Δευτέρα 15 Απριλίου 2019

Τα ψιλά γράμματα στο νομοσχέδιο για τις 120 δόσεις

Τα ψιλά γράμματα στο νομοσχέδιο για τις 120 δόσεις

Σημαντικές αλλαγές στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο για τις απολύσεις φέρνει σχέδιο νόμου του υπ. Εργασίας. Μετά από έγγραφη συμφωνία του εργαζόμενου, η μετάβαση από πλήρη σε μερική απασχόληση. Πότε ενεργοποιούνται οι 120 δόσεις.
Τα ψιλά γράμματα στο νομοσχέδιο για τις 120 δόσεις
Νέα δεδομένα στη διαδικασία απολύσεων, με την εισαγωγή στο ελληνικό δίκαιο της αρχής του «βάσιμου λόγου απόλυσης», ενδέχεται να δημιουργήσει στην εγχώρια αγορά εργασίας διάταξη του υπουργείου Εργασίας που, σύμφωνα με πληροφορίες, θα περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου-σκούπα με τις 120 δόσεις.
Βάσει των όσων έχουν διαρρεύσει τις προηγούμενες ημέρες, στο εν λόγω σχέδιο νόμου θα περιλαμβάνεται διάταξη με την οποία προβλέπεται ότι η καταγγελία της εργασιακής σχέσης θα θεωρείται έγκυρη, εφόσον οφείλεται σε βάσιμο λόγο, κατά την έννοια του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη, η κύρωση του οποίου έγινε το 2016.
Σύμφωνα με έγκυρους νομικούς, με τη διάταξη αυτή, σε συνέχεια της κύρωσης του αναθεωρημένου Χάρτη, εισάγεται ευθέως στο ελληνικό δίκαιο η αρχή της δικαιολογημένης καταγγελίας, και τα δικαστήρια θα πρέπει να ερευνούν την ύπαρξη ή μη του βάσιμου λόγου της απόλυσης.
Παράλληλα, τα δικαστήρια, για να θεωρήσουν έγκυρη μια απόλυση, θα πρέπει αυτή να είναι σύμφωνη με τους όρους του άρθρου 24 του Χάρτη. Το οποίο αναφέρει ρητά ότι «Με σκοπό τη διασφάλιση της αποτελεσματικής άσκησης του δικαιώματος προστασίας των εργαζομένων σε περιπτώσεις λύσης της σχέσης εργασίας, τα μέρη αναλαμβάνουν να αναγνωρίζουν: α. το δικαίωμα όλων των εργαζομένων να μη λύεται η εργασιακή τους σχέση χωρίς βάσιμο λόγο που να συνδέεται με την ικανότητα ή τη συμπεριφορά τους ή να βασίζεται στις λειτουργικές απαιτήσεις της επιχείρησης, της εγκατάστασης ή της υπηρεσίας, β. το δικαίωμα των εργαζομένων, των οποίων η εργασιακή σχέση λύεται χωρίς βάσιμο λόγο, σε επαρκή αποζημίωση ή άλλη κατάλληλη επανόρθωση. Για αυτό τον σκοπό τα μέρη αναλαμβάνουν να διασφαλίζουν ότι ο εργαζόμενος, που θεωρεί ότι η σχέση εργασίας του έχει λυθεί χωρίς βάσιμο λόγο, έχει το δικαίωμα προσφυγής σε αμερόληπτο όργανο».
Να σημειωθεί ότι το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν δικαστικές αποφάσεις που ήταν συγκρουόμενες. Μία στηριζόταν στο συγκεκριμένο άρθρο του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη, ενώ άλλη δεχόταν το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, το οποίο δεν προβλέπει την αιτιολόγηση της απόλυσης. Με την προωθούμενη διάταξη, το υπουργείο Εργασίας επιδιώκει την εναρμόνιση των δύο συστημάτων.
Με άλλη διάταξη εισάγεται η υποχρέωση του εργοδότη να καταβάλλει υποχρεωτικά μέσω τράπεζας την οφειλόμενη αποζημίωση απόλυσης, ώστε να ελέγχεται πληρέστερα η τήρηση της εν λόγω υποχρέωσης των εργοδοτών. Το ίδιο θα ισχύσει από 1η Ιουλίου και για τις αποζημιώσεις και τις εισφορές των μαθητευόμενων, σπουδαστών και φοιτητών που πραγματοποιούν πρακτική άσκηση ή μαθητεία.
Επίσης με άλλη διάταξη ορίζεται ρητά ότι η μετατροπή συμβάσεων πλήρους απασχόλησης σε μερικής ή εκ περιτροπής είναι άκυρες χωρίς την τήρηση της απαραίτητης διαδικασίας που μεταξύ άλλων προβλέπει την έγγραφη συμφωνία του εργαζόμενου και τη γνωστοποίηση εντός 8ημέρου, στο ΣΕΠΕ, της αλλαγής.
Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει, σύμφωνα με πληροφορίες, και ρυθμίσεις προστασίας για τους κούριερ και τους εργαζόμενους στο delivery.
Συγκεκριμένα ορίζει την υποχρέωση του εργοδότη να δηλώνει γραπτά στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ το όχημα με τον αριθμό κυκλοφορίας που χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι στον κλάδο. Παράλληλα πρέπει να λαμβάνονται τα αναγκαία μέτρα, ώστε τα οχήματα που χρησιμοποιούνται από τους εργαζόμενους να είναι κατάλληλα προσαρμοσμένα και συντηρημένα, προκειμένου να διασφαλίζεται η ασφάλεια και η υγεία τους.
Τέλος, ο εργοδότης οφείλει να εφοδιάζει με τον κατάλληλο εξοπλισμό ατομικής προστασίας τους εργαζομένους που κατά την εκτέλεση της εργασίας τους χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσικλέτα, ιδιοκτησίας, νομής ή κατοχής δικής του ή των εργαζομένων.
Επιπλέον όταν ο εργαζόμενος χρησιμοποιεί μεταφορικό μέσο δικής του ιδιοκτησίας, νομής ή κατοχής, ο εργοδότης οφείλει να καταβάλλει πρόσθετη μηνιαία αποζημίωση κίνησης, χρήσης και συντήρησης του οχήματος ίση με το 15% του νόμιμου κατώτατου μηνιαίου μισθού ή της προκύπτουσας αναλογίας σε περίπτωση μερικής απασχόλησης. Η αποζημίωση αυτή δεν υπόκειται σε ασφαλιστικές εισφορές.
Όσο για την πολυαναμενόμενη ρύθμιση οφειλών προς τα Ταμεία, σύμφωνα με τον αρμόδιο υφυπουργό Κοινωνικής Ασφάλισης Τάσο Πετρόπουλο, η σχετική πλατφόρμα για τις αιτήσεις θα ανοίξει πριν από το Πάσχα. Μάλιστα, ο επανυπολογισμός της οφειλής από το 2002 έως το 2016, για τους μη μισθωτούς, θα γίνει για όλους με την εισφορά που αντιστοιχεί στον κατώτατο μισθό των 586 ευρώ.
Τέλος, βάσει του σχεδίου νόμου, καταργούνται όλες οι άλλες εν ισχύ ρυθμίσεις οφειλών (πλην αυτών του εξωδικαστικού και του Νόμου Κατσέλη) και όλοι υποχρεούνται να ενταχθούν στη νέα. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: