ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Πλήγμα η υπερφορολόγηση
Ανασταλτικός παράφοντας για τον ελληνικό τουρισμό, σύμφωνα με το Ινστιτούτο ΣΕΤΕ παραμένει η εξαιρετικά υψηλή φορολογική επιβάρυνση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, καθώς εκτιμάται ότι επιβαρύνει υπέρμετρα την ανταγωνιστικότητα και τα κίνητρα για επιχειρείν καθώς και το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων, ενώ ταυτόχρονα οδηγεί σε όξυνση της εποχικότητας.
Σύμφωνα με μία μελέτη του Ινστιτούτου ΣΕΤΕ που χρησιμοποιεί το παράδειγμα λειτουργίας ενός ξενοδοχείου 4 αστέρων και εστιάζει αποκλειστικά στις επιπτώσεις των διαφορετικών φορολογικών συντελεστών στην Ελλάδα και σε ανταγωνιστικούς προορισμούς (Κύπρος, Τουρκία, Ισπανία, Ιταλία, Κροατία), η υπερφορολόγηση οδηγεί κατ' αρχήν σε επιχειρήσεις που λειτουργούν για να εισφέρουν στο κράτος και όχι να αμείβουν τους εργαζόμενους και τους επιχειρηματίες, με επακόλουθο πολύ μειωμένα κίνητρα για επιχειρείν και εργασία, καθώ μόνο στην Ελλάδα το άθροισμα καθαρών αμοιβών εργαζομένων και κερδών είναι σχεδόν ισόποσο με το άθροισμα φόρων και εισφορών (37,6 έναντι 33,4 ευρώ).
Αντίθετα στην Ισπανία (46,8 / 24,3 ευρώ), στην Τουρκία (47,6 / 23,5 ευρώ) και στην Κύπρο (55,0 /16,1 ευρώ) οι επιχειρήσεις λειτουργούν κυρίως για τους επιχειρηματίες και τους εργαζόμενους και όχι για τα κρατικά / ασφαλιστικά έσοδα. Σε μικρότερο βαθμό τοίδιο ισχύει και για Ιταλία (42,3 / 28,8 ευρώ) και Κροατία (43,0 / 28,1 ευρώ).
Ακόμη, προκαλεί μειωμένη ανταγωνιστικότητα καθώς προκειμένου οι εργαζόμενοι στα ελληνικά ξενοδοχεία να έχουν τις ίδιες αμοιβές με τους συναδέλφους τους στα κυπριακά και το λειτουργικό κέρδος στα ξενοδοχεία στην Ελλάδα να είναι το ίδιο με της Κύπρου, η τιμή δωματίου για τον πελάτη πρέπει να είναι 34% υψηλότερη. Ακόμη, έχει ως αποτέλεσμα μειωμένες ή καθόλου επενδύσεις καθώς τα λειτουργικά κέρδη δεν επαρκούν για την αποπληρωμή των τοκοχρεωλυτικών δόσεων των δανείων.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΙΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΕΝΕΣ ΘΕΣΕΙΣ
Σε επίπεδα-ρεκόρ οι πτήσεις το 2017
Tου Δημήτρη Μαλλά
dmallas@pegasus.gr
dmallas@pegasus.gr
Εντυπωσιακή αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα δείχνουν να αναμένουν οι διεθνείς αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες σπεύδουν να ενισχύσουν τις πτήσεις τους προς τα αεροδρόμια της χώρας μας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αρχής Συντονισμού Πτήσεων (ΕΑΣΠ) που αφορούν τις προγραμματισμένες πτήσεις κατά τη θερινή περίοδο του 2017 και χωρίς αυτά να περιλαμβάνουν τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, υπάρχει αύξηση σε σχέση με τη θερινή περίοδο του 2016 της τάξεως του 19% όσον αφορά τον αριθμό των προγραμματισμένων θέσεων. Μάλιστα, όπως επισημαίνεται και στο 2ο τεύχος της περιοδικής σειράς μελετών του Ινστιτούτου ΣΕΤΕ: «Ελληνικός Τουρισμός - Εξελίξεις & Προοπτικές» όπου δημοσιεύονται τα στοιχεία του ΕΑΣΠ, πρόκειται για τον αρχικό προγραμματισμό (Νοέμβριος 2016) που υπόκειται σε αναθεώρηση έως τέλη Ιανουαρίου 2017 οπότε και θα εκδοθεί ο τελικός προγραμματισμός για τη θερινή περίοδο 2017, η οποία αφορά το χρονικό διάστημα από την τελευταία Κυριακή του Μαρτίου έως την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΑΣΠ, οι προγραμματισμένες θέσεις για την θερινή σεζόν ανέρχονται για φέτος στα 22,451 εκατ., αριθμός αυξημένος κατά περίπου 3,6 εκατ. σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016. Οι 15 μεγαλύτερες αγορές μας καλύπτουν περισσότερο από το 90% των προγραμματισμένων θέσεων με τις 5 πρώτες (Γερμανία, Βρετανία, Ιταλία, Ρωσία και Γαλλία) να καλύπτουν σχεδόν το 60%. Μάλιστα οι δυο πλέον παραδοσιακές αγορές μας (Γερμανία και Βρετανία) εκτός από το ότι κατέχουν τις δυο πρώτες θέσεις προγραμματίζουν, η κάθε μια, υπερδιπλάσιο αριθμό θέσεων από τις επόμενες χώρες.
Είναι αξιοσημείωτο ακόμη ότι μεγάλη αύξηση (πάνω από 1,9 εκατ. θέσεις) παρατηρείται στις γερμανόφωνες αγορές. Η Γερμανία είναι στο +46% με αύξηση κατά 1,4 εκατ. θέσεις στα 4,4 εκατ., ενώ το ποσοστό της Αυστρίας φθάνει στο 84% ή συν 403 χιλιάδες θέσεις, αγγίζοντας τις 885 χιλιάδες θέσεις. Η αύξηση των προγραμματισμένων θέσεων από την Ελβετία ανέρχεται στο 26% ή 127 χιλιάδες θέσεις με αποτέλεσμα να φθάνουν συνολικά στις 609 χιλιάδες.
Μεγάλες αυξήσεις παρατηρούνται επίσης σε χώρες όπως είναι η Γαλλία με 48% αύξηση ή συν 412 χιλιάδες στα 1,3 εκατ. προγραμματισμένες θέσεις, αλλά και από μικρότερες αγορές όπως είναι η Δανία (+29% ή +155 χιλιάδες θέσεις στις 684 χιλιάδες θέσεις) και η Τσεχία (+28% ή + 145 χιλιάδες θέσεις στις 664 χιλιάδες θέσεις).
Μείωση παρατηρείται μόνο στην Ιταλία (οριακή -3% ή -73 χιλιάδες) και στην Νορβηγία (-8% / -39 χιλ στις 451 χιλ).
Αναφορικά με τους προορισμούς, αξιοσημείωτα είναι το +55% στην Μύκονο (+263 χιλ. στις 743 χιλ. σύνολο), +36% στην Σαντορίνη (+224 στις 841) και στην Ζάκυνθο +32% (+285 στις 1,178 εκατ.) - η Καβάλα παρουσιάζει αύξηση +486 χιλ θέσεις που όμως οφείλεται στα προγραμματισμένα έργα στο αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης που έχουν οδηγήσει σε μείωση της δυναμικότητάς του. Με τον αναπρογραμματισμό των έργων για μετά το τέλος της θερινής σεζόν αναμένεται να επανέλθει η κανονική δυναμικότητα του αεροδρομίου στη Θεσσαλονίκη και οι θέσεις αυτές να επανέθουν σε αυτό, οπότε αναμένεται αύξηση περί το 25-30%.
Η Κως είναι στα ίδια επίπεδα (+2%) με τον αντίστοιχο προγραμματισμό πέρυσι, ενώ μεγάλη πτώση παρουσιάζουν μόνο η Λήμνος και Μυτιλήνη (-52% και -37% αντίστοιχα).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου