ΣΕΠΕ: Η νέα απόφαση με τις παραβάσεις και τον καθορισμό των προστίμων
Δημοσιεύθηκε η απόφαση με την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και τον καθορισμό του ύψους προστίμων που επιβάλλονται από τους Επιθεωρητές Εργασίας του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ).
Δείτε την απόφαση 29164/755/27-06-2019 από το αρχείο του κόμβου
https://www.taxheaven.gr
- pararthmata_29164_755_2019.pdf
29164/755/2019
Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων που επιβάλλονται από τους Επιθεωρητές Εργασίας του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ)
Αριθμ. 29164/755
(ΦΕΚ Β' 2686/02-07-2019)
Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τον Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, όπως κυρώθηκε και ισχύει με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (ΦΕΚ 98 Α΄) και ιδίως την περ. 1δ του άρθρου 41 και το άρθρο 90.
2. Την παρ. 2 του άρθρου 24 του ν. 3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 170 Α΄), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
3. Το π.δ. 125/2016 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ 210 Α΄).
4. Το π.δ. 134/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (ΦΕΚ 168 Α΄).
5. Τις διατάξεις της ΔΣΕ 81 (1947) «Περί Επιθεωρήσεως της εργασίας εις την βιομηχανίαν και το εμπόριον», η οποία κυρώθηκε με τον ν. 3249/1955 (ΦΕΚ 139 Α΄).
6. Τον ν. 3850/2010 «Κύρωση του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων» (ΦΕΚ 84 Α΄).
7. Την 16909/19-12-2003 απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων «Απόδοση μέρους εισπραττομένου προστίμου στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας(ΑΣΕ)» (ΦΕΚ 1892 Β΄), όπως τροποποιήθηκε με την 120151/17-5-2005 κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 705 Β΄).
8. Την 46691/1491/23-3-2012 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Καθορισμός των ποσοστών που εισπράττονται ως έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού, όταν επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 24 και της περίπτωσης β΄ της παρ. 3 του άρθρου 26 του ν. 3996/2011» (ΦΕΚ 1106 Β΄).
9. Την 46561/8369/9.10.2017 απόφαση της Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και του Υπουργού Οικονομικών «Εφαρμογή της παρ. 4 του άρθρου 14 του ν. 3996/2011, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 80 του ν. 4144/2013» (ΦΕΚ 3677 Β΄).
10. Την 2063/Δ1632/2011 απόφαση της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων που επιβάλλονται από τους Επιθεωρητές Εργασίας του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ)» (ΦΕΚ 266 Β΄).
11. Το γεγονός ότι από την πράξη αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Κατηγοριοποιούνται οι παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας και καθορίζονται μέθοδοι υπολογισμού των επιβαλλόμενων προστίμων με τη συνεκτίμηση των προβλεπόμενων κριτηρίων, όπως αυτές περιγράφονται κατωτέρω στα κεφάλαια Α΄ και Β΄ για τους Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων και τους Επιθεωρητές Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία, αντιστοίχως.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
ΜΕΘΟΔΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
1. ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΥΠΟ-ΚΡΙΤΗΡΙΑ
Τα πρόστιμα επιβάλλονται με τη συνεκτίμηση τεσσάρων (4) βασικών μεταβλητών κριτηρίων και δύο (2) υπο-κριτηρίων. Τα βασικά κριτήρια είναι τα εξής:
i) η σοβαρότητα της παράβασης (Σ),
ii) ο αριθμός των εργαζομένων της επιχείρησης (ΑΕ),
iii) η υποτροπή της επιχείρησης (Υ). Ως υποτροπή νοείται α) η επιβολή στην ίδια επιχείρηση δύο (2) τουλάχιστον διοικητικών κυρώσεων για παρόμοιες παραβάσεις μέσα σε μία τετραετία, η οποία ξεκινά να υπολογίζεται προς τα πίσω από την ημερομηνία διενέργειας του ελέγχου, ή β) η έκδοση μίας (1) τουλάχιστον αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης που αφορά την τέλεση αξιόποινης πράξης για παρόμοια παράβαση κατά την προηγούμενη τετραετία. Τυχόν αλλαγή του νομίμου εκπροσώπου της επιχείρησης δεν επηρεάζει την υποτροπή. Η υποτροπή προκύπτει και από το συνδυασμό των δύο παραπάνω περιπτώσεων, δηλαδή επιβολή μίας διοικητικής κύρωσης και έκδοση αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης και
iv) η παράβαση περί χρονικών ορίων, όταν ο θιγόμενος/-οι είναι εργαζόμενος/-οι με σχέση εργασίας μερικής απασχόλησης ή εκ περιτροπής εργασίας (ΧΟ).
Η έλλειψη συνδρομής των υπό στοιχείο iii και iv μεταβλητών κριτηρίων δεν επηρεάζει την επιβολή του προστίμου όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις των λοιπών μεταβλητών κριτηρίων.
Τα υπο-κριτήρια είναι τα εξής:
i) ο βαθμός συνεργασίας (ΒΣ). Για το χαρακτηρισμό του βαθμού συνεργασίας συνεκτιμώνται ιδίως η τυχόν επαναλαμβανόμενη μη συμμόρφωση σε υποδείξεις συστάσεις, ο βαθμός υπαιτιότητας (βαθμός ευθύνης) του εργοδότη, η παρεμπόδιση του έργου του επιθεωρητή κατά τη διενέργεια του ελέγχου, η μη χορήγηση στοιχείων κατά τη διάρκεια της έρευνας, κ.τ.λ. και
ii) ο αριθμός των εργαζομένων που θίγονται (Θ), δηλαδή οι εργαζόμενοι τους οποίους αφορά η διαπιστωθείσα παράβαση.
Αρχικώς, καθορίζεται ένα βασικό ποσό προστίμου (ΒΠ), το οποίο μπορεί να αναπροσαρμόζεται προς τα πάνω όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι.
2. ΒΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΟΜΕΝΟΥ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ
Α. Οι παραβάσεις κατατάσσονται σε πέντε (5) κατηγορίες και λαμβάνουν τιμές από 1-40 μόρια, σύμφωνα με τον πίνακα 1 «ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ». Η εκτίμηση των μορίων εντός του συγκεκριμένου εύρους γίνεται ξεχωριστά για κάθε παράβαση, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα πραγματικά περιστατικά της υπόθεσης.
ΠΙΝΑΚΑΣ 1: ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ
Στον πίνακα παραβάσεων του παραρτήματος Ι παρουσιάζεται ενδεικτικός κατάλογος των παραβάσεων τις οποίες ελέγχουν οι Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων, καθώς και η διαβάθμιση της σοβαρότητας αυτών με βάση τον ανωτέρω πίνακα 1. Σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων που δεν περιλαμβάνονται στο παράρτημα Ι της παρούσας, η σοβαρότητα της παράβασης επαφίεται στην κρίση των αρμοδίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων.
Β. Ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων, οι επιχειρήσεις κατατάσσονται σε πέντε (5) κατηγορίες και βαθμολογούνται με 1-60 μόρια σύμφωνα με τον πίνακα 2Α με τίτλο «ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ»:
ΠΙΝΑΚΑΣ 2Α: ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
Τα ακριβή μόρια υπολογίζονται με βάση τον πίνακα 2Β ως ακολούθως:
ΠΙΝΑΚΑΣ 2Β: ΜΟΡΙΑ ΜΕΤΑΒΟΛΗΣ ΑΡΙΘΜΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ (ΑΕ)
Γ. Υπολογίζεται το σύνολο των μορίων αθροίζοντας τις μεταβλητές κριτήρια Σ και ΑΕ.
Όταν από το άθροισμα του συνόλου των μορίων των μεταβλητών κριτηρίων Σ και ΑΕ προκύπτει δεκαδικός αριθμός, αυτός στρογγυλοποιείται προς την πλησιέστερη μονάδα, ως εξής:
i) αν ο δεκαδικός αριθμός της επόμενης τάξης προς τα δεξιά είναι από 0,1 έως 0,49 (μικρότερο του 0,50), τότε ο αριθμός παραμένει ως έχει μέχρι το ψηφίο το οποίο στρογγυλοποιείται και τα υπόλοιπα ψηφία προς τα δεξιά τίθενται ίσα με μηδέν και
ii) αν ο δεκαδικός αριθμός της επόμενης τάξης προς τα δεξιά είναι 0,50 έως 0,99 (μεγαλύτερο ή ίσο του 0,50), το ψηφίο της τάξης το οποίο στρογγυλοποιείται αυξάνεται κατά μία μονάδα και τα υπόλοιπα ψηφία προς τα δεξιά τίθενται ίσα με μηδέν.
Το αρχικό εύρος του προστίμου διαμορφώνεται σύμφωνα με τις κλίμακες του ακόλουθου πίνακα 3:
ΠΙΝΑΚΑΣ 3: ΕΥΡΟΣ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ
Σε περίπτωση τέλεσης παρόμοιων παραβάσεων για τις οποίες έχουν επιβληθεί δύο (2) τουλάχιστον διοικητικές κυρώσεις την τελευταία τετραετία ή/και έχει εκδοθεί μία (1) τουλάχιστον αμετάκλητη καταδικαστική απόφαση, τότε:
Εάν το αρχικό εύρος του προστίμου υπολογίζεται στην κλίμακα Xi, το τελικό εύρος, λόγω της υποτροπής, υπολογίζεται στην αμέσως επόμενη κλίμακα (Xi+1) ή ακόμα και στη (Xi+2) κατά την κρίση των αρμοδίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων. Σε περίπτωση παράβασης περί χρονικών ορίων, όταν ο θιγόμενος/-οι είναι εργαζόμενος/-οι με σχέση εργασίας μερικής απασχόλησης ή εκ περιτροπής εργασίας (ΧΟ), εάν το αρχικό εύρος του
προστίμου υπολογίζεται στην κλίμακα Xi, αναπροσαρμόζεται στην αμέσως επόμενη κλίμακα (Xi+1).
Σε περίπτωση σωρευτικής συνδρομής των μεταβλητών κριτηρίων Υ και ΧΟ εάν το αρχικό εύρος του προστίμου υπολογίζεται στην κλίμακα Xi αναπροσαρμόζεται στην επόμενη κλίμακα (Xi+2) ή ακόμα και στη (Xi+3) κατά την κρίση των αρμοδίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων.
Δ. Αφού υπολογιστεί το εύρος της κλίμακας Xi (1η, 2η, 3η, 4η ή 5η), χαρακτηρίζεται η μεταβλητή «Βαθμός Συνεργασίας» (ΒΣ), σύμφωνα με τον ακόλουθο πίνακα 4:
ΠΙΝΑΚΑΣ 4: ΒΑΘΜΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ε. Υπολογίζεται στη συνέχεια, σύμφωνα με τον ανωτέρω πίνακα, το αρχικό ποσό του προστίμου (ΑΠ).
ΣΤ. Το βασικό ποσό του προστίμου (ΒΠ) υπολογίζεται με βάση τον ακόλουθο τύπο:
ΒΠ (ΒΑΣΙΚΟ ΠΟΣΟ) = ΑΠ (ΑΡΧΙΚΟ ΠΡΟΣΤΙΜΟ) *Θ (ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΒΑΡΥΤΗΤΑΣ ΘΙΓΟΜΕΝΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ)
Oι τιμές του υπο-κριτηρίου Θ παρουσιάζονται στον ακόλουθο πίνακα 5 «ΑΡΙΘΜΟΣ ΘΙΓΟΜΕΝΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ»:
ΠΙΝΑΚΑΣ 5: ΑΡΙΘΜΟΣ ΘΙΓΟΜΕΝΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
Όταν διαπιστώνονται παραβάσεις που δεν προϋποθέτουν την ύπαρξη εργαζομένων, επιβάλλεται πρόστιμο το οποίο υπολογίζεται με συντελεστή βαρύτητας Θ=1.
3. ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΒΑΣΙΚΟΥ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ
Όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι, μπορεί να αναπροσαρμοσθεί το βασικό ποσό προστίμου προς τα πάνω.
Οι ειδικοί λόγοι ενδεικτικά περιλαμβάνουν: α) το είδος της επιχείρησης (κλάδος οικονομικής δραστηριότητας), καθώς και το μέγεθος της επιχείρησης προσδιοριζόμενο από συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία (π.χ. δημοσιευμένος ισολογισμός, κύκλος εργασιών, φορολογικά έντυπα, κ.τ.λ.) και β) τη μη καταβολή πάσης φύσεως αποδοχών.
Ειδικά στη δεύτερη περίπτωση, το ποσό του προστίμου μπορεί να υπερβεί είτε το ποσό του ΒΠ είτε το ποσό των οφειλόμενων αποδοχών. Επίσης, εξετάζεται η περίπτωση επιβολής προστίμου ανά εργαζόμενο ως αυτοτελής παράβαση.
Τα στοιχεία αναφορικά με την ανωτέρω περ. Α΄ υποβάλλονται κατόπιν σχετικού αιτήματος των Επιθεωρητών Εργασίας.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΜΕΘΟΔΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ
1. ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΥΠΟ-ΚΡΙΤΗΡΙΑ
Τα πρόστιμα επιβάλλονται με τη συνεκτίμηση τεσσάρων (4) βασικών μεταβλητών κριτηρίων και ενός (1) υπο-κριτηρίου. Τα βασικά κριτήρια είναι τα εξής:
i) Αριθμός εργαζομένων (ΑΕ).
ii) Σοβαρότητα των συνεπειών της παράβασης και έκτασης του κινδύνου (Σ).
iii) Κατηγορία επιχείρησης (Κ), με βάση το άρθρο 10 του ν. 3850/2010 (ΦΕΚ 84/τ.Α΄/2-6-2010) «Κύρωση του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων» και
iv) Υποτροπή της επιχείρησης (Υ). Ως υποτροπή νοείται: α) η επιβολή στην ίδια επιχείρηση δύο (2) τουλάχιστον διοικητικών κυρώσεων για παρόμοιες παραβάσεις μέσα σε μία τετραετία, η οποία ξεκινά να υπολογίζεται προς τα πίσω από την ημερομηνία διενέργειας του ελέγχου, ή β) η έκδοση μίας (1) τουλάχιστον αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης που αφορά την τέλεση αξιόποινης πράξης για παρόμοια παράβαση κατά την προηγούμενη τετραετία. Τυχόν αλλαγή του νομίμου εκπροσώπου της επιχείρησης δεν επηρεάζει την υποτροπή. Η υποτροπή προκύπτει και από το συνδυασμό των δύο παραπάνω περιπτώσεων, δηλαδή επιβολή μίας διοικητικής κύρωσης και έκδοση αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης.
Η έλλειψη συνδρομής της υπό στοιχείο iv μεταβλητής κριτηρίου δεν επηρεάζει την επιβολή του προστίμου όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις των λοιπών μεταβλητών κριτηρίων.
Το υπο-κριτήριο είναι ο Βαθμός Συνεργασίας (ΒΣ): Για το χαρακτηρισμό του βαθμού συνεργασίας συνεκτιμώνται ιδίως: α) η τυχόν επαναλαμβανόμενη μη συμμόρφωση σε υποδείξεις συστάσεις, β) ο βαθμός υπαιτιότητας (βαθμός ευθύνης) του εργοδότη και γ) η παρεμπόδιση του έργου του επιθεωρητή κατά την διενέργεια του ελέγχου, η μη χορήγηση στοιχείων κατά τη διάρκεια της έρευνας, κ.τ.λ.
Αρχικώς καθορίζεται ένα βασικό ποσό προστίμου (ΒΠ) το οποίο μπορεί να αναπροσαρμόζεται προς τα πάνω όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι.
Κάθε μια από τις τρεις (3) μεταβλητές κριτήρια (ΑΕ, Σ και Κ) λαμβάνει πέντε (5) διακριτές τιμές σύμφωνα με τους ακόλουθους πίνακες:
ΠΙΝΑΚΑΣ 1: ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ (ΑΕ)
ΠΙΝΑΚΑΣ 2: ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ ΤΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΕΚΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ (Σ)
Όταν η παράβαση δεν αφορά θέματα διαχείρισης Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας (ΥΑΕ), το Σ λαμβάνει πάντα τιμές μεγαλύτερες της μονάδας (Σ>1):
Ενδεικτικός κατάλογος παραβάσεων που δεν αφορούν θέματα διαχείρισης ΥΑΕ (Σ>1)
ΠΙΝΑΚΑΣ 3: ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 10 ΤΟΥ ν. 3850/2010 (Κ)
Για τις επιχειρήσεις που υπάγονται στην Α΄ κατηγορία, ο αριθμοδείκτης θα παίρνει πάντα τη μέγιστη τιμή 5.
Η επιλογή των αριθμοδεικτών 1, 2 (κατηγορία Γ) και 3, 4 (κατηγορία Β) επαφίεται στην κρίση των αρμοδίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων λαμβάνοντας υπόψη τη συνολική εικόνα της επιχείρησης σχετικά με την ασφάλεια και την υγεία.
2. ΒΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΟΜΕΝΟΥ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ
Η εκτίμηση προστίμου είναι το γινόμενο των ακόλουθων τριών (3) μεταβλητών κριτηρίων: ΕΠ=ΑΕ*Σ*Κ (μαθηματικός τύπος)
Γινόμενο ΕΠ: ανάλογα με την υποτροπή της επιχείρησης (Υ) το ποσό του προστίμου καθορίζεται, κατά την κρίση των αρμοδίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων, στις αμέσως επόμενες κλίμακες (Χi+1) ή (Χi+2) του τελευταίου πίνακα υπολογισμού, λαμβάνοντας υπόψη το Βαθμό Συνεργασίας (ΒΣ).
Βήμα 1: Μαθηματικός τύπος υπολογισμού εύρους εκτιμώμενου προστίμου (πέντε βαθμίδες)
Η μέγιστη τιμή του γινομένου ΑΕ*Σ*Κ πάνω από το οποίο το πρόστιμο θα κυμαίνεται στο μέγιστο εύρος (30.200 έως 50.000 €) θα είναι το 136.
Βήμα 2: Κλίμακες προσδιορισμού του ύψους των προστίμων (έξι κλίμακες)
Βήμα 3
Εάν το αρχικό εύρος του προστίμου υπολογίζεται στην κλίμακα Xi, το τελικό εύρος, λόγω της υποτροπής, υπολογίζεται στην αμέσως επόμενη κλίμακα (Xi+1) ή ακόμα και στη (Xi+2) κατά την κρίση των αρμόδιων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων.
Βήμα 4
Μετά τον υπολογισμό του αρχικού εύρους αναφοράς και για τον ακριβή προσδιορισμό του βασικού ποσού του προστίμου (ΒΠ), λαμβάνεται υπ΄ όψιν ο Βαθμός Συνεργασίας (ΒΣ), χωρίς γραμμική παρεμβολή ανάμεσα στην αρχική και τελική τιμή της εκάστοτε κλίμακας (Xi).
3. ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΒΑΣΙΚΟΥ ΠΟΣΟΥ
Όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι, μπορεί να αναπροσαρμοσθεί το βασικό ποσό προστίμου προς τα πάνω:
α. Οι ειδικοί λόγοι ενδεικτικά περιλαμβάνουν το μέγεθος της επιχείρησης προσδιοριζόμενο από συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία (π.χ. δημοσιευμένος ισολογισμός, κύκλος εργασιών, φορολογικά έντυπα, κ.τ.λ.).
β. Στην περίπτωση των τεχνικών έργων, το εισηγούμενο πρόστιμο μπορεί να αναπροσαρμόζεται προς τα πάνω για τους εργοδότες που βρίσκονται στην αρχή της κατασκευαστικής αλυσίδας εάν κριθεί ότι υπάρχει συνυπαιτιότητα όλων των εμπλεκόμενων μερών για την ίδια παράβαση και ότι ο κύριος ή ο ανάδοχος του έργου φέρουν μεγαλύτερη ευθύνη από τον τελικό εργολάβο.
Τα στοιχεία αναφορικά με την ανωτέρω περ. α΄ υποβάλλονται κατόπιν σχετικού αιτήματος των Επιθεωρητών Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία.
Άρθρο 2
Αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας τα παραρτήματα Ι και II που αφορούν το Κεφάλαιο Α΄ του άρθρου 1 και το παράρτημα III που αφορά το Κεφάλαιο Β΄ του άρθρου 1.
Άρθρο 3
Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της.
Από την δημοσίευση της απόφασης αυτής παύει να ισχύει η 2063/Δ1632/2011 (ΦΕΚ 266 Β΄) απόφαση της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 27 Ιουνίου 2019
Η Υπουργός
ΕΥΤΥΧΙΑ ΑΧΤΣΙΟΓΛΟΥ
https://www.taxheaven.gr
Δημοσιεύθηκε η απόφαση με την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και τον καθορισμό του ύψους προστίμων που επιβάλλονται από τους Επιθεωρητές Εργασίας του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ).
Δείτε την απόφαση 29164/755/27-06-2019 από το αρχείο του κόμβου
https://www.taxheaven.gr
- pararthmata_29164_755_2019.pdf
29164/755/2019
Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων που επιβάλλονται από τους Επιθεωρητές Εργασίας του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ)
Αριθμ. 29164/755
(ΦΕΚ Β' 2686/02-07-2019)
Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τον Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, όπως κυρώθηκε και ισχύει με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (ΦΕΚ 98 Α΄) και ιδίως την περ. 1δ του άρθρου 41 και το άρθρο 90.
2. Την παρ. 2 του άρθρου 24 του ν. 3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 170 Α΄), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
3. Το π.δ. 125/2016 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ 210 Α΄).
4. Το π.δ. 134/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (ΦΕΚ 168 Α΄).
5. Τις διατάξεις της ΔΣΕ 81 (1947) «Περί Επιθεωρήσεως της εργασίας εις την βιομηχανίαν και το εμπόριον», η οποία κυρώθηκε με τον ν. 3249/1955 (ΦΕΚ 139 Α΄).
6. Τον ν. 3850/2010 «Κύρωση του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων» (ΦΕΚ 84 Α΄).
7. Την 16909/19-12-2003 απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων «Απόδοση μέρους εισπραττομένου προστίμου στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας(ΑΣΕ)» (ΦΕΚ 1892 Β΄), όπως τροποποιήθηκε με την 120151/17-5-2005 κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 705 Β΄).
8. Την 46691/1491/23-3-2012 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Καθορισμός των ποσοστών που εισπράττονται ως έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού, όταν επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 24 και της περίπτωσης β΄ της παρ. 3 του άρθρου 26 του ν. 3996/2011» (ΦΕΚ 1106 Β΄).
9. Την 46561/8369/9.10.2017 απόφαση της Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και του Υπουργού Οικονομικών «Εφαρμογή της παρ. 4 του άρθρου 14 του ν. 3996/2011, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 80 του ν. 4144/2013» (ΦΕΚ 3677 Β΄).
10. Την 2063/Δ1632/2011 απόφαση της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων που επιβάλλονται από τους Επιθεωρητές Εργασίας του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ)» (ΦΕΚ 266 Β΄).
11. Το γεγονός ότι από την πράξη αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Κατηγοριοποιούνται οι παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας και καθορίζονται μέθοδοι υπολογισμού των επιβαλλόμενων προστίμων με τη συνεκτίμηση των προβλεπόμενων κριτηρίων, όπως αυτές περιγράφονται κατωτέρω στα κεφάλαια Α΄ και Β΄ για τους Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων και τους Επιθεωρητές Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία, αντιστοίχως.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
ΜΕΘΟΔΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
1. ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΥΠΟ-ΚΡΙΤΗΡΙΑ
Τα πρόστιμα επιβάλλονται με τη συνεκτίμηση τεσσάρων (4) βασικών μεταβλητών κριτηρίων και δύο (2) υπο-κριτηρίων. Τα βασικά κριτήρια είναι τα εξής:
i) η σοβαρότητα της παράβασης (Σ),
ii) ο αριθμός των εργαζομένων της επιχείρησης (ΑΕ),
iii) η υποτροπή της επιχείρησης (Υ). Ως υποτροπή νοείται α) η επιβολή στην ίδια επιχείρηση δύο (2) τουλάχιστον διοικητικών κυρώσεων για παρόμοιες παραβάσεις μέσα σε μία τετραετία, η οποία ξεκινά να υπολογίζεται προς τα πίσω από την ημερομηνία διενέργειας του ελέγχου, ή β) η έκδοση μίας (1) τουλάχιστον αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης που αφορά την τέλεση αξιόποινης πράξης για παρόμοια παράβαση κατά την προηγούμενη τετραετία. Τυχόν αλλαγή του νομίμου εκπροσώπου της επιχείρησης δεν επηρεάζει την υποτροπή. Η υποτροπή προκύπτει και από το συνδυασμό των δύο παραπάνω περιπτώσεων, δηλαδή επιβολή μίας διοικητικής κύρωσης και έκδοση αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης και
iv) η παράβαση περί χρονικών ορίων, όταν ο θιγόμενος/-οι είναι εργαζόμενος/-οι με σχέση εργασίας μερικής απασχόλησης ή εκ περιτροπής εργασίας (ΧΟ).
Η έλλειψη συνδρομής των υπό στοιχείο iii και iv μεταβλητών κριτηρίων δεν επηρεάζει την επιβολή του προστίμου όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις των λοιπών μεταβλητών κριτηρίων.
Τα υπο-κριτήρια είναι τα εξής:
i) ο βαθμός συνεργασίας (ΒΣ). Για το χαρακτηρισμό του βαθμού συνεργασίας συνεκτιμώνται ιδίως η τυχόν επαναλαμβανόμενη μη συμμόρφωση σε υποδείξεις συστάσεις, ο βαθμός υπαιτιότητας (βαθμός ευθύνης) του εργοδότη, η παρεμπόδιση του έργου του επιθεωρητή κατά τη διενέργεια του ελέγχου, η μη χορήγηση στοιχείων κατά τη διάρκεια της έρευνας, κ.τ.λ. και
ii) ο αριθμός των εργαζομένων που θίγονται (Θ), δηλαδή οι εργαζόμενοι τους οποίους αφορά η διαπιστωθείσα παράβαση.
Αρχικώς, καθορίζεται ένα βασικό ποσό προστίμου (ΒΠ), το οποίο μπορεί να αναπροσαρμόζεται προς τα πάνω όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι.
2. ΒΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΟΜΕΝΟΥ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ
Α. Οι παραβάσεις κατατάσσονται σε πέντε (5) κατηγορίες και λαμβάνουν τιμές από 1-40 μόρια, σύμφωνα με τον πίνακα 1 «ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ». Η εκτίμηση των μορίων εντός του συγκεκριμένου εύρους γίνεται ξεχωριστά για κάθε παράβαση, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα πραγματικά περιστατικά της υπόθεσης.
ΠΙΝΑΚΑΣ 1: ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ
ΠΟΛΥ ΧΑΜΗΛΗ | 1-5 ΜΟΡΙΑ |
ΧΑΜΗΛΗ | 6-10 ΜΟΡΙΑ |
ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ | 11-20 ΜΟΡΙΑ |
ΥΨΗΛΗ | 21-30 ΜΟΡΙΑ |
ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ | 31-40 ΜΟΡΙΑ |
Στον πίνακα παραβάσεων του παραρτήματος Ι παρουσιάζεται ενδεικτικός κατάλογος των παραβάσεων τις οποίες ελέγχουν οι Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων, καθώς και η διαβάθμιση της σοβαρότητας αυτών με βάση τον ανωτέρω πίνακα 1. Σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων που δεν περιλαμβάνονται στο παράρτημα Ι της παρούσας, η σοβαρότητα της παράβασης επαφίεται στην κρίση των αρμοδίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων.
Β. Ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων, οι επιχειρήσεις κατατάσσονται σε πέντε (5) κατηγορίες και βαθμολογούνται με 1-60 μόρια σύμφωνα με τον πίνακα 2Α με τίτλο «ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ»:
ΠΙΝΑΚΑΣ 2Α: ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
1-10 ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ | 1-12 ΜΟΡΙΑ |
11-50 ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ | 13-24 ΜΟΡΙΑ |
51-150 ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ | 25-36 ΜΟΡΙΑ |
151-250 ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ | 37-48 ΜΟΡΙΑ |
251-ΠΑΝΩ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ | 49-60 ΜΟΡΙΑ |
Τα ακριβή μόρια υπολογίζονται με βάση τον πίνακα 2Β ως ακολούθως:
ΠΙΝΑΚΑΣ 2Β: ΜΟΡΙΑ ΜΕΤΑΒΟΛΗΣ ΑΡΙΘΜΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ (ΑΕ)
ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ: 1-10 | |
ΜΟΡΙΑ: 1-12 | |
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ | |
1,222 | |
ΑΤΟΜΑ | ΜΟΡΙΑ |
1 | 1 |
2 | 2,22 |
3 | 3,44 |
4 | 4,67 |
5 | 5,89 |
6 | 7,11 |
7 | 8,33 |
8 | 9,56 |
9 | 10,78 |
10 | 12,00 |
ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ: 11-50 | |||
ΜΟΡΙΑ: 13-24 | |||
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ | |||
0,282 | 0, 282 | ||
ΑΤΟΜΑ | ΜΟΡΙΑ | ΑΤΟΜΑ | ΜΟΡΙΑ |
11 | 13,00 | 31 | 18,64 |
12 | 13,28 | 32 | 18,92 |
13 | 13,56 | 33 | 19,21 |
14 | 13,85 | 34 | 19,49 |
15 | 14,13 | 35 | 19,77 |
16 | 14,41 | 36 | 20,05 |
17 | 14,69 | 37 | 20,33 |
18 | 14,97 | 38 | 20,62 |
19 | 15,26 | 39 | 20,90 |
20 | 15,54 | 40 | 21,18 |
21 | 15,82 | 41 | 21,46 |
22 | 16,10 | 42 | 21,74 |
23 | 16,38 | 43 | 22,03 |
24 | 16,67 | 44 | 22,31 |
25 | 16,95 | 45 | 22,59 |
26 | 17,23 | 46 | 22,87 |
27 | 17,51 | 47 | 23,15 |
28 | 17,79 | 48 | 23,44 |
29 | 18,08 | 49 | 23,72 |
30 | 18,36 | 50 | 24,00 |
ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ: 51-150 | |||||
ΜΟΡΙΑ: 25-36 | |||||
0,111 | 0,111 | 0,111 | |||
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ | ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ | ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ | |||
ΑΤΟΜΑ | ΜΟΡΙΑ | ΑΤΟΜΑ | ΜΟΡΙΑ | ΑΤΟΜΑ | ΜΟΡΙΑ |
51 | 25,00 | 85 | 28,78 | 119 | 32,56 |
52 | 25,11 | 86 | 28,89 | 120 | 32,67 |
53 | 25,22 | 87 | 29,00 | 121 | 32,78 |
54 | 25,33 | 88 | 29,11 | 122 | 32,89 |
55 | 25,44 | 89 | 29,22 | 123 | 33,00 |
56 | 25,56 | 90 | 29,33 | 124 | 33,11 |
57 | 25,67 | 91 | 29,44 | 125 | 33,22 |
58 | 25,78 | 92 | 29,56 | 126 | 33,33 |
59 | 25,89 | 93 | 29,67 | 127 | 33,44 |
60 | 26,00 | 94 | 29,78 | 128 | 33,56 |
61 | 26,11 | 95 | 29,89 | 129 | 33,67 |
62 | 26,22 | 96 | 30,00 | 130 | 33,78 |
63 | 26,33 | 97 | 30,11 | 131 | 33,89 |
64 | 26,44 | 98 | 30,22 | 132 | 34,00 |
65 | 26,56 | 99 | 30,33 | 133 | 34,11 |
66 | 26,67 | 100 | 30,44 | 134 | 34,22 |
67 | 26,78 | 101 | 30,56 | 135 | 34,33 |
68 | 26,89 | 102 | 30,67 | 136 | 34,44 |
69 | 27,00 | 103 | 30,78 | 137 | 34,56 |
70 | 27,11 | 104 | 30,89 | 138 | 34,67 |
71 | 27,22 | 105 | 31,00 | 139 | 34,78 |
72 | 27,33 | 106 | 31,11 | 140 | 34,89 |
73 | 27,44 | 107 | 31,22 | 141 | 35,00 |
74 | 27,56 | 108 | 31,33 | 142 | 35,11 |
75 | 27,67 | 109 | 31,44 | 143 | 35,22 |
76 | 27,78 | 110 | 31,56 | 144 | 35,33 |
77 | 27,89 | 111 | 31,67 | 145 | 35,44 |
78 | 28,00 | 112 | 31,78 | 146 | 35,56 |
79 | 28,11 | 113 | 31,89 | 147 | 35,67 |
80 | 28,22 | 114 | 32,00 | 148 | 35,78 |
81 | 28,33 | 115 | 32,11 | 149 | 35,89 |
82 | 28,44 | 116 | 32,22 | 150 | 36,00 |
83 | 28,56 | 117 | 32,33 | ||
84 | 28,67 | 118 | 32,44 |
ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ: 151-250 | |||||
ΜΟΡΙΑ: 37-48 | |||||
0,111 | 0,111 | 0,111 | |||
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ | ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ | ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ | |||
ΑΤΟΜΑ | ΜΟΡΙΑ | ΑΤΟΜΑ | ΜΟΡΙΑ | ΑΤΟΜΑ | ΜΟΡΙΑ |
151 | 37,000 | 185 | 40,778 | 219 | 44,556 |
152 | 37,111 | 186 | 40,889 | 220 | 44,667 |
153 | 37,222 | 187 | 41,000 | 221 | 44,778 |
154 | 37,333 | 188 | 41,111 | 222 | 44,889 |
155 | 37,444 | 189 | 41,222 | 223 | 45,000 |
156 | 37,556 | 190 | 41,333 | 224 | 45,111 |
157 | 37,667 | 191 | 41,444 | 225 | 45,222 |
158 | 37,778 | 192 | 41,556 | 226 | 45,333 |
159 | 37,889 | 193 | 41,667 | 227 | 45,444 |
160 | 38,000 | 194 | 41,778 | 228 | 45,556 |
161 | 38,111 | 195 | 41,889 | 229 | 45,667 |
162 | 38,222 | 196 | 42,000 | 230 | 45,778 |
163 | 38,333 | 197 | 42,111 | 231 | 45,889 |
164 | 38,444 | 198 | 42,222 | 232 | 46,000 |
165 | 38,556 | 199 | 42,333 | 233 | 46,111 |
166 | 38,667 | 200 | 42,444 | 234 | 46,222 |
167 | 38,778 | 201 | 42,556 | 235 | 46,333 |
168 | 38,889 | 202 | 42,667 | 236 | 46,444 |
169 | 39,000 | 203 | 42,778 | 237 | 46,556 |
170 | 39,111 | 204 | 42,889 | 238 | 46,667 |
171 | 39,222 | 205 | 43 | 239 | 46,778 |
172 | 39,333 | 206 | 43,111 | 240 | 46,889 |
173 | 39,444 | 207 | 43,222 | 241 | 47,000 |
174 | 39,556 | 208 | 43,333 | 242 | 47,111 |
175 | 39,667 | 209 | 43,444 | 243 | 47,222 |
176 | 39,778 | 210 | 43,556 | 244 | 47,333 |
177 | 39,889 | 211 | 43,667 | 245 | 47,444 |
178 | 40,000 | 212 | 43,778 | 246 | 47,556 |
179 | 40,111 | 213 | 43,889 | 247 | 47,667 |
180 | 40,222 | 214 | 44,000 | 248 | 47,778 |
181 | 40,333 | 215 | 44,111 | 249 | 47,889 |
182 | 40,444 | 216 | 44,222 | 250 | 48,000 |
183 | 40,556 | 217 | 44,333 | ||
184 | 40,667 | 218 | 44,444 |
ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ: 251 και άνω | |||||
ΜΟΡΙΑ: 49-60 | |||||
0,111 | 0,111 | 0,111 | |||
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ | ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ | ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ | |||
ΑΤΟΜΑ | ΜΟΡΙΑ | ΑΤΟΜΑ | ΜΟΡΙΑ | ΑΤΟΜΑ | ΜΟΡΙΑ |
251 | 49,000 | 285 | 52,778 | 319 | 56,556 |
252 | 49,111 | 286 | 52,889 | 320 | 56,667 |
253 | 49,222 | 287 | 53,000 | 321 | 56,778 |
254 | 49,333 | 288 | 53,111 | 322 | 56,889 |
255 | 49,444 | 289 | 53,222 | 323 | 57,000 |
256 | 49,556 | 290 | 53,333 | 324 | 57,111 |
257 | 49,667 | 291 | 53,444 | 325 | 57,222 |
258 | 49,778 | 292 | 53,556 | 326 | 57,333 |
259 | 49,889 | 293 | 53,667 | 327 | 57,444 |
260 | 50,000 | 294 | 53,778 | 328 | 57,556 |
261 | 50,111 | 295 | 53,889 | 329 | 57,667 |
262 | 50,222 | 296 | 54,000 | 330 | 57,778 |
263 | 50,333 | 297 | 54,111 | 331 | 57,889 |
264 | 50,444 | 298 | 54,222 | 332 | 58,000 |
265 | 50,556 | 299 | 54,333 | 333 | 58,111 |
266 | 50,667 | 300 | 54,444 | 334 | 58,222 |
267 | 50,778 | 301 | 54,556 | 335 | 58,333 |
268 | 50,889 | 302 | 54,667 | 336 | 58,444 |
269 | 51,000 | 303 | 54,778 | 337 | 58,556 |
270 | 51,111 | 304 | 54,889 | 338 | 58,667 |
271 | 51,222 | 305 | 55,000 | 339 | 58,778 |
272 | 51,333 | 306 | 55,111 | 340 | 58,889 |
273 | 51,444 | 307 | 55,222 | 341 | 59,000 |
274 | 51,556 | 308 | 55,333 | 342 | 59,111 |
275 | 51,667 | 309 | 55,444 | 343 | 59,222 |
276 | 51,778 | 310 | 55,556 | 344 | 59,333 |
277 | 51,889 | 311 | 55,667 | 345 | 59,444 |
278 | 52,000 | 312 | 55,778 | 346 | 59,556 |
279 | 52,111 | 313 | 55,889 | 347 | 59,667 |
280 | 52,222 | 314 | 56,000 | 348 | 59,778 |
281 | 52,333 | 315 | 56,111 | 349 | 59,889 |
282 | 52,444 | 316 | 56,222 | 350 | 60,000 |
283 | 52,556 | 317 | 56,333 | ||
284 | 52,667 | 318 | 56,444 |
Γ. Υπολογίζεται το σύνολο των μορίων αθροίζοντας τις μεταβλητές κριτήρια Σ και ΑΕ.
Όταν από το άθροισμα του συνόλου των μορίων των μεταβλητών κριτηρίων Σ και ΑΕ προκύπτει δεκαδικός αριθμός, αυτός στρογγυλοποιείται προς την πλησιέστερη μονάδα, ως εξής:
i) αν ο δεκαδικός αριθμός της επόμενης τάξης προς τα δεξιά είναι από 0,1 έως 0,49 (μικρότερο του 0,50), τότε ο αριθμός παραμένει ως έχει μέχρι το ψηφίο το οποίο στρογγυλοποιείται και τα υπόλοιπα ψηφία προς τα δεξιά τίθενται ίσα με μηδέν και
ii) αν ο δεκαδικός αριθμός της επόμενης τάξης προς τα δεξιά είναι 0,50 έως 0,99 (μεγαλύτερο ή ίσο του 0,50), το ψηφίο της τάξης το οποίο στρογγυλοποιείται αυξάνεται κατά μία μονάδα και τα υπόλοιπα ψηφία προς τα δεξιά τίθενται ίσα με μηδέν.
Το αρχικό εύρος του προστίμου διαμορφώνεται σύμφωνα με τις κλίμακες του ακόλουθου πίνακα 3:
ΠΙΝΑΚΑΣ 3: ΕΥΡΟΣ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ
ΚΛΙΜΑΚΕΣ Xi | ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ | ΟΡΙΑ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ | ΕΛΑΧΙΣΤΟ | ΜΕΓΙΣΤΟ |
1 | Πολύ μικρά | 2-20 | 300 € | 3.000 € |
2 | Μικρά | 21-40 | 3.001 € | 6.000 € |
3 | Μεσαία | 41-60 | 6.001 € | 15.000 € |
4 | Υψηλά | 61-80 | 15.001 € | 30.000 € |
5 | Πολύ υψηλά | 81-100 | 30.001 € | 50.000 € |
Σε περίπτωση τέλεσης παρόμοιων παραβάσεων για τις οποίες έχουν επιβληθεί δύο (2) τουλάχιστον διοικητικές κυρώσεις την τελευταία τετραετία ή/και έχει εκδοθεί μία (1) τουλάχιστον αμετάκλητη καταδικαστική απόφαση, τότε:
Εάν το αρχικό εύρος του προστίμου υπολογίζεται στην κλίμακα Xi, το τελικό εύρος, λόγω της υποτροπής, υπολογίζεται στην αμέσως επόμενη κλίμακα (Xi+1) ή ακόμα και στη (Xi+2) κατά την κρίση των αρμοδίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων. Σε περίπτωση παράβασης περί χρονικών ορίων, όταν ο θιγόμενος/-οι είναι εργαζόμενος/-οι με σχέση εργασίας μερικής απασχόλησης ή εκ περιτροπής εργασίας (ΧΟ), εάν το αρχικό εύρος του
προστίμου υπολογίζεται στην κλίμακα Xi, αναπροσαρμόζεται στην αμέσως επόμενη κλίμακα (Xi+1).
Σε περίπτωση σωρευτικής συνδρομής των μεταβλητών κριτηρίων Υ και ΧΟ εάν το αρχικό εύρος του προστίμου υπολογίζεται στην κλίμακα Xi αναπροσαρμόζεται στην επόμενη κλίμακα (Xi+2) ή ακόμα και στη (Xi+3) κατά την κρίση των αρμοδίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων.
Δ. Αφού υπολογιστεί το εύρος της κλίμακας Xi (1η, 2η, 3η, 4η ή 5η), χαρακτηρίζεται η μεταβλητή «Βαθμός Συνεργασίας» (ΒΣ), σύμφωνα με τον ακόλουθο πίνακα 4:
ΠΙΝΑΚΑΣ 4: ΒΑΘΜΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΚΛΙΜΑΚΕΣ | ΕΥΡΟΣ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ | ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ | ΜΕΤΡΙΟΣ | ΧΑΜΗΛΟΣ | |||
1η | 300-3.000 | 300 | 1.000 | 1.001 | 2.000 | 2.001 | 3.000 |
2η | 3.001-6.000 | 3.001 | 4.000 | 4.001 | 5.000 | 5.001 | 6.000 |
3η | 6.001-15.000 | 6.001 | 9.000 | 9.001 | 12.000 | 12.001 | 15.000 |
4η | 15.001-30.000 | 15.001 | 20.000 | 20.001 | 25.000 | 25.001 | 30.000 |
5η | 30.001-50.000 | 30.001 | 37.000 | 37.001 | 44.000 | 44.001 | 50.000 |
Ε. Υπολογίζεται στη συνέχεια, σύμφωνα με τον ανωτέρω πίνακα, το αρχικό ποσό του προστίμου (ΑΠ).
ΣΤ. Το βασικό ποσό του προστίμου (ΒΠ) υπολογίζεται με βάση τον ακόλουθο τύπο:
ΒΠ (ΒΑΣΙΚΟ ΠΟΣΟ) = ΑΠ (ΑΡΧΙΚΟ ΠΡΟΣΤΙΜΟ) *Θ (ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΒΑΡΥΤΗΤΑΣ ΘΙΓΟΜΕΝΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ)
Oι τιμές του υπο-κριτηρίου Θ παρουσιάζονται στον ακόλουθο πίνακα 5 «ΑΡΙΘΜΟΣ ΘΙΓΟΜΕΝΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ»:
ΠΙΝΑΚΑΣ 5: ΑΡΙΘΜΟΣ ΘΙΓΟΜΕΝΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΘΙΓΟΜΕΝΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ | ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΒΑΡΥΤΗΤΑΣ (Θ) |
1 | 0,5 |
2 | 0,75 |
3 | 1 |
Όταν διαπιστώνονται παραβάσεις που δεν προϋποθέτουν την ύπαρξη εργαζομένων, επιβάλλεται πρόστιμο το οποίο υπολογίζεται με συντελεστή βαρύτητας Θ=1.
3. ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΒΑΣΙΚΟΥ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ
Όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι, μπορεί να αναπροσαρμοσθεί το βασικό ποσό προστίμου προς τα πάνω.
Οι ειδικοί λόγοι ενδεικτικά περιλαμβάνουν: α) το είδος της επιχείρησης (κλάδος οικονομικής δραστηριότητας), καθώς και το μέγεθος της επιχείρησης προσδιοριζόμενο από συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία (π.χ. δημοσιευμένος ισολογισμός, κύκλος εργασιών, φορολογικά έντυπα, κ.τ.λ.) και β) τη μη καταβολή πάσης φύσεως αποδοχών.
Ειδικά στη δεύτερη περίπτωση, το ποσό του προστίμου μπορεί να υπερβεί είτε το ποσό του ΒΠ είτε το ποσό των οφειλόμενων αποδοχών. Επίσης, εξετάζεται η περίπτωση επιβολής προστίμου ανά εργαζόμενο ως αυτοτελής παράβαση.
Τα στοιχεία αναφορικά με την ανωτέρω περ. Α΄ υποβάλλονται κατόπιν σχετικού αιτήματος των Επιθεωρητών Εργασίας.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΜΕΘΟΔΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ
1. ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΥΠΟ-ΚΡΙΤΗΡΙΑ
Τα πρόστιμα επιβάλλονται με τη συνεκτίμηση τεσσάρων (4) βασικών μεταβλητών κριτηρίων και ενός (1) υπο-κριτηρίου. Τα βασικά κριτήρια είναι τα εξής:
i) Αριθμός εργαζομένων (ΑΕ).
ii) Σοβαρότητα των συνεπειών της παράβασης και έκτασης του κινδύνου (Σ).
iii) Κατηγορία επιχείρησης (Κ), με βάση το άρθρο 10 του ν. 3850/2010 (ΦΕΚ 84/τ.Α΄/2-6-2010) «Κύρωση του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων» και
iv) Υποτροπή της επιχείρησης (Υ). Ως υποτροπή νοείται: α) η επιβολή στην ίδια επιχείρηση δύο (2) τουλάχιστον διοικητικών κυρώσεων για παρόμοιες παραβάσεις μέσα σε μία τετραετία, η οποία ξεκινά να υπολογίζεται προς τα πίσω από την ημερομηνία διενέργειας του ελέγχου, ή β) η έκδοση μίας (1) τουλάχιστον αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης που αφορά την τέλεση αξιόποινης πράξης για παρόμοια παράβαση κατά την προηγούμενη τετραετία. Τυχόν αλλαγή του νομίμου εκπροσώπου της επιχείρησης δεν επηρεάζει την υποτροπή. Η υποτροπή προκύπτει και από το συνδυασμό των δύο παραπάνω περιπτώσεων, δηλαδή επιβολή μίας διοικητικής κύρωσης και έκδοση αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης.
Η έλλειψη συνδρομής της υπό στοιχείο iv μεταβλητής κριτηρίου δεν επηρεάζει την επιβολή του προστίμου όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις των λοιπών μεταβλητών κριτηρίων.
Το υπο-κριτήριο είναι ο Βαθμός Συνεργασίας (ΒΣ): Για το χαρακτηρισμό του βαθμού συνεργασίας συνεκτιμώνται ιδίως: α) η τυχόν επαναλαμβανόμενη μη συμμόρφωση σε υποδείξεις συστάσεις, β) ο βαθμός υπαιτιότητας (βαθμός ευθύνης) του εργοδότη και γ) η παρεμπόδιση του έργου του επιθεωρητή κατά την διενέργεια του ελέγχου, η μη χορήγηση στοιχείων κατά τη διάρκεια της έρευνας, κ.τ.λ.
Αρχικώς καθορίζεται ένα βασικό ποσό προστίμου (ΒΠ) το οποίο μπορεί να αναπροσαρμόζεται προς τα πάνω όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι.
Κάθε μια από τις τρεις (3) μεταβλητές κριτήρια (ΑΕ, Σ και Κ) λαμβάνει πέντε (5) διακριτές τιμές σύμφωνα με τους ακόλουθους πίνακες:
ΠΙΝΑΚΑΣ 1: ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ (ΑΕ)
ΑΕ = Δείκτης μεταβολής αριθμού εργαζομένων | |||
ΔΕΙΚΤΕΣ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ | ||
1 | 1 | έως | 5 |
3 | 6 | έως | 20 |
5 | 21 | έως | 50 |
7 | 51 | έως | 100 |
9 | 101 και πάνω |
ΠΙΝΑΚΑΣ 2: ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ ΤΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΕΚΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ (Σ)
Σ = Δείκτης σοβαρότητας των συνεπειών της παράβασης και έκτασης κινδύνου | |
ΔΕΙΚΤΕΣ | Σοβαρότητα των συνεπειών της παράβασης και της έκτασης κινδύνου |
1 | ΧΑΜΗΛΗ |
{ενδεικτικά αναφέρονται διατάξεις σχετικές με θέματα διαχείρισης Υγείας και Ασφάλειας της Εργασίας (ΥΑΕ), όπως ημερολόγιο μέτρων ασφαλείας, βιβλίο υποδείξεων Τεχνικού Ασφάλειας και Γιατρού Εργασίας, γραπτή εκτίμηση των υφιστάμενων κατά την εργασία κινδύνων, η εκ των προτέρων γνωστοποίηση οικοδομικού έργου, σχέδιο Ασφάλειας και Υγείας και φάκελος Ασφάλειας και Υγείας, ειδικό βιβλίο ατυχημάτων, τέλη κυκλοφορίας σε μηχάνημα έργου (ΜΕ), πινακίδες ΜΕ, στοιχεία ασφάλισης ΜΕ} | |
2 | ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ |
3 | ΥΨΗΛΗ |
4 | ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ |
9 | ΚΑΤΑΣΤΡΕΠΤΙΚΗ |
Όταν η παράβαση δεν αφορά θέματα διαχείρισης Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας (ΥΑΕ), το Σ λαμβάνει πάντα τιμές μεγαλύτερες της μονάδας (Σ>1):
Ενδεικτικός κατάλογος παραβάσεων που δεν αφορούν θέματα διαχείρισης ΥΑΕ (Σ>1)
α | Κίνδυνος πτώσης από ύψος από τη μη λήψη προληπτικών μέτρων ασφαλείας στις κατασκευές (ακατάλληλες σκαλωσιές, ανοίγματα δαπέδων, φρεάτια ανελκυστήρων χωρίς εξασφάλιση έναντι πτώσης, πέρατα πλακών χωρίς προστασία έναντι πτώσης) |
β | Έλλειψη ή μη λειτουργία διατάξεων ασφαλείας εξοπλισμού εργασίας |
γ | Ασφάλεια ηλεκτρικών εγκαταστάσεων (μη ύπαρξη αντιηλεκτροπληξιακού διακόπτη σε πίνακες, μη τήρηση των κανόνων ασφάλειας και προσέγγιση ιστού ανυψωτικών μηχανημάτων σε εναέρια ηλεκτροφόρα καλώδια Υψηλής, Μέσης και Χαμηλής Τάσης της ΔΕΗ ή προσέγγιση μεταλλικών αντικειμένων σε δίκτυα της ΔΕΗ) |
δ | Μη έκδοση πιστοποιητικού απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια (GAS FREE) σε ναυπηγικές εργασίες |
ε | Μη ύπαρξη πιστοποιητικού επανελέγχου και ειδικού βιβλίου συντήρησης και έλεγχων ανυψωτικών μηχανημάτων |
στ | Μη τήρηση μέτρων ασφαλείας κατά την εκσκαφή θεμελίων και τάφρων |
ΠΙΝΑΚΑΣ 3: ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 10 ΤΟΥ ν. 3850/2010 (Κ)
Κ = Δείκτης Κατηγορίας επιχείρησης Α, Β ή Γ με βάση το άρθρο 10 του ν. 3850/2010 | |
ΔΕΙΚΤΕΣ | ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ |
1 | Κατηγορία Γ |
2 | Κατηγορία Γ |
3 | Κατηγορία Β |
4 | Κατηγορία Β |
5 | Κατηγορία Α |
Για τις επιχειρήσεις που υπάγονται στην Α΄ κατηγορία, ο αριθμοδείκτης θα παίρνει πάντα τη μέγιστη τιμή 5.
Η επιλογή των αριθμοδεικτών 1, 2 (κατηγορία Γ) και 3, 4 (κατηγορία Β) επαφίεται στην κρίση των αρμοδίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων λαμβάνοντας υπόψη τη συνολική εικόνα της επιχείρησης σχετικά με την ασφάλεια και την υγεία.
2. ΒΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΟΜΕΝΟΥ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ
Η εκτίμηση προστίμου είναι το γινόμενο των ακόλουθων τριών (3) μεταβλητών κριτηρίων: ΕΠ=ΑΕ*Σ*Κ (μαθηματικός τύπος)
Γινόμενο ΕΠ: ανάλογα με την υποτροπή της επιχείρησης (Υ) το ποσό του προστίμου καθορίζεται, κατά την κρίση των αρμοδίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων, στις αμέσως επόμενες κλίμακες (Χi+1) ή (Χi+2) του τελευταίου πίνακα υπολογισμού, λαμβάνοντας υπόψη το Βαθμό Συνεργασίας (ΒΣ).
Βήμα 1: Μαθηματικός τύπος υπολογισμού εύρους εκτιμώμενου προστίμου (πέντε βαθμίδες)
ΕΠ= | ΑΕ* | Σ* | Κ |
1 | 1 | 1 | |
3 | 2 | 2 | |
5 | 3 | 3 | |
7 | 4 | 4 | |
9 | 9 | 5 |
Η μέγιστη τιμή του γινομένου ΑΕ*Σ*Κ πάνω από το οποίο το πρόστιμο θα κυμαίνεται στο μέγιστο εύρος (30.200 έως 50.000 €) θα είναι το 136.
Βήμα 2: Κλίμακες προσδιορισμού του ύψους των προστίμων (έξι κλίμακες)
Κλίμακες Xi | ΟΡΙΑ ΓΙΝΟΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ (ΕΠ) | ΕΥΡΟΣ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ | ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ | |
ΕΛΑΧΙΣΤΟ | ΜΕΓΙΣΤΟ | |||
1η κλίμακα | Έως και 11 | 300,00 € | 2.500,00 € | Πολύ μικρό |
2η κλίμακα | Από 12 έως και 22 | 2.501,00 € | 5.000,00 € | Μικρό |
3η κλίμακα | Από 23 έως και 45 | 5.001,00 € | 10.400,00 € | Μεσαίο |
4η κλίμακα | Από 46 έως και 90 | 10.401,00 € | 20.300,00 € | Σημαντικό |
5η κλίμακα | Από 91 έως και 135 | 20.301,00 € | 30.200,00 € | Υψηλό |
6η κλίμακα | Από 136 και άνω | 30.201,00 € | 50.000,00 € | Πολύ υψηλό |
Βήμα 3
Εάν το αρχικό εύρος του προστίμου υπολογίζεται στην κλίμακα Xi, το τελικό εύρος, λόγω της υποτροπής, υπολογίζεται στην αμέσως επόμενη κλίμακα (Xi+1) ή ακόμα και στη (Xi+2) κατά την κρίση των αρμόδιων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οργάνων.
Βήμα 4
Μετά τον υπολογισμό του αρχικού εύρους αναφοράς και για τον ακριβή προσδιορισμό του βασικού ποσού του προστίμου (ΒΠ), λαμβάνεται υπ΄ όψιν ο Βαθμός Συνεργασίας (ΒΣ), χωρίς γραμμική παρεμβολή ανάμεσα στην αρχική και τελική τιμή της εκάστοτε κλίμακας (Xi).
3. ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΒΑΣΙΚΟΥ ΠΟΣΟΥ
Όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι, μπορεί να αναπροσαρμοσθεί το βασικό ποσό προστίμου προς τα πάνω:
α. Οι ειδικοί λόγοι ενδεικτικά περιλαμβάνουν το μέγεθος της επιχείρησης προσδιοριζόμενο από συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία (π.χ. δημοσιευμένος ισολογισμός, κύκλος εργασιών, φορολογικά έντυπα, κ.τ.λ.).
β. Στην περίπτωση των τεχνικών έργων, το εισηγούμενο πρόστιμο μπορεί να αναπροσαρμόζεται προς τα πάνω για τους εργοδότες που βρίσκονται στην αρχή της κατασκευαστικής αλυσίδας εάν κριθεί ότι υπάρχει συνυπαιτιότητα όλων των εμπλεκόμενων μερών για την ίδια παράβαση και ότι ο κύριος ή ο ανάδοχος του έργου φέρουν μεγαλύτερη ευθύνη από τον τελικό εργολάβο.
Τα στοιχεία αναφορικά με την ανωτέρω περ. α΄ υποβάλλονται κατόπιν σχετικού αιτήματος των Επιθεωρητών Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία.
Άρθρο 2
Αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας τα παραρτήματα Ι και II που αφορούν το Κεφάλαιο Α΄ του άρθρου 1 και το παράρτημα III που αφορά το Κεφάλαιο Β΄ του άρθρου 1.
Άρθρο 3
Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της.
Από την δημοσίευση της απόφασης αυτής παύει να ισχύει η 2063/Δ1632/2011 (ΦΕΚ 266 Β΄) απόφαση της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 27 Ιουνίου 2019
Η Υπουργός
ΕΥΤΥΧΙΑ ΑΧΤΣΙΟΓΛΟΥ
https://www.taxheaven.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου