Κυριακή 14 Απριλίου 2019

Το στοίχημα των 100 δισ. δολ. που καλείται να κερδίσει η Uber

Το στοίχημα των 100 δισ. δολ. που καλείται να κερδίσει η Uber

REUTERS, BLOOMBERG
Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, ενδέχεται η αρχική δημόσια εγγραφή της Uber να αποβεί η μεγαλύτερη στο αμερικανικό χρηματιστήριο για την τρέχουσα χρονιά. Την IPO αυτή περιμένουν και δεκάδες άλλες επιχειρήσεις για να πάρουν τη σκυτάλη και να κάνουν το ντεμπούτο τους στο χρηματιστήριο.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
O γνωστός αμερικανικός όμιλος Uber, με την ομώνυμη πλατφόρμα διασύνδεσης ιδιωτών οδηγών οχημάτων με πελάτες, ανακοίνωσε ότι ξεκινάει τις διαδικασίες εισόδου στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά, επισημαίνοντας παράλληλα ότι πιθανώς φέτος να μην εμφανίσει κέρδη. Η αμφιλεγόμενη πλατφόρμα, όσο επιθετικά αναπτυσσόταν σε πάμπολλες χώρες του κόσμου, άλλο τόσο έντονες αντιδράσεις προκαλούσε σε επαγγελματίες αυτοκινητιστές και αυτοδιοικητικές αρχές, ανατρέποντας την καθεστηκυία τάξη και τα δεδομένα του κλάδου. Εξ ου και υπήρξαν μεγαλουπόλεις που της απαγόρευσαν την πρόσβαση. Ωστόσο, παρά την ορμητικότητά της, δεν εξασφάλισε σταθερή ροή κερδών από αυτό το πεδίο, εν αντιθέσει με παράλληλες δραστηριότητές της, όπως εκείνες της παράδοσης φαγητού με την επωνυμία Uber Eats. Οπως ανέφερε η Uber, με αφορμή την επικείμενη εισαγωγή της στο χρηματιστήριο, οι δραστηριότητες παράδοσης φαγητού Uber Eats είχαν αύξηση εσόδων 149%, στο 1,5 δισ. δολάρια το 2018. Η δε συμβολή της αντιστοιχεί στο 13% των συνολικών εσόδων.
Χρηματιστήριο
Η Uber, η οποία αυτοπροσδιορίζεται ως εφαρμογή στα κινητά για διασύνδεση ιδιωτικών οδηγών οχημάτων και επιβατών, προσδοκά να αντλήσει από τη δημόσια εγγραφή σχεδόν 100 δισ. δολάρια. Σημειωτέον πως την παρελθούσα χρονιά είχε καθαρά έσοδα της τάξεως των 11,3 δισ. δολαρίων, αλλά παρέμεινε στο «κόκκινο» με ζημίες 3 δισ. δολαρίων – κι αυτό γιατί η δυναμική διείσδυση της εταιρείας κοστίζει, αν και δεν γίνεται πλέον με την ταχύτητα των πρώτων ετών. Πάντως, οι ζημίες του 2018 ήταν μειωμένες σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Σε μηνιαία βάση έχει κατά μέσον όρο 91 εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο, βάσει των στοιχείων του 2018.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, ενδέχεται η αρχική δημόσια εγγραφή για αρχική διάθεση μετοχών της Uber να αποβεί η μεγαλύτερη για την τρέχουσα χρονιά. Την IPO αυτή περιμένουν και δεκάδες άλλες επιχειρήσεις για να πάρουν τη σκυτάλη και να κάνουν το ντεμπούτο τους στο χρηματιστήριο. Ενδεχομένως δε να αποδειχθεί και η μεγαλύτερη από το 2014, όταν εισήλθε στο χρηματιστήριο μία άλλη ψηφιακή πλατφόρμα, αυτή του κινεζικού κολοσσού ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba, εξασφαλίζοντας κεφαλαιοποίηση 169 δισ. δολαρίων. Μεταξύ των κερδισμένων από την εισαγωγή της Uber στη Γουόλ Στριτ είναι τα υψηλόβαθμα διοικητικά στελέχη της, που συνολικά θα λάβουν οψιόν 380 εκατ. δολαρίων. Ο διευθύνων σύμβουλός της Ντάρα Κοσροβσάχι θα έχει οψιόν 1,75 εκατομμυρίου μετοχών με δυνητική αξία 170 εκατ. δολαρίων. Κι αυτό είναι σημαντικό κίνητρο για να εξυγιάνει την εταιρεία και να την εισαγάγει στο χρηματιστήριο, ακολουθώντας ταυτόχρονα και πολιτική επέκτασης. Προσφάτως εξαγόρασε την ανταγωνίστριά της Careem με έδρα το Ντουμπάι αντί 3,1 δισ. δολαρίων για να διευρύνει την παρουσία της στη Μέση Ανατολή.
Βέβαια, όπως αναφέρει σε σχετικό της δημοσίευμα η βρετανική εφημερίδα Financial Times, οι οψιόν αυτές του κ. Κοσροβσάχι και των συνεργατών του θα λάβουν τη μορφή μετοχών και θα ρευστοποιηθούν, υπό τον όρο ότι η χρηματιστηριακή αξία της Uber θα διατηρηθεί στα επίπεδα σχεδόν των 120 δισ. δολαρίων για περίοδο τουλάχιστον 3 μηνών. Αυτός ο στόχος, πάντως, έχει περιθώρια να επιτευχθεί έως και το 2023.
Πέραν τούτου, ας μη λησμονούμε ότι υπάρχει κάτι που σκιάζει την αμερικανική εταιρεία διασύνδεσης ιδιωτών οδηγών και επιβατών. Θα εξακολουθήσει να προσφέρει δουλειά για ακόμα πολλά χρόνια σε δικηγόρους και νομικές εταιρείες, όπως τονίζουν οι FT. Εκκρεμεί σειρά ερευνών και αιτημάτων από υπουργεία και κρατικές υπηρεσίες των ΗΠΑ και άλλων χωρών, λόγου χάριν. Μια υπόθεση, μεταξύ άλλων, που κινεί το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ αφορά έρευνα για δυνητικές παράτυπες πληρωμές σε Ινδονησία, Μαλαισία, Κίνα και Ινδία. Τέλος, εναντίον της Uber κινούνται και πολλοί οδηγοί της που ζητούν να θεωρούνται υπάλληλοί της και όχι εργαζόμενοι με σύμβαση έργου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: