Τ. Αλεξιάδης: «Δεν υπάρχει εντολή για καθυστέρηση, πάγωμα ή οτιδήποτε άλλο για τις επιστροφές»
«Όποιος καθυστερεί, παγώνει ή οτιδήποτε άλλο τις επιστροφές, κάνει πειθαρχικό αδίκημα»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
http://www.minfin.gr/
18 Δεκ, 2015
Απάντηση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Τρ. Αλεξιάδη σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Η ερώτηση την οποία κατέθεσα προς τον Υπουργό Οικονομικών έχει πράγματι ως επίκεντρο τη διαδικασία συμψηφισμού οφειλών του δημοσίου προς τους πολίτες με οφειλές των πολιτών ή νομικών προσώπων.
Η απάντηση η οποία μου εδόθη γραπτά, εκπρόθεσμη –δεν είναι, όμως, η ουσία το εκπρόθεσμο- ως προς το μέρος που διαπραγματεύεται και απαντάει είναι τυπικά σωστή. Τι λέει, δηλαδή, ο κ. Αλεξιάδης; Όταν έχουμε βεβαία και εκκαθαρισμένη οφειλή του Δημοσίου προς τους πολίτες ,βεβαίως και κάνουμε συμψηφισμό. Αν δεν είναι, όμως, βεβαία και εκκαθαρισμένη δεν μπορούμε να το κάνουμε. Από πρώτη άποψη είναι και τυπικά σωστό και λογικό.
Όμως, ακούστε τώρα το παράδοξο: Η επιστροφή φόρου και η επιστροφή ΦΠΑ -επικεντρώνομαι στην επιστροφή φόρου εισοδήματος- δεν θεωρείται βεβαία και εκκαθαρισμένη ως προς τον χρόνο απόδοσής της. Δηλαδή, δεν υπάρχει δέσμευση του Δημοσίου για το πότε θα αποδώσει την επιστροφή. Δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα, δεν υπάρχει κάποιος νόμος, κάποια εγκύκλιος, κάποια κατεύθυνση. Υπάρχουν, ενδεχομένως, μόνο προφορικές, «Παιδιά, μην δίνετε γιατί δεν έχουμε λεφτά» ή «Δίνετε γιατί τώρα έχουμε». Δεν υπάρχει, όμως, κάποιος κανόνας.
Τι συμβαίνει, λοιπόν; Έχουμε ένα πρόβλημα με αυτές τις περιπτώσεις. Οι πολίτες αντίστοιχα, τα νομικά πρόσωπα, έχουν οφειλές προς το Δημόσιο. Για να μπεις, παραδείγματος χάριν, στην ευνοϊκή ρύθμιση, της οποίας η προθεσμία λήγει στις 17 Ιανουαρίου, νομίζω, κύριε Υπουργέ, θα πρέπει να πληρώσεις ένα 25%.
Και λένε οι άνθρωποι αυτής της κατηγορίας: «Γιατί δεν μου συμψηφίζεις την επιστροφή που κάνει να πάρω με την προκαταβολή 25% που κάνει να δώσω, για να δώσω και τα υπόλοιπα, να μπω στη ρύθμιση και να τακτοποιήσω τις οφειλές μου;» Ή λέει ο άλλος πολίτης που του χρωστάει επιστροφή φόρου και έχει και αυτός μία οφειλή, που δεν θέλει να μπει στην ευνοϊκή ρύθμιση, απλά θέλει να συμψηφίσει: «Γιατί δεν μου κάνεις τον συμψηφισμό μέσα σε συγκεκριμένο χρόνο;» Δεν τον αρνείται το Δημόσιο, αλλά δεν τον κάνει γιατί δεν υπάρχει χρονικός περιορισμός, χρονικό όριο μέσα στο οποίο θα πρέπει το Δημόσιο να αποδώσει την οφειλόμενη επιστροφή φόρου ή ΦΠΑ.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):
Κύριε Βουλευτά, θέτετε ένα σοβαρότατο ζήτημα και συμφωνώ ως προς το περιεχόμενο της ανάλυσης που κάνατε και της περιγραφής. Όμως, να ξεκαθαρίσω από την αρχή ότι δεν συμφωνώ καθόλου και δεν ισχύει αυτό που ειπώθηκε είτε ως υπονοούμενο είτε ως αναφορά, ότι υπάρχει εντολή για καθυστέρηση, πάγωμα ή οτιδήποτε άλλο για τις επιστροφές. Είναι σαφέστατο. Μπορεί να υπήρχαν τέτοια πράγματα στο παρελθόν, αλλά τώρα δεν υπάρχει τίποτα τέτοιο. Ίσα-ίσα η εντολή είναι να προχωρούν κανονικά οι διαδικασίες. Και αν δείτε τον πίνακα ανά μήνα με τις επιστροφές του Υπουργείου Οικονομικών –δημοσιεύονται, δεν έχουμε να κρύψουμε τίποτα- είναι σαφέστατο ότι οι επιστροφές προχωρούν κανονικά. Όποιος καθυστερεί, παγώνει ή οτιδήποτε άλλο τις επιστροφές, κάνει πειθαρχικό αδίκημα.
Το ένα είναι αυτό. Προχωράμε στα υπόλοιπα.
Το νομικό πλαίσιο στο ζήτημα των επιστροφών, δεν έχει αλλάξει μέσα στο 2015.Είναι αυτό που προϋπήρχε. Και γνωρίζετε πολύ καλά ότι αυτό το νομικό πλαίσιο, ο Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, δηλαδή, το άρθρο 83, προβλέπει συγκεκριμένες διαδικασίες τις οποίες δεν επιτρέπεται ο οποιοσδήποτε υπάλληλος ή ο Υπουργός Οικονομικών να τις παραβεί. Είναι συγκεκριμένο το πλαίσιο. Και πρέπει να είναι συγκεκριμένο το πλαίσιο.
Υπάρχει αναγκαιότητα, για να γίνει επιστροφή, να έχει εκδοθεί ο νόμιμος τίτλος. Είναι άλλο πράγμα το να είναι κάποιος δικαιούχος μιας επιστροφής. Πολλές φορές έχει κάποιος το δικαίωμα επιστροφής, αλλά για να μπορέσει να πάρει τα χρήματα από το δημόσιο ταμείο, πρέπει να έχει εκδοθεί με βάση το νόμο που ισχύει. Πρέπει να έχει εκδοθεί ο νόμιμος τίτλος, που για την επιστροφή είναι το ατομικό φύλλο έκπτωσης, το ΑΦΕΚ. Και, όπως σαφέστατα σας λέμε και στην απάντηση, για να γίνει συμψηφισμός, δηλαδή για να μπορέσει να συμψηφίσει κάποιος υποχρεώσεις προς την εφορία με οτιδήποτε άλλο, θα πρέπει να υπάρχει βέβαιη και εκκαθαρισμένη απαίτηση. Εάν δεν υπάρχει αυτό, δεν μπορεί να γίνει η επιστροφή.
Στο ερώτημα τώρα που θα βάλετε ή που θα υπάρχει σίγουρα στους πολίτες, δηλαδή για ποιο λόγο εκκρεμούν πάρα πολλές επιστροφές και συμψηφισμοί-διότι εκκρεμούν και ταλαιπωρούν και επιχειρήσεις και πολίτες- σας λέω ότι εκκρεμούν, γιατί υπάρχει ένα σύνθετο νομικό πλαίσιο, το οποίο όμως σε μεγάλο βαθμό κατοχυρώνει ζητήματα διαφάνειας και ελέγχου. Διότι πρέπει να γίνουν συγκεκριμένοι έλεγχοι πριν τις επιστροφές και εμείς δεν θέλουμε οι επιστροφές να γίνονται μετά από τηλέφωνο οποιουδήποτε υπουργού, γενικού γραμματέα ή οποιουδήποτε άλλου, αλλά θέλουμε να ακολουθούν μια ροή συγκεκριμένη.
Υπάρχει, λοιπόν, ένα συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο. Υπάρχουν, καλώς ή κακώς, σύνθετες διαδικασίες και γραφειοκρατία για την εξασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και για θέματα διαφάνειας. Είναι άλλο πράγμα το να υπάρχουν υπερβολές. Δεν θέλουμε δηλαδή -και το ξαναλέω- να είναι υποκειμενική η κρίση για τις επιστροφές, αλλά θέλουμε να υπάρχουν διαδικασίες.
Υπάρχει, όπως γνωρίζετε και εσείς, μία μεγάλη έλλειψη προσωπικού στις εφορίες, στα τμήματα που ασχολούνται με αυτά τα θέματα.
Αυτοί είναι οι λόγοι που καθυστερούν οι επιστροφές ή οι συμψηφισμοί. Ένα πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζουμε στο Υπουργείο Οικονομικών, αλλά ξαναλέω και διαβεβαιώνω ότι δεν υπάρχει καμία εντολή, καμία παραίνεση για καθυστέρηση ή για πάγωμα των επιστροφών.
Είμαι στη δυσάρεστη θέση να δηλώσω ότι δεν πήραμε απάντηση. Αντίθετα, αναδείχθηκε για άλλη μια φορά το μέγεθος της αυθαιρεσίας του Δημοσίου ακόμα και στη σκέψη.
Τι μας είπε ο Υπουργός; Μας είπε ότι εγώ, ως Δημόσιο, έχω όσο χρόνο θέλω για να κάνω την εκκαθάριση για το ατομικό φύλλο, ενώ ο πολίτης έχει προθεσμία και να πάει να κόψει το κεφάλι του. Αυτό μας είπε.
Κοιτάξτε, η δικαιολογία περί προσωπικού ίσχυε μέχρι που το ελληνικό Δημόσιο προσέλαβε έξι με επτά χιλιάδες ανθρώπους πρόσφατα. Ας παίρνατε τους έξι με επτά χιλιάδες ανθρώπους με προτεραιότητα στις ελεγκτικές υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, στην υγεία και στην παιδεία. Δικαιολογία δεν έχετε.
Δεύτερον, λέτε ότι πρέπει να διασφαλιστεί η διαφάνεια και δεν πρέπει να γίνονται τηλέφωνα. Βεβαίως, συμφωνούμε σ’ αυτό, παρ’ ότι έχετε το δικαίωμα να κάνετε, εάν υπάρχει ένα συλλογικό θέμα. Όμως, όσο βάζετε προσκόμματα και γραφειοκρατικά εμπόδια, τόσο αυξάνεται η ανάγκη και σας πιέζουν και εσάς και τους συνεργάτες σας.
Τι σας προτείνω; Πρώτον, να προσδιορίσετε χρονικά την υποχρέωση της υπηρεσίας για εκκαθάριση ανάλογα με το ύψος της επιστροφής φόρου. Για παράδειγμα, μέχρι 5.000 ευρώ δεν μπορεί να θέλει δέκα μήνες ούτε δέκα εβδομάδες, μπορεί να θέλει δεκαπέντε μέρες. Μέχρι 15.000 ευρώ να θέλει αντίστοιχα κάποιες μέρες κ.λπ. Να κάνετε μία ταξινόμηση, να βγάλετε εγκύκλιο ή να κάνετε νομοθετική ρύθμιση, ούτως ώστε να κανονικοποιηθούν τα πράγματα και να μην εξαρτώνται ούτε από τη διάθεση του υπαλλήλου, ούτε βεβαίως από την αδράνεια που μπορεί να έχει το σύστημα.
Το δεύτερο που σας ζητώ -και είναι συγκεκριμένο- είναι για όποιες περιπτώσεις καθυστερεί η εκκαθάριση του φόρου επιστροφής, με υπαιτιότητα της υπηρεσίας, προφανώς, λόγω του ότι υπάρχει ανάγκη να ελεγχθούν -και παίρνω τη θετική πλευρά των όσων είπατε- θα παρατείνεται και το δικαίωμα ένταξης στον ν.4337, ειδάλλως έχουμε δύο αυθαιρεσίες σαν αυτή που σας προανέφερα.
Σας ζητώ, λοιπόν, αυτό το συγκεκριμένο και ως προς τον προσδιορισμό περιθωρίου για την επιστροφή φόρου και την επιστροφή ΦΠΑ και βεβαίως στην περίπτωση που για λόγους που υπάρχουν χρειάζεται παραπάνω χρόνος για να ελεγχθούν -δεν λέω ότι είναι όλα ίδια, υπάρχουν και οι περιπτώσεις που χρειάζεται παραπάνω χρόνος για να ελεγχθούν- σ’ αυτές τις περιπτώσεις να υπάρχει ισόχρονη παράταση και των προθεσμιών που ισχύουν για τον πολίτη.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Κύριε Βουλευτά, δεν καταλαβαίνω την οξύτητα της κριτικής σας και τα περί αυθαιρεσίας του Δημοσίου. Τα απευθύνετε σε μια Κυβέρνηση, η οποία έχει παραλάβει ένα συγκεκριμένο φορολογικό μηχανισμό και ένα συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο, για το οποίο αντιλαμβάνομαι ότι δεν θέλετε να έχετε καμία σχέση. Αλλά ποιος τα δημιούργησε όλα αυτά; Και δεν αντιλαμβάνομαι για ποιο λόγο τα ζητήματα αυτά,- της αυθαιρεσίας του Δημοσίου-, δεν τα βάζατε τόσα χρόνια και δεν φέρνατε άλλο θεσμικό πλαίσιο ή άλλες μηχανογραφικές και αυτόματες διαδικασίες, για να μην χρειάζεται για απλά πράγματα να καθυστερεί ο πολίτης.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Γιατί αντιδρούσατε.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Δεν καταλαβαίνω, λοιπόν, για ποιο λόγο ασκείτε μια κριτική και παρακαλώ, μη χάνετε την ψυχραιμία σας …
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Εγώ χάνω την ψυχραιμία μου;
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Περιμένετε να ακούσετε την απάντηση. Μη χάνετε την ψυχραιμία σας. Δεν σας θέτω κανένα ερώτημα.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Να απαντάτε.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Ο ελληνικός λαός έχει δώσεις τις απαντήσεις σ’ εσάς. Δεν χρειάζεται εγώ να δώσω ερώτηση.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, οι Υπουργοί απαντούν. Δε ρωτούν, απαντούν στις ερωτήσεις, εντάξει;
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της αυθαιρεσίας του Δημοσίου που είπατε, δεν υπάρχει καμία αυθαιρεσία του Δημοσίου, υπάρχει διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου και αυτό κάνουμε. Το είπαμε κι εμείς, υπάρχει μία γραφειοκρατική διαδικασία, υπάρχουν χρονικές καθυστερήσεις. Εντοπίσαμε πού είναι. Αυτά τα προβλήματα παλεύουμε να αντιμετωπίσουμε. Σε καμιά περίπτωση όμως δεν θα αφήσουμε, είτε μέσω των φορολογικών ελέγχων είτε μέσω των επιστροφών φόρων είτε μέσω άλλων παθογενειών του φορολογικού συστήματος, να επιστρέψουμε σε μία περίοδο για την οποία ο ελληνικός λαός έχει εκφράσει την άποψή του. Αυτά τελειώσανε. Θα υπάρχει η διαφάνεια και συγκεκριμένες θεσμοθετημένες διαδικασίες.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, είπα στην αρχή ότι θα τον ευχαριστούσα προκαταβολικά αν έκανε δεκτές τις τροποποιήσεις. Η αυθαιρεσία…
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Δεν λέει ότι θα κάνει παράταση στο δικαίωμα του πολίτη να ενταχθεί, αν για οποιοδήποτε λόγο καθυστερήσει…
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, κάνει ότι δεν καταλαβαίνει. Γιατί δεν έγιναν τόσα χρόνια; Γιατί τότε ως συνδικαλιστής αρνιόταν και μπλόκαρε τη διαδικασία, απλά είναι τα πράγματα.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Είμαστε γνωστοί στο πανελλήνιο, κύριε Κεγκέρογλου, κι εσείς κι εγώ.
«Όποιος καθυστερεί, παγώνει ή οτιδήποτε άλλο τις επιστροφές, κάνει πειθαρχικό αδίκημα»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
http://www.minfin.gr/
18 Δεκ, 2015
Απάντηση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Τρ. Αλεξιάδη σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Η ερώτηση την οποία κατέθεσα προς τον Υπουργό Οικονομικών έχει πράγματι ως επίκεντρο τη διαδικασία συμψηφισμού οφειλών του δημοσίου προς τους πολίτες με οφειλές των πολιτών ή νομικών προσώπων.
Η απάντηση η οποία μου εδόθη γραπτά, εκπρόθεσμη –δεν είναι, όμως, η ουσία το εκπρόθεσμο- ως προς το μέρος που διαπραγματεύεται και απαντάει είναι τυπικά σωστή. Τι λέει, δηλαδή, ο κ. Αλεξιάδης; Όταν έχουμε βεβαία και εκκαθαρισμένη οφειλή του Δημοσίου προς τους πολίτες ,βεβαίως και κάνουμε συμψηφισμό. Αν δεν είναι, όμως, βεβαία και εκκαθαρισμένη δεν μπορούμε να το κάνουμε. Από πρώτη άποψη είναι και τυπικά σωστό και λογικό.
Όμως, ακούστε τώρα το παράδοξο: Η επιστροφή φόρου και η επιστροφή ΦΠΑ -επικεντρώνομαι στην επιστροφή φόρου εισοδήματος- δεν θεωρείται βεβαία και εκκαθαρισμένη ως προς τον χρόνο απόδοσής της. Δηλαδή, δεν υπάρχει δέσμευση του Δημοσίου για το πότε θα αποδώσει την επιστροφή. Δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα, δεν υπάρχει κάποιος νόμος, κάποια εγκύκλιος, κάποια κατεύθυνση. Υπάρχουν, ενδεχομένως, μόνο προφορικές, «Παιδιά, μην δίνετε γιατί δεν έχουμε λεφτά» ή «Δίνετε γιατί τώρα έχουμε». Δεν υπάρχει, όμως, κάποιος κανόνας.
Τι συμβαίνει, λοιπόν; Έχουμε ένα πρόβλημα με αυτές τις περιπτώσεις. Οι πολίτες αντίστοιχα, τα νομικά πρόσωπα, έχουν οφειλές προς το Δημόσιο. Για να μπεις, παραδείγματος χάριν, στην ευνοϊκή ρύθμιση, της οποίας η προθεσμία λήγει στις 17 Ιανουαρίου, νομίζω, κύριε Υπουργέ, θα πρέπει να πληρώσεις ένα 25%.
Και λένε οι άνθρωποι αυτής της κατηγορίας: «Γιατί δεν μου συμψηφίζεις την επιστροφή που κάνει να πάρω με την προκαταβολή 25% που κάνει να δώσω, για να δώσω και τα υπόλοιπα, να μπω στη ρύθμιση και να τακτοποιήσω τις οφειλές μου;» Ή λέει ο άλλος πολίτης που του χρωστάει επιστροφή φόρου και έχει και αυτός μία οφειλή, που δεν θέλει να μπει στην ευνοϊκή ρύθμιση, απλά θέλει να συμψηφίσει: «Γιατί δεν μου κάνεις τον συμψηφισμό μέσα σε συγκεκριμένο χρόνο;» Δεν τον αρνείται το Δημόσιο, αλλά δεν τον κάνει γιατί δεν υπάρχει χρονικός περιορισμός, χρονικό όριο μέσα στο οποίο θα πρέπει το Δημόσιο να αποδώσει την οφειλόμενη επιστροφή φόρου ή ΦΠΑ.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):
Κύριε Βουλευτά, θέτετε ένα σοβαρότατο ζήτημα και συμφωνώ ως προς το περιεχόμενο της ανάλυσης που κάνατε και της περιγραφής. Όμως, να ξεκαθαρίσω από την αρχή ότι δεν συμφωνώ καθόλου και δεν ισχύει αυτό που ειπώθηκε είτε ως υπονοούμενο είτε ως αναφορά, ότι υπάρχει εντολή για καθυστέρηση, πάγωμα ή οτιδήποτε άλλο για τις επιστροφές. Είναι σαφέστατο. Μπορεί να υπήρχαν τέτοια πράγματα στο παρελθόν, αλλά τώρα δεν υπάρχει τίποτα τέτοιο. Ίσα-ίσα η εντολή είναι να προχωρούν κανονικά οι διαδικασίες. Και αν δείτε τον πίνακα ανά μήνα με τις επιστροφές του Υπουργείου Οικονομικών –δημοσιεύονται, δεν έχουμε να κρύψουμε τίποτα- είναι σαφέστατο ότι οι επιστροφές προχωρούν κανονικά. Όποιος καθυστερεί, παγώνει ή οτιδήποτε άλλο τις επιστροφές, κάνει πειθαρχικό αδίκημα.
Το ένα είναι αυτό. Προχωράμε στα υπόλοιπα.
Το νομικό πλαίσιο στο ζήτημα των επιστροφών, δεν έχει αλλάξει μέσα στο 2015.Είναι αυτό που προϋπήρχε. Και γνωρίζετε πολύ καλά ότι αυτό το νομικό πλαίσιο, ο Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, δηλαδή, το άρθρο 83, προβλέπει συγκεκριμένες διαδικασίες τις οποίες δεν επιτρέπεται ο οποιοσδήποτε υπάλληλος ή ο Υπουργός Οικονομικών να τις παραβεί. Είναι συγκεκριμένο το πλαίσιο. Και πρέπει να είναι συγκεκριμένο το πλαίσιο.
Υπάρχει αναγκαιότητα, για να γίνει επιστροφή, να έχει εκδοθεί ο νόμιμος τίτλος. Είναι άλλο πράγμα το να είναι κάποιος δικαιούχος μιας επιστροφής. Πολλές φορές έχει κάποιος το δικαίωμα επιστροφής, αλλά για να μπορέσει να πάρει τα χρήματα από το δημόσιο ταμείο, πρέπει να έχει εκδοθεί με βάση το νόμο που ισχύει. Πρέπει να έχει εκδοθεί ο νόμιμος τίτλος, που για την επιστροφή είναι το ατομικό φύλλο έκπτωσης, το ΑΦΕΚ. Και, όπως σαφέστατα σας λέμε και στην απάντηση, για να γίνει συμψηφισμός, δηλαδή για να μπορέσει να συμψηφίσει κάποιος υποχρεώσεις προς την εφορία με οτιδήποτε άλλο, θα πρέπει να υπάρχει βέβαιη και εκκαθαρισμένη απαίτηση. Εάν δεν υπάρχει αυτό, δεν μπορεί να γίνει η επιστροφή.
Στο ερώτημα τώρα που θα βάλετε ή που θα υπάρχει σίγουρα στους πολίτες, δηλαδή για ποιο λόγο εκκρεμούν πάρα πολλές επιστροφές και συμψηφισμοί-διότι εκκρεμούν και ταλαιπωρούν και επιχειρήσεις και πολίτες- σας λέω ότι εκκρεμούν, γιατί υπάρχει ένα σύνθετο νομικό πλαίσιο, το οποίο όμως σε μεγάλο βαθμό κατοχυρώνει ζητήματα διαφάνειας και ελέγχου. Διότι πρέπει να γίνουν συγκεκριμένοι έλεγχοι πριν τις επιστροφές και εμείς δεν θέλουμε οι επιστροφές να γίνονται μετά από τηλέφωνο οποιουδήποτε υπουργού, γενικού γραμματέα ή οποιουδήποτε άλλου, αλλά θέλουμε να ακολουθούν μια ροή συγκεκριμένη.
Υπάρχει, λοιπόν, ένα συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο. Υπάρχουν, καλώς ή κακώς, σύνθετες διαδικασίες και γραφειοκρατία για την εξασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και για θέματα διαφάνειας. Είναι άλλο πράγμα το να υπάρχουν υπερβολές. Δεν θέλουμε δηλαδή -και το ξαναλέω- να είναι υποκειμενική η κρίση για τις επιστροφές, αλλά θέλουμε να υπάρχουν διαδικασίες.
Υπάρχει, όπως γνωρίζετε και εσείς, μία μεγάλη έλλειψη προσωπικού στις εφορίες, στα τμήματα που ασχολούνται με αυτά τα θέματα.
Αυτοί είναι οι λόγοι που καθυστερούν οι επιστροφές ή οι συμψηφισμοί. Ένα πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζουμε στο Υπουργείο Οικονομικών, αλλά ξαναλέω και διαβεβαιώνω ότι δεν υπάρχει καμία εντολή, καμία παραίνεση για καθυστέρηση ή για πάγωμα των επιστροφών.
Είμαι στη δυσάρεστη θέση να δηλώσω ότι δεν πήραμε απάντηση. Αντίθετα, αναδείχθηκε για άλλη μια φορά το μέγεθος της αυθαιρεσίας του Δημοσίου ακόμα και στη σκέψη.
Τι μας είπε ο Υπουργός; Μας είπε ότι εγώ, ως Δημόσιο, έχω όσο χρόνο θέλω για να κάνω την εκκαθάριση για το ατομικό φύλλο, ενώ ο πολίτης έχει προθεσμία και να πάει να κόψει το κεφάλι του. Αυτό μας είπε.
Κοιτάξτε, η δικαιολογία περί προσωπικού ίσχυε μέχρι που το ελληνικό Δημόσιο προσέλαβε έξι με επτά χιλιάδες ανθρώπους πρόσφατα. Ας παίρνατε τους έξι με επτά χιλιάδες ανθρώπους με προτεραιότητα στις ελεγκτικές υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, στην υγεία και στην παιδεία. Δικαιολογία δεν έχετε.
Δεύτερον, λέτε ότι πρέπει να διασφαλιστεί η διαφάνεια και δεν πρέπει να γίνονται τηλέφωνα. Βεβαίως, συμφωνούμε σ’ αυτό, παρ’ ότι έχετε το δικαίωμα να κάνετε, εάν υπάρχει ένα συλλογικό θέμα. Όμως, όσο βάζετε προσκόμματα και γραφειοκρατικά εμπόδια, τόσο αυξάνεται η ανάγκη και σας πιέζουν και εσάς και τους συνεργάτες σας.
Τι σας προτείνω; Πρώτον, να προσδιορίσετε χρονικά την υποχρέωση της υπηρεσίας για εκκαθάριση ανάλογα με το ύψος της επιστροφής φόρου. Για παράδειγμα, μέχρι 5.000 ευρώ δεν μπορεί να θέλει δέκα μήνες ούτε δέκα εβδομάδες, μπορεί να θέλει δεκαπέντε μέρες. Μέχρι 15.000 ευρώ να θέλει αντίστοιχα κάποιες μέρες κ.λπ. Να κάνετε μία ταξινόμηση, να βγάλετε εγκύκλιο ή να κάνετε νομοθετική ρύθμιση, ούτως ώστε να κανονικοποιηθούν τα πράγματα και να μην εξαρτώνται ούτε από τη διάθεση του υπαλλήλου, ούτε βεβαίως από την αδράνεια που μπορεί να έχει το σύστημα.
Το δεύτερο που σας ζητώ -και είναι συγκεκριμένο- είναι για όποιες περιπτώσεις καθυστερεί η εκκαθάριση του φόρου επιστροφής, με υπαιτιότητα της υπηρεσίας, προφανώς, λόγω του ότι υπάρχει ανάγκη να ελεγχθούν -και παίρνω τη θετική πλευρά των όσων είπατε- θα παρατείνεται και το δικαίωμα ένταξης στον ν.4337, ειδάλλως έχουμε δύο αυθαιρεσίες σαν αυτή που σας προανέφερα.
Σας ζητώ, λοιπόν, αυτό το συγκεκριμένο και ως προς τον προσδιορισμό περιθωρίου για την επιστροφή φόρου και την επιστροφή ΦΠΑ και βεβαίως στην περίπτωση που για λόγους που υπάρχουν χρειάζεται παραπάνω χρόνος για να ελεγχθούν -δεν λέω ότι είναι όλα ίδια, υπάρχουν και οι περιπτώσεις που χρειάζεται παραπάνω χρόνος για να ελεγχθούν- σ’ αυτές τις περιπτώσεις να υπάρχει ισόχρονη παράταση και των προθεσμιών που ισχύουν για τον πολίτη.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Κύριε Βουλευτά, δεν καταλαβαίνω την οξύτητα της κριτικής σας και τα περί αυθαιρεσίας του Δημοσίου. Τα απευθύνετε σε μια Κυβέρνηση, η οποία έχει παραλάβει ένα συγκεκριμένο φορολογικό μηχανισμό και ένα συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο, για το οποίο αντιλαμβάνομαι ότι δεν θέλετε να έχετε καμία σχέση. Αλλά ποιος τα δημιούργησε όλα αυτά; Και δεν αντιλαμβάνομαι για ποιο λόγο τα ζητήματα αυτά,- της αυθαιρεσίας του Δημοσίου-, δεν τα βάζατε τόσα χρόνια και δεν φέρνατε άλλο θεσμικό πλαίσιο ή άλλες μηχανογραφικές και αυτόματες διαδικασίες, για να μην χρειάζεται για απλά πράγματα να καθυστερεί ο πολίτης.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Γιατί αντιδρούσατε.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Δεν καταλαβαίνω, λοιπόν, για ποιο λόγο ασκείτε μια κριτική και παρακαλώ, μη χάνετε την ψυχραιμία σας …
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Εγώ χάνω την ψυχραιμία μου;
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Περιμένετε να ακούσετε την απάντηση. Μη χάνετε την ψυχραιμία σας. Δεν σας θέτω κανένα ερώτημα.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Να απαντάτε.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Ο ελληνικός λαός έχει δώσεις τις απαντήσεις σ’ εσάς. Δεν χρειάζεται εγώ να δώσω ερώτηση.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, οι Υπουργοί απαντούν. Δε ρωτούν, απαντούν στις ερωτήσεις, εντάξει;
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της αυθαιρεσίας του Δημοσίου που είπατε, δεν υπάρχει καμία αυθαιρεσία του Δημοσίου, υπάρχει διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου και αυτό κάνουμε. Το είπαμε κι εμείς, υπάρχει μία γραφειοκρατική διαδικασία, υπάρχουν χρονικές καθυστερήσεις. Εντοπίσαμε πού είναι. Αυτά τα προβλήματα παλεύουμε να αντιμετωπίσουμε. Σε καμιά περίπτωση όμως δεν θα αφήσουμε, είτε μέσω των φορολογικών ελέγχων είτε μέσω των επιστροφών φόρων είτε μέσω άλλων παθογενειών του φορολογικού συστήματος, να επιστρέψουμε σε μία περίοδο για την οποία ο ελληνικός λαός έχει εκφράσει την άποψή του. Αυτά τελειώσανε. Θα υπάρχει η διαφάνεια και συγκεκριμένες θεσμοθετημένες διαδικασίες.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, είπα στην αρχή ότι θα τον ευχαριστούσα προκαταβολικά αν έκανε δεκτές τις τροποποιήσεις. Η αυθαιρεσία…
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Δεν λέει ότι θα κάνει παράταση στο δικαίωμα του πολίτη να ενταχθεί, αν για οποιοδήποτε λόγο καθυστερήσει…
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, κάνει ότι δεν καταλαβαίνει. Γιατί δεν έγιναν τόσα χρόνια; Γιατί τότε ως συνδικαλιστής αρνιόταν και μπλόκαρε τη διαδικασία, απλά είναι τα πράγματα.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Είμαστε γνωστοί στο πανελλήνιο, κύριε Κεγκέρογλου, κι εσείς κι εγώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου