Δευτέρα 6 Μαρτίου 2017

ΔΟΥ: Κάποιοι υπάλληλοι κάνουν ό,τι γουστάρουν!

ΔΟΥ: Κάποιοι υπάλληλοι κάνουν ό,τι γουστάρουν!

ΔΟΥ: Κάποιοι υπάλληλοι κάνουν ό,τι γουστάρουν!
Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (ΔΟΥ): Τοπικό υπουργείο Οικονομικών άνευ Βουλής και εκλογών ή γραφειοκράτης τέλειος και του κοσμάκη ο τρόμος;
Σήμερα θα ασχοληθούμε με τους συναδέλφους της αντίπερα όχθης. Να ξεκαθαρίσουμε ότι, μετά τις μνημονιακές αλλαγές που έγιναν στην οργανωτική δομή του υπουργείου Οικονομικών, λίγοι υπάλληλοι δίνουν τη μάχη για την εξυπηρέτηση του πολίτη σε φορολογικά και όχι μόνο ζητήματα. Γιατί οι ΔΟΥ, αλλά και το υπουργείο Οικονομικών γενικότερα, έχουν γίνει οι υπηρεσίες για πάσα νόσο και πάσα… ξέρετε τι.
Επιδόματα, μειώσεις φόρων και όχι μόνο, έκδοση χιλιάδων πιστοποιητικών, περνούν πρώτα από το χέρια των υπαλλήλων των ΔΟΥ, με πιο πρόσφατο το χάος που είδαμε όλοι, με το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα. Όλα αυτά την ίδια στιγμή που έχουν δοθεί δισεκατομμύρια ευρώ για την «κοινωνία της πληροφορίας», αλλά δυστυχώς δεν έχουμε κατορθώσει να έχουμε ούτε κοινωνία, ούτε πληροφορία! Αδικαιολόγητες καθυστερήσεις, ένα χάος κυριολεκτικά και τα αποτελέσματα πάντα εις βάρος των φορολογουμένων.
Δεν κουνιέται… φύλλο
Η έλλειψη προσωπικού, βεβαίως, δεν δικαιολογεί τη μη συμμόρφωση των υπαλλήλων με τη νομοθεσία, ούτε τη «νομοθέτηση» εκ μέρους τους, κατά το δοκούν.
Διότι, σε οποιαδήποτε καθυστέρηση, η πιο εύκολη δικαιολογία που βρίσκει κάποιος και ψελλίζει με το παραμικρό είναι «τι θέλετε να κάνω, δεν υπάρχει προσωπικό…» και έτσι δεν προχωράει τίποτα και υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις σε πράγματα που έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί.
Τροποποιητικές δηλώσεις
Ας ξεκινήσουμε με την πιο πρόσφατη περίπτωση. Οι συχνοί αναγνώστες της σελίδας αυτής θα θυμούνται την περίπτωση για την οποία γράψαμε πριν ένα χρόνο και αφορούσε την απρεπέστατη συμπεριφορά υπαλλήλου κεντρικής ΔΟΥ σε φορολογούμενο, που κατέθεσε τροποποιητική δήλωση για το φορολογικό έτος 2014.
Η δήλωση αυτή δεν έχει εκκαθαριστεί ακόμη, ένα χρόνο μετά. Το κακό είναι ότι ο συγκεκριμένος φορολογούμενος έχει γίνει «μπαλάκι» μεταξύ του TAXISnet και της ΔΟΥ. Περιμένοντας, μάλιστα, τη νέα εκκαθάριση, δεν έχει πληρώσει την τελευταία δόση του φόρου του 2014, που συνεχίζει να τοκίζεται κανονικά, ενώ περιμένει επιστροφή περίπου διπλάσια από τη δόση.
Υπάρχουν, βεβαίως, και χειρότερες περιπτώσεις. Πρόσφατα μας καταγγέλθηκε ότι φορολογούμενος περιμένει ακόμη την επιστροφή της εκκαθάρισης τροποποιητικής από το 2013. Η τροποιητική δήλωση κατατέθηκε αμέσως μετά την εκκαθάριση και ο φορολογούμενος κινδυνεύει να χάσει το ποσό της επιστροφής, αφού το κράτος έχει το δικαίωμα να επιβάλλει φόρους για μία πενταετία, αλλά στον φορολογούμενο επιστρέφει χρήματα μόνο αν ζητηθούν μέσα στην τριετία, αλλιώς παραγράφονται υπέρ του Δημοσίου.
Τα δικά μας δικά μας και τα δικά σας δικά μας, που λένε. Δυστυχώς τα δυο παραδείγματα δεν είναι τα μόνα και πιστεύουμε ότι πρέπει να γίνει κάτι για να ξεμπλοκάρουν όλες αυτές οι περιπτώσεις.
Κατά το δοκούν
Ας έλθουμε, όμως, σε ένα άλλο θέμα αρκετά σοβαρό. Αφορά τη μη εφαρμογή των αποφάσεων τις κεντρικής διοίκησης από υπαλλήλους και πολύ χειρότερα από προϊσταμένους των ΔΟΥ. Είναι χιλιάδες οι καταγγελίες φορολογουμένων και λογιστών-φοροτεχνικών, για αυθαιρεσίες των προϊσταμένων και υπαλλήλων. Ας δούμε μερικές περιπτώσεις:
1. Υπάλληλος ΔΟΥ απαιτούσε από φορολογούμενο να πάει σε ΚΕΠ ή σε αστυνομικό τμήμα και να πάρει γνήσιο υπογραφής σε υπεύθυνη δήλωση, που έπρεπε να κατατεθεί μαζί με άλλα έγγραφα στη ΔΟΥ. Στην περίπτωση αυτή α) ο φορολογούμενος παρίσταται αυτοπροσώπως, άρα δεν χρειάζεται γνήσιο υπογραφής και β) η υπάλληλος, ως εργαζόμενη σε δημόσια υπηρεσία, μπορούσε να θεωρήσει το γνήσιο υπογραφής.
2. Σε περιφερειακές ΔΟΥ, υποχρέωναν τους αγρότες για να κάνουν έναρξη να ιδρύσουν υποκατάστημα, με διεύθυνση το χωράφι ή τον στάβλο, ενώ οι αποφάσεις και οι οδηγίες, που είχαν και έχουν δοθεί από την κεντρική διοίκηση, λένε ότι δεν υπάρχει θέμα ίδρυσης υποκαταστήματος.
3. Στην παραπάνω περίπτωση, αρκετοί υπάλληλοι απαιτούσαν από τις συζύγους των αγροτών που έκαναν έναρξη, για να δηλώσουν την κοινή κατοικία τους για έδρα, να κάνουν μισθωτήριο με τους συζύγους τους! Πέρα από τα άλλα, αυτό επιβαρύνει και τους φορολογούμενους με την έκδοση ενεργειακού πιστοποιητικού.
Εκπρόθεσμη διακοπή εργασιών
Τα τελευταία κρούσματα αυθαιρεσίας αφορούν την εφαρμογή των αποφάσεων για την εκπρόθεσμη διακοπή. Τόσο με την ΠΟΛ.1163/15.11.2016, όσο και με την ΠΟΛ.1019/2017, δόθηκαν οδηγίες για την εφαρμογή της εκπρόθεσμης διακοπής. Αλλά για κάποιους υπαλλήλους αυτά είναι ψιλά γράμματα:
Α. Η απόφαση δεν απαιτεί την προσκόμιση βιβλίων και στοιχείων για τη διακοπή. Αρκετές όμως ΔΟΥ, με οδηγίες των προϊσταμένων, όπως λένε οι υπάλληλοι, απαιτούν την προσκόμιση των βιβλίων και στοιχείων, αλλιώς δεν προχωρούν στην εκπρόθεσμη διακοπή. Η δικαιολογία είναι ότι δεν μπορούν να προσδιορίσουν αν όντως οι εργασίες διακόπηκαν την ημερομηνία που αιτείται τη διακοπή ο φορολογούμενος. Βεβαίως, αν έχουν την οποιοδήποτε αμφιβολία μπορεί ανά πάσα στιγμή -ακόμη και εκείνη την ώρα- ο υπάλληλος ή ο προϊστάμενος να εκδώσει μία εντολή ελέγχου, για να διαπιστώσει αν έχουν διαφυλάξει τα βιβλία και στοιχεία, αλλά και αν τα γεγονότα που αναφέρονται στην αίτηση διακοπής είναι πραγματικά.
Β. Ενώ η απόφαση αναφέρει ότι για ορισμένες περιπτώσεις δεν χρειάζεται διακοπή από το ΓΕΜΗ, αυθαίρετα οι υπάλληλοι δεν δέχονται να προχωρήσουν σε διακοπή της επιχείρησης, γιατί όπως ισχυρίζονται δεν έχουν βέβαια ημερομηνία διακοπής, αφού δεν έχουν χαρτί από το ΓΕΜΗ.
Παραποίηση εγγράφων
Το χειρότερο όλων είναι ότι σε κάποιες ΔΟΥ προχωρούν σε παραποίηση εγγράφων. Με την απόφαση ΠΟΛ.1163/15.11.2016 κοινοποιήθηκε η «Ειδική Έκθεση» που πρέπει να συμπληρωθεί και να υπογραφεί από τους υπαλλήλους της ΔΟΥ σε περιπτώσεις εκπρόθεσμης διακοπής.
Σε κάποιους, όμως, υπαλλήλους φαίνεται πως δεν άρεσε αυτή η έκθεση. Πήραν, λοιπόν, το παλιό έντυπο της διακοπής -που έπρεπε να γυρίσεις όλα τα τμήματα της ΔΟΥ και να μαζέψεις υπογραφές- άλλαξαν την επικεφαλίδα του και κάνουν τη διακοπή με αυτό και όχι, όπως θα έπρεπε, με το έγγραφο που κοινοποιεί η απόφαση.
Θεωρούμε ότι η κεντρική διοίκηση θα πρέπει να παρέμβει άμεσα. Δεν μπορεί ο κάθε υπάλληλος να εφαρμόζει τις αποφάσεις του υπουργείου Οικονομικών κατά το δοκούν.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Finance & Markets Voice, της Πέμπτης 2 Μαρτίου 2017.

Δεν υπάρχουν σχόλια: