Αδήλωτη Εργασία: Εκπτώσεις στα πρόστιμα αν γίνει πρόσληψη
Σε δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο του υπ. Εργασίας. Υπό ποιους όρους προβλέπεται διαγραφή παλαιών οφειλών για ασφαλισμένους. Πώς διαμορφώνονται τα πρόστιμα για αδήλωτη εργασία. Τι ισχύει για τις εργολαβίες και τη μαθητεία.
Mία νέα αρχιτεκτονική στα πρόστιμα για την αδήλωτη εργασία εισάγει νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας που βγήκε σε δημόσια διαβούλευση.
Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις, για κάθε αδήλωτο εργαζόμενο επιβάλλεται πρόστιμο 10.500 ευρώ στον εργοδότη και αναδρομική καταβολή ασφαλιστικών εισφορών τριών μηνών. Το πρόστιμο προσαυξάνεται σε περιπτώσεις υποτροπής ως 200%. Προβλέπεται ωστόσο δυνατότητα έκπτωσης του προστίμου, εφόσον προσληφθεί άμεσα ο αδήλωτος εργαζόμενος με σύμβαση εργασίας πλήρους απασχόλησης και τρίμηνη αναδρομική καταβολή ασφαλιστικών εισφορών.
Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις, για κάθε αδήλωτο εργαζόμενο επιβάλλεται πρόστιμο 10.500 ευρώ στον εργοδότη και αναδρομική καταβολή ασφαλιστικών εισφορών τριών μηνών. Το πρόστιμο προσαυξάνεται σε περιπτώσεις υποτροπής ως 200%. Προβλέπεται ωστόσο δυνατότητα έκπτωσης του προστίμου, εφόσον προσληφθεί άμεσα ο αδήλωτος εργαζόμενος με σύμβαση εργασίας πλήρους απασχόλησης και τρίμηνη αναδρομική καταβολή ασφαλιστικών εισφορών.
Συγκεκριμένα, αν, εντός δέκα εργάσιμων ημερών από την ημέρα του ελέγχου, ο εργοδότης προβεί στην πρόσληψη του εργαζομένου ή των εργαζομένων που διαπιστώθηκαν ως αδήλωτοι με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας πλήρους απασχόλησης, το πρόστιμο της παρ. 1 του άρθρου 5 μειώνεται ως εξής:
α) στο ποσό των 7.000 ευρώ, σε περίπτωση πρόσληψης με σύμβαση εργασίας διάρκειας τουλάχιστον τριών μηνών,
β) στο ποσό των 5.000 ευρώ, σε περίπτωση πρόσληψης με σύμβαση εργασίας διάρκειας τουλάχιστον έξι μηνών, και
γ) στο ποσό των 3.000 ευρώ, σε περίπτωση πρόσληψης με σύμβαση εργασίας διάρκειας τουλάχιστον ενός (1) έτους.
Επίσης, προβλέπεται η διαγραφή οφειλών που δημιουργήθηκαν έως 31 Δεκεμβρίου του 2016, λόγω εύλογης αμφιβολίας, σε ασφαλισμένους οι οποίοι υπάγονται σε δύο ή περισσότερους φορείς.
Η εύλογη αμφιβολία μπορεί να αποδεικνύεται ενδεικτικά από τα ακόλουθα κριτήρια: α) ύπαρξη δικαστικής απόφασης υπέρ του ασφαλισμένου οφειλέτη, β) ύπαρξη αντίθετων δικαστικών αποφάσεων επί του ιδίου δυσχερώς ερμηνευόμενου νομικού θέματος, γ) προηγούμενη μακρόχρονη πρακτική της διοίκησης συνεπεία της οποίας είχε δημιουργηθεί στα υπόχρεα πρόσωπα η πεποίθηση περί μη υπαγωγής στην ασφάλιση, δ)ύπαρξη διαφορετικών οδηγιών επί του ιδίου θέματος από τη διοίκηση, και ε) πλήρης ασφάλιση από μισθωτή ή μη μισθωτή απασχόληση κατά την ίδια χρονική περίοδο, για την οποία έχουν καταλογιστεί εισφορές από φορέα ασφάλισης μισθωτών ή μη μισθωτών.
Με άλλες ρυθμίσεις, οφειλές ΟΤΑ και εκκλησιαστικών νομικών προσώπων προς τα ταμεία απαλλάσσονται προσαυξήσεων και επιβαρύνσεων.
Με το νομοσχέδιο θεσπίζεται ένα σύστημα κανόνων, που καθιερώνει την αλληλέγγυα και εις ολόκληρον ευθύνη του αναθέτοντα, του εργολάβου και του υπεργολάβου, έναντι των εργαζομένων κατά την εκτέλεση ενός ανατεθειμένου έργου. Έτσι, όπως αναφέρει το υπουργείο, διευρύνεται η προστασία των εργατικών δικαιωμάτων για την καταβολή οφειλόμενων αποδοχών, ασφαλιστικών εισφορών και τυχόν οφειλόμενων αποζημιώσεων απόλυσης, για την αποζημίωση σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος και την εφαρμογή των μέτρων υγείας και ασφάλειας. Προβλέπεται δε ότι ευθύνη για την παραβίαση εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας φέρει όχι μόνο ο υπεύθυνος εργολαβίας αλλά και η επιχείρηση που αποδέχθηκε τις υπηρεσίες του.
Με άλλη διάταξη, διατηρούνται τα δικαιώματα των ανέργων που συμμετέχουν σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης ενώ καλύπτεται μέρος των ανεξόφλητων αποδοχών του εργοδότη προς τους εργαζόμενους από τον λογαριασμό του ΟΑΕΔ για την αφερεγγυότητα του εργοδότη.
Επιπλέον, για πρώτη φορά τίθενται υπό επιτροπεία οι ασυνόδευτοι ανήλικοι οποιασδήποτε εθνικότητας, ενώ το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης θα τηρεί σχετικό μητρώο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου