Αναθεώρηση επικουρικών συντάξεων που εκδόθηκαν από 01/01/2015
Ενημέρωση: 13-10-2017 11:09
Προβολές: 142Ασφαλιστική Νομοθεσία
Με απόφαση που υπογράφει ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και κοινοποιείται μέσω εγκυκλίου, σημειώνεται ότι αναθεωρούνται όλες οι αποφάσεις που εκδόθηκαν για χορήγηση επικουρικής σύνταξης από 1.1.15 και μετά, είτε πριν είτε μετά την ισχύ του νέου νόμου για το Ασφαλιστικό (ν.4387/2016).
Στην εγκύκλιο που υπογράφει ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, Τ. Πετρόπουλος, τονίζεται ότι σε όσες από τις ανωτέρω αιτήσεις (σ.σ.: μετά την 1η/1/2015) έχει εκδοθεί απόφαση συνταξιοδότησης, πριν ή μετά τις 13/5/2016, με βάση τον τρόπο υπολογισμού που ήταν σε ισχύ προ νόμου Κατρούγκαλου, «οι αποφάσεις αυτές είναι μη νόμιμες και πρέπει να αναθεωρηθούν οίκοθεν από τις αρμόδιες Υπηρεσίες που τις εξέδωσαν».
Επίσης, μετά την 1η/1/2015 ισχύει ο νέος τρόπος υπολογισμού του άρθρου 96 του νόμου Κατρούγκαλου. Ο νέος τρόπος υπολογισμού δεν έχει ακόμη καθοριστεί 13 μήνες μετά την ψήφιση του νόμου. Στις περιπτώσεις που εκδόθηκαν όμως επικουρικές χωρίς να υπάρχει νέος κανονισμός, αυτές οι συντάξεις είναι παράνομες δυνάμει της εγκύκλιο Πετρόπουλου, με εξαίρεση τον θάνατο του συνταξιούχου.
Η εγκύκλιος Πετρόπουλου παρατείνει το διετές πάγωμα επικουρικών για πάνω 70.000 αιτήσεις από 1ης/1/2015 και μετά, ενώ οι επικουρικές για τις 120.000 αιτήσεις ασφαλισμένων που υποβλήθηκαν μέχρι 31/12/2014 εκτιμάται ότι θα έχουν βγει καλώς εχόντων στο τέλος του 2019. Από το 2020, θα περιμένουν να πληρωθούν και όσοι έκαναν αίτηση από 1ης/1/2015.
Συγκεκριμένα:
1. Οι διατάξεις του άρθρου 42 παρ. 5β του ν. 4052/2012, όπως αυτές τροποποιήθηκαν με το άρθρο 96 παρ. 1 του ν.4387/2016, εφαρμόζονται σε όλες τις αιτήσεις συνταξιοδότησης που έχουν υποβληθεί ή υποβάλλονται στο ΕΤΕΑΕΠ (πρώην ΕΤΕΑ) από 1.1.2015 και εφεξής, με έναρξη καταβολής της σύνταξης από 1.1.2015 και μετά.
Συνεπώς, σε όσες από τις ανωτέρω αιτήσεις έχει εκδοθεί απόφαση συνταξιοδότησης, πριν ή μετά την ισχύ του ν. 4387/2016, με βάση το προγενέστερο νομικό πλαίσιο, οι αποφάσεις αυτές είναι μη νόμιμες και πρέπει να αναθεωρηθούν οίκοθεν από τις αρμόδιες Υπηρεσίες που τις εξέδωσαν. Σε καμία περίπτωση δεν αντιμετωπίζονται όπως οι νομίμως εκδοθείσες καταβαλλόμενες ή καταβλητέες την 12.5.2016 επικουρικές συντάξεις, οι οποίες αναπροσαρμόζονται βάσει των διατάξεων του άρθρου 96 παρ. 4 του ν. 4387/2016 και της ΥΑ οικ.25909/470/7.6.2016 (Β΄1605).
2. Αιτήσεις, όμως, συνταξιοδότησης (γήρατος-αναπηρίας-θανάτου) που έχουν υποβληθεί στο ΕΤΕΑΕΠ από 1.1.2015 και μετά, και βάσει γενικών, ειδικών ή καταστατικών διατάξεων η καταβολή της σύνταξης ανατρέχει σε χρόνο πριν την 1.1.2015, κρίνονται ως προς τον υπολογισμό του ποσού της σύνταξης με βάση το ισχύον κατά την έναρξη καταβολής της σύνταξης προγενέστερο νομικό πλαίσιο. Η σύνταξη, στη συνέχεια, αναπροσαρμόζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 96 παρ. 4 του ν.4387/2016 και της Υπουργικής Απόφασης οικ.25909/470/7.6.2016 (Β΄1605).
3. Αιτήσεις συνταξιοδότησης με θεμελιωμένο συνταξιοδοτικό δικαίωμα, οι οποίες κατατέθηκαν μέχρι και την 31.12.2014 και βάσει γενικών, ειδικών ή καταστατικών διατάξεων η έναρξη καταβολής της σύνταξης αρχίζει μετά την 1.1.2015, κρίνονται ως προς τον υπολογισμό της σύνταξης με βάση το προγενέστερο νομικό πλαίσιο και, στη συνέχεια, αναπροσαρμόζονται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 96 παρ. 4 του ν.4387/2016 και της Υπουργικής Απόφασης οικ.25909/470/7.6.2016 (Β΄1605).
4. Στις περιπτώσεις, ωστόσο, συνταξιοδότησης με αναστολή καταβολής της σύνταξης (λόγω μη συμπλήρωσης του απαιτούμενου ορίου ηλικίας), είτε έχει εκδοθεί συνταξιοδοτική απόφαση, είτε η απόφαση αυτή εκκρεμεί, το ποσό της σύνταξης καθορίζεται με βάση το νομικό πλαίσιο που ισχύει κατά τον χρόνο έναρξης καταβολής της, κατ’ ανάλογη εφαρμογή με τα ισχύοντα στον φορέα κύριας ασφάλισης (άρθρο 94 ν. 4387/2016). Ως εκ τούτου, εφόσον το απαιτούμενο για συνταξιοδότηση όριο ηλικίας συμπληρώνεται μετά την 1.1.2015 και, συνεπώς, η σύνταξη θα αρχίσει να καταβάλλεται μετά την ημερομηνία αυτή, η σύνταξη υπολογίζεται (ή επανυπολογίζεται μετά τη λήξη της αναστολής) σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 42 παρ. 5β του ν. 4052/2012, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
5. Κατ’ αντιστοιχία, επίσης, με τον κύριο φορέα ασφάλισης στη συνταξιοδότηση λόγω αναπηρίας, κριτήριο για το νομικό πλαίσιο που εφαρμόζεται ως προς τον υπολογισμό του ποσού της επικουρικής σύνταξης είναι η ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης συνταξιοδότησης, εκτός εάν κατά την ημερομηνία αυτή δεν έχει διακοπεί η εργασία, οπότε κριτήριο είναι η ημερομηνία διακοπής της εργασίας του ασφαλισμένου.
Στις περιπτώσεις παράτασης της συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας, εξακολουθεί να εφαρμόζεται το προγενέστερο του άρθρου 42 του ν. 4052/2012 νομικό πλαίσιο ως προς τον υπολογισμό της σύνταξης, ανεξάρτητα εάν η σχετική αίτηση για την εκ νέου κρίση από τα ΚΕ.Π.Α. υποβλήθηκε πριν ή μετά την 1.1.2015. Σε περίπτωση, όμως, που προκύπτει διακοπή της συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας και η σύνταξη επαναχορηγείται μετά την 1.1.2015, ο υπολογισμός της σύνταξης γίνεται με βάση το νέο νομικό πλαίσιο. Ομοίως, σε περίπτωση που υποβληθεί αίτημα για μετατροπή σύνταξης αναπηρίας σε σύνταξη γήρατος μετά την 1.1.2015, ο υπολογισμός της σύνταξης γήρατος γίνεται με βάση το νέο νομικό πλαίσιο.
6. Στις περιπτώσεις αιτήσεων μεταβίβασης σύνταξης λόγω θανάτου συνταξιούχου του Ταμείου, διευκρινίζεται ότι ο υπολογισμός της σύνταξης των δικαιοδόχων μελών πραγματοποιείται με βάση τα ποσοστά σύνταξης που ορίζονται στις επιμέρους καταστατικές διατάξεις των ενταχθέντων στο ΕΤΕΑ φορέων μέχρι την έκδοση του Κανονισμού Ασφάλισης και Παροχών του ΕΤΕΑΕΠ.
7. Σε ό,τι αφορά τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 96 του ν. 4387/2016, διευκρινίζεται ότι από την έναρξη ισχύος του νόμου (13.5.2016) το πρώην ΕΤΕΑ και από 1.1.2017 ο Κλάδος Επικουρικής Ασφάλισης του ΕΤΕΑΕΠ χορηγεί αποκλειστικά την επικουρική σύνταξη, όπως προβλέπεται στο άρθρο αυτό, και παύει να χορηγεί λοιπές παροχές πλην της επικουρικής σύνταξης, όπως έξοδα κηδείας, επίδομα απολύτου αναπηρίας και προσαύξηση σύνταξης λόγω οικογενειακών επιδομάτων (συζύγου-τέκνων).
Αιτήσεις για χορήγηση εξόδων κηδείας ή επιδομάτων απολύτου αναπηρίας που έχουν υποβληθεί μέχρι και την 12.5.2016 κρίνονται με βάση το προϊσχύον νομικό πλαίσιο (καταστατικές, γενικές ή ειδικές διατάξεις), ενώ η προσαύξηση της σύνταξης λόγω οικογενειακών επιδομάτων παύει να χορηγείται σε όσους η σύνταξή τους υπολογίζεται με τον νέο τρόπο του άρθρου 42 του ν. 4052/2012, όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή του με την παρ. 1 του άρθρου 96 του ν. 4387/2016.
8. Αναφορικά, τέλος, με τις συντάξιμες αποδοχές του άρθρου 42 παρ. 5 περ. βα του ν.4052/2012, όπως ισχύει, θα ακολουθήσουν οδηγίες με νεότερο έγγραφό μας, μετά την τροποποίηση των συγκεκριμένων διατάξεων με προωθούμενη νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου