι το τέλος Οκτωβρίου 2020. Με την εξαγγελία του πρωθυπουργού, το σχετικό μέτρο παρατείνεται μέχρι το τέλος του έτους.
Ποιο συγκεκριμένα:
Με τις διατάξεις των παρ. 1 και 2 τροποποιούνται από την 1η Ιουνίου 2020 έως και την 31η Οκτωβρίου 2020 οι διατάξεις του Παραρτήματος III του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Κώδικας ΦΠΑ που κυρώθηκε με τον ν.2859/2000) και επεκτείνεται η εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ (13%) σε συγκεκριμένα αγαθά και υπηρεσίες. Ειδικότερα, με τις νέες διατάξεις προβλέπεται ότι στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ υπάγονται:
Α. τα μη αλκοολούχα ποτά, ήτοι:
- Ποτά, με προσθήκη ζάχαρης ή άλλων γλυκαντικών ή αρωματισμένα [π.χ. μεταλλικά νερά, αναψυκτικά ποτά τύπου κόλα, λεμονάδα, πορτοκαλάδα, λεμονίτα, βυσσινάδα, παγωμένο τσάι (ice-tea)]
- Μπύρα χωρίς αλκοόλη (μόνο εφόσον έχει μηδενική περιεκτικότητα αλκοόλης)
- Αλλά μη αλκοολούχα ποτά έτοιμα προς πόση [π.χ. καφές, τσάι, υποκατάστατα του γάλακτος (όπως «γάλα» σόγιας), σοκολατούχο γάλα, φρουτοχυμοί, νέκταρ χυμών]
- Τονωτικά παρασκευάσματα, ισοτονικά παρασκευάσματα, ενεργειακά ποτά (π.χ. για αθλητές) και πόσιμοι ηλεκτρολύτες.
Εξαιρούνται όλα τα αγαθά της ΔΚ 2202 που περιέχουν σε οποιοδήποτε βαθμό αλκοόλη.
Β. Τα εισιτήρια κινηματογράφων και οι μεταφορές προσώπων και των αποσκευών τους.
Επίσης, διευρύνεται η εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ που ισχύει για τις υπηρεσίες εστίασης και στις επιτόπιες καταναλώσεις των μη αλκοολούχων ποτών, χυμών και ροφημάτων. Οι προτεινόμενες διατάξεις εντάσσονται στο πλαίσιο της επείγουσας και απρόβλεπτης συγκυρίας για την αντιμετώπιση των αρνητικών οικονομικών συνεπειών λόγω της εμφάνισης του κορωνοϊού COVID-19Kai έχουν στόχο τη διατήρηση σε χαμηλά επίπεδα ή και τη μείωση των τελικών τιμών των ανωτέρω αγαθών και υπηρεσιών για τους καταναλωτές, καθώς και τη διατήρηση της ανταγωνιστικής θέσης της Χώρας στον τουριστικό τομέα γενικά.
Να θυμίσουμε ακόμη ότι έχουν μειωθεί οι συντελεστές ΦΠΑ:
α) Με την ΠΝΠ 20.3.2020
Άρθρο πρώτο. Μείωση συντελεστή ΦΠΑ για είδη ατομικής υγιεινής και προστασίας Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 20.03.2020 Κατεπείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, τη στήριξη της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας και τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της αγοράς και της δημόσιας διοίκησης. που έκανε την τροποποίηση
- Στο Κεφαλαίο Α «Αγαθά» του Παραρτήματος ΙΙΙ του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000, Α' 248) προστίθεται παρ. 50 ως εξής:
«50. Μάσκες προστασίας και γάντια για την ιατρική (για την προστασία από ιούς και την αποφυγή μετάδοσης ασθενειών - νοσοκομειακή και ιδιωτική χρήση) (ΔΚ ΕΧ 3926, ΕΧ 4015, ΕΧ 4818 ΕΧ, ΕΧ 6307).
Σαπούνι και άλλα παρασκευάσματα για την ατομική υγιεινή (ΔΚ ΕΧ 3401 και ΕΧ 3402).
Αντισηπτικά διαλύματα, αντισηπτικά μαντιλάκια και άλλα αντισηπτικά παρασκευάσματα (ΔΚ 3307 ΕΧ, ΔΚ ΕΧ 3401, ΔΚ ΕΧ 2828, ΔΚ ΕΧ 3402, ΔΚ ΕΧ 3808 και ΕΧ 3824).
Αιθυλική αλκοόλη μετουσιωμένη (ΔΚ ΕΧ 2207), η οποία προορίζεται ως πρώτη ύλη για την παραγωγή αντισηπτικών.
Καθαρή αιθυλική αλκοόλη μη μετουσιωμένη γεωργικής προέλευσης με αλκοολικό τίτλο 95%, η οποία διατίθεται εμφιαλωμένη στη λιανική πώληση, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 8 του ν. 2969/2001 (Α' 281) (ΔΚ ΕΧ 2207).
Ο συντελεστής του φόρου για τα αγαθά των εν λόγω δασμολογικών κλάσεων ορίζεται σε έξι τοις εκατό (6%)».
- Η παρ. 1 ισχύει έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020.
β) Με τον Νόμος υπ' αριθμ. 4714 (ΦΕΚ Α' 148/31-07-2020):
Άρθρο 11. Τροποποίηση Παραρτήματος ΙΙΙ Κώδικα ΦΠΑ - Υπαγωγή στον υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ των μουσικών βιβλίων - Κείμενο νόμου
Η παρ. 40 του Κεφαλαίου Α΄ «Αγαθά», του Παραρτήματος ΙΙΙ του ν. 2859/2000 «Κύρωση Κώδικα ΦΠΑ» (Α΄248) αντικαθίσταται ως εξής:
«40. Βιβλία και βιβλία με εικόνες για παιδιά (ΔΚ ΕΧ 4901, ΕΧ 4903). Εφημερίδες και περιοδικές εκδόσεις τυπωμένες, έστω και εικονογραφημένες ή με διαφημίσεις (ΔΚ 4902). Μουσική χειρόγραφη ή τυπωμένη, εικονογραφημένη ή μη έστω και δεμένη (ΔΚ 4904). Ο συντελεστής του φόρου για τα αγαθά αυτά, ορίζεται σε έξι τοις εκατό (6%).»
Άρθρο 12. Τροποποίηση Παραρτήματος ΙΙΙ Κώδικα ΦΠΑ - Υπαγωγή στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ στα εισιτήρια αθλητικών αγώνων
Στις διατάξεις του Κεφαλαίου Β΄ «Υπηρεσίες» του Παραρτήματος ΙΙΙ του ν. 2859/2000, μετά την παρ. 1α προστίθεται παρ. 1β ως εξής:
«1β. Εισιτήρια αθλητικών αγώνων από 1.9.2020 έως και 30.6.2021.»
Λοιπές μειώσεις
Εισφορά αλληλεγγύης
Σύμφωνα με τις εξαγγελίες της Θεσσαλονίκης, καταργείται η εισφορά αλληλεγγύης σε ορισμένες κατηγορίες εισοδημάτων.
Οι εξαγγελία που έγινε άφηνε «γκρίζα ζώνη» για όσους δηλώνουν εισοδήματα μόνο από ενοίκια τα οποία επιβαρύνονται με εισφορά αλληλεγγύης καθώς και για το αν έχουν εισφορά αλληλεγγύης τα εισοδήματα από μερίσματα και επιχειρηματικά κέρδη νομικών προσώπων.
Μετά από διευκρινήσεις ξεκαθαρίστηκε ότι το μέτρο αφορά όλα τα εισοδήματα και οι μόνες πηγές εισοδήματος στις οποίες θα επιβάλλεται εισφορά αλληλεγγύης είναι η μισθωτή εργασία σε όλους τους φορείς της γενικής κυβέρνησης και οι συντάξεις. Σε όλες τις υπόλοιπες πηγές εισοδήματος δεν θα επιβάλλεται εισφορά αλληλεγγύης.
Ακόμη διευκρινίστηκε ότι οι εργαζόμενοι σε ΔΕΗ και ΕΥΔΑΠ οι οποίοι εξαιρούνται από το μισθολογικό καθεστώς της γενικής κυβέρνησης και δεν θεωρούνται δημόσιοι υπάλληλοι.
Κατάργηση εισφοράς για εισοδήματα του 2020.
Τα εισοδήματα δυο διαφορετικών ετών θα επηρεάσει η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης.
- Εισοδήματα του 2020
Η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης θα ισχύσει από το τρέχον φορολογικό έτος δηλαδή από το εισόδημα του 2020 που θα δηλωθεί με τις φορολογικές δηλώσεις του 2021, για τη συγκεκριμένη πηγή εισοδήματος.
- Από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας.
- Εισόδημα από ακίνητα.
- Εισόδημα από μερίσματα.
Στις περιπτώσεις που ένας φορολογούμενος έχει εισόδημα από πολλαπλές πηγές, θα επιβάλλεται εισφορά αλληλεγγύης μόνο στο εισόδημα για το οποίο δεν υπάρχει απαλλαγή, δηλαδή στο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες στο δημόσιο και συντάξεις.
Για παράδειγμα ένας μισθωτός έχει ετήσιο εισόδημα για το 2020 ύψους 15.000 ευρώ και άλλα 5.000 ευρώ από ενοίκια, Θα καταβάλλει εισφορά αλληλεγγύης μόνο για τα 15.000 για το εισόδημα από συντάξεις. Η εισφορά αλληλεγγύης του έχει παρακρατηθεί στην καταβολή του μισθού του ενώ δεν θα του βεβαιωθεί εισφορά αλληλεγγύης κατά την εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης του 2020.
Μισθωτός του ιδιωτικού τομέα ασκεί και επιχειρηματική δραστηριότητα. Στην εκκαθάριση του 2020 θα πληρώσει εισφορά αλληλεγγύης μόνο για την μισθωτή εργασία, που του έχει παρακρατηθεί μέσα στο 2020.
- Εισοδήματα του 2021.
Από τον Ιανουάριο του 2021, οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέας δεν θα έχουν στην μηνιαία εκκαθάριση την παρακράτηση της εισφοράς αλληλεγγύης. Την παρακράτηση θα έχουν μόνο οι δημόσιοι υπάλληλοι σε όλους τους φορείς της γενικής κυβέρνησης και οι συνταξιούχοι.
Ποσοστά εισφοράς αλληλεγγύης
Να σημειώσουμε ότι η κλίμακα της εισφοράς αλληλεγγύης δεν αλλάξει:
Ν.4172/2013 Άρθρο 43α παρ.1.
Επιβάλλεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα εισοδήματα άνω των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ των φυσικών προσώπων ή σχολάζουσας κληρονομιάς. Για την επιβολή της εισφοράς λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του εισοδήματος, όπως αυτό προκύπτει από την άθροιση των εισοδημάτων από μισθωτή εργασία και συντάξεις, από επιχειρηματική δραστηριότητα, από κεφάλαιο, από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό.
Κλιμάκιο εισοδήματος
|
Φορολογικός συντελεστής %
|
Φόρος κλιμακίου
|
Σύνολο
| |
Εισοδήματος
|
Φόρου
| |||
€
|
€
| |||
12.000
|
0,00%
|
0
|
12.000
|
0
|
8.000
|
2,20%
|
176
|
20.000
|
176
|
10.000
|
5,00%
|
500
|
30.000
|
676
|
10.000
|
6,50%
|
650
|
40.000
|
1.326
|
25.000
|
7,50%
|
1.875
|
65.000
|
3.201
|
155.000
|
9,00%
|
13.950
|
220.000
|
17.151
|
Υπερβάλλον
|
10,00%
|
Η Κλίμακα της εισφοράς αλληλεγγύης, υπολογίζεται επί του συνολικού εισοδήματος, αλλά λειτουργεί όπως και η παραπάνω κλίμακα φορολογίας φυσικών προσώπων.
1.Για Εισόδημα 15.000€:
Ο Υπολογισμός του Φόρου: Μέχρι τις 12.000€ ο συντελεστής φόρου είναι 0% και ο φόρος είναι 0€, για τα υπόλοιπα 3.000€ ο συντελεστής φόρου είναι 2,20% και ο φόρος είναι 66€.
Άρα Σύνολο Φόρου: 66€
2.Για Εισόδημα 35.000€:
Ο Υπολογισμός του Φόρου: Μέχρι τις 30.000€ ο συντελεστής φόρου είναι 5% και ο φόρος είναι 676€, για τα υπόλοιπα 5.000€ ο συντελεστής φόρου είναι 6,50% και ο φόρος είναι 325€.
Άρα Σύνολο Φόρου: 676€+325€=1.001€
3.Για Εισόδημα 52.000€:
Ο Υπολογισμός του Φόρου: Μέχρι τις 40.000€ ο συντελεστής φόρου είναι 6,50% και ο φόρος είναι 1.326€, για τα υπόλοιπα 12.000€ ο συντελεστής φόρου είναι 7,50% και ο φόρος είναι 900€.
Άρα Σύνολο Φόρου: 1.326€+900€=2.226€
Να σημειωθεί ότι η εισφορά αλληλεγγύης υπολογίζεται μέχρι τώρα υπολογίζεται σε πραγματικό ή τεκμαρτό.
Εισόδημα
|
Εισφοράς αλληλεγγύης
Που αντιστοιχεί
|
12.000,00
|
0,00
|
13.000,00
|
22,00
|
14.000,00
|
44,00
|
15.000,00
|
66,00
|
16.000,00
|
88,00
|
17.000,00
|
110,00
|
18.000,00
|
132,00
|
19.000,00
|
154,00
|
20.000,00
|
176,00
|
21.000,00
|
226,00
|
22.000,00
|
276,00
|
23.000,00
|
326,00
|
24.000,00
|
376,00
|
25.000,00
|
426,00
|
26.000,00
|
476,00
|
27.000,00
|
526,00
|
28.000,00
|
576,00
|
29.000,00
|
626,00
|
30.000,00
|
676,00
|
35.000,00
|
1.001,00
|
40.000,00
|
1.326,00
|
45.000,00
|
1.701,00
|
50.000,00
|
2.076,00
|
55.000,00
|
2.451,00
|
60.000,00
|
2.826,00
|
65.000,00
|
3.201,00
|
70.000,00
|
3.651,00
|
75.000,00
|
4.101,00
|
80.000,00
|
4.551,00
|
85.000,00
|
5.001,00
|
90.000,00
|
5.451,00
|
95.000,00
|
5.901,00
|
100.000,00
|
6.351,00
|
105.000,00
|
6.801,00
|
110.000,00
|
7.251,00
|
115.000,00
|
7.701,00
|
120.000,00
|
8.151,00
|
125.000,00
|
8.601,00
|
130.000,00
|
9.051,00
|
135.000,00
|
9.501,00
|
140.000,00
|
9.951,00
|
145.000,00
|
10.401,00
|
150.000,00
|
10.851,00
|
Μείωση ασφαλιστικών εισφορών.
Μαζί με την μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης, οι μισθωτοί θα δουν και δεύτερη μείωση, στην εκκαθάριση του μισθού τους.
Βάσει των εξαγγελιών από 1.1.2021 , μειώνονται οι ασφαλιστικές εισφορές στο ΙΚΑ κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες, 1,79 για των εργοδότη και 1,29 για τον μισθωτό.
Με την μείωση αυτή οι ασφαλιστικές εισφορές, από 1.1.2021, γίνονται:
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟ 2021
| |||
Ασφάλιστρα μισθωτών
|
Εργαζόμενος
|
Εργοδότης
|
Σύνολο
|
Παρακράτηση από ΕΦΚΑ υπέρ ΕΦΚΑ, ΕΟΠΥΥ, ΕΤΕΑΕΠ
| |||
Υγεία σε είδος (ΕΟΠΥΥ)
|
2,15
|
4,3
|
6,45
|
Υγεία σε χρήμα (ΕΦΚΑ)
|
0,4
|
0,25
|
0,65
|
Κύρια σύνταξη (ΕΦΚΑ)
|
6,67
|
13,33
|
20
|
Επικουρική σύνταξη (ΕΤΕΑΕΠ)
|
3,25
|
3,25
|
6,5
|
Υποσύνολο
|
12,47
|
21,13
|
33,6
|
Παρακράτηση από ΕΦΚΑ υπέρ ΟΑΕΔ
| |||
Κλάδος Ανεργίας (ν. 2961/54, αρ. 32)
|
1,2
|
1,2
|
2,4
|
Κλάδος ΛΑΕΚ (Λογαριασμός Απασχόλησης και Επαγγελματικής Κατάρτισης) (ν. 4254/14)
|
0,1
|
0,06
|
0,16
|
Λογαριασμός Αφερεγγυότητας (ν. 1836/89)
|
0
|
0,15
|
0,15
|
Λογαριασμός Κοινωνικής Πολιτικής (τέως ΟΕΚ)
|
0
|
0
|
0
|
Λογαριασμός Κοινωνικής Πολιτικής (τέως ΟΕΕ)
|
0,35
|
0
|
0,35
|
Υποσύνολο
|
1,65
|
1,41
|
3,06
|
Σύνολο ασφαλίστρου για μισθωτούς (συνήθη επαγγέλματα)
|
14,12
|
22,54
|
36,66
|
Όπως παρατηρούμε η μείωση θα είναι στα συνεισπρατόμενα και όχι στις εισφορές σύνταξης και υγείας.
Άρα οι εκκαθαριστές μισθοδοσίας θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους από 1.1.2021 δυο αλλαγές, αυτή της μείωσης κατάργησης της εισφοράς αλληλεγγύης και την μείωση των ασφαλιστικών εισφορών .
Επιδοτούμενες προσλήψεις
Με τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου "Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου των αρχαιρεσιών των αθλητικών φορέων, διακρινόμενοι συνοδοί αθλητών ΑμεΑ, σύσταση Εθνικής Πλατφόρμας Αθλητικής Ακεραιότητας, Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή(Ε.Ο.Ε), Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή (Ε.Π.Ε.) και άλλες διατάξεις" θεσπίζεται ένα πρόγραμμα δημιουργίας 100.000 νέων θέσεων εργασίας το οποίο επιδιώκει, σύμφωνα με τη σχετική αιτιολογική έκθεση, να συμβάλλει στην τόνωση της απασχόλησης, στην ανάσχεση της ανεργίας και στη στήριξη του εισοδήματος των εργαζομένων μέσα από την παροχή κινήτρων στις επιχειρήσεις για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Παρατίθεται ακολούθως οι προτεινόμενες διατάξεις και η αιτιολογική τους έκθεση στο σύνολό τους:
Επί του άρθρου 1
Με την προτεινόμενη διάταξη επιδιώκεται η ανάσχεση των συνεπειών της πανδημίας στην αγορά εργασίας μέσα από τη θέσπιση ενός προγράμματος δημιουργίας 100.000 νέων θέσεων εργασίας. Η προτεινόμενη ρύθμιση αναμένεται να συμβάλλει στην τόνωση της απασχόλησης, στην ανάσχεση της ανεργίας και στη στήριξη του εισοδήματος των εργαζομένων μέσα από την παροχή κινήτρων στις επιχειρήσεις για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Αναφορικά με τις λεπτομέρειες εφαρμογής του προγράμματος, προβλέπονται στην παρ. 2 η διάρκεια των συμβάσεων εργασίας, η οποία είναι εξάμηνης διάρκειας, το πεδίο εφαρμογής της διάταξης, στο οποίο μπορεί να ενταχθεί κάθε είδους επιχείρηση-εργοδότης και η διαδικασία ένταξης στο πρόγραμμά, η οποία πραγματοποιείται μέσω υποβολής δήλωσης-αίτησης στο Πληροφοριακό Σύστημα (ΠΣ) ΕΡΓΑΝΗ.
Περαιτέρω, με τις παρ. 3 και 4, προβλέπεται ότι επιδοτούνται από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με πόρους του κρατικού προϋπολογισμού για διάστημα έξι μηνών το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένου και εργοδότη, ανεξαρτήτως του ύφους του καθαρού μηνιαίου μισθού, καθώς και οι αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές σε δώρα και επίδομα αδείας μετά από την υποβολή της σχετικής Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης από την επιχείρηση-εργοδότη.
Επιπλέον, προβλέπεται ότι σε περίπτωση που η νέα πρόσληψη αφορά μακροχρόνια άνεργο εγγεγραμμένο στον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ), η νέα πρόσληψη επιδοτείται πέραν των ανωτέρω και με διακόσια ευρώ επί του καθαρού μηνιαίου μισθού.
Επιπλέον, με την παρ. 5 δίνεται η δυνατότητα διατήρησης των θέσεων εργασίας μετά από το πέρας του προγράμματος με μετακύλιση του κόστους στους εργοδότες-επιχειρήσεις.
Αναφορικά με τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων που εντάσσονται στο πρόγραμμα ορίζεται ότι οι επιχειρήσεις που θα εντάξουν τους εργαζομένους τους στο νέο πρόγραμμα επιδότησης θέσεων εργασίας δεν μπορούν να τοποθετήσουν τους ίδιους εργαζόμενους στο πρόγραμμα «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», ούτε να αναστείλουν τις συμβάσεις εργασίας τους. Επιπλέον, ορίζεται ότι, προκειμένου να ενταχθούν στο πρόγραμμα επιδότησης θέσεων εργασίας, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δηλώνουν υπεύθυνα:
α) ότι είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερες ή έχουν ρυθμίσει τις βεβαιωμένες τυχόν οφειλές τους προς το Δημόσιο και τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ,καθώς και
β) ότι θα διατηρήσουν κατά μέσο όρο τον ίδιο αριθμό εργαζομένων για έξι μήνες, διάστημα κατά το οποίο θα επιδοτείται η νέα θέση εργασίας, σύμφωνα με το πρόγραμμα.
Με την παρ. 11 ορίζονται οι κυρώσεις για τις επιχειρήσεις-εργοδότες που κατόπιν διασταυρώσεων προκύπτει ότι δεν πληρούν τις ανωτέρω προϋποθέσεις υπαγωγής. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι οι ανωτέρω επιχειρήσεις-εργοδότες εκπίπτουν του προγράμματος και καταβάλλουν οι ίδιες τις συνολικές ασφαλιστικές εισφορές για τους έξι μήνες που αναλογούν στον μηνιαίο μισθό πρόσληψης. Αν ο εργαζόμενος προέρχεται από τους εγγεγραμμένους μακροχρόνια άνεργους στον ΟΑΕΔ, δεν καταβάλλεται ούτε η οικονομική ενίσχυση των διακοσίων ευρώ, ποσό το οποίο επίσης θα καταβάλλει, στην περίπτωση αυτή, η ίδια η επιχείρηση.
Με την παρ. 12 παρέχεται η εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων να καθορίζουν με απόφασή τους κάθε όρο και αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου, ενώ με την παρ. 13 παρέχεται η εξουσιοδότηση στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων να καθορίζει το ειδικό έντυπο αίτησης ένταξης-υπεύθυνης δήλωσης της επιχείρησης-εργοδότη για τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα που θεσπίζεται με το παρόν άρθρο στο Πληροφοριακό Συστήμα ΕΡΓΑΝΗ.
Τέλος, με την παρ. 14 ορίζεται η 1η Οκτωβρίου 2020 ως ημερομηνία έναρξης του προγράμματος, το οποίο ισχύει μέχρι την εξάντληση του αριθμού των επιδοτούμενων θέσεων εργασίας.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 1
Ανοιχτό πρόγραμμα 100.000 νέων επιδοτούμενων θέσεων εργασίας
- Θεσπίζεται ανοιχτό πρόγραμμα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τη δημιουργία εκατό χιλιάδων (100.000) νέων θέσεων εργασίας.
- Οι συμβάσεις εργασίας της παρ. 1 έχουν διάρκεια έξι (6) μηνών και αφορούν κάθε είδους επιχείρηση-εργοδότη, η οποία υποβάλλει σχετική δήλωση στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ. Oι θέσεις εργασίες του παρόντος είναι επιπρόσθετες σε σχέση προς τις υφιστάμενες θέσεις εργασίας κατά τη δημοσίευση του παρόντος.
- Το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένου και εργοδότη, ανεξαρτήτως του ύφους του καθαρού μηνιαίου μισθού, καθώς και οι αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές σε δώρα και επίδομα αδείας καταβάλλονται, μετά την υποβολή της σχετικής Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης από την επιχείρηση - εργοδότη, από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με πόρους του κρατικού προϋπολογισμού για διάστημα έξι (6) μηνών.
- Σε περίπτωση που η νέα πρόσληψη αφορά μακροχρόνια άνεργο, εγγεγραμμένο στον Οργανισμό Ασφάλισης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ), η νέα πρόσληψη επιδοτείται πέραν της παρ. 3 και με διακόσια (200) ευρώ επί του καθαρού μηνιαίου μισθού.
- Μετά το πέρας των έξι (6) μηνών ο εργαζόμενος μπορεί να συνεχίσει την εργασία του στην επιχείρηση-εργοδότη που τον προσέλαβε, εφόσον και τα δύο συμβαλλόμενα μέρη συμφωνούν. Στην περίπτωση αυτή, ο εργαζόμενος αμείβεται εξ ολοκλήρου πλέον από την επιχείρηση-εργοδότη.
- Οι εργαζόμενοι που τοποθετούνται στις νέες θέσεις εργασίας του παρόντος δεν μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ». Οι συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων του προηγούμενου εδαφίου δεν μπορούν να τεθούν σε αναστολή.
- Η επιχείρηση-εργοδότης που προβαίνει σε νέα πρόσληψη ή νέες προσλήψεις, μία ή περισσότερες φορές, πρέπει υπευθύνως να δηλώνει ότι:
α) είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερη ή έχει ρυθμίσει τις βεβαιωμένες τυχόν οφειλές της προς το Δημόσιο και τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Οργανισμό Κοινωνικής Ασφάλισης,
β) ότι θα διατηρήσει κατά μέσο όρο τον ίδιο αριθμό εργαζομένων για το διάστημα επιδότησης της νέας θέσης εργασίας, σύμφωνα με το πρόγραμμα.
- Ειδικά για τον υπολογισμό του αριθμού εργαζομένων της περ. β) της παρ. 7,λαμβάνονται υπόψη οι ενεργές θέσεις εργασίας στην επιχείρηση κατά τη δημοσίευση του παρόντος, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που έχουν τεθεί σε αναστολή, προσαυξημένες κατά τον αριθμό των νέων επιδοτούμενων συμβάσεων εργασίας του παρόντος. Δεν προσμετρώνται οι λύσεις σύμβασης εργασίας ένεκα συνταξιοδότησης, θανάτου ή οικειοθελούς αποχώρησης και οι λήξεις συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου.
- Ο νεοπροσληφθείς κατά τη στιγμή της πρόσληψής του δεν πρέπει να έχει ενεργή σύμβαση εργασίας για τουλάχιστον έναν (1) μήνα πριν από την επιδοτούμενη πρόσληψή του.
- Οι διασταυρώσεις όλων των ανωτέρω στοιχείων κατόπιν αιτήσεων-υπεύθυνων δηλώσεων των επιχειρήσεων-εργοδοτών πραγματοποιούνται απολογιστικά από το Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ με τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, του ΟΑΕΔ και του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών,
- Σε περίπτωση που κατόπιν των διασταυρώσεων της παρ. 10 συναχθεί ότι η επιχείρηση-εργοδότης δεν πληροί τις ανωτέρω προϋποθέσεις, εκπίπτει του προγράμματος και καταβάλλει η ίδια τις συνολικές ασφαλιστικές εισφορές για τους έξι (6) μήνες που αναλογούν στον μηνιαίο μισθό πρόσληψης. Αν ο εργαζόμενος προέρχεται από τους εγγεγραμμένους μακροχρόνια άνεργους στον ΟΑΕΔ, στην περίπτωση του προηγούμενου εδαφίου δεν καταβάλλεται επίσης η οικονομική ενίσχυση των διακοσίων (200) ευρώ, ποσό το οποίο καταβάλει η ίδια η επιχείρηση.
- Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προβλέπεται κάθε όρος και αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
- Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ορίζεται το ειδικό έντυπο αίτησης ένταξης-υπεύθυνης δήλωσης της επιχείρησης-εργοδότη για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα του παρόντος στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ κάθε άλλο αναγκαίο ζήτημα σε σχέση με το ανωτέρω έντυπο.
- Το πρόγραμμα του παρόντος άρχεται την 1η.10.2020 και ισχύει μέχρι εξαντλήσεως των επιδοτούμενων θέσεων εργασίας.
Υπερ-εκπτώσεις για ψηφιακές και πράσινες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου.
Μετά την παροχή κινήτρων, που ήδη έχουμε νομοθετήσει, για δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας, παρέχουμε ισχυρό φορολογικό κίνητρο και για την πραγματοποίηση επενδύσεων σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση.
Το κίνητρο θα ισχύσει για τρία έτη, από το 2021 μέχρι το 2023.
Ειδικότερα, εισάγεται ισχυρό φορολογικό κίνητρο, με τη μορφή υπερ-έκπτωσης σε ποσοστό ΣΥΝΟΛΙΚΑ 200% των δαπανών αυτών.
Οι δαπάνες αυτές θα εκπίπτουν από τα καθαρά κέρδη σε ποσοστό 100%, δηλαδή εξω-λογιστικά, με την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
Η έκπτωση αυτή αποτελεί πρόσθετο κίνητρο, πέραν της συνήθους έκπτωσης των δαπανών αυτών, που ήδη εφαρμόζεται με βάση τις υφιστάμενες διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.
Συνεπώς, οι δαπάνες αυτές θα εκπίπτουν για φορολογικούς σκοπούς σε ποσοστό 200% συνολικά.
Το είδος των δαπανών θα εξειδικευτεί με ΚΥΑ των συναρμόδιων Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, και αφορά δαπάνες του άρθρου 22 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος που είτε πραγματοποιούνται από επιχειρήσεις οι οποίες δραστηριοποιούνται σε κλάδους της οικονομίας που σχετίζονται με την πράσινη οικονομία, την ενέργεια και την ψηφιοποίηση, είτε από επιχειρήσεις άλλων κλάδων, με σκοπό την ενίσχυση της πράσινης οικονομίας, της ενέργειας και της ψηφιοποίησης.
Στο κίνητρο της υπερ-έκπτωσης περιλαμβάνονται και οι αποσβέσεις των πάγιων στοιχείων των επιχειρήσεων, σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση.
Το ποσό της εκάστοτε ετήσιας απόσβεσης θα εκπίπτει, κατ’ αναλογία των όσων ήδη ανέφερα προηγουμένως, από τα καθαρά κέρδη της επιχείρησης σε ποσοστό 100%, δηλαδή εξω-λογιστικά με την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, πέραν της συνήθους έκπτωσής του με βάση τις κείμενες διατάξεις του άρθρου 24 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.
Με τον τρόπο αυτό, η επιχείρηση θα έχει φορολογικό όφελος από την υπερ-έκπτωση του ποσού της ετήσιας απόσβεσης (υπερ-απόσβεση), το οποίο ανέρχεται συνολικά σε ποσοστό 200%.
Ενδεικτικά, θα αναφέρω δύο παραδείγματα.
1ο Παράδειγμα – Πράσινη οικονομία (υπερ-έκπτωση δαπανών):
Επιχείρηση προβαίνει, εντός του φορολογικού έτους 2021, σε πραγματοποίηση δαπανών στο πλαίσιο ενίσχυσης της πράσινης οικονομίας (π.χ. πραγματοποίηση μελετών για την ορθολογικότερη διαχείριση των αποβλήτων της), ύψους 2.000 ευρώ.
Τα καθαρά φορολογητέα κέρδη της ανέρχονται σε 80.000 ευρώ.
Με βάση το υφιστάμενο φορολογικό πλαίσιο, η επιχείρηση καταβάλλει φόρο ίσο με 19.200 ευρώ (80.000 Χ 24%), ενώ με το νέο πλαίσιο θα κληθεί να καταβάλει φόρο 18.720 ευρώ (78.000 Χ 24%).
Η διαφορά αυτή αποτυπώνει το φορολογικό όφελος που θα έχει η επιχείρηση από το κίνητρο της υπερ-έκπτωσης των δαπανών που πραγματοποίησε, το οποίο ανέρχεται σε 480 ευρώ (2.000 Χ 24%).
2ο Παράδειγμα – Ψηφιοποίηση (υπερ-αποσβέσεις):
Επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον τηλεπικοινωνιακό κλάδο επενδύει σε επέκταση του δικτύου των οπτικών ινών, το οποίο αποτελεί και πάγιο περιουσιακό στοιχείο της, εντός του φορολογικού έτους 2021, πραγματοποιώντας δαπάνες ύψους 800.000 ευρώ.
Το ποσό της ετήσιας απόσβεσης αυτών των δαπανών ανέρχεται σε 80.000 ευρώ (800.000 Χ 10%), ενώ τα καθαρά φορολογητέα κέρδη της σε 1.500.000 ευρώ.
Με βάση το υφιστάμενο φορολογικό πλαίσιο, η επιχείρηση καταβάλλει φόρο ίσο με 360.000 ευρώ (1.500.000 Χ 24%), ενώ με το νέο πλαίσιο θα κληθεί να καταβάλει φόρο 340.800 ευρώ [(1.500.000-80.000) Χ 24%].
Η διαφορά αυτή αποτυπώνει το φορολογικό όφελος που θα έχει η επιχείρηση από το κίνητρο της υπερ-έκπτωσης του ποσού της ετήσιας απόσβεσης του πάγιου περιουσιακού της στοιχείου (υπερ-αποσβέσεις), το οποίο ανέρχεται σε 19.200 ευρώ (80.000 Χ 24%).
Ο Αποστόλης Αλωνιάτης είναι οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου