Κυριακή 21 Μαρτίου 2021

ΕΝΔΟΚΟΙΝΟΤΙΚΕΣ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙΣ- Πρακτική αντιμετώπιση. Ένα άρθρο που όλοι πρέπει να μελετήσουμε!

 ΕΝΔΟΚΟΙΝΟΤΙΚΕΣ  ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ

Γράφει η Μαρία Σ. Μούκα – Λογίστρια –Φοροτεχνικός Α’ τάξης .

Email επικοινωνίας: maria.mouka@gmail.com

 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ:

  • Οι χώρες της Ε.Ε – Ποια είναι τα 27 κράτη – μέλη και ημερομηνία ένταξης τους. Χώρες που θα ενταχθούν μελλοντικά και ποιες αποχώρησαν
  • Αγορές αγαθών από ενδοκοινοτική χώρα (ανάλυση των παραστατικών που συνοδεύουν τα εμπορεύματα). Ανάλυση του τιμολογίου, του δελτίου αποστολής, της διατακτικής , αγγλική, γερμανική και ιταλική ορολογία.
  • Λογιστικές εγγραφές – χρήση λογαριασμών . Παράδειγμα για μεγαλύτερη κατανόηση και ανάλυση των λογαριασμών που χρησιμοποιούνται. Ανάλυση σε Τ (ΤΑΦ).
  • Εγγραφή σε λογαριασμούς τάξεως- ομάδες 04 και 08
  • Συμπλήρωση εντύπου INTRASTAT – προθεσμίες, στατιστικά κατώφλια αποκτήσεων, παραδόσεων.
  • Συμπλήρωση εντύπου VIES. Τί είναι το VIES, προθεσμίες υποβολής εντύπων.
  • Εγγραφή ελλείματος κατά την παραλαβή. Λογιστικές εγγραφές.
  • Προεμβάσματα (oρισμός – λογιστικές εγγραφές)
  • Βιβλιογραφία – ευχαριστίες.

 

Στην Ε.Ε εντάσσονται σήμερα 27 χώρες. Αυτές είναι :

  1. Aυστρία
  2. Βέλγιο
  3. Βουλγαρία
  4. Γαλλία
  5. Γερμανία
  6. Δανία
  7. Ελλάδα
  8. Εσθονία
  9. Ιρλανδία
  10. Ισπανία
  11. Ιταλία
  12. Κάτω Χώρες
  13. Κροατία
  14. Κύπρος
  15. Λετονία
  16. Λιθουανία
  17. Μάλτα
  18. Ουγγαρία
  19. Πολωνία
  20. Πορτογαλία
  21. Ρουμανία
  22. Σλοβακία
  23. Σουηδία
  24. Σλοβενία
  25. Λουξεμβούργο
  26. Τσεχία
  27. Φιλανδία

Με ημερομηνία ένταξης, οι χώρες που εντάχθηκαν πρώτες είναι : 1958   (Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Κάτω Χώρες, Λουξεμβούργο ενώ το 2013 η τελευταία χώρα είναι η Κροατία. Η Ελλάδα εντάχθηκε στην Ε.Ε. 1/1/1981). Το Ηνωμένο Βασίλειο αποχώρησε από την Ε.Ε στις 31/1/2020. Υποψήφιες χώρες για ένταξη είναι : Aλβανία,Βόρεια Μακεδονία, Μαυροβούνιο, Σερβία και Τουρκία. (πηγή: επίσημος ιστότοπος E.E – Europa.eu).

 

ΑΓΟΡΕΣ ΑΓΑΘΩΝ ΑΠΟ ΕΝΔΟΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΧΩΡΑ

Μετρώντας 14 χρόνια εμπειρίας, σε εισαγωγική εταιρεία (1997-2011), ο τρόπος που γινόταν η διαδικασία των εισαγωγών, από την παραγγελία, μέχρι το κλείσιμο της εισαγωγής, ήταν  συγκεκριμένος. Δηλαδή :

Mε αλληλογραφία (email), ή τηλεφωνικά, κάναμε την παραγγελία μας στον προμηθευτή μας. Όταν ερχόταν η παραλαβή, τα εμπορεύματα συνόδευαν τα εξής παραστατικά : 1) Το δελτίο αποστολής του προμηθευτή, (αγγλικά delivery note, στα γερμανικά Lieferchein, bolla di accompagnamento στα Ιταλικά). 2) Το C.M.R. (έγγραφο φορτωτικής). Εδώ θα μου επιτρέψετε να κάνω μια μικρή παρένθεση και να αναφερθώ στην έννοια και στην ιστορία του C.M.R όπως πολύ αναλυτικά, εξηγεί ο Κος Τάκης Καλογεράκου, Γενικός Διευθυντής της εταιρείας Greenwoods Insurance Brokers Ltd, στην ιστοσελίδα του εκτελωνιστή  κ. Αλέξανδρου Κουρτέση.

Η συνθήκη C.M.R, υπογράφτηκε τον Μάιο του 1956 και τέθηκε σε ισχύ τον Ιούλιο του 1961. Η συνθήκη C.M.R, διέπει τις διαδικασίες, που θα πρέπει να γίνουν για την διεθνή μεταφορά, ως εκ τούτου αντικαθιστά με δικές της διατάξεις και νόμους, κάθε σχετικό νόμο των κρατών μελών της συνθήκης και η φιλοσοφία είναι, να υπάρχει μια ενιαία νομοθεσία πλέον, που να λύνει τις διαφορές των νομικών συστημάτων των κρατών μελών.

Συγκεκριμένα, μετά την άφιξη των εμπορευμάτων στον τόπο που προσδιορίζεται η παράδοση, έχει το δικαίωμα ο παραλήπτης  να απαιτήσει από τον μεταφορέα την παράδοση του φορτίου, έναντι απόδειξης και του δεύτερου αντιγράφου της φορτωτικής. Εάν η απώλεια εμπορευμάτων, έχει προσδιοριστεί ή τα εμπορεύματα δεν έχουν αφιχθεί μετά την εκπνοή της περιόδου, ως προβλέπεται στο άρθρο 19, ο παραλήπτης έχει δικαίωμα, να εγείρει απαιτήσεις για λογαριασμό του, έναντι του μεταφορέα για τα δικαιώματα ου ως απορρέουν από την σύμβαση μεταφοράς και ως προβλέπονται στο άρθρο 13.

3) Η Διατακτική ( αγγλική ορολογία voucher ή warrant). Η διατακτική είναι συνοδευτικό έγγραφο που περιλαμβάνει τον αριθμό μερίδας, τα κιλά, τα τεμάχια και τον αριθμό του αυτοκινήτου που έγινε η μεταφορά των αγαθών.

4) Το Τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών από την ελληνική  μεταφορική εταιρεία, όπου γίνεται η μεταφορά από το αεροδρόμιο ή από τις κεντρικές αποθήκες της μεταφορικής, στην αποθήκη της εταιρείας – πελάτη που έχει κάνει την παραγγελία.

Το τιμολόγιο του προμηθευτή από την Ε.Ε , σπάνια συνόδευε αυτή την παραγγελία και ήταν πιο σύνηθες, να το παραλαμβάνουμε κάποιες μέρες αργότερα, με ταχυδρομείο (ή email). Στην αγγλική ορολογία είναι  invoice, Rechnung στα γερμανικά και fattura στα ιταλικά.

Ο αποθηκάριος της εταιρείας πελάτη, υποχρεούται όταν παραλαμβάνει την τελική παλέτα ή τα χαρτοκιβώτια, να κάνει μπροστά στην μεταφορική εταιρεία καταμέτρηση των ειδών. Σε περίπτωση που αντιληφθεί σκισμένα ή παραβιασμένα χαρτόκουτα πρέπει να αναγραφεί αυτό πάνω στο δελτίο αποστολής της μεταφορικής εταιρείας και να υπογραφεί από τον ίδιο. Η συγκεκριμένη διαδικασία προβλέπεται ως υποχρεωτική, για την αποζημίωση της εταιρείας -πελάτη από την ασφαλιστική της εταιρεία.

ΛΟΓΙΣΤΙΚΕΣ ΕΓΓΡΑΦΕΣ

Αρχικά χρησιμοποιούμε ένα λογαριασμό στην ομάδα 3 τον λογαριασμό 32 – παραγγελίες στο εξωτερικό.  Έστω λοιπόν ότι παραλαμβάνουμε εμπορεύματα συνολικής αξίας € 1.000,00 ( χιλίων ευρώ) invoice 1, με τιμολόγιο μεταφορικής αξίας € 200,00 (διακόσια ευρώ) και ΦΠΑ 24% € 48,00 (σαράντα οχτώ  ευρώ).

 

ΕΓΓΡΑΦΗ ΠΡΩΤΗ

Άνοιγμα παραγγελίας  στον λογαριασμό 32 με την αξία του invoice 1:

_______________            _________________ XΡΕΩΣΗ      ΠΙΣΤΩΣΗ

32.01.00.0001  Παραγγελία από XXX  Ltd      1.000,00

50.01.00.0001  XXX Ltd                                                                  1.000,00

_______________            __________________

 

ΕΓΓΡΑΦΗ ΔΕΥΤΕΡΗ

Καταχώρηση του τιμολογίου της μεταφορικής εταιρείας :

_______________            _________________ XΡΕΩΣΗ      ΠΙΣΤΩΣΗ

32.01.00.0001 Παραγγελία από ΧΧΧ Ltd             248,00

50.00.00.0000  Μεταφορική εταιρεία                                         248,00

_______________            __________________

 

ΕΓΓΡΑΦΗ TΡΙΤΗ

Kλείσιμο του λογαριασμού 32 και μεταφορά της συνολικής αξίας σε λογαριασμό κόστους.

_______________            _________________ XΡΕΩΣΗ      ΠΙΣΤΩΣΗ

20.03.00.0024 Eιδικα έξοδα ενδ.αποκτήσ.   200,00

54.00.00.0024 ΦΠΑ 24%                                            48,00

20.03.00.0099 Πραγματική αξία ενδ.απόκτησ.  1.000,00

32.01.00.0001 Παραγγελία από ΧΧΧ Ltd                                   1.248,00

_______________           ___________________

 

 

ΕΓΓΡΑΦΗ TΕΤΑΡΤΗ

Πληρωμή του προμηθευτή του εξωτερικού

 

_______________            _________________ XΡΕΩΣΗ      ΠΙΣΤΩΣΗ

50.01.00.0001 ΧΧΧ Ltd                                          1.000,00

38.07.00.0000 Τράπεζα                                                                   1.000,00

_______________            __________________

 

ΕΓΓΡΑΦΗ ΠΕΜΠΤΗ

Πληρωμή της μεταφορικής εταιρείας :

_______________            _________________ XΡΕΩΣΗ      ΠΙΣΤΩΣΗ

50.00.00.0000 Mεταφορική εταιρεία                   248,00

38.07.00.0000 Τράπεζα                                                                   248,00

_______________            __________________

 

Ας δούμε ΟΛΗ την απεικόνιση με το παλιό σύστημα τα γνωστά Τ (ταφ):

32
1.000,001.000,00
248,00248,00

Ο λογαριασμός 32 αρχικά χρεώνεται με την αξία των τιμολογίων που θα επιβαρύνουν το κόστος της παραγγελίας  και στην συνέχεια  πιστώνεται μεταφέροντας την συνολική του αξία στο πραγματικό κόστος των εμπορευμάτων. Η αξία της ομάδας 20 είναι η αξία που θα εμφανίζουν τα εμπορεύματα μας στην αποθήκη.

Ο λογαριασμός 20 χρεώνεται  με τις αξίες του τελικού κόστους όπως και ο αντίστοιχος λογαριασμός ΦΠΑ (54) πιστώνεται με την αξία του ΦΠΑ του Τ.Π.Υ της μεταφορικής εταιρείας. Είναι κατανοητό από όλους ότι οι λογαριασμοί αυτοί δεν μηδενίζουν.

 

20
1.000,00
200,00
 

 

Οι λογαριασμοί των προμηθευτών εσωτερικού και εξωτερικού κλείνουν με την τελική πληρωμή τους από την τράπεζα , ενώ αρχικά έχουν πιστωθεί με την αξία του τιμολογίου τους.

50.0150.00
1.000,001.000,00248,00248,00

 

Τέλος ο  λογαριασμός 38.07 (η τράπεζα), παραμένει με ανοιχτό πιστωτικό υπόλοιπο με τις πληρωμές των προμηθευτών.

38.07
1.000,00
248,00

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΕ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥΣ ΤΑΞΕΩΣ

Ο φάκελος των εισαγωγών κλείνει  με την λογιστική  εγγραφή σε λογαριασμούς τάξεως, της αξίας του τιμολογίου ΚΑΙ ΜΟΝΟ του οίκου του  εξωτερικού. Συγκεκριμένα η εγγραφή γίνεται ως  εξής :

_________________              _______________ XΡΕΩΣΗ    ΠΙΣΤΩΣΗ

04.91.01.0000 ΧΧΧ ltd                                              1.000,00

08.91.01.0000 XXX ltd                                                                  1.000,00

54.00.20.0044                                                                240, 00

54.00.80.0044                                                                                   240, 00

___________________       __________________

 

ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ENTYΠΟΥ INTRASTAT

Από 1/7/2012 είναι υποχρεωτική η ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων INTRASTAT . Η πρόσβαση γίνεται μέσω της ιστοσελίδας http://taxisnet.mof.gov.cy .Από την 1/5/ 2004 κάθε πρόσωπο εγγεγραμμένο στο μητρώο ΦΠΑ, που αποστέλλει αγαθά ή και παραλαμβάνει από άλλα κράτη μέλη, η αξία των οποίων υπερβαίνει τα στατιστικά κατώφλια/όρια απαλλαγής (βλέπε παρακάτω), που ισχύουν για τον εκάστοτε χρόνο, υποχρεούται να υποβάλλει κάθε μήνα στο τμήμα ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ, την δήλωση INTRASTAT,τόσο για τις αποστολές όσο και για τις αφίξεις αγορών. Υποβάλλεται όχι αργότερα από την 10η μέρα που ακολουθεί το τέλος του μήνα, στον οποίο η δήλωση intrastat αναφέρεται. (πηγή τμήμα https://mof.gov.cy)

Σύμφωνα με την εγκύκλιο της  ΑΑΔΕ Ε2001 /2021 τα στατιστικά κατώφλια για το έτος 2021 είναι :

  1. Αφίξεις € 150.000,00
  2. Αποστολές € 90.000,00

Το intrastat πρέπει να  συμφωνεί πάντα με τις εγγραφές τάξεως του μήνα.

ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ENTYΠΟΥ VIES

Όπως αναφέρεται στο site της Europa.eu στο θέμα ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ,το σύστημα VIES ορίζεται ως ένα σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών για το ΦΠΑ. Είναι μια μηχανή αναζήτησης όχι βάση δεδομένων, που ανήκει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Eλεγχο εγκυρότητας του VAT number του προμηθευτή μας (δηλαδή του αντίστοιχου ελληνικού ΑΦΜ), κάνουμε εδώ : https://ec.europa.eu//taxation%20_customs/vies.Υπάρχουν δυο έντυπα VIES στο σύστημα taxis. Είναι το έντυπο ενδοκοινοτικών παραδόσεων και  το έντυπο ενδοκοινοτικών αποκτήσεων.

Υποβάλλονται όχι αργότερα από την  26η μέρα που ακολουθεί το τέλος του μήνα στον οποίο η δήλωση VIES αναφέρεται.

 

ΕΓΓΡΑΦΗ ΕΛΛΕΙΜΑΤΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΛΑΒΗ ΕΝΔΟΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣ

Πρώτη εγγραφή : χρεώνεται ο 20.03.00.099 (πραγματική αξία ενδοκοινοτικών) με όλη την αξία του τιμολογίου του προμηθευτή του εξωτερικού και  πιστώνεται αντίστοιχα ο 32.01.Στην συνέχεια, χρεώνουμε με την αξία του ελλείμματος τον 20.03.00.099 (πραγματική αξία ενδοκοινοτικών) και πιστώνουμε τον 50.01.00 (προμηθευτή του εξωτερικού).

Εάν το έλλειμμα οφείλεται σε υπαιτιότητα του προμηθευτή μας, τότε τον ενημερώνουμε και αναμένουμε να μας εκδώσει πιστωτικό τιμολόγιο (αγγλικά credit note).Σε περίπτωση κλοπής, κατά την μεταφορά ή καταστροφής που έγινε στην ελληνική επικράτεια, ζητάμε αποζημίωση από την μεταφορική και την ασφαλιστική εταιρεία αντίστοιχα.

Σε περίπτωση που έχουμε παραγγείλει 20τμχ και μας έχει τιμολογήσει o προμηθευτής μας 20τμχ αλλά παραλάβαμε τελικά  10τμχ τι δηλώνουμε στο Intrastat?

Θα δηλώσουμε 20τμχ ότι  δηλαδή μας τιμολόγησε ο προμηθευτής μας  και όχι ότι παραλάβαμε πραγματικά , γιατί και ο προμηθευτής μας θα δηλώσει 20τμχ στο Intrastat, ανεξάρτητα πως χάθηκαν τα 10τμχ στην πορεία. Τα ελλείματα και τα πλεονάσματα δεν έχουν να κάνουν με την συμπλήρωση του Intrastat.

 

ΠΡΟΕΜΒΑΣΜΑΤΑ (ΑΛΛΙΩΣ ΠΡΟΠΛΗΡΩΜΕΣ)

Μερικές φορές, είχαμε αντιμετωπίσει περιπτώσεις που ο προμηθευτής μας, μας ζήταγε να προπληρώσουμε την παραγγελία για να μας την στείλει.

Proforma invoice (ελληνική ορολογία προτιμολόγιο).

Σύμφωνα με την οικονομική ορολογία το προτιμολόγιο είναι ένα προσωρινό ανεπίσημο έγγραφο που είναι δυνατόν να εκδίδεται πριν την πώληση συνήθως , όμοιο με το τιμολόγιο και έχει πληροφοριακό χαρακτήρα (δεν αποτελεί φορολογικό παραστατικό όμως).

Στέλνουμε το προτιμολόγιο στην τράπεζα και αφού ολοκληρωθεί η πληρωμή, κάνουμε τις εξής εγγραφές :

Aνοίγουμε ένα λογαριασμό πάλι από την ομάδα 3 τον 32.03.ΧΧΧ.ΧΧΧΧ ανέκκλητες πιστώσεις μέσω τραπεζών. Έστω ότι το προτιμολόγιο έχει αξία € 3.000,00 και έξοδα τράπεζας € 100,00. Η εγγραφή είναι η εξής :

 

_________________              _______________ XΡΕΩΣΗ    ΠΙΣΤΩΣΗ

32.03.00.0000  Προέμβασμα ΧΧΧ ltd                     3.000,00

32.03.00.0000 Προέμβασμα ΧΧΧ ltd                         100,00

38.07.00.0000 Τράπεζα                                                                              3.100,00

___________________       __________________

 

Παραλαμβάνοντας την παραγγελία δεν χρειάζεται να κάνουμε χρέωση του 32.01 και πίστωση σου 50.01 όπως κάναμε αρχικά (βλέπε προηγούμενες εγγραφές), για τον ευνόητο λόγο ότι τον προμηθευτή μου τον έχω εξοφλήσει δεν έχει άλλη οικονομική απαίτηση από τον πελάτη. Οπότε η επόμενη εγγραφή είναι η εξής :

 

 

Κλείσιμο του λογ/σμού 32.03 και μεταφορά του στον 32.01 :

_______________            _________________ XΡΕΩΣΗ      ΠΙΣΤΩΣΗ

32.01.00.0000  Παραγγελία από ΧΧΧ Ltd             3.100,00

32.03.00.0000  Προέμβασμα ΧΧΧ ltd                                        3.100,00

_______________            __________________

Συνεχίζουμε μετά με ότι δείξαμε παραπάνω. Δηλαδή μεταφέρεται όλη η αξία του λογαριασμού 32 στο κόστος στην ομάδα 20.03.00.0099. Και συνεχίζουμε σύμφωνα με τις προηγούμενες εγγραφές. Προσοχή και ως προς τα έξοδα της τράπεζας, τα οποία  επιμερίζονται στο κόστος των ειδών και μεταφέρονται στον λογαριασμό 20.03.00.0000 (ειδικά έξοδα ενδοκοινοτικών αποκτήσεων χωρίς ΦΠΑ).

 

  ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ – ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ

  1. Αλέξανδρος Κουρτέσης – εκτελωνιστές Πειραιά
  2. Τάκης Καλογεράκου – Γενικός Διευθυντής της εταιρείας Greenwoods Insurance Brokers ltd
  3. Υπουργείο Οικονομικών τμήμα φορολογίας
  4. ΑΑΔΕ.GR επίσημος ιστότοπος
  5. Eλληνική Στατιστική Αρχή – επίσημος ιστότοπος
  6. Eπίσημη διαδικτυακή πύλη της Ε.Ε (Europa.eu) – οι χώρες της ΕΟΚ
  7. Eπίσημη διαδικτυακή πύλη της Ε.Ε (Europa.eu) –VIES

Σας ευχαριστώ θερμά όλους, για την σύνταξη αυτού του άρθρου και  ελπίζω να βοηθήσει την κατανόηση των εισαγωγών από χώρες της ΕΟΚ ,πολλούς συναδέλφους τόσο στην θεωρία όσο και την πράξη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: