Πολλά τα «θολά» σημεία στις εξαγγελίες της κυβέρνησης για τα μέτρα αντιμετώπισης των συνεπειών της πανδημίας. Θα απαιτηθεί χρόνος και νέες πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους.
Κενά, γκρίζες ζώνες και ασάφειες, που αναμένεται να ξεκαθαριστούν τις επόμενες ημέρες με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους, περιλαμβάνει το νέο πακέτο μέτρων για τη στήριξη επιχειρήσεων και εργαζομένων.
Παράλληλα, θολό παραμένει το τοπίο για τα κριτήρια, τις διαδικασίες και τον χρόνο ενεργοποίησης των εργαλείων για ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων με πόρους από ειδικά προγράμματα και άτοκα δάνεια από το Δημόσιο.
Ειδικότερα, από την ακτινογραφία των μέτρων προκύπτουν τα εξής:
- Θολό τοπίο για την αναστολή πληρωμής φόρων, εισφορών και δόσεων για χρέη στο Δημόσιο πληρωτέων για 4 μήνες. Αφορούν αυστηρά τις επιχειρήσεις που ανήκουν στους κλάδους που πλήττονται δραστικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορονοϊού, αλλά ο ακριβής προσδιορισμός τους θα γίνει με τους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ) οι οποίοι θα οριστούν από το Υπουργείο Οικονομικών, με βάση τα ημερήσια στοιχεία ηλεκτρονικών συναλλαγών που αυτό διαθέτει, σε συνδυασμό με τις σχετικές αποφάσεις για απαγόρευση λειτουργίας συγκεκριμένων κλάδων που έχουν εκδοθεί. Για όλες τις επιχειρήσεις των συγκεκριμένων κλάδων αναστέλλονται για 4 μήνες, δηλαδή έως 31 Ιουλίου, για τις οφειλές Μαρτίου, χωρίς τόκους και προσαυξήσεις, η καταβολή οφειλών που έχουν βεβαιωθεί από δηλώσεις Φ.Π.Α., πληρωτέες Μαρτίου, η καταβολή κάθε είδους βεβαιωμένων οφειλών στις Δ.Ο.Υ ή στα Ελεγκτικά Κέντρα και η καταβολή των δόσεων ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων οφειλών.
- Ασάφεια υπάρχει και για το ποιες είναι κατηγορίες αυτοαπασχολούμενων και ατομικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε κλάδους όπου παρουσιάζεται δραστική μείωση της οικονομικής δραστηριότητας για τις οποίες αναβάλλονται όλες οι φορολογικές υποχρεώσεις, πληρωτέες Μαρτίου, για 4 μήνες.
- Εκτός ομπρέλας προστασίας βρίσκονται τουλάχιστον 100.000 επιχειρήσεις, με περισσότερους από 200.000 εργαζόμενους, που δεν έχουν κλείσει με κρατική εντολή αλλά εμφανίζουν δραστική μείωση τζίρου, καθώς δεν έχουν αποσαφηνιστεί τα κριτήρια για το ποσοστό μείωσης των εσόδων προκειμένου να ενταχθούν στο πακέτο στήριξης
- Κρατικά δάνεια 1 δισ. ευρώ: Δεν έχουν διευκρινιστεί τα κριτήρια για την επιλογή των επιχειρήσεων και ο μηχανισμός για την πίστωση του ποσού στους λογαριασμούς που έχουν δηλώσει οι επιχειρήσεις στο Taxis. Για το ύψος της χρηματοδότησης θα λαμβάνεται υπόψη η μείωση του τζίρου των επιχειρήσεων, καθώς και το μισθολογικό και μη μισθολογικό κόστος των εργαζομένων που απασχολούν. Το πλαίσιο χορήγησης θα εξειδικευτεί τις επόμενες ημέρες. Προϋπόθεση λήψης αυτής της χρηματοδότησης είναι η διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας.
Αδιευκρίνιστες παραμένουν οι προϋποθέσεις, οι διαδικασίες και ο χρόνος:
- Για τη διάθεση 1,8 δισ. ευρώ μέσα από το ειδικό ευρωπαϊκό επενδυτικό ταμείο. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του οικονομικού επιτελείου, «η αξιοποίηση των σχετικών πόρων θα είναι άμεση. Ήδη, σήμερα, πραγματοποιούνται σχετικές συζητήσεις, επί συγκεκριμένων ελληνικών προτάσεων, σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Με βάση την απόφαση του Eurogroup, αυτό το ποσό μπορεί να χρηματοδοτήσει διάφορες δράσεις, όπως είναι η ρευστότητα των επιχειρήσεων, η στήριξη της απασχόλησης και των εισοδημάτων των εργαζομένων»
- Για την υλοποίηση σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του εγγυοδοτικού μηχανισμού για χορηγήσεις δανείων κεφαλαίου κίνησης σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, έως 3 δισ. ευρώ.
- Για τη παροχή ρευστότητας στις τράπεζες από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη χορήγηση νέων επιχειρηματικών δανείων ύψους 2 δισ. ευρώ.
- Για τη δημιουργία εγγυοδοτικού μηχανισμού για δάνεια επενδυτικού σκοπού έως 500 εκατ. ευρώ σε συνεργασία με τον όμιλο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων
- Για την απλοποίηση του Ταμείου Επιχειρηματικότητας της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας και την αύξηση των πόρων του κατά 250 εκατ. ευρώ για τη χορήγηση νέων δανείων σε επιχειρήσεις που πλήττονται από τον κορονοϊό, με επιδότηση 100% του επιτοκίου για δύο χρόνια.
Τα μειωμένα ενοίκια
Τρύπες και πρακτικά προβλήματα υπάρχουν και για τη μείωση των επαγγελματικών ενοικίων κατά 40% το Μάρτιο και Απρίλιο, καθώς ουδείς υποχρεώνει τους ιδιοκτήτες ακινήτων να εφαρμόσουν το μέτρο, ενώ δεν τους προσφέρονται αντισταθμιστικά κίνητρα για την απώλεια εισοδήματος από τα μισθώματα παρά μόνο η αναστολή πληρωμών των φορολογικών τους υποχρεώσεων και των πληρωμών δόσεων ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων οφειλών, για 4 μήνες.
Επιπρόσθετα, δεν είναι σαφές με ποια τεκμήρια θα αποδεικνύει ο ενοικιαστής ότι η λειτουργία της επιχείρησης του ανεστάλη με κρατική εντολή. Ακόμα χειρότερα, αν πρόκειται για εργαζόμενο που θα πρέπει να αποδείξει ότι η επιχείρηση όπου εργαζόταν κατέβασε ρολά. Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν χαρακτηριστικά ότι εναπόκειται στη καλή διάθεση των ιδιοκτητών το κούρεμα του ενοικίου και θεωρούν ότι ασφαλιστική δικλείδα για την εφαρμογή του μέτρου θα ήταν η απαγόρευση των εξώσεων.
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου
Χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα είναι η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων χρεών του Δημοσίου σε πολίτες κι επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τις εξαγγελίες, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων προχωρά σε άμεση αποπληρωμή όλων των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, επιστρέφοντας τα ποσά όλων των υπό έλεγχο υποθέσεων, ύψους έως 30.000 ευρώ. Παράλληλα προχωρά και σε απλοποίηση των διαδικασιών για να αποφεύγονται οι καθυστερήσεις και να μην στερείται ρευστότητα η πραγματική οικονομία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου