Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021

Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής: Το καλό και το κακό σενάριο για το ΑΕΠ, «καμπανάκι» για τα χρέη και κόκκινα δάνεια

 Βασικό σενάριο για ανάπτυξη 2,7% του ΑΕΠ για το 2021 περιλαμβάνει η έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής με δύο εναλλακτικά για ανάπτυξη 3,65% και 4,8% του ΑΕΠ αν υπάρξει μέσα στο χρόνο πρόσθετη δημοσιονομική παρέμβαση 5 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με την έκθεση, το πρώτο τρίμηνο ο ρυθμός μεγέθυνσης θα είναι αρνητικός (ύφεση 7%) και θα γίνει θετικός από το δεύτερο τρίμηνο και μετά. Οι βασικές συνιστώσες που θα διαμορφώσουν την εξέλιξη του συνολικού ΑΕΠ είναι η κατανάλωση (δημόσια και ιδιωτική) και οι καθαρές εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών (διαφορά εξαγωγών από εισαγωγές).

Συμπληρωματικά στο βασικό σενάριο, για ενδεικτικούς κυρίως λόγους αναφέρονται και δύο εναλλακτικά με την ίδια βάση. Μέχρι τώρα, για την αντιμετώπιση της πανδημίας διατέθηκαν 14,7 δισ. ευρώ σε δημοσιονομικά μέτρα το 2020 και 10 δισ. ευρώ έως τώρα για το 2021, χωρίς στα ποσά αυτά να υπολογίζονται οι εγγυήσεις που δόθηκαν από το Δημόσιο.

Εναλλακτικά σενάρια

Στα εναλλακτικά σενάρια του Γραφείου Προϋπολογισμού υπάρχει ως παραδοχή ότι θα υπάρχει πρόσθετη δημοσιονομική παρέμβαση 5 δισ. ευρώ που θα κατευθυνθεί είτε σε μεταβιβάσεις είτε σε δημόσια κατανάλωση.

Στην πρώτη περίπτωση, ο ρυθμός μεγέθυνσης του 2021 αυξάνεται κατά μία περίπου ποσοστιαία μονάδα και διαμορφώνεται σε 3,65%, ενώ στη δεύτερη περίπτωση η αύξηση του ρυθμού μεγέθυνσης ξεπερνάει τις δύο ποσοστιαίες μονάδες και γίνεται 4,84%.

Τα σενάρια αυτά, όπως και όλα τα σενάρια για την εκτίμηση του ΑΕΠ, έχουν ως βασικές αβεβαιότητες το χρόνο που θα απαιτηθεί για να επανέλθει η οικονομία στα επίπεδα προ του κορονοϊού, το χρόνο του τέλους της πανδημίας και το ύψος της δημοσιονομικής παρέμβασης για το 2021.

Ιδιωτικό χρέος  242,6 δισ. ευρώ

Η έκθεση σημειώνει ακόμη τον κίνδυνο αύξησης του ιδιωτικού χρέους, που υπολογίζεται στα 242,6 δισ. ευρώ, μετά το τέλος της πανδημίας και τη λήξη των αναστολών πληρωμών πάνω από 400.000 δανείων συνολικού ύψους 28,3 δισ. ευρώ, αλλά και της αδυναμίας επιχειρήσεων και νοικοκυριών να εξυπηρετήσουν αναβαλλόμενες φορολογικές και ασφαλιστικές εισφορές.

Σε ό,τι αφορά στις ληξιπρόθεσμες οφειλές επιχειρήσεων και νοικοκυριών προς την εφορία, τονίζεται ότι το νέο ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο και οι εισπράξεις επί των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών κατέγραψαν μείωση.

Ειδικότερα τα νέα ληξιπρόθεσμα της περιόδου 1/12/2019-30/11/2020 ανέρχονται σε 7,1 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση σε ετήσια βάση κατά 888,9 εκατ. ευρώ, ενώ οι ετήσιες εισπράξεις επί των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών μειώθηκαν το 2020 κατά 1,2 δισ. ευρώ σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Η μείωση των δύο ανωτέρω μεγεθών οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην επίδραση των μέτρων αντιμετώπισης των επιπτώσεων του Covid-19 και ειδικότερα στην παράταση της προθεσμίας καταβολής βεβαιωμένων οφειλών και δόσεων ρυθμίσεων καθώς και στην αναστολή της είσπραξης βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων οφειλών υπό προϋποθέσεις.

Σε ό,τι αφορά τις ληξιπρόθεσμες οφειλές ασφαλιστικών εισφορών, στο τέλος του τέταρτου τριμήνου του 2020 διαμορφώθηκαν στα 37,5 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση πρόσθετων τελών κατά 348,8 εκατ. ευρώ και μείωση κύριων οφειλών κατά 224,1 εκατ. ευρώ.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου

Δεν υπάρχουν σχόλια: