Σε «συμπληγάδες» ανταγωνισμού και Airbnb οι ξενοδόχοι
Μείωση πληρότητας σε περίοδο τουριστικής αιχμής καταγράφουν τα ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών σε δημοφιλείς προορισμούς. Η ολική επιστροφή των ανταγωνιστριών χωρών και ο ρόλος της Airbnb. Πως διαμορφώνεται η κατάσταση σε Κρήτη και Ρόδο.
«Σκηνές από το Airbnb μέλλον του ελληνικού τουρισμού» θα μπορούσε να είναι ο τίτλος της φετινής χρονιάς για τους Έλληνες ξενοδόχους. Η εικόνα που μεταφέρουν επιχειρηματίες του χώρου από δημοφιλείς προορισμούς της χώρας παραπέμπει σε ένα σκηνικό Συμπληγάδων από το οποίο καλούνται να διέλθουν οι επιχειρήσεις του χώρου αλλά και τα φετινά τουριστικά έσοδα.
Συμπληγάδες τις οποίες συγκροτούν:
- Η ολική επιστροφή στην αγορά της Μεσογείου ανταγωνιστικών προορισμών όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Τυνησία και το Μαρόκο.
- Η αλματώδης διείσδυση της Airbnb στην ελληνική αγορά η οποία αλλάζει πλήρως τον χάρτη στην εγχώρια αγορά τουριστικών καταλυμάτων
- Η παρατεταμένη επί μήνες καλοκαιρία με κορυφώσεις καύσωνα που καταγράφεται φέτος στη Βόρεια Ευρώπη και, σύμφωνα με ξενοδοχειακές πηγές, επηρεάζει αναπόφευκτα την εξέλιξη των φετινών κρατήσεων.
Ξενοδόχοι και ταξιδιωτικοί πράκτορες δεν συμπίπτουν στις εκτιμήσεις τους για την επίδραση που μπορεί να έχουν στην εξέλιξη των φετινών κρατήσεων, η παρατεταμένη καλοκαιρία και οι υψηλές θερμοκρασίες στον ευρωπαϊκό Βορρά. Ξενοδοχειακές πηγές θεωρούν δεδομένο πως οι κρατήσεις έχουν επηρεαστεί σημαντικά. Ταξιδιωτικοί πράκτορες, ωστόσο, αποδίδουν την υστέρηση κρατήσεων την περίοδο αιχμής, κυρίως, στην οικονομική κατάσταση των Ευρωπαίων, αλλά και την δραματική ενίσχυση του ανταγωνισμού. Και αυτό ενώ τα στοιχεία του πρώτου πενταμήνου δίνουν νέο ρεκόρ στον τουρισμό και αύξηση των εισπράξεων κατά 21%.
Έμπειροι παράγοντες του τουρισμού επισημαίνουν στο Euro2day.gr πως οι Έλληνες ξενοδόχοι καλούνται να κινηθούν σε ένα πρωτόγνωρο γι’ αυτούς, περιβάλλον ανταγωνισμού.
Αν η ενίσχυση του ανταγωνισμού, αναφέρουν χαρακτηριστικά, αφορούσε μόνο στην ολική επαναφορά στην αγορά της Μεσογείου της Τουρκίας, της Αιγύπτου, της Τυνησίας και του Μαρόκου, η κατάσταση μάλλον θα ήταν διαχειρίσιμη. Ταυτόχρονα, όμως, ενισχύεται αλματωδώς η διείσδυση στην ελληνική αγορά της ψηφιακής πλατφόρμας μίσθωσης ιδιωτικών κατοικιών σε τουρίστες Airbnb. Έτσι, υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές, οι Έλληνες ξενοδόχοι βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα δεύτερο «μέτωπο» ανταγωνισμού, εντός Ελλάδας.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα φέρονται να αντιμετωπίζουν τα ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών και ιδιαίτερα όσα ανήκουν στην κατηγορία πέντε αστέρων. Ας σημειωθεί πως μέσω των κινήτρων που προσέφεραν οι αναπτυξιακοί νόμοι των προηγούμενων ετών, η συντριπτική πλειοψηφία των ξένων ξενοδοχείων δημιουργήθηκαν στην Κρήτη και τα Δωδεκάνησα και ήταν, κυρίως, πέντε αστέρων. Της κατηγορίας που τώρα αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο πρόβλημα.
Μεγάλη πίεση φέρονται να δέχονται τα ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών σε Κρήτη και Ρόδο. Τους δύο προορισμούς που υποδέχονται κάθε χρόνο τον μεγαλύτερο όγκο ξένων τουριστών που φθάνουν στην Ελλάδα.
Για μείωση 20% στις πληρότητες των ξενοδοχείων υψηλών κατηγοριών της Κρήτης στο δίμηνο αιχμής Ιουλίου-Αυγούστου, σε σύγκριση με την περυσινή περίοδο, κάνει λόγο στο Euro2day.gr ο επικεφαλής της Ένωσης Ξενοδόχων Χανίων και Α΄ Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Μανώλης Γιαννούλης. «Μπορεί η κατάσταση να διαφοροποιηθεί από τον Σεπτέμβριο. Αυτή τη στιγμή, όμως, πρακτικά δεν υπάρχει ζήτηση και το δίμηνο αιχμής Ιουλίου-Αυγούστου έχει χαθεί. Τα ξενοδοχεία χαμηλότερων κατηγοριών έχουν δουλειά, αλλά το πρόβλημα εντοπίζεται στις μονάδες υψηλών κατηγοριών και ιδιαίτερα των πέντε αστέρων» σημειώνει.
Αντίστοιχη εικόνα μετέφερε στο Euro2day.gr από τη Ρόδο ο Γιώργος Ματσίγκος,πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου. «Σε πρόσφατη συνάντηση διευθυντών από 40 μεγάλα ξενοδοχεία της Ρόδου ρώτησα ποιοι πηγαίνουν καλύτερα από πέρυσι. Σήκωσε το χέρι ένας…» λέει ο Γ. Ματσίγκος.
Σύμφωνα με τον ίδιο η μείωση πληρότητας των ξενοδοχείων του νησιού κατά την περίοδο αιχμής Ιουλίου-Αυγούστου φθάνει το 3%-5%. Το αποτέλεσμα, όπως αναφέρει, είναι οι επιχειρηματίες του χώρου να έχουν αναπροσαρμόσει προς τα κάτω τους φετινούς τους στόχους επιδιώκοντας να φθάσουν στους περυσινούς από τους οποίους, ήδη, υπολείπονται.
Ο αντιπρόεδρος της ΠΟΞ Μ. Γιαννούλης προεξοφλεί πως η μείωση διανυκτερεύσεων στο δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου θα επηρεάσει αναπόφευκτα τις συνολικές τουριστικές εισπράξεις φέτος οι οποίες εκτιμά πως θα διαμορφωθούν σε επίπεδα χαμηλότερα από το 2017. Μείωση εισπράξεων της τάξης του 5% εκτιμά πως θα είναι οι συνέπειες της μείωσης πληρότητας στα ξενοδοχεία της Ρόδου την περίοδο αιχμής ο Γ. Ματσίγκος.
Η ραγδαία αύξηση του αριθμού ιδιωτικών κατοικιών που μισθώνονται σε τουρίστες μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας Airbnb έχει συμβάλει καθοριστικά, σύμφωνα με τους δύο παράγοντες, στη μείωση της πληρότητας στα ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών σε Κρήτη και Ρόδο.
Σύμφωνα με τον Γ. Ματσίγκο, στο νησί της Ρόδου φέρονται να εκμισθώνονται σε τουρίστες μέσω της Airbnb περί τις 2.200 ιδιωτικές κατοικίες οι οποίες αντιστοιχούν σε περισσότερες από 10.000 νέες κλίνες που υπάρχουν στο νησί. Σ’ αυτές, εξηγεί, θα πρέπει να προστεθούν περί τις 5.000 κλίνες που προστέθηκαν φέτος στο ξενοδοχειακό δυναμικό του νησιού, καθώς επαναλειτούργησαν μεγάλες μονάδες της Ρόδου που παρέμεναν κλειστές.
Σύμφωνα με τον Γ. Ματσίγκο, οι πληρότητες των ξενοδοχείων της Ρόδου το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου το 2017 διαμορφώνονταν στα επίπεδα του 95%-100%. Με τις 15.000 κλίνες, ωστόσο, που προστέθηκαν φέτος στο δυναμικό του νησιού (ξενοδοχεία και κατοικίες μέσω Airbnb) για παραμείνουν στα περυσινά επίπεδα οι πληρότητες θα έπρεπε να αυξηθούν 15% οι ξένοι επισκέπτες στο νησί. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν συμβαίνει, αναφέρει ο Γ. Ματσίγκος, σημειώνοντας πως τον Ιούνιο η αύξηση ήταν 9%.
Ακόμα μεγαλύτερη φαίνεται πως είναι η διείσδυση της Airbnb στην Κρήτη. «Μιλάμε για αρκετές χιλιάδες καταλύματα» λέει ο Μ. Γιαννούλης ενώ πληροφορίες από το νησί ανεβάζουν τον αριθμό ιδιωτικών κατοικιών που εκμισθώνονται μέσω Airbnb σε 18.000.
Για την εκμίσθωση ιδιωτικών κατοικιών σε τουρίστες έχει ενεργοποιηθεί νέο θεσμικό πλαίσιο το οποίο, μεταξύ άλλων, προβλέπει τη δημιουργία μητρώου βραχυχρόνιων μισθώσεων στο οποίο θα εντάσσονται οι ιδιοκτήτες ή διαχειριστές ακινήτων που θέλουν να εκμισθώνουν τα ακίνητά τους σε τουρίστες. Βασικός στόχος του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης είναι να παρακολουθούνται οι μισθώσεις και να φορολογούνται τα έσοδά των ιδιοκτητών ή διαχειριστών ακινήτων.
Η δημιουργία του Μητρώου, ωστόσο, δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμα με αποτέλεσμα να παραμένει αδιευκρίνιστος ο αριθμός των ακινήτων που μισθώνονται με αυτό τον τρόπο αλλά και τζίρος που δεν φορολογείται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου