Μεγάλες ανατροπές φέρνουν οι "δέκα εντολές" του ΟΟΣΑ
Πρώτη καταχώρηση: 06/11/2016 - 07:41
Τελευταία δημοσίευση: 08:25Οικονομία
Δέκα παρεμβάσεις στην αγορά με τετραπλό στόχο αναδεικνύονται από τις νέες συστάσεις που κάνει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης προς την κυβέρνηση και συνιστούν ένα νέο κύμα μεταρρυθμίσεων.
Αυτές τις αποκαλύπτει το «Εθνος της Κυριακής» και αποσκοπούν στην αποψίλωση των ολιγοπωλίων που κρατούν ψηλά τις τιμές ανοίγοντας τον ανταγωνισμό στο χονδρεμπόριο νωπών τροφίμων και υγρών καυσίμων, στο χαμηλότερο κόστος φαρμάκων, στη διασφάλιση καταναλωτικών δικαιωμάτων καθώς και στην προσέλκυση επενδύσεων καταργώντας διοικητικά εμπόδια.
Η γνωστή και ως «Εργαλειοθήκη Νο3» του ΟΟΣΑ βρίσκεται στο Μέγαρο Μαξίμου και στο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης με ρητή εντολή στα συναρμόδια υπουργεία για νομοθέτηση της πλειονότητας των συστάσεων.
Η έκθεση, εκτός απροόπτου, αναμένεται να παρουσιαστεί επίσημα αύριο Δευτέρα 7 Νοεμβρίου, σε ειδική εκδήλωση στην αίθουσα συνεδρίων της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας από τον Ιάπωνα αναπληρωτή γενικό γραμματέα του διεθνούς οργανισμού Rintaro Tamaki.
Η έκθεση περιλαμβάνει την ανάλυση πέντε τομέων που κάλυψε το έργο του ΟΟΣΑ (ηλεκτρονικό εμπόριο, κατασκευές, μεταποίηση χημικών και φαρμακευτικών προϊόντων, μέσα μαζικής ενημέρωσης και χονδρεμπόριο) και τις σχετικές συστάσεις του Οργανισμού για τη βελτίωση του ανταγωνισμού σε αυτούς.
Όπως αναφέρουν πηγές στο «Εθνος της Κυριακής», το 10% των συστάσεων αφορά σε απαρχαιωμένες διατάξεις που δεν ισχύουν πια και προκαλούν νομική αβεβαιότητα. Αυτές πλέον καταργούνται, ενισχύοντας την ασφάλεια δικαίου και διευκολύνοντας την απόδοση δικαιοσύνης. Επίσης, η κυβέρνηση έχει υιοθετήσει περίπου το ένα τρίτο των νέων συστάσεων του ΟΟΣΑ.
Οι 10 συστάσεις του Οργανισμού που φέρνουν τα πάνω κάτω στην αγορά και θα προωθηθούν στο πλαίσιο και της συμφωνίας με τους θεσμούς είναι:
1. Ιδιωτικές οργανωμένες αγορές χονδρεμπόριου κρέατος, λαχανικών, φρούτων και αλιευμάτων. Μέχρι σήμερα επιτρέπεται η ύπαρξη μόνο μίας κεντρικής αγοράς (κρέατος, φρούτων, λαχανικών και αλιευμάτων) σε Αθήνα (Ρέντη) και Θεσσαλονίκη και η ίδρυση νέων προβλέπεται μόνο με υπουργικές αποφάσεις, σύμφωνα με τις διαπιστώσεις του ΟΟΣΑ.
Προτείνει αλλαγή και η κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες, υιοθετεί τη σύσταση. Έτσι, διευρύνονται οι δυνατότητες δημιουργίας ιδιωτικών χονδρεμπορικών αγορών χωρίς να επηρεάζονται οι υπάρχουσες και ο δημόσιος χαρακτήρας τους.
2. Διαφάνεια στις συμβάσεις προμήθειας υγρών καυσίμων.
3. Νέοι «παίκτες» στην αγορά υγρών καυσίμων.
4. Φθηνότερα φάρμακα. Ως γνωστόν ισχύει ο λεγόμενος «κόφτης» του 15% ο οποίος αφορά στην ανώτατη μείωση που μπορεί να λάβει η τιμή των γενόσημων φαρμάκων κατά την προηγούμενη ανατιμολόγηση. Ο «κόφτης» διατηρείται, σύμφωνα με την υπόδειξη του ΟΟΣΑ, υπό την προϋπόθεση ότι θα εφαρμόζεται στις περιπτώσεις όπου η προκύπτουσα τιμή του γενοσήμου θα είναι μικρότερη από εκείνη του αντίστοιχου off-patent φαρμάκου.
5. Δωρεάν εγγύηση στα προϊόντα. Σήμερα οι καταναλωτές σε κάθε αγορά τους έχουν διετή εγγύηση εκ του νόμου (νόμιμη εγγύηση). Δεν ήταν σαφές όμως από τη νομοθεσία αν οι έμποροι υποχρεούνται να προσφέρουν και πρόσθετη (εμπορική εγγύηση). Ο ΟΟΣΑ προτείνει αλλαγή των διατάξεων. Σύμφωνα με τη σύστασή του, αποσαφηνίζεται ότι όλα τα αγαθά καλύπτονται από δωρεάν διετή εγγύηση που υποχρεούνται να προσφέρει κάθε έμπορος. Ταυτόχρονα όμως οι έμποροι δεν είναι υποχρεωμένοι να προσφέρουν περεταίρω εγγύηση. Σε κάθε περίπτωση, θα διασφαλιστεί η πλήρης ενημέρωση του καταναλωτή σχετικά με την ύπαρξη ή όχι εμπορικής εγγύησης.
6. Ενίσχυση καταναλωτικών δικαιωμάτων. Η έννοια του καταναλωτή αποσαφηνίζεται με τις προτεινόμενες αλλαγές προσαρμοζόμενη στις σύγχρονες ανάγκες.
7. Ανάπτυξη ηλεκτρονικού εμπορίου. Καθιερώνονται διατάξεις που διέπουν τις συναλλαγές καταναλωτών-ηλεκτρονικών καταστημάτων. Ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου πέρυσι ξεπέρασε τα 4,5 δισ. ευρώ και βαίνει διαρκώς αυξανόμενος.
8. Απλούστευση αδειοδότησης καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Τη σχετική νομοθετική αλλαγή έχει ήδη προετοιμάσει το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης.
9. Είσοδος επενδυτών σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Διευκολύνεται η ανάπτυξη συνεργασιών και η αύξηση του μεγέθους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
10. Νέο πλαίσιο για τις εμπορικές εκθέσεις.
Διαβάστε επίσης
Τέλη Κυκλοφορίας 2017: Η τρόικα «μπλοκάρει» τις μειώσεις και απαιτεί κατάργηση των Μηδενικών Τελών
«Φρένο» στην ασυδοσία των εισπρακτικών
Έρχονται αυστηρότερα πρόστιμα σε όσες επιχειρήσεις δεν κόβουν αποδείξεις
ΟΙ ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΤΑ ΠΑΝΤΑ
Μεγάλες ανατροπές στην αγορά με τις «10 εντολές» του ΟΟΣΑ
Το 10% των συστάσεων του ΟΟΣΑ προς την ελληνική κυβέρνηση αφορά σε απαρχαιωμένες διατάξεις που δεν ισχύουν πλέον και προκαλούν νομική αβεβαιότητα, δήλωσαν κυβερνητικά στελέχη στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων. Οι διατάξεις αυτές πλέον καταργούνται, όπως σημείωσαν, ενισχύοντας την ασφάλεια δικαίου και διευκολύνοντας την απόδοση δικαιοσύνης, ενώ όπως υπογράμμισαν τα ίδια στελέχη, ήδη η κυβέρνηση έχει υιοθετήσει περίπου το ένα τρίτο των νέων συστάσεων του ΟΟΣΑ.
Η έκθεση περιλαμβάνει την ανάλυση των πέντε τομέων που κάλυψε το έργο (ηλεκτρονικό εμπόριο, κατασκευές, μεταποίηση χημικών και φαρμακευτικών προϊόντων, μέσα μαζικής ενημέρωσης και χονδρεμπόριο) και τις σχετικές συστάσεις του οργανισμού για τη βελτίωση του ανταγωνισμού σε αυτούς.
Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) ολοκλήρωσε και θα παραδώσει στην ελληνική κυβέρνηση τη Δευτέρα, σε ειδική τελετή, την έκθεση του έργου «Εντοπισμός και Άρση Κανονιστικών Εμποδίων στον Ανταγωνισμό στην Ελληνική Οικονομία».
Σύμφωνα με πληροφορίες, η προσαρμογή αφορά στα εξής παρακάτω:
Πέντε μέτρα υπέρ του καταναλωτή
-Μέχρι σήμερα σε κάθε αγορά τους οι καταναλωτές έχουν διετή εγγύηση εκ του νόμου (νόμιμη εγγύηση). Δεν ήταν σαφές αν οι έμποροι υποχρεούνταν να προσφέρουν και πρόσθετη εγγύηση (εμπορική εγγύηση). Υπήρχε σύγχυση αυτών των δύο εννοιών και ο καταναλωτής συχνά κατέληγε να πληρώνει και για τις δύο εγγυήσεις.
Αυτό πλέον καταργείται. Αποσαφηνίζεται ότι όλα τα αγαθά καλύπτονται από δωρεάν διετή εγγύηση που υποχρεούται να προσφέρει κάθε έμπορος. Ταυτόχρονα, όμως, οι έμποροι δεν είναι υποχρεωμένοι να προσφέρουν περαιτέρω εγγύηση, διευκολύνοντας και τη δική τους θέση, καθώς σε πολλές περιπτώσεις έμποροι καλούνταν να προσφέρουν εγγύηση για αγαθά που ο κατασκευαστής τους δεν προσέφερε εγγύηση. Σε κάθε περίπτωση, θα διασφαλιστεί η πλήρης ενημέρωση του καταναλωτή σχετικά με την ύπαρξη ή όχι εμπορικής εγγύησης.
-Oι προηγούμενες κυβερνήσεις ενσωμάτωναν κοινοτικές οδηγίες στο εθνικό δίκαιο, υιοθετούσαν διαφορετικούς ορισμούς, με αποτέλεσμα σήμερα να υπάρχουν επικαλύψεις και αντιφάσεις. Αυτό συχνά οδηγούσε σε συγκρούσεις μεταξύ παραγωγών, καταναλωτών και εμπόρων, που κατέληγαν στα δικαστήρια. Η έννοια του καταναλωτή αποσαφηνίζεται, προσαρμοζόμενη στις σύγχρονες ανάγκες. Διευκολύνεται έτσι η αποσυμφόρηση της Δικαιοσύνης και περιορίζονται οι εστίες έντασης στην αγορά.
-Ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου στο εμπόριο βοηθά ιδιαίτερα στην περαιτέρω ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο τζίρος του οποίου πέρσι ξεπέρασε τα 4,5 δισ. ευρώ και βαίνει διαρκώς αυξανόμενος.
-Μέχρι σήμερα επιτρέπεται η ύπαρξη μόνο μίας κεντρικής αγοράς (κρέατος, φρούτων, λαχανικών και αλιευμάτων) σε Αθήνα και Θεσ/νικη και κεντρικές αγορές ιδρύονταν μόνο με υπουργικές αποφάσεις.
Πλέον διευρύνονται οι δυνατότητες δημιουργίας ιδιωτικών χονδρεμπορικών αγορών, χωρίς να επηρεάζονται οι υπάρχουσες αγορές και ο δημόσιος χαρακτήρας τους. Παράλληλα ρυθμίζεται το πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας των ιδιωτικών αγορών, ώστε να προστατεύεται αποτελεσματικά το δημόσιο συμφέρον (ασφάλεια τροφίμων, χωροταξία, υγιής ανταγωνισμός επαρκής τροφοδοσία της αγοράς). Διευκολύνεται, έτσι, η είσοδος νέων προμηθευτών και άρα ενισχύεται ο ανταγωνισμός, με θετικές συνέπειες για την οργάνωση του χονδρικού εμπορίου και για τους καταναλωτές, τόσο ως προς την ποιότητα όσο και ως προς τις τιμές.
-Μέχρι σήμερα ισχύει ο λεγόμενος «κόφτης» του 15%, ο οποίος αφορά στην ανώτατη μείωση που μπορεί να λάβει η τιμή των γενοσήμων φαρμάκων κατά την προηγούμενη ανατιμολόγηση.
Ο «κόφτης» διατηρείται, υπό την προϋπόθεση ότι θα εφαρμόζεται στις περιπτώσεις όπου η προκύπτουσα τιμή του γενοσήμου θα είναι μικρότερη από εκείνη του αντίστοιχου off-patent φαρμάκου. Αποτρέπεται, έτσι, ένα ανεξέλεγκτο ντάμπινγκ τιμών στα γενόσημα, στηρίζοντας την εγχώρια παραγωγή.
Πέντε μέτρα υπέρ παραγωγών / επενδυτών
-Μέχρι σήμερα επιτρέπεται τα πρατήρια βενζίνης να συνάπτουν αποκλειστικές συμφωνίες με χονδρεμπόρους με μέγιστη διάρκεια τα 5 έτη, πλην όμως υπήρχε η δυνατότητα παρατάσεων εφόσον το ακίνητο ανήκε στον χονδρέμπορο. Ως αποτέλεσμα πολλοί πρατηριούχοι βρίσκονταν «δεμένοι» με συμβάσεις για τουλάχιστον 20 χρόνια. Πλέον αποσυνδέεται η διάρκεια της αποκλειστικής συμφωνίας με το καθεστώς ιδιοκτησίας του ακινήτου, απελευθερώνοντας τους πρατηριούχους και αναχαιτίζοντας την τάση καθετοποίησης της αγοράς.
Παράλληλα, καθίσταται υποχρεωτική η εγκατάσταση συστημάτων διασφάλισης ποσοτικής και ποιοτικής ακεραιότητας καυσίμων σε όλη την αλυσίδα διακίνησης, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην πάταξη του λαθρεμπορίου.
-Απελευθερώνεται περαιτέρω η αγορά χονδρεμπορίου στα καύσιμα. Μειώνεται το απαιτούμενο αρχικό κεφάλαιο (100.000 από 300.000 ευρώ για την εισαγωγική βαθμίδα) και το ελάχιστο όριο για το μέγεθος δεξαμενών (1.500 από 4.500 κυβ.μ για την εισαγωγική βαθμίδα). Ενθαρρύνεται, έτσι, η είσοδος νέων εταιρειών, πλήττοντας τα ολιγοπώλια στον κλάδο.
Επιπλέον, εξορθολογίζεται και ο ανταγωνισμός μεταξύ των ομίλων στο χονδρεμπόριο: Η χούντα είχε καθιερώσει τις άδειες εμπορίας πετρελαιοειδών κατηγορίας ΣΤ' για τις νησιωτικές περιοχές. Τη δεκαετία του '90 τούς δόθηκε το δικαίωμα να δραστηριοποιούνται στην υπόλοιπη χώρα με τα δικαιώματα της κατηγορίας Α' (σε όλη τη χώρα), αλλά χωρίς τις υποχρεώσεις (ελάχιστο κεφάλαιο, δεξαμενές κ.λπ). Το προνομιακό καθεστώς αυτό, που αφορά μόλις 4 ομίλους, καταργείται και παράλληλα αυξάνεται ο ελάχιστος αποθηκευτικός χώρος για τις ΣΤ' στα 1.000 κυβ. μ.
-Μέχρι σήμερα για τη λειτουργία καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος απαιτείται προέγκριση σχετικά με την τήρηση όρων ασφαλούς λειτουργίας. Εξαίρεση αποτελούσαν μόνο οι Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες. Πλέον επιτρέπεται και σε άλλες εταιρικές μορφές (ΟΕ, ΕΕ, ΕΠΕ) να λειτουργούν καταστήματα χωρίς προέγκριση.
-Μέχρι σήμερα δεν είναι εφικτή η μετατροπή μιας ΟΕ σε ΕΕ. Πλέον επιτρέπεται η μετατροπή, με αποτέλεσμα να διευκολύνονται οι επενδυτές να περιλάβουν στο εταιρικό σχήμα νέους ενδιαφερόμενους. Διευκολύνεται, έτσι, η ανάπτυξη συνεργασιών και η αύξηση του μεγέθους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
-Εκσυγχρονίζεται το θεσμικό πλαίσιο για τις εμπορικές εκθέσεις, ώστε ο θεσμός να δώσει μεγαλύτερη ώθηση στις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (B2B) και να ενισχυθεί ο χαρακτήρας του ως εργαλείο τοπικής ανάπτυξης, προώθησης της ντόπιας παραγωγής και της εξωστρέφειας.
ΑΠΕ
ΟΟΣΑ: Όφελος 414 εκατ. με την άρση 356 φραγμών στη λειτουργία του ανταγωνισμού
Κυριακή, 06 Νοεμβρίου 2016 10:08
UPD:10:08
Όφελος περίπου 414 εκατ. ευρώ θα μπορούσε να έχει η οικονομία αν αρθούν 356 ρυθμιστικοί φραγμοί στη λειτουργία του ανταγωνισμού στο χονδρεμπόριο, τις κατασκευές, τη μεταποίηση, τα ΜΜΕ, το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα φάρμακα, διαπιστώνει η έκθεση του ΟΟΣΑ με τίτλο «Αξιολόγηση των Συνθηκών Ανταγωνισμού στην Ελλάδα».
Η προώθηση του ανταγωνισμού θα βοηθήσει τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα, λέει ο ΟΟΣΑ, με βάση την έκθεση για τη λειτουργία του ανταγωνισμού στη χώρα μας «η οποία εντοπίζει 356 ρυθμιστικούς φραγμούς, μεταξύ άλλων όσων έχει ήδη αρχίσει να καταργεί η κυβέρνηση» όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση.
Η άρση πολλών από τους κανονισμούς που περιορίζουν τον επιχειρηματικό ανταγωνισμό στην Ελλάδα θα μπορούσε να αποφέρει οφέλη τόσο για τους καταναλωτές, μέσω της πτώσης των τιμών, όσο και για τις επιχειρήσεις, μέσω της αύξησης των κερδών, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ.
«Η βελτίωση του ανταγωνισμού είναι ζωτικής σημασίας για την ευημερία στην Ελλάδα», επισημαίνει ο Γενικός Γραμματέας του ΟΟΣΑ Άνχελ Γκουρία, στην εισαγωγή της έκθεσης.
Οι συστάσεις του ΟΟΣΑ περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τις εξής:
- Χονδρεμπόριο
Κατάργηση των φραγμών εισόδου στην αγορά, όπως όσων περιλαμβάνονται στις αυστηρές προϋποθέσεις αδειοδότησης για το χονδρεμπόριο καυσίμων. Ενθάρρυνση μεγαλύτερου ανταγωνισμού μεταξύ των χονδρεμπόρων μέσω της αναθεώρησης των κανονισμών για τις αποκλειστικές συμβάσεις μεταξύ χονδρεμπόρων και λιανοπωλητών καυσίμων, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η διάρκειά τους δεν μπορεί να παραταθεί πέρα από την νόμιμα προβλεπόμενη στους όρους της σύμβασης.
- Κατασκευές
Οι υποψήφιοι ανάδοχοι θα πρέπει να μπορούν να υποβάλλουν προσφορές ανεξάρτητα από την κατάταξή τους στα μητρώα, υπό τον όρο ότι πληρούν τα κριτήρια που ορίζονται στην πρόσκληση υποβολής προσφορών.
- Ηλεκτρονικό εμπόριο
Η απλούστευση, ο εξορθολογισμός και η κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών θα άρουν την ανασφάλεια δικαίου και θα καταργήσουν το κόστος συμμόρφωσης, θα διασφαλίσουν καλύτερη εξυπηρέτηση από τους παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικού εμπορίου, οι οποίοι βασίζονται σε αυτοματοποιημένες και τυποποιημένες διαδικασίες, θα εξισώσουν τους όρους ανταγωνισμού με τους μη εγχώριους παρόχους και θα τονώσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές. Με αυτό τον τρόπο, θα καταργηθούν τα εμπόδια στην ανάπτυξη του κλάδου.
- Μέσα μαζικής ενημέρωσης
Οι κανονισμοί που διέπουν τους ραδιοφωνικούς σταθμούς θα πρέπει να αποσαφηνιστούν και να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία στους κανόνες για τα τέλη αδειοδότησης, την εταιρική δομή και την πολλαπλή ιδιοκτησία διαφορετικών μέσων που διέπουν τη συνδρομητική τηλεόραση. Θα πρέπει να αναθεωρηθεί ο ορισμός των ανεξάρτητων παραγωγών οπτικοακουστικών μέσων σύμφωνα με τη σχετική Οδηγία της ΕΕ.
- Φάρμακα
Οι κανόνες θα πρέπει να αναθεωρηθούν ώστε να διασφαλιστεί ότι τα γενόσημα φάρμακα θα είναι ακόμη φθηνότερα από ό,τι σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες. Κάτι τέτοιο θα διευρύνει τα περιθώρια ανταγωνισμού και θα επιτρέψει τη μεγαλύτερη διείσδυση των γενόσημων φαρμάκων στην αγορά.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, τις οποίες επικαλείται το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, το 10% των συστάσεων του ΟΟΣΑπρος την ελληνική κυβέρνηση αφορά σε απαρχαιωμένες διατάξεις που δεν ισχύουν πλέον και οι οποίες πλέον καταργούνται, ενισχύοντας την ασφάλεια δικαίου και διευκολύνοντας την απόδοση δικαιοσύνης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου