Τετάρτη 16 Ιανουαρίου 2013
Σκαφάτη πρόκληση
Τρικυμία εν… κρανίω για τα σκάφη αναψυχής. Με χαρακτήρα κατεπείγοντος η κυβέρνηση κατέθεσε τα μεσάνυχτα της Παρασκευής ρύθμιση για να φορολογήσει τους «σκαφάτους» και να δείξει ότι δεν διστάζει να τα βάλει ακόμα και με τους έχοντες και κατέχοντες. Το σκέφτηκε όμως… καλύτερα το Σαββατοκύριακο, και τη Δευτέρα το μεσημέρι απέσυρε τη διάταξη. Λάδι τα νερά για τους «σκαφάτους». Στα μαλακά όμως πέφτουν και οι φοροπαραβάτες, καθώς και η δεύτερη νυχτερινή επίδειξη… δύναμης βούλιαξε στα ρηχά. Υποτίθεται ότι οι ποινές για όσες επιχειρήσεις έβαζαν χέρι στα βιβλία και στα στοιχεία θα γίνονταν αυστηρότερες, καθώς με διάταξη που ενσωματώθηκε στο νομοσχέδιο-εξπρές, εκτός από τα πρόστιμα, θα επιβαλλόταν και συμπληρωματικός φόρος. Και αυτή η διάταξη «έζησε» για 48 ώρες, αφού όσο γρήγορα μπήκε στο νομοσχέδιο, άλλο τόσο γρήγορα αφαιρέθηκε.
Με προσθήκη που κατέθεσε στην Ολομέλεια της Βουλής το υπουργείο Οικονομικών διαγράφει τέσσερις λέξεις: «Σκαφών αναψυχής ιδιωτικής χρήσης». Με αυτόν τον τρόπο ουσιαστικά απαλλάσσει τους «σκαφάτους» από την υποχρέωση να πληρώνουν από μερικές εκατοντάδες έως και αρκετές χιλιάδες ευρώ και αφήνει να επιβαρυνθούν με τον νέο φόρο πολυτελούς διαβίωσης μόνο οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με κινητήρα άνω των 1929 κυβικών, αλλά και όσοι έχουν πισίνες.
Εγείρεται αυτομάτως το ερώτημα: οι ιδιοκτήτες ενός τζιπ, το οποίο αγόρασαν μεταχειρισμένο προς 10-15.000 ευρώ την περίοδο που η σημερινή κυβέρνηση έδινε και κίνητρα απόσυρσης, διάγουν βίο πολυτελή, ενώ όσοι έχουν 20μετρα σκάφη όχι; Στέλνει το σωστό μήνυμα στην κοινωνία αυτή η υπαναχώρηση, τη στιγμή που από το βήμα της Βουλής ανακοινώνονται αναδρομικές περικοπές σε συντάξεις και προαναγγέλλεται νέο κούρεμα σε επικουρικές συντάξεις και εφάπαξ;
Η χατιρική διάταξη για τους «σκαφάτους» δικαιολογήθηκε από την κυβέρνηση με το επιχείρημα ότι «θα επιβληθεί ειδικό τέλος πλου από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας». Αυτό το ειδικό τέλος βέβαια όλο έρχεται και ακόμη να ’ρθει. Υποτίθεται ότι έπρεπε να είχε ψηφιστεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν είχε κατατεθεί για πρώτη φορά από τον νυν υπουργό Κώστα Μουσουρέλη. Και τότε υπήρξαν αντιδράσεις, διότι επιχειρήθηκε να περάσει «νύχτα» η διάταξη σε άσχετο νομοσχέδιο. Ο υπουργός Ναυτιλίας υποχρεώθηκε να την αποσύρει, με το επιχείρημα ότι δεν υπήρχε «ποσοτικοποίηση» του μέτρου από το Γενικό Λογιστήριο. Ακόμα όμως κι αν έρθει η διάταξη στη Βουλή μέσα στον Φεβρουάριο, όπως ισχυρίζονται από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, ουδείς γνωρίζει αν το μέτρο θα επιβαρύνει τελικώς τους «σκαφάτους» και πόσο.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση τη διάταξη που κατατέθηκε την Παρασκευή, στους «σκαφάτους» επρόκειτο να επιβληθεί φόρος με συντελεστή 10% επί του τεκμαρτού εισοδήματος, ο οποίος, σύμφωνα με τα παραδείγματα που δημοσίευσαν οι «6μέρες», έβγαζε επιβαρύνσεις από 600 ευρώ και πάνω για σκάφη με μήκος άνω των έξι μέτρων.
Παρόμοια ήταν η επιχειρηματολογία και για την απόσυρση των πρόσθετων ποινών –υπό μορφή προσαυξήσεων φόρου– για τους φοροπαραβάτες. Η ιστορία με το λεγόμενο «ποινολόγιο» της εφορίας αποτελεί άλλο ένα γεφύρι της Αρτας. Το νομοσχέδιο ετοιμάστηκε πριν από μήνες από ειδική επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών. Η επιτροπή είχε πάρει εντολή να μειώσει τα πρόστιμα, καθώς θεωρούνταν τόσο υψηλά, ώστε το μόνο που κατάφερναν οι εφορίες ήταν να αυξάνουν το «καλάθι» με τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο. Το νομοσχέδιο (το οποίο έχουν αποκαλύψει οι «6μερες» από τον Νοέμβριο) εστάλη για έγκριση στην τρόικα και επεστράφη ως απαράδεκτο. Κι ενώ υποτίθεται ότι θα έφτιαχναν ένα νέο ολοκληρωμένο νομοσχέδιο, με βάση και τις κατευθύνσεις τις τρόικας, ξεπετάχτηκε από το… πουθενά η αποσπασματική διάταξη της Παρασκευής. Τη Δευτέρα αποσύρθηκε και αυτή, με το επιχείρημα ότι θα κατατεθεί εν ευθέτω χρόνω το νέο ποινολόγιο.
Αλλαγή της τελευταίας στιγμής και για το τέλος των ναυτιλιακών εταιρειών. Στο άρθρο που αφορά στην επιβολή φόρου στα γραφεία των ναυτιλιακών εταιρειών (σ.σ. με συντελεστές 6%-10% επί του συναλλάγματος που εισάγεται στη χώρα) μπαίνουν νέες εξαιρέσεις. Σύμφωνα με τη σχετική προσθήκη, «η δια του παρόντος άρθρου προβλεπόμενη εισφορά δεν επιβάλλεται σε ημεδαπές και αλλοδαπές εταιρείες που έχουν εγκαταστήσει γραφείο ή υποκατάστημα και ασχολούνται με τη διαχείριση ή εκμετάλλευση πλοίων υπό ελληνική ή ξένη σημαία, καθώς και με τις λοιπές εργασίες που προβλέπονται από την εγκριτική πράξη εγκατάστασής τους». Με τη νέα προσθήκη θα μειωθούν ακόμη περισσότερο τα έσοδα από τον φόρο των εφοπλιστών, τα οποία ούτως ή άλλως, σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, δεν επρόκειτο να ξεπεράσουν τα 15,5 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που το νέο φορολογικό νομοσχέδιο μοίρασε στα φυσικά πρόσωπα επιβαρύνσεις δισεκατομμυρίων.
Οι νέες εξαιρέσεις δικαιολογήθηκαν με το επιχείρημα ότι «πρέπει να είναι σαφές ότι οι νέες επιβαρύνσεις δεν αφορούν τις επιχειρήσεις που είχαν ήδη φορολογηθεί με ρύθμιση που ενσωματώθηκε στον πρόσφατο φορολογικό νόμο. Σπουδή για να αποφευχθεί η διπλή φορολόγηση των ναυτιλιακών εταιρειών υπάρχει. Στη διπλή φορολόγηση που βιώνουν καθημερινά οι πολίτες (πληρώνουμε ΦΠΑ επί του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης και εισφορά αλληλεγγύης επί του ποσού που πληρώνουμε ως φόρο εισοδήματος υπάρχει) ουδείς ενδιαφέρεται.
Ημ.δημοσίευσης: Τρίτη 15 Ιανουαρίου 2013
http://www.6meres.gr/details.php?aid=47291
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου