Τρίτη 15 Ιανουαρίου 2013

Μετά την εξίωση των ειδικών φόρων στα καύσιμα Ο φόρος στο πετρέλαιο δεν έφερε τα αναμενόμενα


Μετά την εξίσωση των ειδικών φόρων στα καύσιμα

Ο φόρος στο πετρέλαιο δεν έφερε τα αναμενόμενα

Δεν επιβεβαιώνουν τις προσδοκίες για αύξηση των δημοσίων εσόδων τα στοιχεία από τους δύο πρώτους μήνες εφαρμογής του μέτρου εξίσωσης των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης.
Το υπουργείο Οικονομικών το τελευταίο δίμηνο του 2012 έχει βάλει στα ταμεία του αυξημένα έσοδα, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2011, κατά 36 εκατ.ευρώ από τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, αλλά είχε απώλειες 60 εκατ. ευρώ από τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης. Τα στοιχεία που δημοσιεύει η εφημερίδα «Καθημερινή» θέτουν υπό αμφισβήτηση την αποτελεσματικότητα του στόχου για αύξηση των δημοσίων εσόδων που καλείται να εκπληρώσει το μέτρο της εξίσωσης των ΕΦΚ στους δύο τύπους καυσίμων (κίνησης και θέρμανσης), ενώ την ίδια στιγμή τα στοιχεία της αγοράς για τη ζήτηση καυσίμων δείχνουν ότι δεν έχει επιτευχθεί και ο στόχος της πάταξης του λαθρεμπορίου. 

Πηγές της αγοράς πετρελαιοειδών εκτιμούν ότι το μέτρο πέτυχε το στόχο του σε ό,τι αφορά τον περιορισμό του λαθρεμπορίου στο πετρέλαιο θέρμανσης, επισημαίνουν ωστόσο ότι άνοιξε νέο παράθυρο λαθρεμπορίας στο ναυτιλιακό καύσιμο, το οποίο δεν επιβαρύνεται με φόρους και προσφέρει υψηλά περιθώρια κέρδους στους επιτήδειους. Οι εκτιμήσεις βασίζονται σε στοιχεία που δείχνουν αύξηση του πετρελαίου κίνησης το τελευταίο δίμηνο κατά 10-15%, που αντιπροσωπεύει σχεδόν εξ ολοκλήρου αντίστοιχο ποσοστό θέρμανσης που πριν την εξίσωση των φόρων διακινείτο ως κίνησης. Η αγορά παρατηρεί επίσης αύξηση της ζήτησης στο ναυτιλιακό καύσιμο ειδικά το Νοέμβριο, η οποία όμως δείχνει να ανακόπτεται από το Δεκέμβριο και μετά.
 
Παράγοντες της αγοράς πετρελαιοειδών χαρακτηρίζουν ατελές το μέτρο της εξίσωσης των ΕΦΚ σε ό,τι αφορά την πάταξη του λαθρεμπορίου, επισημαίνοντας ότι δε συνοδεύτηκε με μέτρα για το πετρέλαιο ναυτιλίας, με αποτέλεσμα να δημιουργήσει ένα εύκολο παράθυρο για την μετακίνηση των λαθρεμπόρων στο ναυτιλιακό καύσιμο.
Υπολογίζουν το τζίρο από το λαθρεμπόριο στο ναυτιλιακό καύσιμο περίπου στα 70 εκατ.ευρώ και εκτιμούν ότι θα φτάσει στα 150 εκατ.ευρώ μετά την εξίσωση των φόρων στο κίνησης και θέρμανσης εάν δεν ληφθούν πρόσθετα μέτρα. Προτείνουν τη θεσμοθέτηση ενός ενιαίου τύπου καυσίμου, εξηγώντας ότι σήμερα το θέρμανσης έχει την ίδια περιεκτικότητα θείου με το ναυτιλιακό καύσιμο το οποίο είναι αφορολόγητο. Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με την «Καθημερινή» είναι ότι οι λαθρέμποροι να διοχετεύουν στην αγορά αφορολόγητο ναυτιλιακό καύσιμο ως θέρμανσης, χωρίς αυτό να μπορεί να φανεί στον έλεγχο. Το λαθρεμπόριο στο ναυτιλιακό καύσιμο υπολογίζεται σήμερα περίπου στο 20% των ποσοτήτων που διακινούνται ετησίως.
 
Οι λαθρέμποροι ναυτιλιακού καυσίμου επωφελούνται του συνόλου της φορολογίας που αντιστοιχεί στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης. Ο υφυπουργός Οικονομικών Γ.Μαυραγάνης έχει αφήσει ανοικτότο ενδεχόμενο ενός κοινού τύπου καυσίμου θέρμανσης και κίνησης και έχει ανακοινώσει ότι προχωράει στη σύσταση ομάδας εργασίας που θα εξετάσει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των δύο καυσίμων. 
 
Σε ό,τι αφορά τον στόχο για δημόσια έσοδα ύψους 4,5 δισ. ευρώ το 2012 από τη φορολογία στα καύσιμα, η πλευρά του υπουργείου Οικονομικών εκτιμά ότι παραμένει εφικτός παρά τη σημαντική μείωση της ζήτησης στο πετρέλαιο θέρμανσης. Τα επίπεδα της μείωσης το Δεκέμβριο και τις πρώτες ημέρες του Ιανουαρίου δείχνουν να σταθεροποιούνται στο 50% κάτω από πέρυσι. Το υπουργείο προσβλέπει σε σημαντική αύξηση της ζήτησης τους επόμενους μήνες καθώς εκτιμά ότι εξαντλείται η αποθεματοποίηση του περασμένου Απριλίου στην οποία κατέφυγε το 80% των καταναλωτών προκειμένου να επωφεληθεί της χαμηλής φορολογίας. 

http://www.protothema.gr/economy/article/?aid=250085
 


Δεν υπάρχουν σχόλια: