Πέμπτη 17 Ιανουαρίου 2013

Οδηγίες για την έκδοση φορολογικής ενημερότητας ή βεβαίωσης οφειλών.


Οδηγίες για την έκδοση φορολογικής ενημερότητας ή βεβαίωσης οφειλών.

Στα 6,871 δισ. ευρώ αυξήθηκαν στο τέλος Αυγούστου τα νέα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο που δημιουργήθηκαν από τις αρχές του έτους, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ)  του υπουργείου Οικονομικών.
Μάλιστα στο τέλος Ιουλίου τα χρέη αυτά ανέρχονται σε 3,8 δισ. ευρώ. Η αύξηση αυτή δείχνει ότι αρκετοί φορολογούμενοι αλλά και μερίδα επιχειρήσεων δεν κατέβαλαν τη δόση του φόρου εισοδήματος ή το ΦΠΑ αντίστοιχα το μήνα Αύγουστο.
Σαν αποτέλεσμα της μη πληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους, πολλοί φορολογούμενοι και επιχειρήσεις σήμερα δεν μπορούν να λάβουν φορολογική ενημερότητα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στην οικονομική τους λειτουργία.
Σε ποιες πράξεις απαιτείται φορολογική ενημερότητα. 
Αυτό συμβαίνει γιατί σε αρκετές  περιπτώσεις απαιτείται αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας, για να μπορέσουν να κάνουν οικονομικές πράξεις. Ποιο συγκεκριμένα:
Το αποδεικτό φορολογικής ενημερότητας απαιτείται στις εξής περιπτώσεις:
α) Για την είσπραξη χρημάτων ή την εξόφληση τίτλων πληρωμής, για ποσά ύψους άνω των 1.500 ευρώ.
β) Για τη σύναψη και ανανέωση συμβάσεων δανείων, πιστώσεων και χρηματοδοτήσεων γενικά με τις αναγνωρισμένες στην Ελλάδα Τράπεζες και λοιπά πιστωτικά ιδρύματα, εφόσον χορηγούνται με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, εκτός από εκείνες που χορηγούνται για αποκατάσταση ζημιών που προέρχονται από έκτακτα γεγονότα.
γ) Για τη μεταβίβαση ακινήτων από τον μεταβιβάζοντα, για την μεταβίβαση λόγω γονικής παροχής ή δωρεάς από τον παρέχοντα τη γονική παροχή ή τη δωρεά.
δ) Για τη σύσταση εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί ακινήτων από τον παρέχοντα το εμπράγματο δικαίωμα. Δεν απαιτείται για τη σύσταση υποθήκης υπέρ του Δημοσίου.
ε) Για την καταβολή των εκχωρημένων χρηματικών απαιτήσεων, τόσο από τον εκχωρητή ή τον ενεχυράσαντα, όσο και από τον εκδοχέα ή ενεχυρούχο δανειστή.
στ) για τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς για την ανάληψη εκτέλεσης δημοσίων έργων ή προμηθειών του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή επιχειρήσεων αυτών και Επιχειρήσεων ή Οργανισμών του Ευρύτερου Δημοσίου Τομέα, καθώς και στις περιπτώσεις που προβλέπεται από διατάξεις νόμων ή Προεδρικών Διαταγμάτων άλλων Υπηρεσιών.
Υπάρχουν βέβαια και οικονομικές πράξεις για τις οποίες ο νομοθέτης δεν απαιτεί φορολογική ενημερότητα ή της εξαιρεί από την έκδοση της.
Φορολογική ενημερότητα δεν χρειάζονται:
α) οι δικαιούχοι αμοιβών από παροχή εξαρτημένης εργασίας συντάξεων, διατροφής, εξόδων παράστασης δημοσίων λειτουργών, εξόδων νοσηλείας και κηδείας, εφόσον η πληρωμή γίνεται απευθείας στο δικαιούχο μισθωτό ή συνταξιούχο ή στην οικογένειά του ή σε πρόσωπο νόμιμα εξουσιοδοτημένο.
β) To Ελληνικό Δημόσιο, το Δημόσιο άλλων Κρατών, οι Διεθνείς Οργανισμοί, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδοίκησης, τα Ν.Π.Δ.Δ., τα ιδρύματα που συνιστώνται με το ν. 2039/1939, οι αναγνωρισμένες στην Ελλάδα Τράπεζες, η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού, ο Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδας, ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος και ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς.
γ) οι αγρότες για την είσπραξη αποζημιώσεων, λόγω καταστροφής της εσοδείας τους και οι παραγωγοί φυτικών ή ζωϊκών προϊόντων για την είσπραξη επιδοτήσεων ή επιχορηγήσεων επί της παραγωγής που καταβάλλονται από τον Οργανισμό Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.), δυνάμει καθεστώτων στήριξης και οι οποίες βαρύνουν τον Ειδικό Λογαριασμό Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων (Ε.Λ.Ε.ΓΕ.Π).
δ) ο σύνδικος της πτώχευσης φυσικού ή νομικού προσώπου για πράξεις ή συναλλαγές, που αφορούν στην πτωχευτική περιουσία, ο εκκαθαριστής επιχείρησης για τις πράξεις της εκκαθάρισης, ο κηδεμόνας σχολάζουσας κληρονομιάς όταν ενεργεί αποδεδειγμένα για πράξεις εκκαθάρισης της σχολάζουσας κληρονομιάς, καθώς και ο εκκαθαριστής κληρονομιάς για πράξεις ή συναλλαγές που αφορούν στην κληρονομιά.
ε) οι ομογενείς που μετοικούν στην Ελλάδα για την είσπραξη κάθε είδους επιδομάτων περίθαλψης και στέγασης αυτών.
στ) οι αλλοδαπές επιχειρήσεις, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, που δεν έχουν μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα, κατά τις διατάξεις περί φορολογίας εισοδήματος.
ζ) οι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού, είτε αλλοδαποί, είτε ομογενείς, που έχουν γεννηθεί στο εξωτερικό και διατηρούν την ελληνική υπηκοότητα, εφόσον δεν αποκτούν εισόδημα στην Ελλάδα.
η) Οι δικαιούχοι των κατά τις κείμενες διατάξεις ακατάσχετων χρηματικών απαιτήσεων, όπως αυτές προσδιορίζονται από την υπηρεσία που διενεργεί την εκκαθάριση.
θ) οι δικαιούχοι ασφαλιστικών αποζημιώσεων και αποζημιώσεων από αδικοπραξία, που
επιδικάζονται με δικαστική απόφαση.
ι) οι δικαιούχοι αμοιβών με πάγια αντιμισθία
ια) οι δικαιούχοι στεγαστικών δανείων για την παροχή υποθήκης προς εξασφάλιση των δανείων αυτών.
ιβ) οι συμβαλλόμενοι κατά την κατάρτιση των πράξεων πληρώσεως, ή ματαιώσεως αιρέσεων ή προθεσμιών.
ιγ) οι δικαιούχοι έκτακτων επιχορηγήσεων και δανείων από τον ΕΟΜΜΕΧ, που πλήττονται από έκτακτα καταστροφικά φαινόμενα.
ιδ) οι δικαιούχοι τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, κατά την εξόφληση λογαριασμών παροχής ηλεκτρικού ρεύματος (εγκ. 18898/19-12-03).
ιε) εξαιρούνται από την προσκόμιση αποδεικτικού ενημερότητας τα δάνεια που χορηγούνται με την εγγύηση της ΤΕΜΠΜΕ Α.Ε. και με αποκλειστικό σκοπό την κάλυψη και εξόφληση φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, σύμφωνα με το σχετικό πρόγραμμα ειδικού σκοπού της ΤΕΜΠΜΕ Α.Ε.
Τρόπος έκδοσης της φορολογικής ενημερότητας
Το Αποδεικτικό Φορολογικής Ενημερότητας μπορεί να χορηγηθεί από οποιαδήποτε Δ.Ο.Υ., καθώς και από τη ΓΓΠΣ, με τη διαδικασία παροχής τηλεομοιοτυπίας, με την οποία βεβαιώνεται η φορολογική ενημερότητα συναλλασσομένου με πιστοποιημένους φορείς, Υπηρεσίες και πρόσωπα και από τα κέντρα εξυπηρέτησης πολιτών ( Κ. Ε. Π. ).
Για τη χορήγησή του λαμβάνονται υπόψη:
• οι ληξιπρόθεσμες οφειλές που προέρχονται από ατομικά χρέη αλλά και αυτές για τις οποίες ο ενδιαφερόμενος έχει υποχρέωση καταβολής.
• Η υποβολή της τελευταίας δήλωσης Φόρου Εισοδήματος
• Η υποβολή της τελευταίας εκκαθαριστικής δήλωσης Απόδοσης Φ. Π. Α.
• Η διαπίστωση υποβολής όλων των περιοδικών δηλώσεων (Φ.Π.Α.) που έπονται της τελευταίας εκκαθαριστικής και που η προθεσμία υποβολής τους έχει λήξει ένα μήνα πριν την ημερομηνία αίτησης έκδοσης του αποδεικτικού ενημερότητας
Το αποδεικτικό ενημερότητας υπογράφεται μόνο από τον υπάλληλο που το εξέδωσε, στον οποίο έχει εκχωρηθεί η υπογραφή του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. για το θέμα αυτό. Εξαιρούνται τα αποδεικτικά ενημερότητας μηνιαίας ισχύος.
Όσο αφορά την ηλεκτρονική έκδοση της μέσω ΓΓΠΣ, αυτή γίνεται αυτόματα, σε όσους είναι φορολογικά ενήμεροι. Σε περίπτωση ύπαρξης ληξιπρόθεσμων οφειλών, του φορολογούμενου ή του νομικού προσώπου στο οποίο συμμετέχει  τότε ο φορολογούμενος θα πρέπει να αποταθεί στην Δ.Ο.Υ..   
H φορολογική ενημερότητα( αποδεικτικού ενημερότητας) έχει ισχύ τεσσάρων (4) μηνών, ανεξαρτήτως της αιτίας για την οποία ζητείται αυτό.
 Ο χρόνος ισχύος του αποδεικτικού ορίζεται σε ένα (1) μήνα, όταν υφίστανται βεβαιωμένες οφειλές, ανεξάρτητα από το αν είναι ληξιπρόθεσμες, τελούν υπό αναστολή, έχουν υπαχθεί σε νομοθετική ρύθμιση ή σε διευκόλυνση τμηματικής καταβολής κατά τις κείμενες διατάξεις.
Δηλαδή σε περίπτωση που έχουμε καταθέσει φορολογική δήλωση και πληρώνουμε την πρώτη δόση, μέχρι την εξόφληση της οφειλής αυτή, η φορολογική ενημερότητα θα έχει ισχύ ενός (1) μηνός.

Χορήγηση βεβαίωσης οφειλής για χρέη προς το Δημόσιο, αντί αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας.
Υπάρχουν περιπτώσεις, που ο φορολογούμενος ή η επιχείρηση μπορεί να κάνει οικονομικές πράξεις και ας έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο. Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν εκδίδεται φορολογική ενημερότητα αλλά βεβαίωση οφειλής προς το δημόσιο.
Οι περιπτώσεις αυτές είναι :
α) Όταν υπάρχει παρακράτηση του ποσού της οφειλής υπέρ του δημοσίου.
Αν για παράδειγμα το ποσό που έχουμε να εισπράξουμε είναι 10.000 ευρώ και η οφειλή μας στο δημόσιο είναι 7.000 ή ισόποση, τότε αντί αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας εκδίδεται βεβαίωση οφειλών και το μέρος ή το σύνολο παρακρατείται υπέρ του δημοσίου.
β) Η βεβαίωση οφειλής χορηγείται και όταν μεταβιβάζεται ακίνητο, υπό τις παρακάτω προϋποθέσεις που πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά:
i) από το προϊόν του τιμήματος εξοφλούνται πλήρως οι βεβαιωμένες κατά τον Κ.Ε.Δ.Ε. οφειλές, άλλως οι τυχόν εναπομένουσες οφειλές διασφαλίζονται από λοιπά περιουσιακά στοιχεία ή από εγγυήσεις τρίτων και
ii) δεν συντρέχουν άλλοι λόγοι μη έκδοσης αποδεικτικού ενημερότητας, παρά μόνο οι ανωτέρω βεβαιωμένες οφειλές.
Η βεβαίωση οφειλής επισυνάπτεται στην πράξη μεταβίβασης, αντί του αποδεικτικού ενημερότητας.
Τέλος σε περίπτωση ύπαρξης ληξιπρόθεσμων ρυθμισμένων οφειλών, ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. , κατά την έκδοση του αποδεικτικού της φορολογικής ενημερότητας, παρακρατά μέρος του προς είσπραξη ποσού, έναντι των οφειλομένων από την ρύθμιση. 
Επιμέλεια: Απόστολος Αλωνιάτης. Οικονομολόγος - Φοροτεχνικός , Συγγραφέας
Α. Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ)
Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE

Δεν υπάρχουν σχόλια: