Κυριακή 22 Νοεμβρίου 2020

Έρχονται κανόνες και πρόστιμα για τα ηλεκτρικά πατίνια-Δείτε τι προβλέπει το σχέδιο νόμου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση

 

Ούτε μία, ούτε δυο, ούτε τρεις, αλλά πολύ περισσότερες είναι οι φορές που ανεύθυνοι νεαροί έριξαν ηλεκτρικά πατίνια στον Θερμαϊκό, ενώ πολύ περισσότερα είναι βέβαια καθημερινά τα περιστατικά τροχαίων ατυχημάτων λόγω απροσεξίας είτε των εποχούμενων στα πατίνια, είτε των οδηγών ΙΧ. Με το νομοσχέδιο όμως «Η Ελλάδα σε κίνηση: Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα- Μικροκινητικότητα– Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση  και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» που τελεί από χθες βράδυ σε δημόσια διαβούλευση έρχονται κανόνες κυκλοφορίας και πρόστιμα για για όλα τα οχήματα μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers),  τροχοσανίδες (skate boards) και αυτοεξισορροπούμενα οχήματα (όπως Segway).

Αναλυτικότερα, στο δεύτερο μέρος του σχεδίου νόμου (σ.σ. τοπρώτο μέρος αφορά το πλαίσιο κατάρτισης των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας -ΣΒΑΚ των ΟΤΑ) εισάγονται συνολικές ρυθμίσεις για την προώθηση της μικροκινητικότητας, όπως ο ορισμός των οχημάτων που ανήκουν στην κατηγορία των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ), θέσπιση κανόνων για την κυκλοφορία τους, ρύθμιση θεμάτων αναφορικά με τον εξοπλισμό τους, τα απαραίτητα έγγραφα του χρήστη καθώς και τις προδιαγραφές κατασκευής τους, τη διάθεσή τους στην αγορά και τη δυνατότητα παροχής προς κοινόχρηστη χρήση τους.

Ειδικότερα, ρυθμίζονται θέματα που αφορούν τους κανόνες κυκλοφορίας για τα οχήματα μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers),  τροχοσανίδες (skate boards), αυτοεξισορροπούμενα οχήματα (όπως Segway). 

Εισάγονται ρυθμίσεις για τη κυκλοφορία τους στη βάση αξιολόγησης και συγκριτικής μελέτης άλλων χωρών,  με βάση την ταχύτητα που αναπτύσσουν:

• Τα οχήματα που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 χλμ./ώρα), παραπλήσια δηλαδή με την ταχύτητα του πεζού, κυκλοφορούν όπου και όπως κυκλοφορούν οι πεζοί.

• Τα ΕΠΗΟ που αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα, λογίζονται ως ποδήλατα και κυκλοφορούν όπου επιτρέπονται τα ποδήλατα.

• Απαγορεύεται για λόγους οδικής ασφάλειας, η κυκλοφορία αυτών των οχημάτων, σε οδούς όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 χλμ./ώρα).

•  Ρυθμίζονται ζητήματα προδιαγραφών και ασφαλούς χρήσης αυτών των οχημάτων με έμφαση στον υποχρεωτικό εξοπλισμό που πρέπει να φέρουν τα  ΕΠΗΟ κατ’ αντιστοιχία με τα ποδήλατα (φρένα, φώτα, ηχητική προειδοποίηση)

• Περιγράφονται οι υποχρεώσεις του χρήστη των οχημάτων. Ενδεικτικά, οι οδηγοί των ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ πρέπει υποχρεωτικά να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο. Κατά τη νύκτα, οι οδηγοί των ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ υποχρεούνται να φορούν ορατό αντανακλαστικό εξοπλισμό ορατό. Επίσης, οι οδηγοί των ποδηλάτων που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 12 ετών και κινούνται σε οδικό δίκτυο που προορίζεται για την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων θα πρέπει να συνοδεύονται από άτομα που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 16 ετών. 

Πρόστιμα

Πρόστιμα επιβάλλονται στους παραβάτες οδηγούς των ΕΠΗΟ που αναπτύσσουν μεγαλύτερη ταχύτητα. Όποιος οδηγός υπερβαίνει την ταχύτητα έως 25 χλμ/ώρα τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο σαράντα (40,00) ευρώ και σε όποιον το θέτει σε κυκλοφορία επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο εκατό (100,00) ευρώ ενώ ο οδηγός Ε.Π.Η.Ο. που υπερβαίνει την ταχύτητα  35 χλμ/ώρα και όποιος το θέτει σε κυκλοφορία τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο εκατό (100) και διακοσίων (200) ευρώ, αντίστοιχα. Επιπλέον, όποιος οδηγεί Ε.Π.Η.Ο. κυκλοφορεί σε οδούς όπου αναπτύσσονται ταχύτητες άνω των 50χλμ /ωρα τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ογδόντα 80,00) ευρώ. 

Απλοποιήσεις διαδικασιών αδειών κυκλοφορίας

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι στο δ´ μέρος του σχεδίου νόμου εισάγονται ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση  και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ειδικότερα, απλοποιείται η διαδικασία αντικατάστασης των αδειών για λόγους φθοράς /κλοπής/απώλειας/ανανέωσης, επιτρέποντας  στον πολίτη να διεκπεραιώνει μόνος του όλη τη διαδικασία από τον υπολογιστή ή το κινητό του. Εισάγονται διατάξεις για τη διευκόλυνση της διαδικασίας μεταβίβασης του οχήματός καθώς αίρεται αυτοδίκαια η παρακράτηση μετά την παρέλευση 7 ετών, χωρίς να υπάρχει πλέον η υποχρέωση του πολίτη, να μεταβεί στις διευθύνσεις περιφερειών για να διευθετήσει το ζήτημα. Κατάργηση των συμβεβλημένων ιατρών στο πλαίσιο της διαδικασίας χορήγησης αδειών οδήγησης.

Η δημόσια διαβούλευση του εν λόγω σχεδίου νόμου θα ολοκληρωθεί στις 4/12/2020 και ώρα 18.00.

Δεν υπάρχουν σχόλια: