Πέμπτη 14 Ιανουαρίου 2021

Επιστρεπτέα Προκαταβολή - Διευκρινίσεις και χρόνος που χρειάζονται να δοθούν, σύμφωνα με τους «Κανόνες Χρηστής Διοίκησης»

 

Επιστρεπτέα Προκαταβολή - Διευκρινίσεις και χρόνος που χρειάζονται να δοθούν, σύμφωνα με τους «Κανόνες Χρηστής Διοίκησης»

Επισημάνσεις

12 Ιανουάριος 2021
Άρθρο του Επιστημονικού Συνεργάτη του κόμβου Κωνσταντίνου Νιφορόπουλου για την «Επιστρεπτέα Προκαταβολή» Taxheaven.gr



Κωνσταντίνος Ιωαν. Νιφορόπουλος
Ορκωτός ελεγκτής λογιστής
Επιστημονικός Συνεργάτης Taxheaven


1) Ιστορικό

[Άρθρο 1 του ν. 4684/2020, (ΦΕΚ Α' 86/25-04-2020).]

«Άρθρο τρίτο. Προσωρινό μέτρο κρατικής ενίσχυσης με τη μορφή επιστρεπτέας προκαταβολής
1. Σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19, δύναται να χορηγείται ενίσχυση επιστρεπτέα, εν όλω ή εν μέρει, με τη μορφή της «επιστρεπτέας προκαταβολής».
2. Η ενίσχυση χορηγείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην C(2020) 1863/19.3.2020 Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής "Προσωρινό πλαίσιο για τη λήψη μέτρων κρατικής ενίσχυσης με σκοπό να στηριχθεί η οικονομία κατά τη διάρκεια της τρέχουσας έξαρσης της νόσου COVID-19" και κατόπιν έγκρισης σχετικού καθεστώτος ενίσχυσης από την Επιτροπή.
3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων καθορίζονται οι δικαιούχοι, το ύψος της ενίσχυσης, οι προϋποθέσεις χορήγησης και επιστροφής της, η διαδικασία υποβολής σχετικής αίτησης, τα απαιτούμενα στοιχεία, ο τρόπος καταβολής και επιστροφής της ενίσχυσης, οι υποχρεώσεις των δικαιούχων, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
4. Η ενίσχυση με τη μορφή της «επιστρεπτέας προκαταβολής» είναι ακατάσχετη, αφορολόγητη και δεν συμψηφίζεται με οποιαδήποτε οφειλή.»



2) Βασικό Κριτήριο κατανομής της ενίσχυσης

Με βάση τις ανωτέρω δυνατότητες του νόμου, επιλέχθηκε στις σχετικές αποφάσεις, ως βασικό κριτήριο η «Η μεταβολή των «Ακαθαρίστων Εσόδων/ Κύκλου Εργασιών (*)», ανά χρονική Περίοδο (ανάλογα με τον αριθμό (1-5 έως σήμερα) της «Επιστρεπτέας Προκαταβολής».

Ενημερώνεται η πλατφόρμα «my business support» με:

α) Για τις επιχειρήσεις που υπάγονται στο καθεστώς Φ.Π.Α (Αναφέρεται στις αποφάσεις ως «Κύκλος εργασιών αναφοράς»)

Συμπλήρωση των «Εσόδων» ανά μήνα με βάση τα δεδομένα του Κωδ. (Δήλωσης Φ.Π.Α) 312. (Δείτε κατωτέρω (παρ. 3) τι περιλαμβάνει)

β) Για τις επιχειρήσεις που δεν υπάγονται στο καθεστώς Φ.Π.Α (Αναφέρεται στις αποφάσεις ως «Ακαθάριστα έσοδα αναφοράς»)

Σημειώνεται επίσης ότι στην απόφαση ΓΔΟΥ 281/2020, άρθρο 8, παρ. 8 αναφέρεται «8. Για τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο 2020, οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως τύπου τηρούμενων βιβλίων, συμπληρώνουν τον κύκλο εργασιών ΦΠΑ ή τα ακαθάριστα έσοδα κάθε μήνα, κατά περίπτωση. Τα ανωτέρω στοιχεία που συμπληρώνονται από την επιχείρηση, επαληθεύονται από τις δηλώσεις ΦΠΑ και Εισοδήματος, στις αντίστοιχες φορολογικές χρήσεις, όταν αυτές υποβληθούν


3) Το πρόβλημα των «μη συγκρίσιμων μεγεθών» (Κωδ. Δήλωσης Φ.Π.Α) 312 «Κύκλο Εργασιών για σκοπούς ΦΠΑ» έναντι «Κύκλου Εργασιών» των Ε.Λ.Π

α) «Κύκλος Εργασιών για σκοπούς ΦΠΑ» (Καταχωρείται κυρίως για τους σκοπούς υπολογισμού της Prorata ΦΠΑ)


Σύμφωνα με τις Οδηγίες για την συμπλήρωση του εντύπου της περιοδικής δήλωσης Φ.Π.Α, ισχύουν τα εξής:

«Κωδ. 312: Γράψτε τον κύκλο εργασιών για σκοπούς ΦΠΑ της φορολογικής περιόδου που χρησιμοποιείται για τις ανάγκες διακανονισμού του Φ.Π.Α. των εισροών. Για τον προσδιορισμό του κύκλου εργασιών αφαιρέστε από το σύνολο των εκροών (φορολογητέων, απαλλασσόμενων και εξαιρούμενων) που έχουν περιληφθεί στους κωδικούς 301 έως και 310, τις πράξεις που δεν λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό του κύκλου εργασιών για σκοπούς Φ.Π.Α. Ενδεικτικά:

- Την αξία πώλησης επενδυτικών αγαθών,
- Τις εργασίες της παραγρ. 3β' του άρθρου 31 του Κώδικα Φ.Π.Α., εφόσον είναι παρεπόμενες της κύριας δραστηριότητας,
- Τις αυτοπαραδόσεις αγαθών και ιδιοχρησιμοποιήσεις υπηρεσιών,
- Τις ενδοκοινοτικές αποκτήσεις αγαθών, ενδοκοινοτικές λήψεις υπηρεσιών (άρθρο 14 παρ. 2 α') συμπεριλαμβανομένων των προκαταβολών που καταβάλατε για τις ενδοκοινοτικές λήψεις των υπηρεσιών σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 2 α',
- Την αξία των αγορών σύμφωνα με την ΚΥΑ Π2869/1987 (ΠΟΛ.137/1987) και την ΠΟΛ.1128/1997,
- Την αξία των λοιπών πράξεων λήπτη». (ΠΟΛ.1082/2015)

«Κωδ. 312: Στο ποσό του κωδικού αυτού δεν καταχωρούνται οι εξαιρούμενες πράξεις που έχουν καταχωρηθεί στον κωδικό «310» π.χ. αποζημιώσεις, μέρισμα δικηγορικού συλλόγου κλπ, με εξαίρεση τις επιδοτήσεις και τις επιχορηγήσεις σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΠΟΛ.1056/2002 [Ειδικά: 3. Αναλογία έκπτωσης ΦΠΑ (prorata)], οι οποίες συνεχίζουν να καταχωρούνται στον κωδικό αυτό. (ΠΟΛ.1191/2015)

β) «Κύκλος Εργασιών» με βάση τα Ε.Λ.Π

«Κύκλος εργασιών (καθαρός) (Turnover, net): Η ακαθάριστη εισροή οικονομικών ωφελειών στη διάρκεια της περιόδου που προέρχεται από τις συνήθεις δραστηριότητες της οντότητας, η οποία καταλήγει σε αύξηση της καθαρής θέσης, εξαιρουμένων των αυξήσεων της καθαρής θέσης από συνεισφορές των ιδιοκτητών. Στο ποσό του κύκλου εργασιών δεν προσμετρούνται οι εκπτώσεις και επιστροφές, ο φόρος προστιθέμενης αξίας και άλλοι φόροι που συνδέονται άμεσα με τον κύκλο εργασιών.» (Ν. 4308/2014 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α: ΟΡΙΣΜΟΙ)

γ) «Κύκλος Εργασιών για σκοπούς ΦΠΑ», που υπολογίζεται στις 15/1/2021 (όταν δηλαδή δεν είναι στην διάθεσή μας όλα τα στοιχεία), για τις ανάγκες της «πλατφόρμας «my business support»»

Ισούται με το (α) «Κύκλος Εργασιών για σκοπούς ΦΠΑ», μείον τα στοιχεία που έως 15/1/2021 δεν είχαμε στην διάθεσή μας.


δ) Σύγκριση


Είναι φανερό ότι τα τρία μεγέθη (α, β και γ) μοιάζουν αρκετά αλλά δεν είναι ίδια και μάλιστα μερικές φορές διαφέρουν σημαντικά.

Επισημαίνεται ότι η σύγκριση γίνεται με τις αντίστοιχες περιόδους του έτους 2019, στο οποίο τα ποσά που έχουν καταχωρηθεί, είναι «οριστικά».



Άρα το ερωτήματα είναι:


α) Θα καταγραφεί ως ποσό στο «my business support» το ποσό του «κύκλου εργασιών για σκοπούς ΦΠΑ (Κωδ. 312)», το οποίο είναι ένα ποσό για τις ανάγκες του Φ.Π.Α (υπολογισμός prorata) ή ο «Κύκλος Εργασιών με βάση τα Ε.Λ.Π», που προφανώς ανταποκρίνεται σαφώς καλύτερα στο «πνεύμα του νομοθέτη», ότι ενισχύονται αυτοί που έχουν την μεγαλύτερη πτώση τζίρου;

Προφανώς τεχνικά [αλλά και με βάσει τις αποφάσεις ΓΔΟΥ (ΓΔΟΥ 1/2021)] για την επιστρεπτέα προκαταβολή) πρέπει να καταγραφεί στην παρούσα στιγμή μόνο το πρώτο ποσό (Κωδ. 312) και φυσικά με βάση τα διαθέσιμα μέχρι στιγμής (15-1-2021) στοιχεία.

β) Πως θα γίνει εκ μέρους των αρμοδίων οργάνων η επαλήθευση (με τις Δηλώσεις Εισοδήματος): «Τα ανωτέρω στοιχεία που συμπληρώνονται από την επιχείρηση, επαληθεύονται από τις δηλώσεις ΦΠΑ και Εισοδήματος, στις αντίστοιχες φορολογικές χρήσεις, όταν αυτές υποβληθούν», αφού όπως εξηγήσαμε ανωτέρω τα ποσά αυτά σε αρκετές περιπτώσεις διαφέρουν.

Παραδείγματος χάριν:

(1) Τα τιμολόγια που αφορούν την χρήση 2020, αλλά εκδίδονται το έτος 2021, δεν περιλαμβάνονται στο Κωδ. 312, αλλά περιλαμβάνονται στο Κύκλο Εργασιών» με βάση τα Ε.Λ.Π.

(2) Μερικοί τύποι επιδοτήσεων περιλαμβάνεται στο Κωδ. 312, αλλά κανένας τύπος δεν περιλαμβάνεται στο Κύκλο Εργασιών» με βάση τα Ε.Λ.Π. κ.λπ.


Αν δεν δοθούν σχετικές οδηγίες (διευκρινίσεις), τι πρέπει να κάνει ο Λογιστής;


α) Λογικά πρέπει να καταχωρήσει το ποσό όπως υπολογίζεται για τις ανάγκες του «κύκλου εργασιών για σκοπούς ΦΠΑ (Κωδ. 312)

β) Λογικά πρέπει να καταχωρήσει το ποσό όπως υπολογίζεται με βάσει τα «παραστατικά», του έχει παραδώσει ο επιχειρηματίας, έως 15/1/2021 (αν δηλαδή δεν αλλάξει η προθεσμία). Άρα δεν μπορεί να «προϋπολογίσει» εκκαθαρίσεις ή επιδοτήσεις, για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί τα «επίσημα» παραστατικά, κ.λπ.


4) Το πρόβλημα των Προθεσμιών Τιμολόγησης, Εκκαθάρισης και Επιδοτήσεων.


Οι προθεσμίες, ιδιαίτερα στην «Επιστρεπτέα Νο 5», είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα δυσχέρειας, αφού από άποψη τιμολογήσεων, ο Δεκέμβριος (τελευταίος μήνας της χρήσης) είναι ιδιαίτερος κυρίως λόγω (Εκπτώσεων που δίδονται, παροχών που λαμβάνονται και Εκκαθαρίσεων, που αφορούν ολόκληρο το έτος 2020 (π.χ. εκκαθαρίσεις ασφαλιστών και αγροτών)

Σημειώνεται ότι κάποιες (ανάλογα την φύση τους) από τις Επιδοτήσεις Αγροτών, περιλαμβάνονται στον Κωδ. 312, αλλά σε κάθε περίπτωση πρέπει να έχουμε το «επίσημο παραστατικό» (Σημειώνω ότι οι Φορολογικές Αρχές ως τέτοιο θεωρούν την «Βεβαίωση ΟΠΕΚΕΠΕ», η οποία εκδίδεται πολύ αργότερα).

Εκτιμώ επίσης ότι κάνουμε στο 2020, πρέπει να είναι συγκρίσιμο με τις δηλώσεις 2019.

Γενικά επισημαίνεται ότι το ποσό της «Επιστρεπτέας Προκαταβολής 5» είναι συγκεκριμένο και θα μοιραστεί με βάση τα στοιχεία της κάθε επιχείρησης.

Άρα θα ήταν άδικο η «μη συγκρισιμότητα» των αντίστοιχων στοιχείων των Χρήσεων 2019 και 2020.


5) Το πρόβλημα των Προθεσμιών καταχώρησης και η δυνατότητα «Διόρθωση Λαθών»


α) Για την 1η, 2η, 3η «Επιστρεπτέα Προκαταβολή» προβλέπεται καταχώρηση των ακαθάριστων εσόδων κάθε μήνα, μέχρι τη δέκατη (10η) ημέρα του επόμενου μήνα.

Δεν νομίζω ότι βοηθά σε κάτι αυτή η ενημέρωση, αφού ούτως ή άλλως θα μπορεί να γίνει η σχετική ενημέρωση με βάση τις Δηλώσεις Φ.Π.Α που θα υποβληθούν.

Πάντως όλες οι αποφάσεις για τις αντίστοιχες «Επιστρεπτέες» δεν προβλέπουν για την μη εμπρόθεσμη καταχώρηση Ποινές ή άλλες Κυρώσεις (π.χ. επιστροφή μέρους του ποσού που λήφθηκε).

β) Η δυνατότητα «Διόρθωση Λαθών» και άρα «αδικιών» (κυρίως πριν το «Έλεγχο» και με βάση «κανόνες» φυσικά), θα πρέπει να θεωρείται «Συνταγματικό Δικαίωμα», σε οπουδήποτε Έλληνα Πολίτη και πόσο μάλλον σε Επαγγελματίες που λειτουργούν μήνες τώρα υπό καθεστώς πίεσης.


6) Κανόνες Χρηστής Διοίκησης»


Ας δράσουμε με βάση την Δικαιοσύνη και Ισοτιμία και όχι με βάση το ρίσκο και την πίεση, που δημιουργούν οι «πιεστικές» και «ομιχλώδεις καταστάσεις»

Δηλαδή:

α) Χρειάζεται παράταση των προθεσμιών (κατά την άποψή μου είναι πιο σημαντικό από το να δοθούν νωρίτερα χρήματα στις επιχειρήσεις (μοναδικός λόγος να μην δοθεί παράταση)

β) Διευκρινήσεις για τα ανωτέρω αναφερόμενα, τα οποία και απασχολούν αρκετούς Λογιστές και Επιχειρήσεις και για τα οποία «κινδυνεύουν» να κατηγορηθούν για λάθη και παραλήψεις

γ) Να υπάρχει δυνατότητα διόρθωσης για όλες τις «Επιστρεπτέες Προκαταβολές».

δ) Με βάση τα συνολικά δεδομένα των δηλώσεων του έτους 2020, να γίνει κατανομή στις επιχειρήσεις ενός ποσού «Επιστρεπτέας Προκαταβολής», που θα εξισορροπεί αδικίες, που σίγουρα υπάρχουν.


Δείτε επίσης και την ενημέρωση της ΠΟΦΕΕ για τα ζητήματα της επιστρεπτέας προκαταβολής


ΠΟΦΕΕ: Ανθρωπίνως αδύνατη και πρακτικά δύσκολη η προθεσμία υποβολής αιτήσεων ενδιαφέροντος για την Επιστρεπτέα Προκαταβολή 5

Οικονομικές Ειδήσεις

12 Ιανουάριος 2021


Να ανοίξει η εφαρμογή για διορθώσεις, να δοθεί παράταση στη καταληκτική ημερομηνία και να δοθεί η δυνατότητα να τροποποιούνται τα έσοδα του Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου 2020 Taxheaven.gr



Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (Π.Ο.Φ.Ε.Ε.)
Ιουλιανού 42-46, Τ.Κ. 10434, Αθήνα

Τηλ. 210 82 53 445 - 446

Φαξ. 210 82 53 446

Email(1): info@pofee.gr

Email(2): pofee@otenet.gr


ΠΡΟΣ

Τον Υπουργό Οικονομικών
κ. Χρήστο Σταϊκούρα
Τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων
κ. Άδωνι Γεωργιάδη
Τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
κ. Κωνσταντίνο Χατζηδάκη
Τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών
κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη
Τον Υφυπουργό Οικονομικών
κ. Απόστολο Βεσυρόπουλο

Κοινοποίηση
Διοικητή της ΑΑΔΕ
κ. Γιώργο Πιτσιλή

Αθήνα, 12 Ιανουαρίου 2021
Αρ. Πρωτ. Εξερχομένου 159  


Θέμα: Ανθρωπίνως αδύνατη και πρακτικά δύσκολη η προθεσμία υποβολής αιτήσεων ενδιαφέροντος για την Επιστρεπτέα Προκαταβολή 5 (ΓΔΟΥ 1/4-1-2021)

Αξιότιμοι κ. κ. Υπουργοί,

Όπως έχετε αναγνωρίσει και δημοσίως, οι Λογιστές-Φοροτεχνικοί σε όλο το διάστημα της πανδημίας και στις δύσκολες στιγμές που περνάει η Χώρα, έχουν σηκώσει και εξακολουθούν να σηκώνουν το βάρος όλων των διαδικασιών και των δηλωτικών υποχρεώσεων στις πολυάριθμες πλατφόρμες, που η μια διαδέχεται την άλλη και με ασφυκτικές προθεσμίες, για την καλύτερη δυνατή μεταφορά και υλοποίηση των μέτρων κατά της πανδημίας.

Σε προηγούμενες επιστολές μας, σας είχαμε επανειλημμένα τονίσει, ότι ο στόχος των εγγράφων μας δεν είναι άλλος από το να σας δίνουμε προτάσεις οι οποίες βγαίνουν από την πράξη και μόνον. Και αυτό για την καλύτερη δυνατή μεταφορά των μέτρων στις πλατφόρμες, ώστε αυτές να έχουν μεταξύ τους διαδραστική λειτουργικότητα και επιπλέον να είναι όσο το δυνατόν απλοποιημένες και ευέλικτες. Και βεβαίως ο στόχος όλων αυτών, αφορά και την διοίκηση και τις επιχειρήσεις και κατεξοχήν τους Λογιστές – Φοροτεχνικούς, προς αποφυγή κατά το δυνατόν άσκοπης ταλαιπωρίας και αναποτελεσματικότητας για όλες τις πλευρές.

Σχετικά με το προκείμενο ζήτημα της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 5 και της ασφυκτικής προθεσμίας:

α. Έχει δοθεί κομβική σημασία για την επιμέτρηση και σύγκριση των εσόδων στον κωδικό 312, του εντύπου της δήλωσης ΦΠΑ όσο αφορά τις επιχειρήσεις που υπάγονται στο κανονικό καθεστώς, ενώ οι μη υποκείμενες σε ΦΠΑ επιχειρήσεις, απαλλασσόμενες και ειδικών καθεστώτων ΦΠΑ, συμπληρώνουν τα ακαθάριστα έσοδα κανονικά βάσει των βιβλίων και των στοιχείων τους.

β. Παράλληλα το επίμαχο «σημείο τριβής» που έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα, είναι ο όρος ότι: «τα ως άνω υποβαλλόμενα στοιχεία δεν δύνανται να τροποποιούνται από την επιχείρηση μετά την οριστικοποίησή τους».

Σύμφωνα με τις διατάξεις του ΦΠΑ και τις σχετικές οδηγίες της Διοίκησης (είδατε σχ. Ε.2185/2020ΠΟΛ.1082/2015 και ΠΟΛ.1056/2002), «Στον κωδικό 312 δόθηκε η οδηγία για την αναγραφή του κύκλου εργασιών για σκοπούς ΦΠΑ της φορολογικής περιόδου που χρησιμοποιείται για τις ανάγκες διακανονισμού του Φ.Π.Α. των εισροών, και διευκρινίστηκε ότι στο ποσό του κωδικού αυτού δεν καταχωρούνται οι εξαιρούμενες πράξεις που έχουν καταχωρηθεί στον κωδικό «310» π.χ. αποζημιώσεις, μέρισμα δικηγορικού συλλόγου κλπ, με εξαίρεση τις επιδοτήσεις και τις επιχορηγήσεις σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΠΟΛ 1056/2002, οι οποίες συνεχίζουν να καταχωρούνται στον κωδικό αυτό».

Η σύγχυση
 που έχει δημιουργηθεί ήταν αναπόφευκτη. Με την παραπάνω εγκύκλιο Ε.2185/2020 χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν 11 μήνες και να έχουν υλοποιηθεί οι Επιστρεπτέες 1, 2, 3 και 4, προκείμενου να δοθούν οδηγίες και διευκρινήσεις, για την καταχώρηση στη δήλωση ΦΠΑ των ενισχύσεων λόγω κορωνοϊού και ειδικότερα των ενισχύσεων: «επιδότηση τόκων δανείων», «αποζημίωση ειδικού σκοπού» και «επιστρεπτέα προκαταβολή».

Συνεπώς με βάση όλα αυτά, απαγορεύεται να κάνουμε οποιαδήποτε αναγκαία διόρθωση στην εφαρμογή myBusinessSupport, είτε από ανθρώπινο λάθος είτε από καθυστερημένη προσκόμιση παραστατικών από τις επιχειρήσεις, περίπτωση η οποία είναι συνηθισμένη, λόγω κλεισμένων επιχειρήσεων αλλά και πληττόμενων εξαιτίας του κορωνοϊού, αλλά και της απαγόρευσης κυκλοφορίας και των προβλημάτων στις εταιρείες ταχυμεταφορών (courier). Έτσι οι αναγκαίες τροποποιητικές δηλώσεις του ΦΠΑ, σε σύγκριση με τα δηλούμενα στοιχεία στην εφαρμογή του myBusinessSupport, θα «βγάζουν» παράνομες και ανακριβείς τις δηλώσεις στην εν λόγω εφαρμογή και θα καθιστούν «ποινικά υπεύθυνους» χωρίς υπαιτιότητα τους Λογιστές – Φοροτεχνικούς.

Είναι όμως κανόνας και απαραβίαστη αρχή στο φορολογικό δίκαιο ότι, «αν ο φορολογούμενος διαπιστώσει, ότι η φορολογική δήλωση που υπέβαλε στη Φορολογική Διοίκηση περιέχει λάθος ή παράλειψη, υποχρεούται να υποβάλει τροποποιητική φορολογική δήλωση» (είδατε σχ. ΚΦΔ – Ν.4174/2013 άρθρο 18, όπου σύμφωνα με το άρθρο 2 οι διατάξεις του Κώδικα αυτού ισχύουν: α…, β. στον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.),γ…).

Ενδεικτικά παραδείγματα της «αδόκιμης» επιλογής του κωδικού 312 για τη σύγκριση εσόδων είναι πολλές περιπτώσεις επιχειρήσεων, όπως οι εταιρείες καζίνο. Σημείωση: οι εταιρείες αυτές είναι στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ αλλά η ιδιαιτερότητα που έχουν είναι ότι τα έσοδα παιχνιδιών εξαιρούνται του ΦΠΑ, ενώ όλα τα άλλα έσοδα από τις λοιπές δραστηριότητες (εστιατόρια, μπαρ, ψυχαγωγικές εκδηλώσεις, ξενοδοχείο κλπ.) έχουν κανονικό καθεστώς ΦΠΑ. Ωστόσο τα έσοδα από τα παιχνίδια στις επιχειρήσεις αυτές είναι το 90-97% του συνολικού κύκλου εργασιών τους. Έτσι, με βάση τον κωδ. 312, εμφανίζεται μόνο το 5-10% του συνολικού κύκλου εργασιών τους.

Έτσι στον αλγόριθμο, της απόφασης όπου υπολογίζεται το ποσό της επιδότησης, αν δεν συμπεριληφθεί ολόκληρος ο κύκλος εργασιών των ετών 2019 και 2020 δεν προκύπτει επιδοτούμενο ποσό.

Υπόψη ότι οι επιχειρήσεις καζίνο έχουν κλείσει με κρατική εντολή.

Παρόμοια απόκλιση, λόγω του κωδικού 312, από τον κεντρικό στόχο της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, έχουν πολλές άλλες επιχειρήσεις (ατομικές και εταιρικές), με κύκλο εργασιών εξαιρούμενο και παράλληλα υποκείμενο στο ΦΠΑ, όπως πρακτορεία ΟΠΑΠ, ασφαλιστικές εταιρείες, εταιρείες εκμετάλλευσης ακινήτων, και ιδιωτικές μονάδες υγείας και εκπαίδευσης.

γ) Γιατί είναι ανάγκη να επιτραπεί η διόρθωση αφενός, και αφετέρου, να δοθεί παράταση της προθεσμίας της 15ης Ιανουαρίου:

Στο από 4 Απριλίου 2020 παρόμοιο έγγραφο μας (με αρ. πρωτ. 83) σχετικά με τα παραπάνω, είχαμε υπογραμμίσει και είχαμε επικαλεστεί τις διατάξεις των προθεσμιών που ορίζει ο νόμος 4308/2014 για τα ΕΛΠ, σύμφωνα με τις οποίες η έκδοση των τιμολογίων, αλλά και των πιστωτικών για τις συναλλαγές πωλήσεων και υπηρεσιών έχουν καταληκτικές προθεσμίες.

Ειδικότερα με τη λήξη του φορολογικού έτους 2020, χιλιάδες επιχειρήσεις εκδίδουν τιμολόγια, πιστωτικά και εκκαθαρίσεις, μέσα στον Ιανουάριο, ακόμα και Φεβρουάριο, με περίοδο αναφοράς το 2020 και συγκεκριμένα το μήνα Δεκέμβριο.

Ενδεικτικές
 τέτοιες περιπτώσεις είναι οι επιχειρήσεις τεχνικών έργων (απαιτείται επιμέτρηση για την έκδοση τιμολογίων), αγροτικοί και λοιποί συνεταιρισμοί που εκδίδουν εκκαθαρίσεις για τις πωλήσεις των αγροτών, οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις για τις ασφαλιστικές αμοιβές των ασφαλιστών τους, οι μεγάλες αλυσίδες διανεμητικού εμπορίου (που εκδίδουν πιστωτικά λόγω έκπτωσης τζίρου προς τους χονδρέμπορους και αυτοί με τη σειρά τους στους χιλιάδες άλλους πελάτες τους) και εξαγωγικές επιχειρήσεις, κυρίως αγροτικών προϊόντων, που κάνουν ως επί το πλείστον αυτοτιμολόγηση, για λογαριασμό των αγροτών.

Συνεπώς παρέλκει να απαριθμήσουμε πολλές άλλες παρόμοιες περιπτώσεις που καθιστούν αδύνατο να δοθούν τα παραστατικά αυτά στους Λογιστές – Φοροτεχνικούς για να τα καταχωρήσουν και να δηλώσουν μέχρι τις 15 Ιανουαρίου στην πλατφόρμα τα εν λόγω στοιχεία του Δεκεμβρίου.

Κύριοι Υπουργοί,


Βεβαίως κατανοούμε τις πιεστικές ανάγκες της αγοράς, (αφού άλλωστε από τα χέρια των συναδέλφων Λογιστών – Φοροτεχνικών σε όλη τη χώρα εξυπηρετείται το 97% περίπου, των ασφαλιστικών, εργατικών και φορολογικών υποχρεώσεων, ιδίως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων) για την χωρίς καθυστέρηση καταβολή των πόρων από την Επιστρεπτέα Προκαταβολή 5, αλλά και όλων των μέτρων που αλληλοδιαδέχονται το ένα το άλλο.

Σημειώστε ακόμη ότι οι Λογιστές-Φοροτεχνικοί, όπως το ζούμε μέσω της καθημερινής συνεργασίας με τις 49 Ενώσεις – Συλλόγους μας, βρίσκονται στα «χαρακώματα» των έκτακτων για τη χώρα περιστάσεων, παρά τις αντίξοες συνθήκες και τις σημαντικές ελλείψεις προσωπικού, λόγω των αναγκαίων προληπτικών μέτρων.

Αναγνωρίζουμε ακόμη ότι έχετε δει ως αναγκαιότητα τον ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας με τους Φορείς των Λογιστών – Φοροτεχνικών, καθώς όπως προαναφέραμε, καταλήγουν σε εμάς όλα τα πρακτικά προβλήματα επικοινωνίας των φορολογούμενων και των επιχειρήσεων με την φορολογική και εργατική διοίκηση. Προβλήματα που προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε τόσο με προτάσεις για βελτιώσεις στις διαδικασίες, όσο και με τεχνικές προτάσεις.

Εν όψει των παραπάνω αντικειμενικών δυσχερειών και της ανάδειξης των πραγματικών συνθηκών που επικρατούν στην αγορά και με δεδομένο ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να επιβιώσουν στην «εμπόλεμη» αυτή κατάσταση που ζούμε από την πανδημία του κορωνοϊού, ζητάμε:

1. Να ανοίξει η εφαρμογή για τις διορθώσεις που προαναφέραμε, ώστε τα στοιχεία στην εφαρμογή να ευθυγραμμίζονται και να συμφωνούν με τις αρχικές και τροποποιητικές δηλώσεις του ΦΠΑ.

2. Να δώσετε παράταση στη καταληκτική ημερομηνία της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 5, από τις 15 Ιανουαρίου έως το τέλος Ιανουαρίου, προκειμένου να παραλάβουμε και να καταχωρήσουμε όλα τα παραστατικά του μηνός Δεκεμβρίου, που εκδίδονται νόμιμα μέσα στον Ιανουάριο.

3. Να δοθεί η δυνατότητα πέραν των παραπάνω, με τροποποίηση της ΚΥΑ (ΓΔΟΥ 1/2021), να τροποποιούνται τα έσοδα του Νοεμβρίου και του Δεκεμβρίου 2020 μέχρι την λήξη υποβολής της αίτησης ενδιαφέροντος.

Κλείνοντας αναμένουμε την άμεση ανταπόκρισή σας τόσο στις απόψεις και προτάσεις μας, όσο και στην παράταση της προθεσμίας.

Με εκτίμηση,
το Δ.Σ. της Π.Ο.Φ.Ε.Ε.
 
ο Πρόεδρος
Καμπάνης Βασίλειος

η Γενική Γραμματέας
Τσιώρα Ανδρομάχη

ο Α’ Αντιπρόεδρος
Tσαμόπουλος Δημήτριος

ο Β’ Αντιπρόεδρος
Σταυρουλάκης Κων/νος

ο Ταμίας
Γρηγορίου Θωμάς

ο Αν. Γεν. Γραμματέας
Πάτσιας Χρήστος

ο Εφ. Δημ. Σχέσεων
Χριστόπουλος Γεώργιος

τα Μέλη
Νάκας Αστέριος
Σαββάκης Θεόδωρος
Μουσελλής Εμμανουήλ
Λαμπρόπουλος Κων/νος


 

Δεν υπάρχουν σχόλια: